Motorna i menjacka ulja

8

Motorna i menjacka ulja

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Poštovani,
Treći put pišem odgovor jer mi jedared puče veza a jedared server (ne znam kako drugačije da objasnim) mycity formuma (ubio mi tekst kao zeca). (kasnije dodato) ma nije server puče veza i drugi put (ADSL) te se izvinjavam administratorima foruma.
Zato moram da skratim:
Sa vašim je motorom sve O.K.
Magnatec je upotrebljivo ulje i u vašem motoru no uzevši u obzir da nije baš ni nov tj. da ima više godina i pređenih km iskusili ste propratne pojave korišćenja ulja manje viskoznosti od propisane. Ništa strašno. Pena je dispergovan vazduh u vodi, a to što ledi je dodatna potvrda.
Veći sadržaj vode u ulju nije dobar te ste dobro uradili što ste promenili ulje.
Gradska vožnja i još zimi hoće da napravi takvu situaciju te gledajte da dužom relacijom istu izbacite iz ulja (i dopunite akumulator).
I od sagorevanja benzina nastaje deo vode u izduvnim gasovima ali u daleko manjem procentu nego kod plina. Doduše to nema linearnu i direktnu zavisnost sa vodom u ulju ali raznim mehanizmima (stariji motori naročito) deo vode iz izduvnih gasova završi u ulju te je zimska vožnja, kratke relacije, plin kao gorivo i ulje manje viskoznosti idealna kombinacija za navedenu pojavu. Da bi nastala pena mora biti i gasova (isparenja ulja) u iberlaufu što znači da motor malo duva, no ne znači da mu je kompresija loša jer može biti i zbog veće isparljivosti lakotečljivijeg ulja.
Pojava koju ste opisali može da se javi i u prelaznim periodima (proleće, jesen) naročito kada je velika razlika temperature u toku dana a vozite kraće relacije u toku dana. Ipak zimsko vreme je najčešći uzrok pojave.
Ironija je da vam zimi treba ulje manje viskoznosti. Šta zapravo činiti.
GTX3 dokle god ga možete naći je idealno ulje osim u špic zime. Ipak ukoliko imate garažu možete ga koristiti i kao celugodišnje ili dosipati GTX 10W-40 u toku zime (počevši od jeseni). Možda nije loša kombinacija zimi 10W-40 mineralno sa kraćim intervalom zamene a ostali deo godine 15W-40 mineralno ili 15W-50 polusintetičko.
Korišćenje sintetičkih (sintetskih) ulja 5W-40 zimi je verovatno bolje od polusintetika 10W-40 pa čak i mineralnih tog tipa no preskupo je za malo vožnje zimi. Kao celugodišnja bi mogla da prođu ali da vam je noviji motor ovako malo teže.
Kadetu (bilo D bilo E, kocki ili suzi) izuzetno prijaju HC ulja (uz mineralna). Pogledajte na blogu za više detalja. Optima HC power bi moglo da bude solidno zimsko rešenje (uz ipak previsoku cenu) a od te sorte su i Elf i Total (kao i mnoga druga).
Na kraju ali ne i po značaju: možda nije loše probati sa GAS motornim uljima i to kao celugodišnjim. U tom slučaju (mada i Magnatec šire gledano može ali ne i u vašem automobilu kako je pokazala praksa):
Od polusintetika pogodnih za LPG i 10W-40 viskoziteta da napomenem nekoliko: Mobil Special S, Eneos Premium, Havoline Extra i Liqui Moly Leichtlauf i Leichtlauf Special.
Još su bolja GAS mineralna ulja. Jedino što su 15W-40 viskoznosti (uglavnom).
Imate Shell Helix Super, Selenia vs GAS, Optima GAS, FAM Gas, Galax Gas i Prista Super Gas. Fam i Prista imaju tačke tečenja ispod -30 te iako i na -20 gusta pumpabilna su do -25ºC te mogu poslužiti kao celugodišnja. Shell ima i 10W-40 verziju LPG ulja ali ne znam koliko je dostupna kod nas.
I na kraju: iako automobili nisu individualne pojave poput živih bića, kada je odabir motornog ulja u pitanju poprimaju i takve konotacije.
Šta reći na to da sam Castrol za Kadete benzince preporučuje baš Magnatec 10W-40?
Ništa posebno, nego da svako pravilo ima izuzetaka!
Sve vam je jasno?
Castrol dalje za sve Kadet benzince od 1981 do 1991 navodi i:
Engine oil viscosity recommendations: Below 10°C, 5W-30; below -30°C to above 40°C, 5W-50; above -20°C, 10W-40/10W-50/10W-60; above -15°C, 15W-40/15W-50; above -10°C, 20W-40/20W-50. Monograde: -10°C to 15°C, 20W-20; above 0°C, 30. 'Improved lubricity'/ synthetic or semi-synthetic oils: below -30°C to above 40°C, 0W-30/0W-40/5W-30/5W-40/5W-50; above -20°C, 10W-30/10W-40
Naravno znam da Magnatec ima 1,0% sulfatnog pepela po čemu je idealno (a i Castol kaže da se može upotrebljavati) za TNG. GTX3 professional ili GTX High Mileage (oba 15W-40) imaju veliku viskoznost na 40ºC (preko 120 mPa•s prvi i 107 drugi) i mali indeks viskoznosti (125 i 131 respektivno) a kako se ponašaju sugerišu zapravo samo jedno:
Zbog više godina rada i dosta pređenih km vaš motor jednostavno traži malo veći viskozitet ulja dok bi u „mladosti“ još bolje radio sa Magnatec-om (i sada do zimske stani-kreni vožnje).
Znači ako ostajete verni Castrol brendu ako ne možete naći prvi (tačka tečenja -33) pokušajte sa drugim.
Ipak GTX ima više prednosti: manji indeks viskoznosti, veću viskoznost uopšte, bolju (nižu) tačku tečenja i PRE SVEGA solidno visoku tačku paljenja od 224ºC što je solidno više i od High Mileage i Magnatec ulja.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 20 Jul 2008
  • Poruke: 4682

Zahvaljujem se na vrlo detaljnom odgovoru i pojasnjenju nekih stvari.A sto se tice Optiminog HCPower, prema njemu gajim veliko postovanje.Ranije sam ga koristio u nekim visokoturaznim masinama i bio sam izuzetno zadovoljan, prestao sam da ga koristim zbog velikog broja falcifikata u to vreme, posebno Optime.Ali, posto je se vreme malo promenilo (bar se nadamo), poslusacu vas savet u vezi HCPower-a.Jos jednom veliko hvala.



offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

http://motornaulja.blogspot.com/search?updated-min.....-results=5

Podmazivanje pri visokim obrtajima. Odlican text clana Expendable sa njegovog bloga.

offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5475
  • Gde živiš: Strawberry Field

Odlican tekst. Vecina ovih standardnih ulja i nisu za tolika opterecenja motora.

offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

Pa zato se i rade ovakva specijalna ulja.

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Blizu Savršenstva (Near Perfection)

Kad se bavite nekom oblašću uočavate da se neki entiteti izdvajaju po svojim odlikama i približavaju se onom savršenom kome svi koji se time bave teže.
Iako ima i impresivnijih ulja i apsolutno kvalitetnijih dva motorna ulja se izdvajaju po jednostavnoj ali teško dostižnoj osobini: SAE viskoznost.
Ne bih dužio koliko je teško dobiti kvalitetno motorno ulje sa indeksom viskoznosti preko 180 i razvučenom viskoznom gradacijom poput SAE 0W-40. Sedamdesetih i osamdesetih su se preli mitovi (tada pomalo i zasnovani a sada čisti mitovi) o nepogodnosti 10W-40 i 15W-50 motornih ulja zbog velikog sadržaja modifikatora viskoznosti.

Sve u svemu: idealno motorno ulje imalo bi viskoznu gradaciju SAE 0W-60.
Međutim takvog nema bar ne u prodaji. Zato su tu dva najbliža tome:

Eneos Premium Ultra 0W-50

Da ne dužim: Ima li ko jači?! Ima li ko bolji? Ti, ti i ti... Da li ste sigurni??
Baš toliko? O.K. – EAT THIS!!!
Fully-Synthetic Ultra Wide Range Motor Oil (Racing grade/API SM 0W-50).
Još vam nije jasno?! Treba li dodati nešto na ovu (proizvođačku) specifikaciju?? U principu ne ali ...
Dobri ste svi ostali ali sa ovim ćete teško izaći na kraj.
Već ste zapazili jedan neuobičajeni detalj. Ovo ulje je naime 0W-50 gradacije viskoziteta. Dobro reći ćete, šta je tu čudno? Prvo takvog zapravo kod drugih nema, ima 10W-50, ima 5W-50, 0W-40 i čak 10W-60 ulja ali 0W-50 e to još niste videli! Ovo je vrlo, ali vrlo zahtevna specifikacija koja ne trpi nikakve kompromise.
Još jedan detalj: ulje je namenjeno trkama i ima tek osrednji sadržaj polimera (kojima se može napraviti 0W-50 ali ni to nije lako pri čemu gubite dosta drugih dobrih osobina!) i za gradaciju su zadužena pre svega izuzetna sintetička osnova (jako kvalitetna i dobro uparena sintetička ulja) koja je prilično nestandardna.
Čak i (potencijalno, jer je teško proveriti navode) no. 1 u obliku SynLube Lube-4-Life ima „samo“ 5W-50 klasu viskoznosti; trebam li napomenuti da čak i veliki Mobil i specifičan Liqui Moly isto imaju „samo“ 5W-50 specifikaciju kod 100% sintetika i to za serije sa limitiranim (čitaj malim) tiražom i teško ih je naći u prodaji. Tu je izuzetno to što na 40°C ima viskoznost kao malo ređa 15W-40 ili malo gušća 10W-40 a na 100 tek malo iznad SAE40 specifikacije, taman toliko da je stabilnost uljanog filma „beton“ i pad viskoznosti zbog smicanja nula (ili do 1%)! Opet, viskoznost na -30 nije veća nego kod 10W na -20. Kako sam proizvođač navodi 0W zapravo znači da imate podmazivanje čim pokrenete motor, što doprinosi odličnim rezultatima na hronometar na kraćim distancama, sa druge strane pominjana SAE 50 viskoznost znači dobre karekteristike pri višesatnim vožnjama u režimu visokih obrtaja. Uz dobre karakteristike čišćenja i visoku oksidacionu stabilnost koja se zadržava i na visokim temperaturama, ovo ulje karakteriše i visoka otpornost „na kuvanje“ – Cooking Resistance i otpornost na koksovanje Coking Resistance (C-C Resist.) gde prvo označava (uz malu isparljivost) i osobinu da na 200 i više stepeni kada ulje gotovo ključa, ono zadrži sve tražene osobine a drugo da pri tim temperaturama ostaje oksidaciono stabilno i ne koksuje (ne ostavlja ostatke koska u uljnom sistemu i motoru uopšte, naročito na ventilima). Ovo je posebno važno kod turbo mašina. Ostalo je sve što inače važi za 100% sintetike. Ima API SM specifikaciju i nije za dizele što je još jedan pokazatelj beskompomisnosti. Ima neobičnu narandžastu boju, gustinu od 0,847 uz indeks viskoznosti od 192 i tačku stinjavanja od -45. Totalni bazni broj je „samo“ 6,4 što je za benzince više nego dovoljno i čak je dodatni dokaz da kompromisi nisu pravljeni.
API SM je dobijen tako što je ZDDP zamenjen nespecifičnim aditivima protiv habanja.

MOL Racing 5W-60

Ovo je pravo Racing ulje sa posebnom pogodnošću lakotečljivosti pri startu i niskim temperaturama i vrhunske stabilnosti uljnog filma. Iako je prethodno rečeno odlika svih klasičnih 10W-60 Racing ulja zapazite da se ovde radi od 5W-60. Slično onome što sam davno napisao za Eneos 0W-50, treba li išta dodati na 5W-60? Skoro da ne. Ovo ulje je skoro jedninstveno (ima još par sličnih ali ne mnogo komercijalnih) i praktično prevazilazi čak i Eneos i približava se apsolutnom vrhuncu i teorijskoj mogućnosti 0W-60 motornog ulja.
Istini na volju postoje i takva ulja ali ih nećete naći u slobodnoj prodaji jer ih zapravo i nema dok se male i teško dostupne serije za specifične namene razgrabe za čas a ionako su za automobile preskupa ulja sa cca. 100$ po litru.
Još je zanimljivije da je MOL Racing zapravo „klasično“ sintetičko motorno ulje sa nekih 20% mineralnog u sebi. Doduše sintetički deo je „surovo beskompromisan“ i svakako vrhunski sa nešto preko 50% (51-?) PAO sintetičkih baznih ulja (base stock-a) i 10-tak % estarske sintetike. Dole kape, majstori iz MOL-a su napravili pravu „babarogu“.
Detergentske komponente su vrhunske i u velikom procentu a ZDDP-a ima, kako priliči pravom trkaču, preko ekoloških (i zašto ne reći – penzionerskih) granica postavljenim još sa API SL pa nadalje. Ovo je jedini ali JEDINI razlog zbog koga je ovo ulje „samo SJ“, slično Mobil 1 Racing uljima koja su tek SH, inače bi se moglo, po kvalitetu, klasifikovati kao (imaginarni i nepostojeći) API SZ ili bar SX, ili bar SO (da dosolimo priču).
Ograničen vek je nekih 10.000km za običnu vožnju ili 6 meseci ali vic je u tome da pri izuzetno teškim sportskim uslovima u izuzetno visokim obrtajima i pri enormnim temperaturama ono izdržava 2 do 3000km ili čak i 5000km (kombinovana vožnja) dok bi standardna sintetička ulja za produžene intervale „ciknula“ već na 1000km ili manje pri navedenim uslovima.
Dakle termička stabilnost i otpornost ne dolaze u pitanje ali antikorozivne i antioksidativne (sa produženim dejstvom ne visokotemperaturna otpornost na oksidaciju) su kod „trkača“ od sekundarnog značaja jer je zadatak ovih ulja da izdrže desetak (par desetina) radnih sati u ekstremnim uslovima vožnje i sve je podređeno tome.
Od ispunjenih specifikacija i odobrenja ima:
ACEA A3/B4-04, API SJ/CF
Za jedno Racing ulje više nego dovoljno!
Osobine:
Gustina 0,860 a viskoznost na 40 i 100ºC: 152 i 23,2 respektivno uz indeks viskoznosti od 182 i tačku paljenja od 245ºC a stinjavanja –45ºC (da nije ovo „magična tačka“ jer je ista i kod prethodnog).
TBN vrednost nije data a ionako je od sekundarnog značaja. Zapazite tek umereno veliki indeks viskoznosti koji odgovara tek 0W-40 sintetikama (čak i manji) ili standardan za 10W-60 sintetička Racing ulja. Ovo je pokazatelj umerenog sadržaja modifikatora viskoznosti kojima bi relativno lako moglo da se dobije 5W-60 ulje međutim ovde se ne radi o tome već o izuzetnoj sintetičkoj osnovi koja i bez tih polimera ima indeks viskoziteta 150 ili 160!
Vodite računa da iako izgleda kao „civilno“ Racing ulje koristi se i na kružnim trkama i na relijima pa čak i čuvenom Pariz-Dakar reliju.
Ukoliko volite povremene izlete u sportski režim ili samo imate mogućnosti da iznajmite vreme na poligonu (stazi) punu zaštitu motora možete očekivati samo od Racing ulja 10W-60 ili još i bolje 5W-60 kakvo je MOL Racing.

Napomena: sami tekstovi o oba ulja bez uvoda su preuzeti sa blog-a uz neznatne izmene (na bolje).

P.S.
Pun tekst o podmazivanju u visokim obrtajima nalazi se na sajtu Honda kluba Srbija (www.hondaclub.rs; pa na forum).

offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5475
  • Gde živiš: Strawberry Field

Sta mislis o ulju Elf Competition STI 10w40?

offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

Napisano: 01 Mar 2010 15:47

Evo text o EKO motornim uljima našeg člana Expendable sa njegovog bloga http://motornaulja.blogspot.com/search?updated-min.....-results=7


Citat:EKO Motorna ulja

Više o opštem kvalitetu i utisku u zaključku. Za sada samo da napomenem da iako ne vrhunska (ili ne uvek ili bar ne za sve vrste) ovo su ulja jako dobrog kvaliteta i poprilično podcenjena. Kao i uvek predrasude su posledica neznanja te posle izloženog može da se da i zaključak po ovom pitanju.

Odrednica (prefiks) EKO kao sastavni deo imena svih motornih ulja će biti izostavljena jer se podrazumeva.


MEGATRON SYNTHETIC 5W-30

Vrhunsko i najbolje ulje Eko brenda. Osim toga je i najmodernije.

Potupno je sintetičko, mada se između redova nazire da je to zapravo „sintetsko“ HC i/ili SHC ulje. Kompatibilno je sa svim benzinskim katalizatorima i nekim DPF dizela (saglasno ispunjenim normama ulja). Jedino je „LOW SAPS“ ulje u produkciji kompanije.

Ovo je jedino motorno ulje sa ACEA C standardom i uz sav kvalitet istog proizvođač se morao potruditi da izbaci bar 2 ili 3 varijante ovog ulja no nije jedini koji je procenio da je takva diverzifikacija isuviše zahtevna i sumljivo profitabilna za region delovanja. Ovako imamo 5W-30 ulje odličnog kvaliteta i šire upotrebljivosti od 5W-30 specijalizovanih ulja (Ford u prvom redu uz VW i Opel).

Standardi koje ispunjava (Nivo performansi kako kaže Eko):

API SM/CF BMW-LongLife-04

ACEA C3-04 MB 229.51

ACEA A3/B4, A3/B3 VW 502 /00, VW 505 /00

Jako dobro i potvrđuje vrhunski kvalitet ovog ulja.

Relativno skromni VW standardi su više zbog specifičnosti 504, 507 i 506 serija zbog kojih se takva ulja posebno prave.

Ipak je ovo ulje pre svega formulisano da bi zadovoljilo zahtevan MB 229.51 standard što uz BMW LL-04 daje ovom ulju garanciju kvaliteta i mogućih produženih intervala izmene (30 i više hiljada km u optimalnim uslovima i zavisno od vozila).

Može se koristiti i za 5W-40 fabričku preporuku pogotovu zimi jer je kako to obično kažem po viskoznosti pravo „5W-35“ ulje i čak je bliže odrednici SAE 40 jer ga od toga deli samo 0,1 mm²/s.

Osnovne osobine:

Viskoznost na 100ºC 12,4 a na –30ºC ima 6060mPa·s što je bolje od čistog ispunjenja standarda. Ipak zbunjuje podatak o tački stinjavanja od „samo“ –36ºC što je za tri stepena manje od standardnog za moderna ulja HC osnove iste viskozne kategorije. Tačka paljenja preko 220ºC potvrđuje navode proizvođača o niskoj isparljivosti ovog ulja i opet je nestandardna osobina za klasu ali u svoju korist.


MEGATRON SYNTHETIC 5W-40

Takođe kvalitetno ali ne toliko moderno ulje kao prethodno. Takođe je HC osnove što je ovde još očiglednije. Namenjeno širem krugu vozila iz devedesetih godina i prvih godina XXI veka shodno specifikacijama.

Zadovoljava standarde kvaliteta: ACEA A3 / B3/B4, API SL/CF, VW 502 / 505 , BMW, PORSCHE, MERCEDES BENZ 229.1 / 229.3.

Nije naveden BMW standard, nema API SM ali sa istim VW standardima i ACEA A/B. MB 229.3 pokazuje dobar kvalitet ali ne i produžene intervale zamene.

Iako je pogodan i za „non DPF“ dizel motore proizvođač naglašava prevashodu upotrebu za benzinske motore gde je pogodno za sve osim par specifičnih motora koji striktno traže API SM ili „low SAPS“ zbog trostepenih katalizatora.

Osnovne osobine:

Viskoznost na 100ºC 14,9 a na –30ºC ima 4800mPa·s što je osetno bolje od ispunjenja standarda.
Zanimljivo je da je ova vrednost mnogo bolja i od „mlađeg brata“ u 5W-30 viskoznoj klasi što ga čini pogodnijim u zimskom periodu. Neuobičajeno ali ne samo moguće nego ne ni tako retko kao pojava. Tačka stinjavanja standardnih –39ºC što je više nego dovoljno pogotovu što se do pomenutih –30 a još više do (za regionalno klimatsko područje maksimalno niskih) –20ºC ponaša bliže 0W uljima nego 5W. Ovo omogućava lak hladan start uz bržu potunu zaštitu čak i zimi i samim tim manje habanje motora. Tačka paljenja ne baš impozantnih 205ºC što opet više odgovara 0W-40 i 5W-30 HC uljima.


MEGATRON ULTRA 10W-40

Polusintetičko motorno ulje veoma visokog kvaliteta.

Zadovoljava standarde: ACEA A3/B3, API SL/CF, VW 500.00/505.00, BMW, MB 229.1.

Nije impozantno ali tu nije kraj priče.

Osnovne osobine:

Viskoznost na 100ºC 14,6 a na –25ºC ima 5000mPa·s što je mnogo bolje od čistog ispunjenja standarda (na sajtu stoji pogrešan podatak o 500mPa·s) uz tačku stinjavanja od –33ºC što je standard za vrhunska ulja ove kategorije. Tačka paljenja od 205ºC tek ukazuje na HC „sintetičku“ komponentu, doduše u velikom procentu.
Ono što nije navedeno je to što ovo ulje čini izuzetnim.
Moram da se osvrnem na TEST motornih ulja u SAT reviji iz 2006. kada je ovo ulje izbilo u sam vrh i zavisno od gledanja i analize rezultata svakako u TOP 5 a ukoliko bi tvrdili i da je ostvarilo najbolji rezultat i da je najbolje od svih 20 testiranih uzoraka teško bi to bilo sporiti.

U svakom slučaju TBN od 9,1 bio je među manjima ali je ispunjavao čak i neobaveznu TP9 normu. Uzgred mnoga moderna i kvalitetna ulja imala su sličnu vrednost ili još bolje reći da je većina uzoraka imala između 9 i 10 što se pokazalo kao standard.
Iako je sreća imala malo uticaja imponuje podatak da je izmerana viskoznost na 100°C bila veoma blizu kataloškoj što nije uvek slučaj. I ostale vrednosti su bile u samom vrhu ili najbolje od testiranih uzoraka. Sve u svemu grubo bi se moglo reći da je Megatron Ultra bio najsličniji uljima: Selenia Gold i Mobil Super S u toj meri da su izmerene razlike bile unutar statističke greške zbog malog (ali statistički značajnog) uzorka. Tu treba napomenuti da sa Mobil-om nema mnogo sličnosti u sastavu dok je sa Selenia Gold jako blizu ne samo po kvalitetu već i po sastavu i po ceni!

Sve u svemu: bez obzira na test (čije rezultate možete naći na internet-u) radi se o jako kvalitetnom polu-sintetičkom ulju koje uz umerenu cenu ima (bar inicijalno) osobine koje nimalo nisu lošije od najjačih imena u svetu motornih ulja. Sve pohvale!


MEGATRON SUPER 15W-40

Viskoko kvalitetno mineralno motorno ulje. Mogućnost korišćenja i u savremenijim benzinskim motorima (posle 2000.) koji nemaju veće zahteve od API SL ili ACEA A3 no ipak pre svega za benzinske i dizel motore iz osamdesetih a naročito devedesetih godina XX veka.

Podrazumeva se pogodnost za katalizatore, turbo dizel i turbo benzinske motore i viševentilske konstrukcije (hidraulični podizači naravno).

Zadovoljava standarde kvaliteta:
ACEA A3/B3, API SL/SJ/CF, VOLKSWAGEN 505.00, MERCEDES BENZ 229.1.

Za mineralno motorno ulje više nego dobro.

Osnovne osobine:

Specifična gustina na 15ºC 0,884kg/lit. viskoznost na 100ºC 14,5 a na –20ºC 7000mPa·s što je na samoj granici standarda (mada je stroga definicija za 15W ulja data za temp. od –15ºC). Proizvođač ne navodi tačku stinjavanja ali po prethodnom ona nije niža (i bolja) od –27ºC čime ovo ulje ispunjava standarde ali nije za niže od –15ºC za razliku od nekih iz iste klase koja mogu da posluže i do –18ºC ili čak –20ºC. Naravno ovo ne znači da se ne može koristiti i ako temperatura par jutara bude i ispod –15ºC uz garažu ili rad motora od nekoliko minuta u večernjim satima. U krajnjem slučaju nekoliko paljenja neće napraviti habanje koje bi bilo od većeg značaja. Ipak je napomenuto za poklonike rubrike „do meseca i nazad“ gde je čak i ovakva rasprava od značaja.


GEOTRON 20W-50

Mineralno motorno ulje namenjeno starijim generacijama motora. Moguća upotreba kod motora koji traže 15W-40 u slučaju jako tople klime (Grčka) i naročito leti ili za teže uslove rada (vuča prikolice). Inače je za iste motore samo kod onih sa mnogo pređenih kilometara koji su već (umereno) počeli da troše ulje.

Ispunjava API SG/CC.

Ovo je za benzince bolje od ispunjenja CD naročito kod starijih konstrukcija kao što su na primer VW vazdušnjaci poslednje generacije (iz sedamdesetih godina).

Ima stabilan i jak uljani film malu isparljivost i shodno viskoznoj gradaciji ograničenu zimsku upotrebljivost (do –10 ili maksimalno –12ºC) osim kod „vazdušnjaka“ gde bi moglo i do –15ºC.

Dati su skromni i nepotpuni podaci o osobinama:

Radni viskozitet 17,8. Tačka paljenja veća od 215 i stinjavanja od – 24ºC.

Solidno ulje za namenu ali svakako ne baš vrhunsko. Preteže namena za starija vozila sa puno pređenih kilometara.


Ovim se završava produkcija (makar namenjena širem tržištu) motornih ulja pogodnih za benzinske motore i uopšte putničke automobile. EKO ima još seriju Marsa monogradnih motornih ulja:
SAE 10W, 20W, 30, 40, 50 i 20W-50 namenjenih pre svega dizelima ali dobrim izborom i za starije konstrukcije koje imaju koristi od korišćenja monogradnih motornih ulja. Za VW bubu je Geotron ipak bolji izbor od Marsa koje ima više detergenata koji su i jačeg dejstva kao i za tu upotrebu nepotrebnih dispergenata.

Forza je serija motornih ulja za teretna vozila.

Relativno malo njih ima širu upotrebu. Većina je baš za teretni program isključivo.

Forza je osnovno ulje ove serije. Mineralno sa posebno selektovanim aditivima.

Zadovoljava (opšte) standarde kvaliteta: API CG-4/CF-4/CF/SJ/SH, ACEA E2/B2/A2, MERCEDES BENZ 228.1/229.1, VOLKSWAGEN 505.00/501.01, kao i niz proizvođačkih standarda za teretna vozila. Postoji u 15W-40 i 20W-50 varijanti. Može se i dobro ga je koristiti u dizel motorima putničkih vozila, makar onih starijih i onih kojima treba malo čišćenja motora. Uslovno je ulje za mešovite vozne parkove i takođe je moguće korišćenje i kod benzinskih motora.

Osnovne osobine su jako slične „Megatron Super“ pa ih je nepotrebno navoditi.

Verzija 20W-50 je slične osnove, veće viskoznosti i nešto nižeg opšteg kvaliteta. Ispunjava iste ACEA standarde ali i manje proizvođačkih za teretni program. Takođe ispunjava nešto niže API standarde za benzinske motore, u ovom slučaju: API CG-4/CF -4/CF, API SH/ SG/CD.

Forza Plus SHPD (Super High Performance Diesel) i pored ispunjenja API SG tek je uslovno i za povremenu primenu kod benzinskih motora. Ovo je visoko specijalizovano ulje za teretni program i teške uslove eksploatacije. Izrađuje se u 15W-40 i 20W-50 viskoznim kategorijama.

Forza Premium SHPD je gore navedeno ulje u nešto višem kvalitetu. Postoji samo u 15W-40 varijanti. Može (za razliku od prethodnog) izdržati i produžene intervale zamene i do 45k km kod turbo dizela (prethodno kod turbo motora samo do 30k km a tek kod atmosferskih i do istih 45 hiljada km). Osim toga ispunjava više kvalitetne standarde:

ACEA E7/E5/E3/B4/B3/A3, API CI-4/CH-4/CG-4/CF-4/CF/SL.
Forza Synthetic 10W-40 je najmodernije ulje iz Eko produkcije za oblast teretnih (komercijalnih) vozila. Pruža širu klimatsku prilagođenost koja se prostire na praktično celu Evropu. Ima sintetsku osnovu (HC) ali nije „low SAPS“ ulje i nije pogodno za Euro 4 motore, već maksimalno za Euro-3 što mu je i primarna namena. Ima produženi interval zamene koji se kreće i do 80 hiljada km zavisno od uslova vožnje i konkretnog vozila. Ne ispunjava veliki broj standarda te ih je dobro sve navesti:
ACEA E7/Ε4, API CF, MAN M 3277, MERCEDES-BENZ 228.5, MTU Type 3, CUMMINS CES 20072.

Od svih je najvažniji MB 228.5 i uz njega ACEA dok je po API-ju samo CF što praktično i nije za teretni program naročito moderan. Korišćenje u benzinskim motorima se ne preporučuje.

Iznenađuje odsustvo motornih ulja za najnovije Euro 4 i Euro 5 motore teretnih vozila.


ZAKLJUČAK

Jako je teško oceniti Eko Hellenic-a program motornih ulja. Izvesno je da nije širok i da grubo podseća na osnovnu postavku Shell-a. Program takođe nije ni moderan, čak je poprilično zastareo i jedino Megatron Synthetic 5W-30 može da se nazove modernim uljem za drugu polovinu prve decenije XXI veka.

Dizajn ambalaže je vrhunski uz praktičnost što daje pozitivan utisak i pored činjenice da je ambalaža od sekundarnog značaja u ovoj oblasti. Nije loše podsetiti se AMSOIL-a koji namerno koristi krajnje jednostavan i gotovo ružan dizajn svoje ambalaže. Ovako „spartanski“ dizajnirana ambalaža upravo treba da asocira na spartanski duh njihovih ulja i beskompromisnost u kvalitetu koji je takav da mu šminka i privlačnost ambalaže ne priliče.

Sa druge strane gotovo „svemirski“ dizajn EKO proizvoda treba najmanje da iskaže modernost ulja koja su u njima a zapravo je suprotno.

Još više se zapaža (da ne idem u detalje i ne delim zanatske tajne tek tako) nešto što bi najbolje bilo opisati kao „nedovoljna posvećenost“ sektoru motornih ulja (unutar kompanije) i samim uljima kao proizvodu (unutar sektora). To ne treba shvatiti kao površnost ili tako nešto ili nečim što utiče na kvalitet koji je svakako na jednom solidnom nivou. Više je u sferi brendiranja, vizije i budućnosti koja svakako nije na nivou koji kompanija kao celina ima a pogotovu kako bi, obzirom na resurse, sve to moglo biti. Dakle, kada jedan gigant za region i energetska (naftna) kompanija srednje veličine u svetskim razmerama ima solidne ali osrednje rezultate u branši, to bi moralo da bude nešto o čemu bi već u narednim godinama kompanija kao celina morala da dâ konačan stav: ili je sektor ulja značajan ili je usputna delatnost uz distribuciju derivata i energije uopšte. Trenutno stanje je „nešto između“ i ne vidi se jasan odgovor na ovo pitanje.
Poklonici brenda i kompanije ne bi trebalo da ovo dočekaju na nož već kao dobronamernu kritiku koja bi i ljudima iz kompanije mogla da pomogne. Ako sam slično rekao za kompaniju INA bilo bi nepošteno da ne pomenem i ovde jer je mnogo jače izraženo.

I najvažnije – KVALITET.

Gde je EKO sa kvalitetom?

Ovo pitanje nad pitanjima za svaku konkretnu kompaniju nije jednoznačno a kod Hellenic-e je baš divergentno. Ima i prosečnih ali i vrhunskih ulja. Ističu se pre svega Megatron Synthetic 5W-30 i Megatron Ultra 10W-40 gde su oba (ulja) svako u svojoj klasi iznad proseka i mogu se smatrati vrhunskom produkcijom. Synthetic je vrlo dobro ulje ali ne odskače od konkurencije (unutar „sintetske“ HC ili SHC kategorije), dok u viskoznoj klasi (5W-40) sintetike sa PAO baznim uljima odskaču za klasu. Ostala ulja kako Megatron tako i Forza serije ne samo da nisu moderna nego i kvalitetom spadaju u neku „zlatnu sredinu“ ne zaostaju ali nisu ni bolja od proseka iole renomiranih kompanija dok u odnosu na vrhunske brendove imaju od nijanse do klase lošiji kvalitet.Gde EKO zapravo spada? Svakako u renomirane proizvođače ali gde mu je mesto?

Odgovor je: u okruženju!!

Da ne bih širio priču najbolje je uporediti ga sa domaćim proizvođačima (možete dodati i INA i Prista brendove uz analizu bez velike greške u sličnim zaključcima).

Počnimo sa zaključkom: EKO motorna ulja su ista klasa kao i Galax i FAM. Detaljna analiza bi pokazala da je nijansa kvaliteta na strani grčke kompanije ali samo u slučaju ulja za automobile a ne i teretnog programa gde bi od obe kompanije bili poraženi.

Samo neke naznake:
1) EKO vs. Galax

u 5W-30 klasi EKO ima malo modernije ali za nijansu manje kvalitetno ulje.
u 5W-40 klasi Galax ima malo modernije i za nijansu kvalitetnije ulje.

Kod 10W-40 polusintetika EKO pobeđuje u fotofinišu, kao i u slučaju 15W-40 mineralnih ulja više (API SL) klase. Kod mineralnih ulja za starija vozila opet je EKO u blagoj prednosti.

Teretni program kao i kod FAM-a nije ni za ovakav pregled jer EKO gubi k’o od šale.
Suženi proizvodni program nije doveo i do za kategoriju nedostižnog kvaliteta a neka popularna ulja poput GAS kategorije svakako bi bila neophodna.

2) EKO vs. FAM
FAM nema zapravo 5W-30 ulje pa je predstavnik u klasi 0W-30 „Gold“.
EKO ima modernije ulje ali je kvalitet na strani FAM-a.

Kod 5W-40 klase FAM je i moderniji i kvalitetniji.
EKO dobija u polusintetičkoj klasi 10W-40 i to sa osetnom razlikom.

EKO dobija i u premium klasi mineralnih motornih ulja. Super Eko je ipak bolji od FAM Super-a.

Kod ulja za starije automobile Geotron je bolji od S Univezal ulja 20W-50 mada je sam Univerzal opet bolji (mada nije iste viskoznosti te ih je teško uporediti) od Geotron-a.

Uži asortiman je nešto što podržavam ukoliko niste multinacionalka no FAM ima dobro odmeren a Eko-u nedostaje nekoliko značajnih pozicija. Teretni program je opet na strani FAM-a.


Sve u svemu: uslovno bi moglo da se kaže da je kvalitet izjednačen ili za nijansicu (nijansu nijanse) na strani Eko Hellenic kompanije. Doduše cene nisu visoke ali je razlika u ceni veća od razlike u kvalitetu (gde je ima). Uprošćeno bi se moglo reći da su EKO Hellenic-a motorna ulja na akciji ista vrednost kao Galax i FAM osim polu-sintetičkog Megatron Ultra 10W-40 koje ima za trećinu veću cenu od prethodnih, no i tako ima preporuku, ali na akcijama tek 10 do 15% kada se dolazi čak malo ispred prethodna dva (Sint i BM Extra) i postaje pravi Best Buy proizvod.


Sve navedeno u zaključku shvatite vrlo uslovno a služi za veliku dilemu mnogih korisnika da li ili ne da pređu na ovaj brend kao i gde mu je uz solidnu cenu mesto po kvalitetu.

Još je veće pitanje Lukoil vs. Eko Hellenic Petroleum ali o tome po završetku „pumpadžija“ i novih tabela preporučene kupovine i best buy proizvoda (proizvođači obrađeni posle prvih tabela). Ova kategorija bi na kraju mogla da ima i unakrsno poređenje makar okvirno (tabela) sa pros. & cons.

Uz „pumpadžije“ bi trebalo da se nađe i NIS sa Niscotec serijom ali tek posle teksta o OMV-u.

Treba li naglasiti? Prethodna poređenja nisu jako zasnovana nego izvedena iz osnovnih podataka poznatim javnosti i samo su mišljenje autora, ozbiljno ali nikako jako utemeljeno.



Dopuna: 03 Mar 2010 19:47

Evo prica o LUKOIL uljima istog autora

Citat:LukOil je nastao 1991. spajanjem nekoliko kompanija. U nju je ušla ogromna državna i nekoliko (tri) privatne a proces je potrajao do 1993. kada (od)počela i privatizacija kompanije. Prve akcije su se pojavile na berzi već sledeće godine da bi 1997. počele da se prodaju i na međunarodnom tržištu.

Ostalo je (bliža) istorija.

Već krajem XX veka ulaze u prvih 10 proizvođača motornih ulja da bi 2002. postali sedmi po količini proizvedenih motornih ulja.

LukOil proizvodi oko 40% svih motornih ulja u Rusiji a prodaje ih u preko 20 zemalja sveta pa i na zapadu. Kuriozitet je da je broj zemalja veći ali da je izvršeno „rebrendiranje“ tako da se Lukoil ulja prodaju čak i u SAD pod imenom (brendom) Getty.

U periodu do 2005. kao proizvođač primarnih proizvoda (baznih ulja i naravno direktno sirove nafte) su bili u prilici su da kontrolišu ceo proces proizvodnje od početka što je imalo i dodatnu finansijsku pogodnost. Naravno više je bilo negativnih strana ali se rukovodstvu (bordu direktora) mora odati priznanje da čak i u tom periodu nisu više troškove prevaljivali na kupce. Verovatno je da je odsek motornih ulja imao iz godine u godinu sve veću podršku i samostalnost što je naravno dalo rezultate.

Ako su 2002. bili sedmi proizvođač sa oko 800 hiljada tona godišnje i još 7 kompanija za vratom (Fuchs je bio 12 ali sa 700.000 tona što pokazuje koliko su blizu bili proizvođači) bili su zapravo „beznadežno sedmi“ jer su Penzoil i Total grupa bili ispred njih sa gotovo duplom proizvodnjom i malom razlikom među njima.

Međutim Lukoil je 2005. izdvojen iz „lukoil internešenl“ i postao 100% ćerkinska kompanija. Tako samostalni su bili fleksibilniji i to je dalo rezultate.

U proizvodnji su stigli do 1,2 miliona tona i pristigli dva velika takmaca tako da bi se za par godina moglo desiti da postanu „beznadežno“ peti proizvođač ulja i to ispred Total grupe što samo pokazuje potencijale kompanije.

Ako su tehnološki manje ali dizejnerski (ambalažno) više kasnili za konkurencijom od 2007. i „nove formule“ su manje tehnološke (i/ili marketing-a) zaostatke pokrili, dizajnerski i reklamno su još pola koraka iza ali je već zanemarljivo.

Ono što im još predstoji je „post produkcija“ gde je zaostatak evidentan. Nije da se ne trude ali neće ići tako brzo. U ovu kategoriju bih svrstao: odnose sa javnošću, tehničku podršku, logistiku, prodaju i postprodaju, dostupnost informacija, usklađivanje sa najnovijim standardima, ugovori sa proizvođačima i još bitnije ispunjenje njihovih standarda i slično.

Autor je lako našao brošure, čak i proširene. Čak i na engleskom i srpskom ali i najkompletniju na ruskom. Ali od pravih specifikacija ni traga. No Stalker ne bi bio to što jeste da se nije „ušunjao“ u zabranjeni grad i iskopao neophodne podatke da bi mogao kvalitetno da komentariše kvalitet Lukoil ulja. Moram priznati da su Addinol i Fuchs bili dečija igra naspram Lukoila koji se svojski potrudio da se do ovih podataka ne dođe a naravno na svoju štetu jer ne da nema šta da krije već to treba da ubaci i u brošure ili kao posebnu da ne opterećuje tekst.

Još jedna napomena: podaci su iz 2005/2006. što znači za jednu generaciju unazad u odnosu na trenutni proizvodni program no mogu da posluže jer se osnovne fizičko-hemijske karakteristike nisu mnogo promenile. Bazna ulja i njihove kombinacije su manje-više iste i neznatne razlike u par procenta su više zbog prilagođavanja paketu aditiva. E tu je prava razlika. Iako i tu nema ekstremnih promena ipak je napredak evidentan. Ni generaciji iza ništa nije nedostajalo, aditivi (paket aditiva) bio je na visokom nivou i uporediv sa tadašnjom svetskom konkurencijom ili tek stepen niže. Sada je to sve „prepakovano“, doterano i ispeglano i uz male dodatke i veliku pompu stvoreno nešto što je više evolucija nego revolucija no značajno sa stanovišta marketinga i prilagođavanja svetskim trendovima u razvoju i uopšte.

„Nova Formula“ je kraće rečeno posebno prilagođen paket aditiva i „ništa posebno novo“ ali makretinški odlično odrađeno i pored toga što nije ekskluzivno napravljeno je samostalno i u nivou je drugih „magnetic – magnatec“; „SyperSync“ i drugih sličnih inovacija (sistema aditiva) ili ih čak i prevazilazi.

Dakle iako je opis „Nove Formule“ impresivan i implicira da je to nešto što do sad nije postojalo ipak se mora reći da je opisano ponašanje sistema aditiva „već viđeno“ i da postoji kod drugih velikih proizvođača. Naravno da nije za podcenjivanje kada to uradi Lukoil i to sopstvenim snagama te je naravno za svaku pohvalu i uliva dodatno poverenje u proizvođača koji je naravno stao „rame uz rame“ sa multinacionalkama iz ove industrije.

I na kraju ovog uvoda: Lukoil izvozi velike količine baznih ulja I grupe na zapad ali u poslednjih par godina i II bazne grupe (hidrokrekovana bazna ulja). I naravno ona završe u mnogim zapadnim brendovima motornih ulja.

Još sumnjate u kvalitet Lukoil ulja? Zbunjuju vas njihove niske cene? Mislite da su damping ili da je tu neki kompormis sa kvalitetom? Krenimo redom.




Lukoil motorna ulja za automobile i laka dostavna vozila

Samo male napomene šta se promenilo nedavno u gami proizvoda:

Sintetik prelazi u Luks

Lux u Lux (Nova Formula)

Super prelazi u Super i Super Dizel
(uz dodatak viskozne klase 20W-50 kod obe verzije i izostavljanje 10W-30*)

Standard ostaje Standard ali u modernijoj ambalaži i uz dodatak 20W-50 verzije.


* 10W-30 je sve više na marginama događaja i skoro da je svetski trend koji stavlja ovu viskoznu kategoriju u „zastarele“ („obsolete“). Zadržavanje ove klase u ulja za starije motore (Standard) sve prethodno samo potvrđuje a dosta fabričkih preporuka je još uvek 10W-30 s tim da se u 99% može koristiti i 5W-30 (jedna od najrasprostranjenijih danas) i u bar 80% i 0W-30.


Top ulje iz LukOil-a:


Lukoil Luks 5W-40

Potpuno sintetičko ulje. Vrhunske performanse. Kompleks (aditiva) „Nova Formula“ skrojen da svoj maksimum da upravo ovde. Pre suvih podataka pitanje svih pitanja. Ovo ulje košta koliko i prosečna polusitetika. Iako Addinol i Liqui Moly imaju svoje sintetike ove klase za 700 do 800din. po lit. a čak i Valvoline i Total ne prelaze 900 a i Mobil Synth S je tu negde oko 10€, nepunih 6€ za istu klasu je nešto što intrigira i prosto nameće zaključak da su pomenuti brendovi (a tek oni skuplji) preplaćivanje brenda.

To je nažalost (ili na sreću) tek delimično tačno. No pođimo redom:

Ovo je API SM/CF ulje sa ispunjenom specifikacijom ACEA A3/B4-04 i odobrenjima: MB 229.3, Opel GM-LL-B-025, Porsche, BMW Longlife-98, VW 502 00/505 00.

Dok je prethodno Synthetic imalo sadržaj cinka od 0,11% i zbog toga bilo samo API SL odnosno u varijanti ranije i SJ sada je on smanjen ispod 0,08%.

TBN je ostao 7,5 sa naznakom da je to min. Ova vrednost u praksi ionako bude 0,5 do 1 viša od kataloških vrednosti te bi trebali da je uzmemo takvu kakva je. A takva je da se uklapa u zaključak koji uskoro sledi.

Gubitak isparavanjem po Noacku je maksimalno 12% što je za klasu viskonosti uobičajeno mada je i 13% često. Indeks viskoznosti veći od 140 (po proizvođaču) a autor ovih redaka se usuđuje da kaže oko 160. Sadržaj sulfatnog pepela se smanjivao od 1,3% preko 1,2% do sadašnje nepoznanice no ona je između 1,0 i 1,2%. Ovo dalje znači da ovo ulje nije Low SAPS pa čak ni Mid SAPS i čak ni idealno za TNG (LPG) motore no može se naravno koristiti i za tu namenu.
Proizvođač navodi da je upotrebljivo od -40°C do +50°C i verovatno da je i testirano (slično Mobil 1) u tom intervalu temperatura. No ipak se mora naglasiti da je ovo malo „zaokruženo“ te da je uoptrebljivost zapravo -35°C do +45°C. Za letnju temperaturu je dugo objašnjenje a za zimsku kratko i precizno: na -35°C ovo ulje ima graničnu pumpabilnost i viskoznost 10 puta veću od one koja je preporučljiva za minimalnu za 5W ulja. Možda možete voziti automobil i na 5 stepeni nižoj temperaturi ali pokrenuti motor biće zaista „mission impossible“ (tek toliko da Ruski marketing ne zaostaje za zapadnim). I zaista tačka stinjavanja je deklarisana kao -40 ili manje a zaista može biti tek 2 do 3 stepena bolje od toga taman kao „sintetička sabraća“ 5W-40 o kojoj sam pisao u aprilskom tekstu gde je bilo najviše firmi na jednom mestu.

Po ostalim osobinama ovo ulje se uklapa u standarde i ne iskače mnogo ali i nema šta ne ispunjava.

Zaključak: dogovorno ili prećutno svejedno Lukoil je stvorio ulje koje zapravo ne konkuriše previše zapadnim takmacima. Za sve benzince uključivši i najmodernije je jako upotrebljivo i preporučljivo, ali je i tu pre svega prva preporuka tek za one malo starije: prvenstveno iz devedesetih ili samog početka XXI veka.

Što se dizela tiče stvari su još koju godinu vraćene unazad tako da se ovo ulje nameće kao prvi izbor u modelima iz devedesetih i samo njima. Za motore koji koriste lošija dizel goriva može se koristiti ali uz skraćene intervale zamene.
Inače može da izdrži i 30.000km između zamena ali samo ukoliko se uklapa (svojim standardima u fabričke preporuke, uključivši i standarde i interval zamene).
Zbog TBN-a od modernih i za Euro dizel više nego dovoljnih 7,5 nije preporučljivo (iako se ne naglašava) za D2 dizele, gotovo uopšte ili uz drastično smanjen interval zamene.
I na kraju iako je ACEA i API moderno ovo ulje ono ne ispunjava baš najnovije fabričke specifikacije već one sa kraja devedesetih. Čak je i MB 229.3 (posebna priča) kao moderniji od 229.1 (nezahtevan pa često zloupotrebljavan) ali ovo ulje bi moralo da ima bar 229.31 ako ne 229.5 (gde bi već moralo biti Low SAPS) a nema. Očigledno iz razloga „nezameranja“ i biranja ciljne grupe nešto starijeg voznog parka.
Inače Mercedes-Benz ima najdetaljnije, najobuhvatnije i najozbiljnije (obuhvata i neke sitnice ali značajne kao što je otpornost zaptivki) specifikacije proizvođača motora.

Znači zvanični servisi za nova (Zapadna) vozila neće koristi ovo ulje niti ćete dobiti njihovu preporuku. Uz oprez kod dizela, kod benzinaca bi moralo da ide i u najnovije modele a ako vam je automobil star 7 ili više godina navalite, bolje teško da ćete naći. Malo opreza ukoliko vozilo specifično zahteva VW ili MB standard koje ovo ulje ne ispunjava.


Lukoil Lux 5W-40 i 10W-40 (polusintetička osnova) i 15W-40 mineralna

Ovo ulje takođe pripada uljima sa kompleksom „Nova Formula“. Izuzetnog su kvaliteta a cena je još povoljnija te 10W-40 ima samo 60% cene prethodnog a 5W-40 tek oko dve trećine. Učiniće vam se da onda prethodno (kao i sintetike uopšte) nije povoljna kupovina. To je kod starijih automobila tačno ali zaboravili ste da prethodno može da ima interval zamene i do 30.000km i više dok Lux ima 15.000km (5W-40) ili 10-15 hiljada za ostale dve verzije (kod mineralke više ka 10 a kod polusintetike ka 15).

5W-40 ima u dlaku iste osobine kao i puna sintetika. Za tačku stinjavanja postoje u tri dokumenta tri vrednosti a to su: -35, -37 i -40 cel. a autor tipuje na -37°C i to ne zato što je to (samo) srednja vrednost već zato što bi ukazivalo na SHC osnovu ili SHC/HC dok je prethodno ipak PAO sintetika. Sve u svemu 5W-40 ima čak i više smisla za starije automobile jer je još jeftinije uz gotovo identičan kvalitet a interval zamene kod starijih automobila ionako ne prelazi 15.000km. Jednino što nije ni za najnovije benzince no mnogima iz XXI veka još uvek odgovara i API SL.

Sve gradacije ispunjavaju: API SL/CF, ACEA A3/B4-04 zatim MB 229.1 i na kraju VW 501 00 i 505 00. Znači nešto manje nego prethodno što mu sužava primenu ali dobija i jaču preporuku gde je primenjivo.
10W-40 je i više nego „standardno“ polusintetičko jer ima i specifičan kompleks aditiva tako da ako nije vrh onda je blizu a cena među najnižima u klasi.

15W-40 je jedno od najkvalitetnijih u ovoj viskoznosti koje možete naći uopšte (ne računajući ona za teretna vozila). Može se koristiti i za TNG pogon mada je jeftinije Super još preporučljivije naročito kod nešto starijih vozila (osamdesete do 1993.).

Tačke stinjavanja su za 10W i 15W respektivno: -35°C i -30°C (navodi se i prethodna vrednost ali očigledno je greška).

Lukoil Super – razne viskoznosti
Ovo ulje dokazuje da iako novija ulja mogu biti upotrebljiva i za stara vozila ulja sa starim specifikacijama su možda i bolji izbor (jedino što ih nema na tržištu).

Opet su 5W i 10W polusintetike a 15W i 20W mineralna ulja.
Ispunjava API SG/CD. Nije posebno pogodno za dizele jer mu je TBN oko 6. Može za starije dizele ali koji koriste Euro Dizel ili uz prepolovljavanje intervala izmene (ukoliko malo prelazite godišnje) i uopšte ukoliko su uslovi rada lakši. Nije za indžekšn benzince kao i za dizele sa tek umerenim (pritiskom) ubrizgavanjem.

Za benzince je već jako preporučljivo i to za sve do 1993. naročito GI/II deo GIII, zatim Kadet kocka i suza, zastavina vozila itd. „Nakrkano“ je ZDDP-om i obezbeđuje jako dobru zaštitu od habanja.

Jako je pogodno za LPG pogon jer ima 1,0% sulfatnog pepela i tu se može upotrebljavati i za vozila koja traže i SH što pokriva sve modele do 1996.


Lukoil Super Dizel – razne viskoznosti

Sve kao kod prethodnog osim što ova verzija ispunjava:

API CF-4/SG, ACEA E2-04, MB 228.1, MAN 271 i još par „kamionskih“ standarda.

Za benzince je ista priča uz napomenu da nije preporučljivo za TNG pogon no za dizele donekle drugačija. Iako nije za najnoviju generaciju dizela za razliku od prethodnog može se koristiti i za opterećenije mašine, laka dostavna vozila, naročito za turbo mašine i čak i za „brzohodne“ dizele odnosno one koji rade sa velikim brojem obrtaja.

Ima više i jače deterdžente od prethodnog, ZDDP-a na sličnom nivou. Ostale osobine su gotovo identične. Glavna razlika je što ovo ulje ima TBN od 9,5 (kao i prethodnik Super 15W-40 CE/SG) što ga čini veoma pogodnim za sve dizele iz osamdesetih do sredine devedesetih sa ili bez turbo punjača uz korišćenje D2 goriva i uz pun interval zamene čak i za teške uslove vožnje. Može se naravno koristiti i za teška teretna vozila po specifikacijama koje ispunjava. Može se reći da je ovo ulje za mešovite vozne parkove.


Lukoil Standard

Čisto da spomenemo. Ispunjava API SF/CC i kao takvo je za starije motore čak pre za one koji već troše ulje pa udri sa 20W-50 a cena povoljna uz kvalitet koji odgovara standardu (kao što i ime kaže).


Lukoil ulje za ispiranje motora

Kod Priste sam (čini mi se) zaboravio da opišem (uopšte pomenem) ulje za ispiranja motora pa da mi se ne desi ponovo (inače ionako sledi najavljeni dodatak o Prista uljima uskoro).

Mineralno motorno ulje, smanjenog viskoziteta i obogaćeno aditivima za pranje (detergentima). Uz čišćenje naslaga zadržava antikorozivnu i antifrikcionu zaštitu motora no ipak se ne upotrebljava u uslovima većeg opterećenja motora. Naravno i visok sadržaj disperzanata ga čini sigurnim za upotrebu jer se rastvorena nečistoća stabilizuje unutar ulja. Redovnom (na svakih nekoliko izmena ulja) upotrebom produžava se i interval zamene ulja i omogućava duži vek motora. Spada u „nežnije“ načine ispiranja motora.
Upotrebljava se (namenjeno je) za automobilske motore a starija verzija je bila samo za „spark-ignition“ motore (benzinske) te ukoliko nameravate da ispirate dizel motore kontaktirajte Lukoil.
Specifikacije su uobičajene za ovu vrstu ulja: sulfatnog pepela ispod 0,5% (kao najsavremenije Low SAPS sintetike), tačka stinjavanja od -40°C (zbog male viskoznosti), tačka paljenja od samo 140°C čini ga (naravno) nepogodnim za vožnju, a radna viskoznost odgovara SAE 20 do 30 uljima te iako nema visok indeks viskoznosti moglo bi (uslovno) da se nazove „SAE 10W-25“ ili tako nešto. Drugi proizvođači daju viskoznost po SAE (nagoveštavajući sličnost sa kompresorskim uljima) no Luk to ne čini već je viskozna klasa nagađanje na osnovu nepotpunih podataka, moguće da je samo 10W mineralno ulje (I bazna grupa) uz veliki sadržaj aditiva za pranje i neznatan za ostale osobine.

Da li ga koristiti? Što da ne, jedino ne posle svake zamene ulja.
Za starije motore je mnogo pogodnije od posebnih aditiva za istu namenu.
Strogo pratite uputstva na pakovanju.

Još jedanput: mali broj sertifikata proizvođača čini Lukoil-u stvari jednostavnijim i jeftinijim. To je manji deo tajne niske cene jer ima tu još dosta toga. Ipak ovaj aspekt je značajan jer će odvratiti veliki broj vlasnika novijih automobila. U slučaju nedoumice koristite se preporukom samog Lukoil-a u brošuri koju možete naći na: www.lukoil-masla.ru (pa ćete se dalje snaći za pdf dokument sa oznakom godine - 2009. znači najnovije izdanje). Kao što ćete videti mnogi moderni automobili su obuhvaćeni te ukoliko želite da uštedite novac a ne izgubite bitno na kvalitetu - trkom po odgovarajući Lukoil.
Osim ostalog šanse da na njihovoj pumpi kupite falsifikat zaista su zanemarljive (kao da vas van šina zgazi tramvaj).

offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5475
  • Gde živiš: Strawberry Field

Koje ulje je najbolje da se sipa u BMW E36 318i iz '92. godine?

offline
  • Pridružio: 04 Feb 2010
  • Poruke: 203

Napisano: 07 Mar 2010 16:33

Poštovani FAMAS,
Elf Competition STI 10w40 je ulje vrlo dobrog kvaliteta i još boljeg odnosa kvalitet/cena. Uostalom svrstao sam ga i zvanično u "preporučenu kupovinu" u tekstu iz jula 2009. na blogu:
http://motornaulja.blogspot.com/2009/07/motorna-ul.....ucena.html
Vodite računa (piše u tekstu) da su preporuke (kao i "best buy" u drugom tekstu) za ograničen broj brendova (naznačeno je kojih) o kojima sam do tog trenutka pisao.
O ovom ulju sam pisao na samom početku bloga i pre skoro godinu dana.
http://motornaulja.blogspot.com/2009/04/i-numero-uno-synlube-inc.html
Pozdrav!

Dopuna: 07 Mar 2010 17:27

FAMAS,
Koje ulje je najbolje da se sipa u BMW E36 318i iz '92. godine?
Teško bi bilo reći najbolje jer zavisi od stanja motora, načina vožnje i još ponečeg. Principijalno se može dati odgovor koja su ulja preporučljiva.

I Ukoliko je motor u jako dobrom stanju (ne troši ulje, dobra kompresija, nije prešao više od 150k km itd.):
1) Mobil 1 0W-40 znam da je kliše ali baš sa serijama iz 90-tih BMW-a Mobil je u reklamne svrhe desetak takvih automobila provozao (po) MILION MILJA praktično bez stajanja (kratke pauze za zamenu posada, dolivanje goriva, menjanje guma, uz servise na duplo dužim intervalima u miljama od fabričkih (otprilike preporuka po radnim satima) gde bi taj dan vozilo odmorilo). Svi su koristili M1 ulja i svi su izdržali (sitniji kvarovi su otklanjani usput). Posle su motori rastavljeni i bili su unutar fabričkih tolerancija, tj. još nisu bili zreli za generalku!!! Iako su navedeni uslovi idealni za ovakve testove gde bi i lošija ulja pokazala slične rezultate do 250 ili 300 hiljada milja, ovo je zaista izuzetno!
2) MOL Star 0W-40 Potpuno sintetičko (PAO). Ulje slično gore navedenom
sa malo starijom koncepcijom i paketom aditiva. Apsolutno je lošije ali povoljnije je cene. Osim toga ovo ulje je sličnije M1 iz devedesetih (modernije ali ne kao Mobil) te bi rezultati za konkretno vozilo mogli biti i bolji!
3) Praktično sva 0W-40 i 5W-40 sintetička ulja. Sada je teško naći ulje po tadašnjim specifikacijama te su BMW LL-98 i LL-01 sertifikati putokazi ka onim koja su preporučljivija.
Ovde se nameće Lukoil Lux svojom povoljnom cenom no ako želite najbolje hiljadarka ili nešto više po zameni nije odlučujuća.

Ne treba ni spominjati da možete uštedeti korišćenjem 10W-40 polusintetika naročito API SJ uz bMW LL-98.

II Motor nije loš ali je ipak mašina koja je prešla mnogo i nije u "peak-life" fazi što po godištu možda izgleda i verovatnije.
1) sintetička ulja za starije motore: Mobil 1 10W-40 high mileage (nije lako naći) ili Valvoline MaxLife 5W-40.
2) Isto to samo u polu-sintetičkoj varijanti (10W-40), npr. Liqui Moly Leichtlauf Special ili MaxLife.

III Motor još uvek ne troši previše ulja ali više nego u mlađim danima:
1) Mobil 1 15W-50 (zimi dosipavati 0W-40 iste serije)
2) Castrol EDGE 10W-60 (pred zimu dosipavati 0W-40 iste serije)
3) OMV Bixxol special SR SAE 10W-60
4) Valvoline VR Racing 5W-50 ili 10W-50
5) Total Racing 10W-50
Racing ulja (10W-60 i pominjana Valvoline) u principu nisu za više od 10k km ali ako dolivate litar-dva u tom periodu mogu i do 15k km.
Skoro da je opšte pravilo ali posebno kod BMW-a (iz devedesetih) bolje je koristiti 10W-60 nego 20W-50 kad počne malo da troši ulje.

ITD.

P.S. Neko bi rekao najbolje je (zbog cene i generacijske povezanosti) sipati zapravo kvalitetnija 15W-40 mineralna API SG ili bolja ulja a zimi SJ 10w-40 polusintetike no to samo ukoliko prelazite više od 15k km godišnje a i opet nije najbolje.
Motoru ovog automobila i pored generacije prijaju malo modernija ulja ali da ne budu baš po aCEA C standardima.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1261 korisnika na forumu :: 52 registrovanih, 8 sakrivenih i 1201 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: A.R.Chafee.Jr., Acivi, amaterSRB, Andrija357, armor, ArmyBoss, Battlehammer, Bobrock1, bojankrstc, Boris90, BRATORIII, crnitrn, Dannyboy, darcaud, darkangel, Denaya, Dimitrije Paunovic, Djole, dragoljub11987, flash12, Georgius, havoc995, hyla, karevski, Kibice, Kubovac, Levi, Lieutenant, mgolub, Misirac, Mixelotti, Ne doznajem se u oružje, nebkv, operniki, Oscar, ozzy, Parker, pein, Rakenica, ruger357, savaskytec, slonic_tonic, SR-3m, Srki94, Srle993, suton, VJ, Vlada1389, voja64, VP6919, YugoSlav, 1107