Tupoljev Tu-160 (Blackjack)

1

Tupoljev Tu-160 (Blackjack)

offline
  • Pridružio: 24 Mar 2004
  • Poruke: 3522
  • Gde živiš: Zemun




Tupoljev Tu-160 (Blac Jack) Najveci bombarder na svetu !

Namena: strateški bombarder sa četiri člana posade

Pogonska grupa: četiri turboventilatorska motora Kuznjecov NK-32 potiska po 137,20kN bez DS i 245,16 kN sa DS (Dopunsko sagorevanje goriva - forsaž)

Dimenzije: dužina 54,10m, visina 13,10 m, raspon krila na streli20°- 55,70m, na streli 65°- 35,60 m, površina krila 232 m2

Masa: prazan 118.000 kg, normalna u po leta nju 267.600 kg, maksimalna u poletan/u 275.000 kg

Performanse: maksimalna brzina na visini 12.000 m -2.000 km/h dugotrajna brzina krstarenja 850 km/h, brzina penjanja 70 m/s, vrhunac leta 16.000 m maksimalni dolet 14.000 km sa 9.000 kg tereta

Naoružanje: maksimalno 24 rakete ukupne mase 28.800 kg

Korisnici: Rusija (deo u Ukrajini)




Najveći bombarder na svetu, Tu-160, direktni je odgovor na pojavu američkog aviona B-IB. Pod projektnom oznakom Izdelije 70, prototip je poleteo sa aerodroma Žukovski 19. decembra 1981 g. Tri nedelje kasnije otkriven je na snimku američkog izviđačkog satelita. RAM-P odnosno Blackjack, kako glase zapadni kodni nazivi, postao je noćna mora Pentagona.
Spoljašnosti vrlo slične B-1B, ali znatno veći i teži, Tu-160 je takode optimizovan za prodor na maloj visini transsoničnom brzinom ili, za let na velikoj visini brzinom od oko 1.9 Maha. Krila sa velikim komandnim površinama, pomjeraju se u tri pozicije - 20 za poletanje i sletanje. 35 za krstarenje i 65 za let nadzvučnom brzinom. Kokpit je. po zapadnim standardima, asketski oprem¬ljen, ali posadi je na raspolaganju toalet i mini kuhinja. U nosu je radar za praćenje konfiguracije terena i TV kamera koja pomaže u vizuelnom nišanjenju. Napadnonavigaciona oprema je integrisana u sistem Obzor-K.
Tu-160 nosi naoružanje u dva kućišta u trupu dužine gotovo 13 metara. Na lanser revolverskog tipa postavlja se dvanaest raketa H-15 (RKV-500B) dometa do 150 km sa nuklearnom bojevom glavom snage 350 KT ili šest krstarećih raketa H-55SM dometa 3.000 km sa bojevom gla¬vom od 200 KT. U razvoju je nova krstareća raketa BL-10 koja će do cilja stizati nadzvučnom brzinom.
Prve fotografije Tu-160 pojavile su se avgusta 1988 g. nakon posete tadašnjeg američkog sekretara za odbranu Frenka Karlučija bazi Kubinka. Saznalo se da je i u fabrici u Kazanju naručeno 100 primeraka. Maja 1987 g. počelo je opremanje elitnog 184. gardijskog teškog bombarderskog puka u bazi Priluka u Ukrajini.
Posle raspada SSSR-a u Rusiji je ostalo samo osam Tu-160 u letnom stanju, sedam u 121. gardijskom puku u bazi Engels i jedan u opitnom centru Gromov na aerodromu Žukovski kod Moskve. Predsednik Jeljcin je, januara 1992. godine, potpisao dekret kojim je obustavljena proizvodnja Tu-160, kao jednostrani izraz dobre volje za smanjenje međunarodnih napetosti. Pravi uzrok takve odluke treba potražiti u prevelikoj ceni super-bombardera, za vojsku od koje se više nije očekivalo da učestvuje u trci u naoružanju. Posle višegodišnjih pregovora. 1996. godine postignut je dogovor Rusije i Ukrajine o preuzimanju 19 aviona iz Priluke, zajedno sa krstarećim raketama i nuklearnim bojevim glavama. Sudbina tih aviona još uvek je neizvesna jer zbog neispravnosti ne mogu da prelete u Rusiju, a novca i uslova za remont na licu mesta nema.


Jos galerije:

https://www.mycity.rs/must-login.png

Sa krilima u polozaju za poletanje i sletanje

https://www.mycity.rs/must-login.png

https://www.mycity.rs/must-login.png

Prototip Tu-160 demonstrira strmo penjanje

https://www.mycity.rs/must-login.png

https://www.mycity.rs/must-login.png

Tu-160 sa imenom Ilia Muromec, koji je nekada nosio najveci avion na svetu u vreme Prvog svetskog rata, a koji je projektovao proslavljeni konstruktor Igor Sikorski

https://www.mycity.rs/must-login.png

https://www.mycity.rs/must-login.png

https://www.mycity.rs/must-login.png

Radno mesto

I za kraj, slicnosti izmedju Tu-160 i B-1 Lancer

https://www.mycity.rs/must-login.png

Tu-160 Blac Jack

https://www.mycity.rs/must-login.png

B-1 Lancer

https://www.mycity.rs/must-login.png

Opet Tu-160 Blac Jack

https://www.mycity.rs/must-login.png

Opet B-1 Lancer

Sami procenite koje su im slicnosti na prvi pogled. Do duse to su i avioni, tacnije bombardeti iste namene... slicnosti ima, ali ima i razlike. Tu-160 je skoro za četvrtinu veći i može vise tovara da nosi.

Toliko od mene o najvecem bombarderu na svetu koji danas vrlo slabo leti zbog lose materijalne situacije u Rusiji.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 22 Dec 2006
  • Poruke: 398
  • Gde živiš: Zemun

Evo malo detaljnijeg opisa ovog izuzetnog aviona:

Tu-160 je najubojitiji avion ruskog Ratnog vazduhoplovstva. Njegova brzina penjanja iznosi 60 - 70 m/s i dostiže visinu od preko 15.000 m. Pogonsku grupu aviona čine četiri dvostrujna turboventilatorska mlazna motora Kuznjecov NK-321, svaki potiska po 245 kN sa dopunskim sagorevanjem, tj. potisak je skoro za 110 kN veči od potiska koji daju motori GE F 101 na avionu B-1B. Motori su smešteni u dve kutijaste potkrilne gondole i imaju pokretne uvodnike vazduha.
Avion Tu-160 je višenamenski strategijski bombarder, namenjen za udare nuklearnim i konvencionalnim naoružanjem po strategijskim objektima duboko unutar neprijateljske teritorije. Projektovan je da svoje zadatke izvršava u opsegu podzvučnih brzina na malim visinama i brzina preko jednog Maha na velikim visinama.
Prvi serijski avioni Tu-160 proizvedeni u fabrici aviona Kazanj su maja 1987. godine isporučeni 184. vazduhoplovnom puku u vazduhoplovnoj bazi Priluka u Ukrajini. Nakon raspada Sovjetskog Saveza, proizvodnja aviona Tu-160 je naredbom predsednika Jeljcina prekinuta 1992. godine sa ukupno 24 aviona proizvedena umesto planiranih 100. Tada je u Ukrajini ostalo 18 aviona, tako da rusko Ratno vazduhoplovstvo sada raspolaže sa samo 6 aviona Tu-160, stacioniranih u vazduhoplovnoj bazi Engels, kojima rok rada ističe 2010. godine.

Spoj aerodinamike i ruskog "stelta"

Tu-160 karakterišu nisko postavljena strelasta krila promenjive geometrije sa velikom fiksnom centralnom sekcijom. Pretkrilca duž čitavog razmaha napadne ivice i zakrilca sa dvostrukim procepom na izlaznoj ivici čine efikasnu kombinaciju za upravljanje pri malim i visokim supersoničnim brzinama. Veličina ugla strele krila se ručno bira i postoje tri položaja: 20° za poletanje i sletanje, 35° za krstarenje i 65° za let pri velikim brzinama.
Krmilo visine je trapeznog oblika sa pozitivnom strelom, potpuno je pokretno i postavljeno je na sredini vertikalnog repa. Vertikalni rep trapeznog oblika sa kvadratnim vrhom je takođe pokretan u gornjem delu. Ovakva konstrukcija repnih površina dodatno olakšava upravljanje avionom pri velikim brzinama i velikom uglom strele krila. Međusobni spoj korenog dela krila i trupa je izveden u obliku strejka i blago je zakrivljen napred prema pilotskoj kabini. Trup je polumonokok konstrukcije.
U izradi aviona su primenjeni klasični konstrukcioni materijali, kao što su legure aluminijuma V-95 i Ak-4, dok su okovi izrađeni od legura titanijuma. Tokom rada na ovom projektu, konstruktorski tim pod rukovodstvom V. I. Bliznuka je posebnu pažnju obratio na smanjenje radarskog i IC-odraza aviona, zbog čega su na uvodnike vazduha nanesene specijalne grafitne radio-prozračne prevlake.
Stajni trap sačinjavaju udvojeni točkovi nosne noge koja se uvlači unazad i glavne noge stajnog trapa koja se sastoji od dva sklopa sa po tri para točkova koji se uz obrtanje za 90° uvlače u koreni deo krila. Dimenzije nosnih guma su 1.080 x 400 mm, a dimenzije glavne gume su 1.260 x 425 mm.
Posadu aviona sačinjavaju četiri člana, koji sede u parovima, jedan pored drugog u izbacivim sedištima tipa "Zvezda K-36D". Posada ulazi u kabinu stepenicama koje se nalaze u zadnjem delu odeljka nosne noge.
Avion je opremljen: kombinovanim navigacijsko-nišanskim sistemom RID; radarom za otkrivanje ciljeva na zemlji i na moru na velikim daljinama, optoelektronskim nišanom, automatskim sistemom za praćenje terena i sistemima za aktivno i pasivno vođenje radio-elektronskog rata. Ova oprema omogućuje izvršenje zadataka u svim meteorološkim uslovima, danju i noću. Optoelektronski nišan omogućuje precizno bombardovanje danju i pri smanjenoj vidljivosti. Postoji mogućnost da se u budućnosti avion Tu-160 opremi s laserskim ozračivaćem cilja za navođenje laserski vođenih ubojnih sredstava.
Mada avion ima električne komande leta, svi prikazivači u kabini su tradicionalno analogni instrumenti, bez višenamenskih prikazivača i gornjeg prikazivača (HUD).
Upravljanje avionom je ostvareno pomoču centralne pilotske palice. Komanda gasa motora je smeštena između pilotskih sedišta. Postoji odeljak za odmor, toalet i ormarić za podgrevanje hrane.
U nosnom delu aviona ispred kabine je smeštena dugačka izdužena kupola u kojoj je postavljen višenamenski radar za pračenje terena i za nišanjenje, a ispod njegaje smeštena TV kamera za osmatranje prednje polusfere za potrebe vizuelnog nišanjenja oružjem. Ovde je smešten i uvlačeći sistem za punjenje aviona gorivom u letu, čime je omogućen interkontinentalni dolet aviona Tu-160.

Ubojitost Blekdžeka

Naoružanje je smešteno unutar trupa aviona u dva tandem-odeljka dužine 12,80 m i kapaciteta 40.000 kg slobodnopadajućih bombi kalibra 250, 500, 1.000, 1.500 ili 3.000 kg. U ovaj prostor mogu da se postave rotirajući lanseri, koji mogu da prime 12 krstarećih raketa H-55 ili 24 rakete kratkog dometa H-15.
H-15 (AS-16 Kickback) je raketa kratkog dometa hipersonične brzine. Može da nosi nuklearnu ili konvencionalnu bojevu glavu. Modifikovana verzija nosi oznaku H-15C.
H-55 / RKV-500A (AS-15 Kent) je krstareća raketa sa nuklearnom bojevom glavom od 200 kT, koja ima domet od 3.000 km i kreće se podzvučnom brzinom. Razvoj je počeo 1975. godine od strane firme "Raduga", a u operativnu upotrebu je uvedena 31.12.1983. godine. Primenjeni materijali obezbeđuju "stelt" karakteristike. Postoji i modifikovana verzija H-55M za operativno-taktičke zadatke, kao i verzija za ekstremno velike domete sa dodatnim rezervoarom za gorivo.
Postoje planovi, da se avion Tu-160 koristi kao avion-nosač za lansiranje svemirskog broda "Burlak", na isti način kako se američki "Pegasus" lansira uz pomoč aviona "L-1011 TriStar".
IC-mamci i baklje su smešteni u repnom konusu, a toplotni senzori za otkrivanje aviona i raketa na samom kraju trupa.



offline
  • Pridružio: 17 Maj 2007
  • Poruke: 13939

https://www.mycity.rs/must-login.png
https://www.mycity.rs/must-login.png
https://www.mycity.rs/must-login.png
https://www.mycity.rs/must-login.png

offline
  • Pridružio: 22 Dec 2006
  • Poruke: 398
  • Gde živiš: Zemun

Ja sam ovu temu reaktivirao pošto sam imao šta da dodam. Slažem se sa tvojim mišljenjem da treba napraviti još "ličnih karata" i u tom smislu ja već pripremam neke tekstove. Listam literaturu i skupljam podatke. Mogu se uskoro očekivati nove teme.

Dopuna: 06 Avg 2007 20:51

offline
  • Pridružio: 07 Nov 2007
  • Poruke: 8384
  • Gde živiš: Ravni Banat

Тазе вест о новим примерцима Ту-160 у ваздухопловству РФ.

http://news.mail.ru/politics/1743604/print/

offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 25565
  • Gde živiš: I ja se pitam...

O ceni rivalastva iz pera ruskog stručnjaka i iz ruskog ugla, naravno.



offline
  • RJ 
  • SuperModerator
  • Gavrilo Milentijević
  • Komandir stanice milicije Gornje Polje
  • Pridružio: 12 Feb 2005
  • Poruke: 35497
  • Gde živiš: ovalni kabinet







offline
  • Pridružio: 16 Jan 2007
  • Poruke: 804
  • Gde živiš: 42.47°N 19.28°E

Ruski Tu-160 se neometan i neprimjećen prošetao vazdušnim prostorom V. Britanije..
(ako je vjerovati uglednoj novini kakva je the Sun Mr. Green )

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/article1749464.ece

A evo i verzije na "domaćem" jeziku
http://www.index.hr/vijesti/clanak/rusi-ponizili-b.....04165.aspx

offline
  • Pridružio: 22 Dec 2006
  • Poruke: 398
  • Gde živiš: Zemun


Prvi prototip Tu-160
NATO kod "Bomber-X"


Drugi prototip Tu-160
NATO kod "ram-P"


Drugi serijski avion Tu-160
NATO kod "Blackjack"


Tu-160 u letu


Tu-160 sa imitatorom rakete "Burlak"


Instrument tabla pilota

Varijante označavanja:

Tu-160 ("5") Aleksandar Golovanov


Tu-160 ("2") Vasilij Rešetnikov


Tu-160 ("12") Aleksandar Novikov

offline
  • sebab 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 19 Dec 2007
  • Poruke: 4234

Sirius ::O ceni rivalastva iz pera ruskog stručnjaka i iz ruskog ugla, naravno.





zanimljivo je u clanku kako strucnjak tvrdi da b1b ima prednost u smanjenom radarskom odrazu, a tu-160 to nadoknadjuje brzinom. to nije tacno - na malim brzinama je brzina-krstareca ova dva aviona jednaka.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 715 korisnika na forumu :: 21 registrovanih, 4 sakrivenih i 690 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: Andrija357, babaroga, Bane san, Boris BM, Boris90, Dannyboy2, Dukelander, FileFinder, Futog 74, krkalon, Kruger, ladro, Mi lao shu, milutin134, Parker, shaja1, stagezin, Trpe Grozni, VP6919, W123, 79693