Aktuelno: Šta je Euro 3?

Aktuelno: Šta je Euro 3?

offline
  • DR  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 08 Okt 2004
  • Poruke: 5450
  • Gde živiš: Beograd

Pronađite odgovore na neka pitanja koja se postavljaju iz teksta Uredbe za uvoz polovnih automobila.

Piše: dipl. ing. Predrag Đukić

Na uredbu koja će omogućiti uvoz polovnih automobila starijih od 3 godine čekalo se gotovo godinu dana. Razne spekulacije koje su u tom periodu iznošene u medijima stvorile su brojne nedoumice kod građana, a stvari nisu puno jasnije ni nakon najave ministra Dinkića da će Uredba stupiti na snagu 5. decembra. Vreme je da otklonimo neke nepoznanice.

Kao što je poznato, dotičnom uredbom vlada će dozvoliti uvoz automobila bez starosnog limita, no da li je to baš tako? Kao prvi uslov navodi se zahtev da automobili koji se uvoze imaju Euro 3 motore. Pojam poznat većini čije su polje interesovanja automobili ali ukoliko analiziramo najčešće postavljena pitanja u javnosti, pa čak i navode pojedinih medija, dolazimo do činjenice da postoje dileme oko toga šta ovaj pojam predstavlja.

Pitanja

Pre svega, kakvi su to Euro 3 motori? Kako izgleda, postoji određena bojazan da su u pitanju neki specijalni motori koji imaju višu cenu od «običnih». Čini mi se da je zbrku dobrim delom uvela i sama formulacija, jer bi pravo pitanje trebalo da bude «šta je Euro 3»?

Odgovori


dijagram smanjenja dozvoljene emisije polutanata za dizel motore

Euro 3 je naziv za regulative evropske unije kojima se propisuju gornje granice pojedinih materija u izduvnim gasovima motora. Cilj donošenja ovakvih akata je unutar Evrope proklamovan kao borba za čistiji vazduh, što i nije trebalo puno objašnjavati stanovništvu po gradovima koje je udisalo smog. Mehanizam primene je jednostavan – u trenutku kada Euro propisi stupe na snagu, prodaja vozila čiji motori ne ispunjavaju nove zahteve prestaje da bude moguća. Stoga je odlučeno da se normativi donose nekoliko godina unapred, kako bi proizvođači bili u prilici da osvoje proizvodnju motora koji će zadovoljavati propisane vrednosti. Program Euro regulativa liči na red vožnje za bolju budućnost.

Istorijat


dijagram smanjenja dozvoljene emisije polutanata za benzinske motore

Logično pitanje je i postoje li Euro 1 i Euro 2 regulative? Naravno da postoje i one su zaista prethodile Euro 3 normama. Strategija je jasna, kako je nemoguće od sutra proizvoditi samo ekološki čiste motore, borba za čistije izduvne gasove se odvija u etapama. Na tlu Evropske unije Euro 1 norme (takođe poznate kao EC 93) su stupile na snagu 1993. godine i prekinule haos u oslobađanju štetnih materija iz izduvnih cevi. U ovom dokumentu za sve motore važe isti zahtevi jer se mislilo da je za naša pluća nebitno odakle otrov dolazi.

Euro 2 norme (EC 96) postale su obaveza tri godine kasnije i naterale su proizvođače na još ozbiljnije napore u redukciji štetnih gasova. Ipak, proizvođački lobi uspeo je da se izbori za uvažavanje različitosti benzinskih i dizel motora, kada su izduvni gasovi u pitanju, pa Euro 2 propisuje drugačije vrednosti za ove dve grupe.

Naš famozni Euro 3 stupio je na snagu 2000. godine i on, pored pooštravanja zahteva, donosi precizniju podelu materija koje se kontrolišu. Takođe ukida podelu dizel motora na one sa direktnim i indirektnim ubrizgavanjem. Na osnovu datuma stupanja na snagu sledi logičan zaključak da od te godine, sva vozila na tržištu Evrope zadovoljavaju norme propisane Uredbom vlade Republike Srbije.

Tako dolazimo i do odgovora na prvo postavljeno pitanje: Euro 3 motori nisu ništa drugo do motori čiji sadržaj izduvnih gasova ispunjavaja zahteve Evropske unije za period od 2000. do 2005. godine. Zašto ne i posle? Logično, 2006. godine sastav opasnih materija u izduvima vozila reguliše još oštriji Euro 4! Euro 5 stiže već 2008. godine , a svoj pun zamah bi trebao da dobije do 2010.

Takođe smo rešili i dilemu sa početka teksta. Kako se sa uvođenjem motora koji zadovoljavaju Euro 3 norme počelo tek 1998. godine, ovo praktično znači da je starost vozila posredno limitirana na maksimalnih 7 godina starosti. Ili je limitirana samo starost motora, a karoserija može biti i starija? Ovo je takođe pitanje za razmišljanje...

Problem goriva

da li je kod nas EURO DIZEL isti kao u Evropi ili je u pitanju samo marketinški naziv za naše tržište?

Treba reći i da se iz mnoštva nedorečenosti Uredbe izdvaja ona vezana za gorivo. Kao što su posetioci sajta B92 istakli u svojim komentarima, motori nisu u stanju da pročiste gorivo. Ukoliko se u njih dovede gorivo lošeg kvaliteta to neminovno uzrokuje prljavštinu na izlazu iz njih, pa dolazimo u dilemu sa kojim gorivom se planira kontrola motora? Ili je, možda, samo bitno da je motor napustio fabriku sa sertifikatom Euro 3...

Činjenica je da ni sama Evropska unija koja je propisala Euro norme nije mogla da zahteva njihovo poštovanje bez najšire dostupnosti kvalitetnih goriva. Stoga su razrađeni i standardi koji su se postavili pred distributere goriva i koji su prethodili ograničenjima za motore. Evo i ilustracije ozbiljnosti zaheva koje su morali da ispune. Najmanji cetanski broj za dizel gorivo od 2000. godine iznosi 51, a maksimalni sadržaj sumpora propisan od 2000. mora biti stesan na jednu trećinu do 2005. godine. Kod benzinskih motora ovo smanjenje je još drastičnije i podrazumeva redukciju na sedam puta nižu vrednost! Goriva oslobođena sumpora moraju biti dostupna od 2005. godine, a od 2009. će biti obaveza na svim prodajnim objektima.

Koliko smo mi daleko od goriva pomenutih ekoloških kvaliteta slikovito govori podatak da se na našim pumpnim stanicama u najširoj prodaji još uvek nalazi benzin sa tetraetilolovom čija je upotreba u razvijenom svetu zabranjena tokom sedamdesetih godina. Štaviše, ekologija nije jedina koja zahteva visoko kvalitetno gorivo. Savremeni motori veoma loše prolaze ukoliko su u njih dovede gorivo lošeg kvaliteta. O tome smo već pisali (Savremeni dizeli i loše gorivo) , a usled aktuelnosti problema očekujte da ćemo se baviti tom temom i u budućnosti. U kom pravcu će se diskusija razvijati, dobrim delom zavisi od komentara koje ćete postavljati na sajtu B92. u tom smislu zaista računamo na vaš doprinos.

Euro 3 limiti emisije materija u izduvnim gasovima (u gramima po pređenom kilometru):

Za benzinske motore automobila

Ugljenmonoksid (CO) 2,30

Ugljovodonici (HC) 2,20

Azotovi oksidi (NOx) 0,15

Za dizel motore automobila

Ugljenmonoksid(CO) 0,64

Azotovioksidi (NOx) 0,50

Ugljovodonici + Azotovi oksidi (HC+NOx) 0,56

Čestice 0,05



Preuzeto sa: www.b92.net


Puky - ubaceni grafikoni



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 25 Sep 2012
  • Poruke: 1

dali ford fokus 2001 podrzava euro 3 standart



offline
  • vule03 
  • Novi MyCity građanin
  • Pridružio: 30 Sep 2012
  • Poruke: 1

od koje godine Subaru proizvodi automobile sa euro 3 motorom

offline
  • Pridružio: 22 Okt 2013
  • Poruke: 1

DA LI RENO THALIJA 2001 U MAJU PROIZVEDENA IMA EURO 3

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1390 korisnika na forumu :: 30 registrovanih, 5 sakrivenih i 1355 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: _Rade, babaroga, ccoogg123, darkangel, Dimitrise93, DonRumataEstorski, dragoljub11987, Fabius, galijot, Goran 0000, hyla, ikan, jackreacher011011, Kruger, Kubovac, kybonacci, Leonov, Mcdado, Mercury, milutin134, minmatar34957, mnn2, nenad81, NoOneEver Dreams, oldtimer, raptorsi, vlad the impaler, Vlad000, VP6919, yufighter