Rapid rise ili Normal - za i protiv

Rapid rise ili Normal - za i protiv

offline
  • gamzzy 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 24 Apr 2003
  • Poruke: 10725
  • Gde živiš: Novi Sad

Shimano je prvi put ponudio svoj kontra – nacin menjajna brzina kod zadnjeg menjaca pod nazivom “rapid rise” koji je doziveo neslavan pocetak a gotovo i krah na trzistu jer realno, nije postojao nikakav razlog za postojanje istog.
Ne uzimajuci u obzir glas MTB javnosti, Shimano se ponovo upustio u avanturu i “vaskrsao” ovu tehnologiju u sprezi sa jos jednim “izumom” – “dual control lever”( DCL ) sifterima, nazvavsi umesto rapid rise – “Low-normal” sistem. Ovaj potez je objasnjen tako sto low-normal sistem u saradnji sa DCL rucicama cini da se obema menjaju brzine u istom smeru. U 2004 je ovaj sistem promovisan i u XT grupi delova, tako da je kako je tada izgledalo, Shimano bio spreman da gotovo prekine proizvodnju “normalnih” ili kako se jos zovu – “high-normal” zadnjih menjaca.
Oficijelno, Shimano je zauzeo stav da ce proizvodoto normalne zadnje menjace dokle god trziste bude imalo zahteve za tim.
U stvarnosti, dosta se prasine diglo oko toga koji je sistem bolji, pouzdaniji, tako da je generalno i na kraju ostavljeno na svakom od nas da po sopstvenom nahodjenju izabere svoj “favorit” sistem.
Ali da ne bi bilo ostavljeno samo na tome sta se kome vise svidja, evo i nekih tehnickih cinjenica kako se koji sistem ponasa u stvarnom radu – na samom biciklu i u voznji.
Kao prvo, termini “high-normal” i “low-normal” se odnose na to u kom smeru povratna opruga menjaca menja brzine duz lancanika. Tradicionalno, high-normal menjac ima pocetni polozaj na najmanjem lancaniku. Nasuprot ovome, low-normal imaju svoj pocetni polozaj na najvecem. Kljucni faktor ovde je sama cinjenica da su prsti mnogo snazniji nego opruga menjaca.
Oba sistema imaju svojih i dobrih i losih strana, evo cinjenica o svakom, pa ko voli – nek izvoli!



High-normal

Kolicina sile koja je potrebna da se prebaci na veci lancanik je veca nego u obrnutom smeru. Tradicionalni prednji i zadnji menjaci su zbog ove cinjenice i evoluirali u ovaj sistem, ali i zbog jos jednog razloga a to je – da je losa promena brzine na veci lancanik daleko kriticnija i u obicnim voznjama, a da ne govorimo na trkama, od one ne nize. Takodje, sila prsta moze da veoma elegantno prevazidje frikciju sajle i buzira u slucaju zaprljanosti, smrznutih kablova, tako da ne morate misliti hoce li opruga biti ta koja ce uspeti iste da savlada.
Ogranicenja trigera i DCL siftera su da mogu samo 1 promenu u “normalnom” smeru, ali u suprotnom idu 3 i vise lancanika. Sto je teren tezi i zahtevniji, to su i zahtevi za brzim promenam brzina veci.
Ono sto jos moze da zbuni bicikliste ( pocetnike pogotovu ) je cinjenica da levi i desni sifter rade u suprotnim pravcima gledajuci njihove skale.
Takodje, postoji realna sansa da ako uoptrebite silu vecu nego sto treba, “preskocite” zeljenu brzinu i lanac moze da se nadje na “nicijoj zemlji”. Ovo u globalu i nije toliko strasno, jer cete veoma lako ispraviti gresku, ne cekajuci da to ucini menjac. Negativna strana ovoga je sto vce se u ovakvim slucajevima i lanac ali i lancanici brze habati i trositi.

Low-normal

Niko nije utrosio toliko vremena i energije na postigne perfekciju kretanja menjaca sa lancanika na lancanik kao inzinjeri u Shimano-u. Da bi se shvatio primarni razlog zasto je Shimano na trziste izbacio ovu pociju, pogledajmo kako izbliza stoji stvar sa lancem i kasetom.
Karike lanca i zupcanici kasete su na razmaku od 1,27 cm. Matematicki dakle, postoji samo nekoliko mesta gde ce se razmak karika poklopiti sa razmakom zupcanika na kaseti. Shimano zupcanici su vrhunski izljebljeni i nazubljeni da bi omogucili lancu da sa lakocom odradi ovu operaciju bez “krkljanja” i preskakanja. Segmenti koji ovo omogucavaju se zovu “deformisani”, a deo lancanika gde se oni nalaze se naziva “prolaz” ili “vrata”. Primarni razlog pojave ovog sistema je u cinjenici da su u Shimanu hteli da opruga bude ta koja ce diktirati brzinu i preciznost promene brzine a ne prst vozaca.
Prednost ovog sistema je u tisem radu, manjoj upotrebi sile, kao i u cinjenici da i levi i desni sifter rade u istom smeru. NAdalje, kako otpustanjem sajle ovaj tip menjaca sifta na vece zupcanike, okidanjem trigera ili DCL rucica 3-4 puta odjednom, postize se efekat unapred selektovanja zeljene brzine a menjac je taj koji dalje radi svoj posao i menja brzine, tako da je ovo donekle osecaj “automatike”.
Nezgoda dolazi upravo od cinjenice da je za pravilnu promenu brzine vozac ostavljen na “milost i nemilost” opruzi i njenoj jacini i sposobnosti da pravilno i brzo odreaguje. Takodje i na sposobnost opruge da prevazidje gore vec pominjano trenje sajle i buzira kao i zamrznutost istih.
Na biciklu koji je pun mulja i blata ili savijenih sajli, veoma verovatno nece uopste moci da se promeni brzina, a u ovom slucaju to moze biti veliki hendikep, pogotovu ako se nalazite usred trke!
Druga, ne manje nezgodna stvar ovde je da dok high-normal sistem omogucuje perfekciju u siftanju u skoro svim situacijama, ovde je to uslovljeno tajmingom vec pominjanih “prolaza” na kaseti. Sto je manja brzina zadnjeg tocka – sporije ce se i brzine menjati. Ovo je posebno ispoljivo kod naglih promena kofiguracije terena, kada je vozacu neophodno da odmah preskoci 2-3 brzine zbog recimo uspona na krivini ili nekoh zahtevnog uspona.
Iako i High-normal menjace takodje brzina pogadja, potisak prsta na sifteru ce uraditi upravo ono sto low-normal sistem ne moze – preskocice “prolaze” i leci na zeljenu brzinu uz recimo i to malo “sablasan” zvuk lanca i lancanika!

Dakle, u zavisnosti od stila, afiniteta, nacina voznje, izabracete ono sto vam i najvise lezi. Za kraj recimo i to da je Shimano nastavio sa proizvodnjom klasicnih zadnjih menjaca i nadalje, stavise u 2007 je kompletno redizajnirao vec legendarne trigger siftere, koji su im i doneli svetsku slavu.

Thanx to MišaXTR
preuzeto sa www.cikloberza.com



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 26 Feb 2007
  • Poruke: 97
  • Gde živiš: Novi Sad

Ja sam za hig-normal jer menjač najviše treba kad ideš uzbrdo tj. kod promene brzine pri opterećenju i tu sedobro pokazao triger.



offline
  • gamzzy 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 24 Apr 2003
  • Poruke: 10725
  • Gde živiš: Novi Sad

Menjač treba uvek!
i nizbrdo i uzbrdo.

Ja lično koristim high-normal long cage XTR menjač iz 2003. a nadam se da ću ove godine da se ponovim sa jednim kao na slici gore Smile

Vozio sam i rapid-rise XT i nije mi se svideo zvuk kada sam na usponu i kada promenim brzinu... mnogo je to preskakanja lanca bilo...

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2007
  • Poruke: 97
  • Gde živiš: Novi Sad

Poenta je da ne krlja kad menjas brzine (uz brdo) jer kad ides nizbrdo sem rama i tockova ti ne treba skoro nista(ha ha )

offline
  • gamzzy 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 24 Apr 2003
  • Poruke: 10725
  • Gde živiš: Novi Sad

Treba da se menja i kada se ide nizbrdo Wink
I nizbrdo može da se stiče prednost na trkama, evo, ja te nizbrdo već pretičem Smile

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2007
  • Poruke: 97
  • Gde živiš: Novi Sad

znam za to i osetio sam na maratonu.
Uz brdo sam odlepio sve redom ali kada treba leteti niz litice gubio sam dosta, tako da proizlazi zarljucak da moras biti najmanje lud da se tako spustas ida tu menjac ne pomaze vec samo koncentracija i sreca.

Dopuna: 20 Mar 2007 23:28

Kad si dobar mozes i krsem napraviti cudo!

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 514 korisnika na forumu :: 8 registrovanih, 0 sakrivenih i 506 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: A.R.Chafee.Jr., brufen, havoc995, ibssa, laze2, MegaVLAdaR, Tas011, yrraf