Klima uređaj

Klima uređaj

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

Klima uređaj u vašem automobilu je vrlo sofisticirani sistem, te zahteva redovno održavanje kao i svaki drugi deo automobila. Pre polaska na godišnji odmor, i po pravilu na duži put, obavezno izvršite kontrolu rashladnog sistema u ovlašćenom ili specijalizovanom servisu. Da li znate da klimu treba koristiti i u zimskom periodu? Bilo kakav nedefinisani zvuk poreklom iz kompresora ili sistema klime može biti nagoveštaj mogućeg skupog kvara, tako da je bolje ne rizikovati i posetiti servis. Smrad iz klime znači da je potreban temeljan tretman čišćenja specijalnim sredstvima. Naknadna ugradnja skupa, a neredovno održavanje pogubno po funkcionisanje celokupnog sistema. Mali broj stručnih servisa, a još veći nedostatak kvalifikovanih majstora.
Kod nas važi neosnovano pravilo da je klima u automobilu štetna po zdravlje. Ovako uvraženo mišljenje je posledica velikog neznanja, neobaveštenosti i krajnje slobodnog tumačenja posledica koje nedovoljno održavani klima uređaj prouzrokuje. Mnogi vozači se ne usuđuju da uključe klimu kada su im deca u kolima, jer su mišljenja da je upravo ona uzročnik visoke temperature kod saputnika nakon dužeg putovanja. To je samo delimično tačno, ali uzrok za to svakako nije ispravna klima. Krivica je u ljudskom faktoru, pre svega po rečima vlasnika ovlašćenih servisa za klime, većina vlasnika automobila pa čak i profesionalnih vozača u vladi, ne znaju kako da pravilno koriste pomenuti uređaj. Da i ne govorimo o nepravilno podešenoj temperaturi, jer mnogi greše i misle da je apsolutno nebitno kolika je spoljna temperatura vazduha. U tome greše, jer veća razlika od 5-6 °C, u putničkom prostoru vozila u odnosu na spoljnu temperaturu, proizvodi svojevrsni temperaturni šok na ljudski organizam. Savet stručnjaka je da ako već preterujemo, u smislu da pravimo razliku između spoljne i one unutrašnje temperature veću od 10 °C, isključimo klimu 15-tak minuta pre završetka vožnje, kako bi se temperature, koliko-toliko izjednačile, a u isto vreme bi smo i pripremili organizam za izlazak na vrelo sunce.
Druga velika greška je neredovno servisiranje iste, a za zdravlje je najbitniji tretman čišćenja od algi, bakterija i virusa koji je potrebno primenjivati svake godine, ali ako ste recimo taksista ili često vozite veliki broj ljudi, i češće, otprilike na 6 meseci. Takav tretman u proseku košta 3.500 dinara, a sa njim se preporučuje i zamena polenskog filtera. Pri tome morate voditi računa da ga obavlja stručno lice. U protivnom, kada kupite recimo polovan automobil, koji je pri tome stajao nekoliko meseci na placu, prvo u inostranstvu a onda i kod nas, kupujete i bakterije njegovog prethodnog vlasnika. To ponekad izaziva respiratorne infekcije, blažeg ili težeg oblika sve zavisi od jačine vašeg, i imuniteta vaših ukućana ali i od vrste virusa, algi i već pomenutih bakterija. Kao što vidite nije baš sve tako jednostavno kao što izgleda. Pored svega ovoga navedenog, morate da znate kako pravilno treba rukovati pomenutim uređajem. Nije preporučljivo uključivati klimu kada motor automobila nije zagrejan, ili kada automobil stoji ili mili u koloni. Ako baš morate da uključite klima-uređaj, podesite strujanje vazduha na minimum. Kod povremenih uključivanja ili vožnji na kratkim rutama, isparivač nema dovoljno vremena da se osuši, a upravo je vlažan isparivač podloga za razvoj bakterija i gljivica koje počnu da zaudaraju kada se namnože, pošto dolazi do raspadanja.
Kod kupovine polovnih automobila, koji sve češće u serijskoj opremi imaju i pomenutu klimu, treba obratiti pažnju na funkcionisanje iste, jer su popravke veoma skupe, i često dosežu iznose od preko 1.000 eura. Ono što možete učiniti na auto-placu jeste da uključite klimu u mestu, trebalo bi da čujete da je klima "ukopčala" i da obratite pažnju na neki nedifinisani zvuk – brujanje. Ukoliko se nešto čuje, sigurno ima oštećenja na kompresoru ili u sistemu, a vrlo je moguće da nema dovoljno gasa i ulja, što je posledica i dugog stajanja automobila na placu. Ukoliko se zvuk ne pojačava, klimu treba podesiti na najhladnije i pustite je da radi desetak minuta. Tada bi temperatura vazduha koji izlazi na srednjim rešetkama trebalo da bude između 5-7 °C. Pošto ćete to teško odrediti, možete pipnuti u motornom prostoru "deblju" cev (cev koja izlazi iz kabine) i ona mora da bude hladna. U svakom slučaju, nakon kupovine polovnjaka potrebno je posetiti specijalizovani servis za klime, kako bi se ustanovilo pravo stanje i na vreme preduzele intervencije koje će vam kasnije uštedeti dosta novca. Jer, dva punjenja sistema često mogu da budu skuplja od zamene problematičnog dela.
Kada je o dopunjuvanju klima reč, tu situacija takođe nije ni ni izdaleka gledano jednostavna. Pre svega, freon je smeša gasa i ulja, koji se nalazi u sistemu pod određenim pritiskom. Dopunjavanje klima je rizično, pogotovo što to kod nas rade nestručni majstori. Često se vrši dopunjavanje neodgovarajućim uljima, čak i freonima koji nisu predviđeni za auto-klime. Naime, pogrešno je što se u nekim servisima dopunjuje samo gas, a potrebno je da se ispoštuje propisani odnos ulje-gas, što je različito kod svakog modela klima-uređaja. Dopunjavanja u principu nisu preporučljiva, pošto je dozvoljena tolerancija od 25 do 50 g gasa. Takođe, veoma je teško utvrditi koja je količina gasa i ulja u sistemu. Izuzetno je važno u kom je trenutku klima prestala da hladi. Ako se to dogodilo dok je klima uređaj radio, rashladna tečnost je iscurila na strani visokog pritiska i tada nema mogućnosti za dopunjavanje. Ako je freon iscureo na strani niskog pritiska, tada je moguće dopuniti sistem, ali samo po parametrima koji su strogo utvrđeni. Najveći problem je što su naši vozači nemarni, ne obavljaju redovnu kontrolu, (dvogodišnji) servis ili na 50.000 pređenih kilometara, na kojem se ispituje čak 17 operacija celokupnog sistema. Već se sete klime po pravilu negde na proleće, kad zapeče prvo sunce. Tada uglavnom konstatuju da klima ili ne hladi efikasno ili da ne radi uopšte. Pitate se, ima li leka tome? A rešenje je krajnje jednostavno, klimu treba koristiti tokom čitave godine, pa i zimi. Dovoljno je da jednom nedeljno pustite klimu da radi desetak minuta. Pri tome treba isključiti ideju da klima može i da greje, to je u potpunosti nonsens. Ali klima može da smanji vlagu u automobilu i u zimskim uslovima vožnje kada je smanjena vidljivost, da odmagli unutrašnja stakla. Na taj način će se i trenutno povećati pritisak freona u celom sistemu, te neće doći do odvajenje ulja od gasa, i dalje do curenja iz sistema.
Mnogi od Vas su nam slali raznorazna pisma sa pitanjima vezanim za klime, pa smo se odlučili da o tome nešto i napišemo. Uzgred, mnogi su pitali da li je i gde moguće naknadno ugraditi klima uređaja. To je svakako moguće, ali samo pod uslovom da vam cena od oko 1.200 do 1.500 eura odgovara. Morate vodite strogo računa ko vam to ugrađuje pošto je broj amatera kod nas enorman, pa čak neki od njih pune sistem freonima koji nesmeju da se nađu u automobilu, a inače su štetni po zdravlje. Dakle, malo opreza nije na odmet, i naš vam je savet sa se ne upuštate u takve kombinacije, već da svog limenog ljubimca prodate i uz malu doplatu kupite noviji i bolji automobil koji pri tome ima i serijski ugrađenu klimu. Dakle ako već imate klima uređaj, koristite ga na pravilan način, servisirajte ga redovno i u ovlašćenom servisu, i ne zaboravite da ga uključite ponekad i zimi, time ćete se spasiti skupih popravki kada dođe leto, a cene takvih intervencija nisu male i često prelaze iznose od 1.000 eura. Mnogo je jeftinije platiti oko 160 eura koliko košta redovan servis, koji se radi jednom na dve godine. U svakom slučaju poštovani čitaoci, želimo vam da sigurno i bezbedno stignete na vaše odredište ovog leta, i da vaša klima radi onako kako treba. pri tome treba podsetiti da vozači koji imaju ugrađenu klimu, prave mnogo manje saobraćajnih udesa tokom leta. Prema tome klima nikako nije luksuz već potreba, da se putuje bezbednije ali i ugodnije. Dakle redakcija AutoMARKET-a vam želi ugodan odmor, a mi od vas očekujemo da nam još više pišete i ukažete i na neke naše propuste ako ih ima.
piše: Aleksandar Todorović preuzeto sa http://www.automarket.rs/servisne/klima_uredjaj.asp

Neobrađena tema kod nas. Jeste li servisirali klimu, koliko ste platili?



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 15 Avg 2006
  • Poruke: 2381
  • Gde živiš: Trenutno nigde...

Dopunili smo klimu prosle godine i platili smo 50 evra!
Inace, ovde nismo imali potrebe da je koristimo jer je temperatura 60-40% za zimu! Smile Na odmoru smo je koristili i mogu da kazem da ljudi koji ne rukuju dobro klimom mogu grdno da nastradaju!



offline
  • Puky  Male
  • Scottish rebel
  • Pridružio: 18 Apr 2003
  • Poruke: 5815
  • Gde živiš: u Zmajevom gnjezdu

Prosle godine zamenio semering na pumpi jer je on bio busan i sve iz systema je izaslo.
Dopunjavanje i zamena semeringa i pregled celog systema (Pug 206) ~ 100e.

offline
  • Pridružio: 21 Mar 2007
  • Poruke: 207
  • Gde živiš: Republika Srpska

Op, op, Milojevicu, interesantno, pola stvari nisam znao. al je jedno autor teksta propustio da kaze a po meni jako bitno, a to je da ne kupujete automobil sa "manuelnom" klimom, klimatronik je mnooooogo sretnije rjesenje. ko vozi bibi sa manuelnom zna o cemu pricam.

offline
  • Pridružio: 20 Jul 2008
  • Poruke: 4682

Posto su dosli topli dani,evo jednog zanimljivog clanka kako odrzavati klima uredjaj u autu da bi sto bolje radio,i da ne bi bilo neprijatnih mirisa.

http://www.polovniautomobili.com/auto-bild/2009-maj-klima-uredjaji/

offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3404

Imam jedno pitanje.
Kada upalim klimu na seniku 2 dci kompresor mi se čuje kao agregat za struju. Baš je bučan i čak mi u leru i volan podrhtava. Hladi ok ali je bučan.
Jel to normalno? Nisam se do sada sretao sam ovime.

offline
  • Blue  Male
  • Elitni građanin
  • Pridružio: 06 Avg 2003
  • Poruke: 2214

predpostavljam da je tako je i kod mene,cakne i krene bas da bruji

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1070 korisnika na forumu :: 38 registrovanih, 6 sakrivenih i 1026 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: _Rade, Apok, bigfoot, Bobrock1, Boris90, CikaKURE, Denaya, dijica, Dimitrije Paunovic, Dorcolac, draganca, esx66, Frunze, gorozup, kunktator, ljuba, Marko Marković, Mercury, Metanoja, milenko crazy north, milutin134, mnn2, moldway, mrav pesadinac, nemkea71, Nobunaga, Panonsky, pein, sasa87, stalja, stegonosa, suton, Trpe Grozni, Tvrtko I, virked, Vlajman1957, voja64, zlaya011