Dejstvo avijacije i raketnih jedinica po ciljevima u VaP-u

8

Dejstvo avijacije i raketnih jedinica po ciljevima u VaP-u

offline
  • Pridružio: 12 Nov 2006
  • Poruke: 65
  • Gde živiš: Zemun grad

Penzula ::Procedura je sledeca:

NGBK (nacelnik grupe za borbeno komandovanje) u OC ima pomocnika za LA i ARJ PVO. Po odluci da angazuje dezurnu jedinicu PVO prevodi ih i 1. stepen pripravnosti.
Jedinica ima zadatu normu za prevodjenje u visi stepen pripravnosti i po spremnosti uspostavlja se direktna veza sa OC i pomocnikom NGBK za ARJ PVO koji navodi jedinicu na cilj saopstavajuci im azimut, daljinu i visinu cilja.
Posluga obradjuje cilj, zahvata ga i izvestava pretpostavljenog.
Iskljucivo po odluci NGBK se vrsi lansiranje kada su ispunjeni uslovi za to, a RG (rukovaoc gadjanja ) moze sam doneti odluku o utrosku raketa ili dobija naredjenje sa koliko raketa moze da gadja cilj.



Obrisao sam text.Ipak je kompromitujuc.SORRY



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 25611
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Ko je kome i ko je čiji tekst obrisao?
@Stražavica,
Dobrodošao u najposvećeniju ekipu na svim forumima i srećan ti prvi post!



offline
  • Pridružio: 12 Nov 2006
  • Poruke: 65
  • Gde živiš: Zemun grad

Sirius ::Ko je kome i ko je čiji tekst obrisao?
@Stražavica,
Dobrodošao u najposvećeniju ekipu na svim forumima i srećan ti prvi post!


Hvala, bolje vas nasao.Obrisao sam moj komentar vezan za citat koji sam izdvojio...

offline
  • Pridružio: 19 Feb 2006
  • Poruke: 11156
  • Gde živiš: Banja Luka

@..........
Kako tema ne bi zamrla, pokusacu da objasnim gadjanje ciljeva u vazduhu avionskim topom.

Pri gadjanju ciljeva u vazduhu postoje tri faze i to: priblizavanje cilju, napad i izlazak iz napada.
_Priblizavanje cilju je faza koja pocinje onog momenta kada pilot uspostavi vizuelni kontakt sa ciljem, a zavrsava se izlaskom na vatreni polozaj ili polozaj za napad. Manevar priblizavanja mora da bude brz i prikriven. Iz tog razloga najcesce se priblizava iz neosmatranog vazd. prostora tj.zadnje polusfere cilja,pravca sa strane sunca, oblaka.
_Pod napadom se podrazumeva neposredno nisanjenje i vatreno dejstvo po cilju.
Pri nisanjenju nisanom sa fiksnom mrezicom pilot mora da odredi tip i kursni ugao cilja, vizirnu tacku na mrezici nisana i da sjedini vizirnu tacku sa ciljem manevrisuci avionom. Pravac kretanja cilja od vizirnr tacke mora da prolazi kroz centar mrezice nisana. Da bi mogao uspesno gadjati ciljeve u vazduhu, pilot mora da odredi pravilno preticanje te da li se cilj krece bocno ili pod uglom.Ako se cilj krece ka ili od pilota, preticanje ne postoji.Preticanje se odredjuje u linearnim ili uglovnim velicinama.
Linearno preticanje je put koji cilj predje za vreme leta topovskog projektila.Pri gadjanu ciljeva u vazduhu uvek se izracunava uglovno peticanje, jer su nisani podeseni za gadjanje po uglu preticanja.Uglovno preticanje zavisi od brzine cilja i od kursnog ugla cilja, a uticaj daljine se uzima u obzir tek na daljinama vecim od 600 metara.
_Nisanjenje ziroskopskim nisanom je pravilno ako se centar ziroskopske mrezice nisana odrzava na tacki nisanjenja i ravnomerno prati cilj.Neophodno je pre toga uneti tacnu daljinu do cilja u nisanski uredjaj.
Pri gadjanju cilja rad sa nisanom je sledeci:
*Polugu za raspon cilja postaviti na odgovarajuci raspon.
*Nepokretnu mrezicu zamraciti tako da se vidi samo krst.
*Daljinar postaviti na najmanju daljinu (200 jardi)
*Save dok avion ne izadje na krivulju napada, daljinar drzati na najmanjoj borbnoj daljini.
*Kada se tacka pokretne mrezice dovede dovede na nisansku tacku na cilju, daljinar postaviti na borbenu daljinu i uokviriti silj rombovima (pogledati post Avionski nisani)
*Za vreme priblizavanja cilju siriti velicinu mrezice nisana, a kada se priblizi na potrebnu borbenu daljinu, otvoriti vatru.
*Za vreme gadjanja, u zavisnosti od duzine rafala, cilj se i dalje mora uokviravati rombovima tj. meriti daljina.

Za otvaranje vatre i precizno pogadjane cilja neophodno je da pracenje cilja bude stalno i u trajanju od najmanje jedne sekunde. Daljinu pocetka otvaranja vatre pilot moze da odredi i pomocu odnosa velicine tacke pokretne mrezice i velicine neke tacke na cilju.
Pri gadjanju ciljeva u vazduhu, radi korekture vatre, upotrebljavaju se svetleci projektili. Pri upotrebi ovih projektila treba imati u vidu sledece:
_Pri gadjanju na vecim daljinama, zbog pada putanje projektila stice se pogresna predstava o tacnosti pogadjanja po visini.
_Da treba osmatrati ne samo polozaj traga projektila vec i njegovu tendenciju kretanja.
_Da se u oceni pogadjanja ne treba rukovoditi samo prividnim podudaranjem traga projektila i cilja vec i ostalim znacima pogadjanja kao sto su:odblesak projektila pri udaru u cilj, gubitak svetleceg traga, pojava dima i plamena na cilju, itd.
Korektura gadjanja po svetlecem tragu projektila se vrsi u svim slucajevima kada trag moze brzo (malim popravkama) da se uputi na cilj ne povecavajuci znacajno duzinu rafala. Ako se gadjanje vrsi na daljinama vecim od 600 m i u stranu Sunca, korektura vatre po svetlecem tragu se ne vrsi. Pri gadjanu nocu svetleci projektili se ne koriste zbog zaslepljivanja pilota.

_Izlazak iz napada se vrsi u cilju ponovnog napada ili odlaska od cilja (ako je pogodjen). Ovaj manvar je energican i brz, a vrsi se u stranu, iznad ili ispod cilja sto zavisi od taktickog preimucstva i letnih performansi cilja.

offline
  • Pridružio: 12 Nov 2006
  • Poruke: 65
  • Gde živiš: Zemun grad

Jos malo o mogucnostima klasicnog i automatizovanog nacina rada jedinica VOJIN u sistemu dezurnih snaga.Najveca mana klasicne predaje podataka je spora obrada i distribucija, zavisnost od iskustva sastava smene,mali kapacitet i nepreciznost.Paradoks je u tome sto se upravo u klasicnom nacinu rada upatrebljava ceo sistem VOJIN.Klasican rad daje maksimalno 6 podataka u minuti, navodjenje lovacke avijacije je moguce iskljucivo iz cete VOJIN u radu i to jedno navodjenje po ceti.U ovom rezimu predaje podataka VOJ iz jedinica VOJIN koji stize talasom obavestaavanja da jedinica PVO, dezurna raketna stanica je primorana da ukljucuje svoj akvizicijski radar (znatno ranije od potrebnog vremena)iz razloga velikog kasnjenja(koje je objektivno) podataka od sistama VOJIN.Znaci klasican nacin rada je prevazidjen i neefikasan.Radarski uredjaji najnovije generacije(kod nas radar AN TPS-70) automatski mere sve tri koordinate cilja:azimut,daljinu i visinu.Radarska mreza sa ovakvim sistemima moze istovremeno da prati 200 ciljeva i daje podatke o sva tri glavna parametra cilja i da ih trenutno prosledjuje korisnicima.Tacnije celokupno kasnjenje iznosi 20 sekundi koliko je potrebno da racunar u operativnom centru generise tri vezana odraza kao cilj.Sve dalje ide u realnom vremenu ili sa kasnjenjem reda milisekunde.Pitanje koje se moze postaviti je zasto se jos uvek koristi klasican nacin rada predaje podataka VOJ?Odgovor lezi u cinjenici da potpuno automatizovan sistem predaje podataka nije u stanju da prati ciljeve sa losim kontinuitetom radarskog pracenja, kao sto su:niskoleteci ciljevi, ciljevi u zoni stalnih odraza, ciljevi pri elektronskim smetnjama i ciljevi sa malim refleksnim povrsinama.Idealno je da se kombinuju oba nacina rada i na taj nacin postignu maksimalne perfomanse.












.0

offline
  • član biblioteke
  • Pridružio: 18 Jul 2007
  • Poruke: 28496
  • Gde živiš: iznad smoga Beograda

Evo pregleda bojevih glava koje se koriste na raketama za dejstvo po ciljevima u vazdusnom prostoru. Clanovi sa boljim poznavanjem ruskog jezika bi mogli da to preciznije prevedu i podele sa ostalima
http://www.new-factoria.ru/missile/sprav/b_ch/bch.htm
Izraz humana raketa je po meni cisto literalni izraz koji se tu i tamo provlaci kroz strucnu stampu.Tako su je prozvali zbog toga sto zbog male bojeve glave(reda 1-1,5kg) i nacina navodjenja(IC samonavodjenje)pogadja avion u deo daleko od kabine(izduvnik motora) i ne retko, ostavlja mogucnost pilotu da se sa velikim ostecenjem istog(ako motor nije ostecen) dovuce do aerodroma bez iskakanja.Tome je kumovala i cinjenica da je zbog losih upaljaca na prvim Strelama-2, par izraelskih pilota skoro bez posledica dozivelo pogotke, pa prekinulo zadatak. Propaganda je cudo Smile
@cezar 35
Opis GCV(gadjanja ciljeva u vazduhu) me je podsetio na vreme K-14C i brojanje "obojenih rupa" na vucenoj meti, samo moram da dodam jos jednu stvar koju si ispustio.Nakon dejstva i pre pocetka energicnog udaljavanja od cilja, daljinar se vraca na najmanju daljinu, tj koci se mrezica da ne bi "pobrljavila" u manevru

offline
  • gloyer  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 23 Feb 2007
  • Poruke: 3787
  • Gde živiš: Banat

Svih 12 meseci na odsluženju vojnog roka radio sam na "mečki", u istom paviljonu su bili i raketaši, a ja do sada nisam imao pojma kako sve to funkcioniše (ne kažem da sada imam pojma, ali mi je mnogo toga jasnije). Da li se neko seća računara u KŠK, kako je to ferceralo? Znam samo da je imao memoriju na principu feritnih jezgara (kasnije sam na faksu učio o tome). U moje vreme (1986.-87.) u KŠK je sedeo Potnar (mislim da je pukovnik bio tada), i mišem (heh, ja sam to kao miša doživeo) određivao cilj. Svi smo bili povezani kablovima, oba radara, KŠK i sve samohotke, i znam samo da je to sve funkcionisalo savršeno. Da li su i rakete iz tog sistema imale i pasivno i aktivno navođenje?

offline
  • Pridružio: 25 Jan 2007
  • Poruke: 1426
  • Gde živiš: Nova Pazova

Nisam ni znao za ovu temu......evo kratke ispovest pilota "Kikaša" :

"Pilot JAT-a Stevan Popov je bio jedan od malog broja letača u našoj zemlji koji je imao dozvolu i za upravljanje tom vazduhoplovnom grdosijom, pa je ubrzo privremeno prekomandovan i seo za komande „kikaša”. Uz njega su bili i piloti Sava Ostojin i Đorđe Dimitrijević.
- Od tada je ovaj avion uglavnom korišćen za civilne potrebe - objašnjava Popov. - Njime su prevoženi delovi iz nekih fabrika, a najviše izbeglice iz Bosne. Zapamtio sam podatak: od 12. aprila 1992. do 3. maja te godine, kada je bio poslednji let iz Sarajeva, njime sam prevezao 49.000 ljudi. Samo 2. maja obavili smo čak 16 letova na relaciji Batajnica-Sarajevo-Batajnica i prevezli tog dana 3.900 ljudi. Kasnije smo tim avionom odneli u Banjaluku kiseonik za bebe, a jednom je u njemu održana i aukcija slika, od čije prodaje je novac otišao u humanitarne svrhe.
Popov kaže da je ustanovljeno da je avion pripadao jednoj kompaniji iz Teksasa a ugandski auto-prevoznik ga je iznajmio. Posle zaplene i ugandsko-hrvatske žalbe međunarodni sud u Londonu je 1994. presudio da zbog kršenja međunarodnog prava o krijumčarenju oružja „boing 707” pripada Vojsci Jugoslavije.
- Rukovodstvo JAT-a želelo je da pridobije taj avion i da ga registruje za civilni saobraćaj - kaže Popov. - Međutim, nismo uspeli da dođemo do potpunih tehničkih podataka o njemu, a bez toga taj avion nije mogao biti registrovan za civilni saobraćaj, pa je stajao na vojnom aerodromu u Batajnici. Tamo je bio do jeseni 1996. godine, kada je u viđenom stanju prodat jednoj britansko-američkoj kompaniji, prema mojim pouzdanim informacijama, za 500.000 dolara."

izvor-Dnevnik NS 2003

offline
  • Pridružio: 29 Feb 2008
  • Poruke: 1490

...rece mi Mixelotti da mogu da aktiviram ovu temu, ako mi jedno pitanje pokrenuto na temi o JSF ostane nerazjasnjeno, pa evo to i radim Wink...

Na toj temi je bilo price o mogucnostima otkrivanja tog aviona od strane najnovijih radara koji se ugradjuju u ruske avione...
Pominjane su i cifre refleksne povrsine tog aviona od 0,01 m2...

Pitao sam sledece :

'' Zanima me, kako tu stoje zemaljski radari u sklopu PVO, ili u sklopu sistema koji se kod nas zvao VOJIN ?
Zna li se, ili moze li se naslutiti iz njihovih tehnickih karakteristika, kolika je verovatnoca da ga oni dovoljno daleko otkriju ?

Sve podatke o svom ''cilju'' avion ne mora sam da otkrije koristeci svoj radar, vec mu ti podaci stizu ''sa zemlje''...
To se redovno i radi...avion koji brani vazdusni prostor, pocetne podatke o svom cilju dobija sa zemlje...

Ok, razumem da ne moze sve da zavrsi sa tim podacima koje dobije od zemaljskih radara, ali mu mogu pomoci da npr. polje pretrage svog radara na avionu, usmeri bas u odredjenom pravcu, i odredjenoj visini...i da tako bolje iskoristi njegovu snagu, jer zna gde da trazi... Da li to uopste moze imati uticaja, ako znas gde da trazis svoj cilj...Moze li se na takav nacin bolje koristiti snaga koju tvoj radar u avionu ima ?
Ili mozda, na osnovu dobijenih podataka sa zemlje, bolje pozicionira svoj avion, da bude npr. na istoj visini kao njegov ''cilj'' i sl...pa da tako opet maksimizira pretragu svog radara u avionu...

Moze li se tako nesto, ili ovo sve nije moguce ? ''

Imajuci u vidu i napisano na ovoj temi :
''Radarski sistemi VOJIN-a sa kojima raspolaze Srbija su visegeneracijski.
Sovjetski radari P-30,P-35,PRV-11,P-12,P-15 su iz 60-tig godina
Britanski radari serije S-600 su iz 70-tih godina.
Americki radari AN/TPS-63 i AN/TPS-70 su iz 80-tih godina.
U zadnjih 20 god. mislim da nije nista novo nabavljano. ''

Znajuci tehnicke karakteristike tih radara, a znajuci i da sama PVO ima svoje radare, [ ali ipak njihovim aktiviranjem otkrivaju i svoj polozaj ], mogu li da se iskoriste ti podaci sa mnooogo jacih zemljskih radara [ bilo u sistemu VOJIN, bilo kod PVO ], i na kojim daljinama bi oni uopste mogli da otkriju refleksnu povrsinu od samo 0,01m2
[ ako je taj podatak za JSF tacan ], i da taj podatak onda proslede LA, koji ce svoj radar [ koji je naravno uvek mnogo manje snage
od zemaljskih ] ''usmeriti'' i svu njegovu snagu skoncentrisati u zonu gde se vec nalazi cilj [ a, sto su otkrili zemaljski radari ] ? Da li je takva vrsta ''usmerenja'' polja pretrage kod radara u avionima uopste moguca ?
Laicki receno, da ne rasipaju svu snagu radara, nego da je usmere u onom pravcu gde se moze ocekivati cilj, i tako povecaju mogucnost otkrivanja [ a zatim i dejstva ] po cilju sa tako malom refleksnom povrsinom ?

Takodje, ako se sve to moze, koji su tehnicki problemi koji se mogu javiti, pri cemu opet mislim na cinjenice napisane na ovoj temi :
'' Najveca mana klasicne predaje podataka je spora obrada i distribucija, zavisnost od iskustva sastava smene,mali kapacitet i nepreciznost. Paradoks je u tome sto se upravo u klasicnom nacinu rada upatrebljava ceo sistem VOJIN. Klasican rad daje maksimalno 6 podataka u minuti, navodjenje lovacke avijacije je moguce iskljucivo iz cete VOJIN u radu i to jedno navodjenje po ceti. U ovom rezimu predaje podataka VOJ iz jedinica VOJIN koji stize talasom obavestaavanja da jedinica PVO, dezurna raketna stanica je primorana da ukljucuje svoj akvizicijski radar (znatno ranije od potrebnog vremena)iz razloga velikog kasnjenja(koje je objektivno) podataka od sistama VOJIN. Znaci klasican nacin rada je prevazidjen i neefikasan. Radarski uredjaji najnovije generacije(kod nas radar AN TPS-70) automatski mere sve tri koordinate cilja : azimut, daljinu i visinu. Radarska mreza sa ovakvim sistemima moze istovremeno da prati 200 ciljeva i daje podatke o sva tri glavna parametra cilja i da ih trenutno prosledjuje korisnicima. Tacnije celokupno kasnjenje iznosi 20 sekundi koliko je potrebno da racunar u operativnom centru generise tri vezana odraza kao cilj. Sve dalje ide u realnom vremenu ili sa kasnjenjem reda milisekunde. ''

Ali, u nastavku pise da ipak :
'' Pitanje koje se moze postaviti je zasto se jos uvek koristi klasican nacin rada predaje podataka VOJ? Odgovor lezi u cinjenici da potpuno automatizovan sistem predaje podataka nije u stanju da prati ciljeve sa losim kontinuitetom radarskog pracenja, kao sto su : niskoleteci ciljevi, ciljevi u zoni stalnih odraza, ciljevi pri elektronskim smetnjama i ciljevi sa malim refleksnim povrsinama.
Idealno je da se kombinuju oba nacina rada i na taj nacin postignu maksimalne perfomanse. ''

Ako bi sve to i moglo, sta bi VS trebala da nabavi od radara za VOJIN, a i od boljih sistema PVO koji dolaze sa svojim, opet savremenijim radarima od ovih koje trenutno imamo ?


Ako pitanje nije najjasnije postavljeno, recite... Wink

offline
  • Zidam zgrade i fasade ......... I armiram, betoniram. Utovaram, istovaram i nikad se ne odmaram.
  • Pridružio: 14 Dec 2005
  • Poruke: 25077
  • Gde živiš: Na istoj adresi ali promenih četiri države

neshaoct ::Pominjane su i cifre refleksne povrsine tog aviona od 0,01 m2...
Proveri za ovih 0,01m2 pošto recimo u Aero magazinu piše 0,1m2 (jedna nula manje) - a pravi podatak kad ga jednom budemo ćapili u zahvat.
Precizniji odgovor na tvoje pitanje ostavljam onima što se razumeju u milimetre, centimetre i metre.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1084 korisnika na forumu :: 46 registrovanih, 7 sakrivenih i 1031 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: -[CoA]-, 357magnum, A.R.Chafee.Jr., babaroga, bojankrstc, Brana01, crnitrn, DeerHunter, DENIRO, Dimitrise93, Doca, doktor1964, DonRumataEstorski, Duh sa sekirom, Dukelander, Georgius, ILGromovnik, kinez88, kobaja77, KUZMAR, Kvazar, kybonacci, Lieutenant, Metanoja, milenko crazy north, opt1, panzerwaffe, pein, raketaš, Regrut Boskica, Ripanjac, royst33, ruma, S2M, sabros, Sir Budimir, slonic_tonic, srbijaiznadsvega, Srki94, stalja, tmanda323, uruk, Zi0mek, zicko.spacek, Čivi, 79693