Enigma JNA - Podzemni Aerodrom "Željava"

198

Enigma JNA - Podzemni Aerodrom "Željava"

offline
  • Pridružio: 04 Sep 2005
  • Poruke: 678

Citat:
Pa dajte se dogovorite

Dali je na Želji postojala striktno sletna ili uzletna pista?


Nema sta da se dogovara, 1 i 2 su poletno-sletne; 3, 4 i 5 su poletne (ipak je rizik sletati supersonikom, osim ako nema STOL karakteristike, na pistu kada je na drugom kraju piste prepreka i to visokaaaaa).
Koja je vise koristena zavisilo je od vremenskih i drugih uslova, a opste poznato je da se uzlece i slece u vetar - zbog poboljsanja uzgona, i to je sigurno primarni faktor pri izboru smera uzletanja i sletanja.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 05 Sep 2006
  • Poruke: 295

@riker...
Citat:Hvala, lijepo je kad Željava ekspert broj jedan te pohvali
Ne smatram se takvim...samo prikupljam podatke i povezujem činjenice. Wink
btw. do 2005 nisam niti znao za sve ovo, samo načuo neke nedefinirane priče. Bebee Dol

Citat:Znači ovako;

Pista 1 : 14L
Pista 2 : 14R
Pista 3 :
Pista 4 : 32R
Pista 5 :

Pa, baš i ne, ovako bi bilo:


Citat:..... i šta LYBI znači
Radi o sistemu označavanja pista, aerodroma i ostalih stvari vezanih za međunarodni zračni promet.
Sve skupa se odvija u okviru agencije UN-a, ICAO.
ICAO=International Civil Aviation Organization

LYBI je bila ICAO oznaka-kod za Željavu.
O tim kodovima imaš ovdje:
http://en.wikipedia.org/wiki/ICAO_airport_code
Piste 1 i 2 su bile klasificirane po ICAO standardu i bile su ucrtane u međunarodne avio-karte, a spadale su pod SUKL (Savezna Uprava za Kontrolu Letenja).
Kao takve su se mogle koristiti i za civilni promet...samo ne znam jeli se to ikada dogodilo(?)
Iz toga razloga je u kontrolnom tornju Željave sjedio i civilni kontrolor letenja.

Piste 3, 4 i 5 su bile u cjelosti namjenjene za vojnu upotrebu, prije svega za polijetanje.
Iz toga razloga nemaju ICAO klasifikaciju.



offline
  • Pridružio: 12 Feb 2007
  • Poruke: 16

cezar 35 ::@Radule1988....
Poletalo se sa svih pista osim I......najcece sa II Wink


Za razdoblje od 09.1987. do 06.1988 ti mogu potvrditi da je redovno letenje imalo strogo poštivanu proceduru, a to je slijetanje na keca a polijetanje sa dvojke. Dežurna para je imala četvorku za polijetanje i to sam možda naišao jednom ili dva puta ali na njih je stalno bila prikopčana APA tj. generator struje. Ostale piste teoretski i jesu mogle poslužiti za polijetanje ali to za vrijeme svojeg služenja nisam vidio. Avioni su u rupama bez akumulatora, a za zapuštanje na stajanci su se koristile APE, kamioni generatori. Znači ne može avion samo tako bilo gdje i bilo kada polijetati niti je za to onda bilo potrebe. Ovo ti za to razdoblje mogu potvrditi svi koji su u to vrijeme bili tamo. I ponavljam onima kojima je promaklo, 352. je 1987-1988 svoje avione uvlačila na rupu 4, a izvlačila na trojku. Smile Wink

offline
  • alexa
  • Pridružio: 21 Maj 2007
  • Poruke: 129

sto znaci da sam bio u pravu kada sam rekao da migovi nisu u ovom pravcu bili parkirani u galeriji Wink

offline
  • Pridružio: 05 Sep 2006
  • Poruke: 295

Radule1988 ::I ponavljam onima kojima je promaklo, 352. je 1987-1988 svoje avione uvlačila na rupu 4, a izvlačila na trojku. Smile Wink
Dali si možda imao prilike vidjeti otvaranje-zatvaranje hidrauličkih panc. vrata u galeriji 352.iae.?

offline
  • Pridružio: 12 Feb 2007
  • Poruke: 16

Firewire ::Radule1988 ::I ponavljam onima kojima je promaklo, 352. je 1987-1988 svoje avione uvlačila na rupu 4, a izvlačila na trojku. Smile Wink
Dali si možda imao prilike vidjeti otvaranje-zatvaranje hidrauličkih panc. vrata u galeriji 352.iae.?

Ne, nikada to nisam vidio. Zatvorena vrata, i to na četvorki sam vidio samo jednom i to onako iz daljine, što mi je privuklo pažnju jer su uvijek kad sam ja bio u galerijama bila otvorena. Kao kontejnerac u 352. imao si neke privilegije, a to je da često ne radiš apsolutno ništa već čitaš dostupnu literaturu u onom našem hodniku u radionici Smile . Nepotrebni izlasci iz naše "baze" nosili su sa sobom rizik da budeš uočen i zaposlen i to kod mehaničara koji su uvijek imali "posla preko glave".Iako nas naš komandir kontejnaraca nije rado "iznajmljivao", kad bi mu došao komandir čete, tada poručnik J.M. , nije mogao ništa već nas poslati van, najčešće na letenje, na ispomoć specistima tj. avioelektričarima. Normalno takvim ponašanjem propušta se puno toga za vidjeti i znati, ali vjeruj mi onda, večini nas to nije bilo uopče bitno.

offline
  • Pridružio: 05 Sep 2006
  • Poruke: 295

Radule1988 ::Normalno takvim ponašanjem propušta se puno toga za vidjeti i znati, ali vjeruj mi onda, večini nas to nije bilo uopče bitno.
Jasno. Wink
Sada se sjetio jednoga detalja koji sam dobio mailom od osobe koja je radila u četi "objekt" na aku-tegljačima, ali ne učestvuje u radu foruma...već sam ga spominjao prije.
On ovako kaže, a vjerujem da bi ti možda imao još kakav komentar. Wink
Citat:...četa "objekt" kojoj sam pripadao je u rupi bila br.1 i ono što kažem da jest je 100% ...koliko sam skužio tamo ima ljudi koji su bili u eskadrilama i vjeruj mi da oni iz 125 nisu bili možda dva puta u 124, a u 352 nisu ni prismrdili, osim ako su išli po direktivi.
Oni su po danu mijenjali gume i radili na avionima, a po noći skupljali kerozin.
Nakon vojne policije na 2-jci prvi su tegljači i sve što ulazi i izlazi se vidi.
Nikada nisam upoznao ni kavu popio sa nekim od tih momaka tako da je pretpostavka da im je kretanje bilo dirigirano.
Oni su bili isključivo vezani za eskadrilu.
...
Jedini čovjek koga se sjećam, van moga kruga, je iz prostorije akumkulatora i to možda zbog zečje usne.
...
Možda zvučim prepotentno, ali istina jest da smo imali poseban status u cijeloj bazi i da su nas smatrali posebnima u pozitivnom i negativnom kontekstu.



Koliko vidim po datumima ono je bio nakon tebe tamo.
Firewire ::p.s.
Dobio sam jedan mail sa molbom da postavim ovdje ovo pitanje; Wink

Ima li tko da je sluzio vojsku u četi objekat ili meteo u razdoblju od ljeta 1988. do 3.mj. 1989.?
....pita hrvoje iz zadra sa tegljaca

http://www.mycity.rs/Vojno-tehnicka-dostignuca/Eni.....tml#524167

...ali možda ga se sjeća onaj koji reče jednom Smajli
Citat:..., a veruj mi kada bih usao u rupu , ne bi i mi trebala lampa, znam napamet sve u njoj

offline
  • Pridružio: 12 Feb 2007
  • Poruke: 16

Firewire ::Radule1988 ::Normalno takvim ponašanjem propušta se puno toga za vidjeti i znati, ali vjeruj mi onda, večini nas to nije bilo uopče bitno.
Jasno. Wink
Sada se sjetio jednoga detalja koji sam dobio mailom od osobe koja je radila u četi "objekt" na aku-tegljačima, ali ne učestvuje u radu foruma...već sam ga spominjao prije.
On ovako kaže, a vjerujem da bi ti možda imao još kakav komentar. Wink
Citat:...četa "objekt" kojoj sam pripadao je u rupi bila br.1 i ono što kažem da jest je 100% ...koliko sam skužio tamo ima ljudi koji su bili u eskadrilama i vjeruj mi da oni iz 125 nisu bili možda dva puta u 124, a u 352 nisu ni prismrdili, osim ako su išli po direktivi.
Oni su po danu mijenjali gume i radili na avionima, a po noći skupljali kerozin.
Nakon vojne policije na 2-jci prvi su tegljači i sve što ulazi i izlazi se vidi.
Nikada nisam upoznao ni kavu popio sa nekim od tih momaka tako da je pretpostavka da im je kretanje bilo dirigirano.
Oni su bili isključivo vezani za eskadrilu.
...
Jedini čovjek koga se sjećam, van moga kruga, je iz prostorije akumkulatora i to možda zbog zečje usne.
...
Možda zvučim prepotentno, ali istina jest da smo imali poseban status u cijeloj bazi i da su nas smatrali posebnima u pozitivnom i negativnom kontekstu.


Već sam negdje opisao kakva je bila atmosfera među vojskom u četi i okolo, ali mogu opet ponoviti. Dakle svaki radni dan kad je bus krenuo na aerodrom unutra se trpaju svi osim požarnog i kurira/kafeđije jer je on već dolje, i onih koji su iz neznam kojeg razloga na poštedi. Dolaskom dolje pred ulaze u rupe postrojavanje i u koloni po dvojica dežurni nas vodi do dvojke, a prije toga skuplja propusnice i daje ih vojnom policajcu na ulazu. Ako nije bilo razloga za raniji odlazak, prvi se odvajaju mehaničari PARCE i ostaju tamo najčešće do kasno navečer, mi nastavljamo dalje do zvijezde do koje ima dosta hodanja. Ulazak u onaj uski hodnik i javljanje starješinama. Zatim najčešće kava u onoj učionici desno prije onog raskršća hodnika.Tu je bilo dozvoljeno i pušenje, na hodnicima i galerijama ne("zabranjeno je pušenje u kretanju" Very Happy ). Kavu je kuhao vojnik za cijelu 352. znači oko 70-tak ljudi (vojska,piloti,mehaničari,fotografi,itd.) plus kako ko naiđe od oficira ili vojske kad su imali razloga da navrate kod nas.Nakon kave mi smo u pravilu (ako drugačije nije naređeno) gibali u našu kontejnersku radionicu, a za druge nas nije bilo briga. Kad sad gledam na to, bilo bi bolje da se nešto radilo po galeriji jer bi vrijeme brže prolazilo, iako bi nam u tom slučaju vjerojatno ruke bile prljave do lakta. Međutim tadašnje geslo je bilo "bolje da je dosadno nego teško"Wink Nikakvo nepotrebno kretanje po galerijama nisam primjećivao niti mi je ikada padalo na pamet, kad se išlo van u kantinu po sendviče ili burek ili što je več naručeno znalo se:ulaz/izlaz 3 -kantina-ulaz 3-natrag radionica u zvijezdi.Ovdje bi možda trebalo dodati da su najviše prostora za kretanje imali mehaničari i specisti-električari jer je njihovo radno mjesto bilo galerija i piste, a od kontejneraca i fotografa naše "ordinacije" u prvom desnom hodniku u zvijezdi.Čitavo vrijeme "bezbednjaci" su diskretno nadzirali situaciju u objektu sa samo njima znanim metodama i sredstvima.Za neke smo točno znali i koji su.Vojska nije pretjerano razglabala o tehničkoj strani objekta i sadržaja u njemu.Kako se bližio kraj vojnog roka tako se još manje uopče bilo što komentiralo. Kad je bilo letenje 352. je bila vani na stajanci uvijek bliže objektu, a ostali tamo dalje na stajanci prema poletno sletnim pistama. Kad se oko 2 popodne vračalo natrag, klopa i sport i glazba(spavanje) do 5 čini mi se, onda kao nekakva nastava (najčešće šah, kava, TV, cigarete) i obavezni dnevnik u pola 8. U zgradi koja je bila točno preko puta košarkaškog igrališta nas je bilo dosta, ali pamtim samo da su do nas bili vojnici zaduženi za transport bombi i raketa i vozači cisterni i APA agregata na stajanci te da su nonstop bili mrtvi umorni. Ko je bio na katu ne sjećam se. Uglavnom ovaj prethodni opis je također po mojem mišljenju točan.

offline
  • alexa
  • Pridružio: 21 Maj 2007
  • Poruke: 129

Firewire ::četa "objekt" kojoj sam pripadao je u rupi bila br.1 i ono što kažem da jest je 100%.
Oni su po danu mijenjali gume i radili na avionima, a po noći skupljali kerozin.

Nikada nisam upoznao ni kavu popio sa nekim od tih momaka tako da je pretpostavka da im je kretanje bilo dirigirano.


pa da ti odgovorim odmah. mada mslim da pokusavas da bacas kosku ."ekspertu"

oni koji su radili na tegljacima, su bili stvarno No. 1 na zeljavi. njima je antun tus prvo cestitao dan ratnog vazduhoplovstva svake godine... cinjenica da poznaje jedino nekog ko je radio u akumulatorskoj, sve govori o njegovom kretanju po objektu, jer u akumululatorsku je ulazio, bez razloga, jedino onaj kome smeta cist vazduh , pa udje da se nadise kiselih isparenja, kojih je aku. bila puna..

nisam najbolje razumeo gde ko nije "prismrdio"

offline
  • Pridružio: 04 Sep 2005
  • Poruke: 678

Radule1988:
Citat: 352. je bila vani na stajanci uvijek bliže objektu, a ostali tamo dalje na stajanci prema poletno sletnim pistama.

Ako mozes da pojasnis na kojim tacno stajankama. Pretpostavljam da je ''stajanka blize objektu" ona izmedju rupe 2 i 3 tj na samom trianglu, a "stajanka prema poletno sletnim pistama" ona pocetku piste 3 ili ona izmedju piste 3 i piste 1 ili neka druga.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1065 korisnika na forumu :: 39 registrovanih, 7 sakrivenih i 1019 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 8u47, A.R.Chafee.Jr., Apok, bladesu, bufanje, DonRumataEstorski, draganl, Duh sa sekirom, Fabius, Frunze, goxin, GveX, Istman, kinez88, Kubovac, kybonacci, mackenzie, mean_machine, menges, milos.cbr, mkukoleca, naki011, Papadubi, Parker, pedja.st, raptorsi, ruma, sevenino, Sir Budimir, Sirius, slonic_tonic, sombrero, Srle993, Steeeefan, styg, uruk, vlada035, YU-UKI, zillbg