Enigma JNA - Podzemni Aerodrom "Željava"

84

Enigma JNA - Podzemni Aerodrom "Željava"

offline
  • Pridružio: 09 Jan 2007
  • Poruke: 32

cak na njemu i pise cirilicom AZOT
pise cirilicom i to na ruskom sto me navodi na pomisao a verovatno sam u pravu da je to boca od rakete vazduh vazduh.azot sluzi sa hladdjenje samonavodjene glave koja belezi ic odraz

Dopuna: 09 Feb 2007 21:20

moze biti lako da je tako.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 12 Feb 2007
  • Poruke: 4

po prvi put sam na forumu i jako me zaintrigirala ova tema.ja sam sluzio vojni rok na aerodrumu Sipcanik u Podgorici ali nisam znao da postoji Zeljava.Drzao sam strazu na jegnom od ulaza u Sipcanik na kojem se vidi velika rupa od NATO rakete a ispred su bili nabacani osteceni motori od aviona G2 Galeb.Nisam ulazio duboko unutra jer nisam imao lampu ali sam gledao kada su ulazili kamionima unutra.dali bi neko mogao da mi posalje snimke sa zeljave na moju adresu kisicspasoje@yahoo.com jer ih ne mogu skinuti sa YOU TUBE sajta.Hvala



offline
  • Pridružio: 31 Jan 2007
  • Poruke: 209
  • Gde živiš: Gross Betschkerek

Pozdrav svima!

Dugo pratim ovu temu pa konacno odlucih da se i ja pridruzim!
Posto je moj dragi otac sluzio svoj vojni rok najpre u Somboru (obuka) a kasnije na aerodromu Zeljava, ja cu se potruditi da vam prenesem bar delic njegovih secanja a sve u cilju razjasnjavanja preostalih detalja aerodroma, aviona, opreme, pratecih objekata......

Koliko sam ja upeo da ispitam caleta, u galeriji 352. iae, avioni su bili okrenuti prema ulazu 4. Takodje mi je rekao da su SVI avioni uvlaceni na kapiju br 2 a da su 1, 3 i 4 bile samo za izvlacenje kao i da nije niko smeo da im pridje sa spoljne strane. inace on je sluzio 72/73 i bio je (kako kaze) druga generacija redovne vojske koja je sluzila u rupi. Opsluzivao je lovacki avion iz sastava 125.lae br 22726 i ispricao mi dosta stvari kojih se seca iz tog vremena. Preko leta boravio je u Puli (isli su sa nekoliko aviona). Za svo vreme Titiovog boravka na Brionima oni su sa MiG-ovima cuvali nebo iznad istre, tacnije cuvali su "najveceg sina nasih naroda i narodnosti" Smile majku mu boziju. Na jednom od probnih letova u Puli prisustvovao je i padu jednog MiG-a dvoseda tj. prinudnom sletanju bez spustenog stajnog trapa, ali to su vec vojnicki dozivljaji (a i aerodrom Pula nema veze sa temom).

Sto se Zeljave tice, pored onoga sto vi vec znate, upoznao me je sa jos svega nekoliko sitnih detalja oko ulaza 2 i 1 (tj. centralne galerije i galerijie 125.lae) gde je i provodio veci deo svog vojnickog dana.
Mogao bi ja ovako do sutra a ustvari bi bilo bolje da postavite pitanja pa da ja iscupam iz njega sto je vise moguce informacija (koliko je on mogao i smeo znati kao obican vojnik).

A da, od fotografija ima samo svoju u uniformi sto i nije neki prizor Smile!

offline
  • Pridružio: 12 Feb 2007
  • Poruke: 4

znam za tu sliku nsa sipcanika,to je slika prije bombardovanja,ja sam tu bio.na jedno desetak metar od ulaza nalaze se ogromna metalna vrata vjerovatno hidraulicka i vjerovatno su zardjala pa stalno stoje otvorena a iza tih vrata nalaze se otvori i slijeve i desne strane.sta je unutra ne znam ali nesto jeste a sa druge strane brda se nalazi otvor ali tamo nisam isao.

offline
  • Pridružio: 05 Sep 2006
  • Poruke: 295

@Sin_Jedinac.....
Citat:Koliko sam ja upeo da ispitam caleta, u galeriji 352. iae, avioni su bili okrenuti prema ulazu 4.
Takodje mi je rekao da su SVI avioni uvlaceni na kapiju br 2 a da su 1, 3 i 4 bile samo za izvlacenje kao i da nije niko smeo da im pridje sa spoljne strane.

Znači avioni 352.iae su kroz galeriju 124.lae bili šlepani do svoje galerije što nije problem jer su sve galerije sa širinom ~20m bile dovoljno široke za mimoilaženje 2 aviona.
...vjerovatno je ta shema tokom godina promjenjena.

Citat:Sto se Zeljave tice, pored onoga sto vi vec znate, upoznao me je sa jos svega nekoliko sitnih detalja oko ulaza 2 i 1 (tj. centralne galerije i galerijie 125.lae) gde je i provodio veci deo svog vojnickog dana.
Citat:Mogao bi ja ovako do sutra a ustvari bi bilo bolje da postavite pitanja pa da ja iscupam iz njega sto je vise moguce informacija (koliko je on mogao i smeo znati kao obican vojnik).
Pa evo imam ja par pitanja: Wink
Gdje su bili smješteni mehaničari koji su radili na avionima po galerijama?
Jeli svaka eskadrila imala svoju mehaničarsku ekipu + lokaciju gdje je smještena ili su oni po potrebi bili na raspolaganju svim eskadrilama?
Čemu je služila prostorija sa imenom "Komandne komore" na shemi?
Dali je prostorija imena "Skladište bombi i raketa" bila spojena sa prilaznim tunelom na ulazu 1?
Shema bi bila ova http://tinyurl.com/22khgr .

offline
  • Pridružio: 04 Sep 2005
  • Poruke: 679

Citat:Znači avioni 352.iae su kroz galeriju 124.lae bili šlepani do svoje galerije što nije problem jer su sve galerije sa širinom ~20m bile dovoljno široke za mimoilaženje 2 aviona.

Obzirom da su ipak izjave aviomehanicara koji su proveli vise godina u rupi relevantnije nego vojnika koji su bili na odsluzenju vojnog roka, ova pretpostavka po meni otpada. Druga stvar, ni na jednoj slici galerije 124LAE se ne vidi taj slobodni prolaz za migove. Raspon krila kod Mig-a je 7.15m, a dva bi znaci zauzimala 14.3m. Znaci skoro sest metara bi bilo slobodnog prostora, dovoljno za komunikacioni deo i za luft izmedju aviona i zida. Ako bi sirina galerije bila tolika nije mi jasno zasto su onda postavljeni cik, cak. Verovatno bi bili postavljeni uz jedan zid. Druga stvar, mnogo je logicnije ovako kako je stvarno bilo: ulazi na rupu 2 za 124 i 125 i ulaz 4 za 352, dok su izlazi 1 za 125, 3 za 124 i 352-tako su i okrenuti na svim postojecim slikama.

O smestaju mehanicara ce verovatno 352. dati tacan odgovor.

offline
  • Pridružio: 31 Jan 2007
  • Poruke: 209
  • Gde živiš: Gross Betschkerek

@Firewire

Moj otac je bio aviomehanicar i boravili su u prostorijama zajedno sa pilotima koji su non stop picili po sahu Smile a sve to u prostoriji koja se nalazi neposredno pred sam zavrsetak galerije. (prema njegovim recima oko 3 aviona do vrata) tu je bilo vise prostorija vezanih hodnikom izmedju ostalog i ta njihova.

Svaki avion imao je svog aviomehanicara (vojnika na redovnom sluzenju vojnog roka) koji je vrsio redovno svakodnevno opsluzivanje i odrzavanje svoje letelice (menjao gume, punio ga gorivom...). Naravno, za sve ozbiljnije stvari isao je u parcu (VTR) kod kvalifikovanih aviomehanicara. Prvi veliki servis caletovog aviona zapao je bas za vreme njegovog vojskovanja (znaci odlazak u VTR rasturanje aviona na pola i detaljan pregled i servis letelice).

U prostorije "Komandne Komore" obicna vojska nije imala pristup tako da nista od tih informacija.

https://www.mycity.rs/must-login.png

Skladiste bombi i raketa nije bilo spojeno sa ulazom 1 ali se zato u ulazu 1 nalazila akumulatorska stanica (punjenje baterija i akumulatora...)

A sto se tice uvlacenja aviona u galerije, postojao je redosled. Posto su preko dana svi avioni bili napolju, uvek su prvo uvlacene 125.lae ili 352.iae pa tek onda 124.lae. Jesu galerije bile dovoljno siroke za dva aviona ali vi zaboravljate da je oko njih bilo jos puuuuuuuno pratece opreme i uredjaja da ne spominjemo aparate za gasenje pozara koji su bili velicine gradjevinskog kompresora....

Mala zanimljivost:
U ulazu br 1 na mestu gde na skici pise PROTIV ATOMSKA KOMORA, bila je parkirana jedna UTVA koju je vozio komandant puka posto je bio suvise star da dobije dozvolu za upravljanje MiG-om

Dopuna: 12 Feb 2007 22:10

@yufighter

U vreme kada je moj otac sluzio avioni nisu bili redjani cik cak vec jedan drugom u rep i nikada nisu provlaceni jedan pored drugog. Mozda su kasnije redjani u cik cak, a mozda su ih tako redjali samo za slikanje, ko zna. Odgovor na to cemo tesko naci, ja samo mogu da prepricam ono sto mi on kaze kako je bilo tada, aerodrom je radio jos skoro 20 godina posle njegovog odlaska a to je mnogo vremena i mnogo toga se sigurno izdesavalo do unistenja aerodroma.

offline
  • Pridružio: 04 Sep 2005
  • Poruke: 679

Citat:A sto se tice uvlacenja aviona u galerije, postojao je redosled. Posto su preko dana svi avioni bili napolju, uvek su prvo uvlacene 125.lae ili 352.iae pa tek onda 124.lae. Jesu galerije bile dovoljno siroke za dva aviona ali vi zaboravljate da je oko njih bilo jos puuuuuuuno pratece opreme i uredjaja da ne spominjemo aparate za gasenje pozara koji su bili velicine gradjevinskog kompresora....

E ovo mi je malo cudno. Zbog cega bi svakog dana izvlacili avione vani, to se verovatno radilo samo kada eskadrila ima letacki dan ili kada je tehnicka smotra ili neki drugi povod. Napolju je bila, pretpostavljam, samo dezurna para. Druga stvar, zasto da se uvlaci kroz otvor dva 352IAE. Pa ona moze komotno i jednostavno da se uvuce kroz ulaz 3 i da budu okrenuti ka otvoru 4 a da ne smeta avionima 124LAe koji svi staju u galeriji do onog spoja sa galerijom 352IAE veoma blizu rupe 3.

offline
  • Pridružio: 19 Feb 2006
  • Poruke: 11156
  • Gde živiš: Banja Luka

@Sin_Jedinac......

Mala opaska na tvoju "malu zanimljivost"
Moguce je da je k-dant puka koristio spomenutu UTVU, ali to nije zbog starosti. Koliko ja znam svi k-diri eskadrila i k-dant puka bili su piloti sa zlatnim letackim znakom i pripadali su 1. letackoj kategoriji. Imali su cak obavezu naleta odredjen broj sati godisnje.
Znam da je k-dant 5.Vak-a, gen. Mircetic (mnogo stariji po godinama) vrlo uspesno leteo na MIG-21.

Dopuna: 12 Feb 2007 22:36

@yufighter......

Koliko ja znam, koristio se ulaz IV i ulaz III za avione 352. iae. E sad, da li je bila neka shema koriscenja, ne znam.

offline
  • Pridružio: 12 Feb 2007
  • Poruke: 16

Pozdrav svima na forumu i ovoj temi o Željavi.
Na željavi sam proveo 9. mjeseci kao običan vojnik avio oružar u 352. iae. Bilo je to 1987/88 godine od 9. do 6. mjeseca 100. klasa regruta u Somboru i zakletvu nam je tada čitao Anton Tus mislim kao komandant RV i PVO ako se dobro sječam. Ovu temu pratim odavno ali kao neregistrirani čitać. Evo sad mojih komentara na par ovih zadnjih postova.
1.Avioni su išli van kad je bilo letenje ili neka druga aktivnost vezana za njihovo održavanje, inaće su bili u galerijama koje smo imali prilike vidjeti kako sad izgledaju sad nakon 15 god.
2. Te 1987/88 god. bili su u galeriji 352. iae okrenuti prema izlazu "3",jedan iza drugog, što znači da su uvlačeni na četvorku.
3. Nikada nisam vidio mimoilaženje aviona u galerijama, što je i razumljivo zbog širine istih i činjenice da su avioni u galerijama bili punih tankova sa gorivom.
4. 352. je imala svoje mehaničare

I na kraju pozdrav za Firewire zbog kojeg sam se najviše i išao registrirat da doprinesem njegovom pokušaju potpunog rasvjetljavanja svih nepoznanica u vezi Željave.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 992 korisnika na forumu :: 50 registrovanih, 11 sakrivenih i 931 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 357magnum, aleksmajstor, babaroga, bankulen, Bobrock1, Bojan85, bojankrstc, bojanM84, cavatina, debeli, Denaya, Dorcolac, drimer, dule10savic, goxin, indja, JOntra, Karla, Kubovac, lelemud, Lubica, mackenzie, mercedesamg, Metanoja, MiG-29M2, milimoj, minmatar34957, mnn2, panzerwaffe, pein, raso7, ruso, S2M, simazr, slonic_tonic, Smajser, Srki94, Srle993, Stoilkovic, styg, theNedjeljko, tmanda323, torivoje, tubular, TwinHeadedEagle, vathra, Vatreni Zmaj, vlajkox, voja64, Webb