LASTA - 95

5

LASTA - 95

offline
  • Pridružio: 27 Jul 2006
  • Poruke: 2085

Citat:Razumijem ja i lijepo je imati novi prelazni klipni avion, ali ako je moglo ovako skoro trideset godina a niti super galebovi su od tog datuma drugaciji niti se ista promjenilo pa da ( po mom skromnom misljenju) laste ce bitno uticati na kvalitet obuke
Раније се Г-2 користио као прелазни авион између Утве -75 и Г-4, то је била што се летења тиче deluxe варијанта, али такође прилично скупа.
Као што рекоше Mixelotti и aramis s, Ласта треба да замени Утву-75 и донекле Г-2.

Утвама 75 су ресурси при крају, а поред тога то и није баш претерано добар авион у својој класи. Ластом би се свакако побољшао квалитет обуке, а постигла би се и уштеда јер она свакако много мање троши горива него Г-2.

Такође сматрам да је ипак добро да имамо авион домаће конструкције јер се свакако паре морају дати, а претпостављам да је неко од одговорних направио прорачун и утврдио да се то више исплати од увоза, или бар приближно исто кошта.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 27 Nov 2006
  • Poruke: 149

Da bi ovaj avion imao bilo kakvu perspektivu neophodno je:

a) zameniti klipni turboelisnim motorom, sto znaci menjanje kompletne ''infra-strukture'' aviona

b) promena elise sa dvokrake na minimum cetvorokraku

c) drasticno poboljsanje opremanja kabine ubacivanjem:

- sedista sa katapultiranjem
- HUD-ovi
- HDD (ako se ima para)
- poboljsanje komunikacione i elektronske opreme (UHF/VHF, IFF, ICAO, RWR, dispenzeri mamaca...)
- ubacivanje napadno-navigacionog racunara, koji bi ''Lasti'' dao ''zube'', jer bi ovaj avion bio idealan anti-teroristicki avion za nase uslove

d) upotreba kompozitnih materijala (ukoliko se za to ima para)

Samo ukoliko se ovo ostvari, mozemo da pricamo o nekoj perspektivi aviona, jer ovo sada je samo povecana Utva 75, sigurno je da to je bolji avion od nje, ali kao sto neko to rece, nije ni tesko biti bolji od one kante sa profilom krila kao hariken Smile

Naravno, ovo mora da prati i razvijanje adekvatne opreme za Supergaleb pod tackom ''c'' barem...Inace cemo biti u apsurdnoj situaciji da Lasta bude bolje opremljena od ''Supergalebova''

Sto mi daje shlagvort za jednu tezu, koja mi izgleda koliko realna, toliko i sumanuta, a za koju se odlucio u slucaju RV nas vojni vrh. Ta teza glasi ovako, i verovatno se nece dopasti nekima, ali neka:

Ne postoji ni naznaka namere da se BILO STA novo kupi ili modernizuje u narednih 10-15 godina u nasem ratnom vazduhoplovstvu.

Lasta je samo jedan od lancanih primera, jer kad pogledamo kabinu G-4 vidimo da oni odgovaraju savrseno instrumentima Laste, a da se ne lazemo, takvi instrumenti su izasli iz ''mode'' pre dobrih 20 godina...Razumem ja i osnovnu obuku, i upoznavanje sa nekim rudimentarnim stvarima, ali ljudi, dosta bre sa kokpitima kao u MIG-u 21... Nasi avioni su odlicna aerodinamicka platforma koja pilotu moze pruziti ako ne bolju, onda barem istu letacku obuku kao i u mnogo razvijenim zemljama. To sto imamo je dragocena platforma koja se MORA nadogradjivati, jer ako ostane na ovom nivou, onda dzaba sve... Piloti ce nositi kompas u dzepu da vide gde su i gledace ga pod svetloscu upaljaca, dok im sal vijori niz vetar kao brzinomer Smile

Kapiram da nema para, ali neka se barem urade prototipovi, da imamo mustru za neku potencijalnu proizvodnju ili barem konverziju...Nece me niko nabediti da se nema para da se modernizujue kabina dva-tri G-4...I tu ne govorim o prevazidjenom G-4...Da para ima, ima, pisalo se nasiroko i nadugacko pisalo na ovom forumu, tako da se moze nesto nakrpiti...

Uz veru u ovaj projekat, ali samo kao aerodinamicki okvir i platformu, do boljih dana za nase vazduhoplovstvo i vazduhoplovnu industriju...

Pozdrav svim vernim forumasima (Ronu, Mixu, Cezaru) i svima vama ostalima... Long time no see... Smile Rispekt!



offline
  • član biblioteke
  • Pridružio: 18 Jul 2007
  • Poruke: 28496
  • Gde živiš: iznad smoga Beograda

Sto se tice G-4, to je avion koji ima i najvece resurse u VS, isplativ je za modernizaciju i dati su predlozi kako to uraditi.Nesto se suska da smo za vreme sajma "domundjavali" oko G-4 sa Izraelom, a sta ce od toga biti videcemo.Mislim da bi najbolje bilo da se ne prepucavamo sa CG oko ostalih G-4 vec da otkupimo jos 6-8 kom za sicu (uz dobru proviziju-zna se kome),i da ih sve skockamo kako valja.

Citat:Da bi ovaj avion imao bilo kakvu perspektivu neophodno je:

a) zameniti klipni turboelisnim motorom, sto znaci menjanje kompletne ''infra-strukture'' aviona

b) promena elise sa dvokrake na minimum cetvorokraku

c) drasticno poboljsanje opremanja kabine ubacivanjem:

- sedista sa katapultiranjem
- HUD-ovi
- HDD (ako se ima para)
- poboljsanje komunikacione i elektronske opreme (UHF/VHF, IFF, ICAO, RWR, dispenzeri mamaca...)
- ubacivanje napadno-navigacionog racunara, koji bi ''Lasti'' dao ''zube'', jer bi ovaj avion bio idealan anti-teroristicki avion za nase uslove

d) upotreba kompozitnih materijala (ukoliko se za to ima para)

a) nije bas potrebna tolika promena ako se planira motor 300-350kw, osim da se motor opet malo pomeri zato sto su ti motori laksi od Lycoming-a.Tu pre svega mislim na Alison 250 turboprop( sada R&R) ili Arrius D koji je bio predvidjen za Omegu.Cak je to od pocetka razvoja predlagano, ali bi to G-2 oteralo u prevremenu penziju( a onda pokrenulo i mnogo personalnih problema), pa je bez razmisljanja odbaceno kao nerentabilno Question
b)sa tom masom i predvidjenim brzinama nije neophodno, ali dobro dodje.Dovoljna bi bila trokraka kakva je na pocetku predvidjena.
c)slazem se, ali takav avion moze da primi samo ultra lako rusko sediste SKS-94 koje je i predvidjeno za lake propelerce."Staklici" su najmanji problem,ali ne treba preterivati.Jedan HUD i jedan HDD-dosta.Akcenat na napadu i navigaciji ,jer smo tu u debelom zaostatku.
d)ako se ima para za aluminijum ima i za kompozite, nego treba usvojiti tehnologiju.

offline
  • smardik 
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 04 Mar 2007
  • Poruke: 69

SRBIJA POSLE DVE DECENIJE NA PUTU DA DOBIJE NOVI AVION

Posle više od dve decenije Srbija je na putu da dobije novi avion: načelnik Uprave za planiranje i razvoj Generalštaba Vojske Srbije pukovnik Božidar Forca nedavno je izjavio da su proizvedeni svi elementi konstrukcije za dva prototipa domaćeg aviona za početnu i osnovnu letačku obuku - “Lasta 95”.

dnevnik.rs/modules.php?name=News&file=article&sid=29064

Proizvodnja dva prototipa u fabrici “Utva” u Pančevu nastavljena je normalnim tempom tek u drugoj polovini 2006. godine, kada su obezbeđene potrebne finansije, rekao je Forca. On je naveo da će u narednom periodu težište aktivnosti biti na nabavci i ugradnji opreme, a zatim i na završnoj montaži aviona, pod uslovom da se reši status fabrike “Utva”.
Novi domaći avion za početnu i osnovnu obuku se zaista s velikom mukom (po)rađa. Počelo se još davne 1986. godine, kada je poletela prva “lasta”. Međutim, avion je zbog određenih tehničkih nedostataka pao, pa se privremeno odustalo od daljeg razvoja. Onda je došao raspad države, ratovi, sankcije... S razvojem domaćeg aviona za osnovnu i početnu obuku nastavilo se tek poslednjih godina.
Zašto je Srbiji potreban ovakav avion? Odgovor je vrlo jednostavan - stručnjaci podsećaju da avionima “Utva 75”, koji se već više decenija koriste za osnovnu obuku budućih pilota borbenih aviona, ističe resurs i ako ne bismo imali letelicu slične namene naši piloti ne bi imali avione domaće konstrukcije na kojima bi se obučavali. Istina je da postoji i lakša, ali ne i jeftinija varijanta - kupovina u inostranstvu. Zbog toga se naša država odlučila da se nastavi razvoj novog aviona koji je nazvan “Lasta 95”.
Novi avion je namenjen za obuku budućih pilota borbenih aviona i to u fazi selekcije, početne i dela osnovne obuke s elementima figuralnog, grupnog, instrumentalnog, navigacijskog letenja, zatim osnovnog noćnog i instrumentalnog letenja druge kategorije. Prema proračunima, obuka na ovom avionu doneće uštede za oko 65.000 evra.
U stroju za dve godine ?
Prema planu dinamike realizacije programa, koji je dogovoren s “Utvom”, prvi prototip bi Tehničkom opitnom centru trebalo da bude predat najkasnije do 31. decembra ove godine. Rok za drugi prototip je 30. april 2008. Ukoliko se odluka o ulasku u nultu, odnosno serijsku proizvodnju donese do polovina avgusta 2008, prvi serijski avion pojaviće se 2009. godine i to tri komada, a nakon toga bi se još šest pojavilo 2010. i 2011. godine.
Najveća horizontalna brzina aviona biće 320 kilometara na sat, plafon leta 6.000 metara, a dužina zaleta na betonskoj pisti manja od 300 metara. Po proračunima, avion će sa svom opremom imati najveću masu na poletanju 1.150 kg, a 850 prazan. Dužina aviona je 7,96 m, razmak krila 9,2 m, dok je visina letelice 3,40 m.
Ovaj avion, za razliku od “Utve 75”, pogodniji je za selekciju, jer je i “akrobata” - može da otrpi opterećenje od + 6 do - 3 g i da radi odgovarajuće figure, što omogućava nastavniku da izvrši uspešniju selekciju kandidata.
“Lasta 95” je niskokrilac, klasične metalne konstrukcije sa klipno-elisnim pogonskom trupom i dva pilota u tandem rasporedu, opremljen uvlačećim trapom tipa tricikl, predviđen za poletanje i sa travnatih staza. Posebnost aviona ogleda se i u vertikalnom repu integralno vezanim sa strukturama. Stručnjaci ističu da se obično horinzontalni i vertikalni rep rade kao odvojeni delovi, pa imaju tačke veze, ali to u ovom slučaju nije urađeno.
NJegova avionika je relativno savremena. Pre dve godine izvršen je redizajn projektom predviđene avionike, pa nova letelica ima savremene uređaje koji se upotrebljavaju i na našim borbenim avionima “G-4” i “orao”.
Finalista izrade “Laste 95” je pančevačka “Utva”, a među glavne proizvođače spada i “Prva petoletka - namenska” iz Trstenika, dok su kooperanti, pored ostalog, VZ “Moma Stanojlović” u Batajnici, “Fadip” u Bečeju, “Trajal” iz Kruševca, “Tigar” iz Pirota, “Krušik” u Valjevu, “Teleoptik” u Zemunu... Sve su to fabrike koje su nekad radile za inostrane partnere i bile uključene u velike projekte “Erbasa”, “Boinga” i drugih.
Kako je preneo magazin “Odbrana”, posao na “Lasti 95” je 91 odsto tehnološki završen, a isto toliko je i finansijski pokriven. Međutim, pitanje koje lebdi u vazduhu je da li “Utva” ima dovoljno daha ne samo da taj posao uradi, već i da istraje u proizvodnji. Jer, kako tvrdi tehnički nosilac, Uprava za planiranje i razvoj Generalštaba Vojske Srbije, njima ništa ne znače dva prototipa - zahtevni minimum je 15 aviona. Stručnjaci ističu da će “Lasta 95” biti konkurentna tek ako se bude proizvelo 100 ili 200 letelica. Ukoliko avion bude uspešan, on bi trebalo da ima i svoje tržište.
Avion “Lasta 95” je bio i centralni eksponat na trećoj međunardnoj izložbi naoružanja i vojne opreme “Partner 2007”, održanoj krajem juna u Beogradu.

Milan Bozokin

offline
  • bozo13  Male
  • Zaslužni građanin
  • Pridružio: 25 Sep 2006
  • Poruke: 588
  • Gde živiš: Slovenija

Zdravo
čitam vašu diskusiju... osobno želim sve najbolje i lasti i ljudima koji če ju proizvoditi, ali isti ovi ljudi mogu i radit na sklapanju nekog drugog avijona (recimo pilatusa ili tucano), tako da se da sve dogovorit prilikom kupnje.
Na kraju dana, nije bitno dali se nam sviđa lasta, utva ili g4, važno je da avijatičari imaju kde da nauče zanat.
Naši su uzeli pilatuse, i prilagodili jih tako da imaju kde trenirat.... a ako če biti sreče, možda i kada probiju zvučni zid na našim avijonima..
ali jedno su želje, drugo stvarnost.
Kako izgleda pilatus/karakteristike:
http://www.slovenskavojska.si/poklicna/oborozitev/pilatus_pc9.htm


LP Božo

offline
  • Zidam zgrade i fasade ......... I armiram, betoniram. Utovaram, istovaram i nikad se ne odmaram.
  • Pridružio: 14 Dec 2005
  • Poruke: 25084
  • Gde živiš: Na istoj adresi ali promenih četiri države







Prva Petoletka radi komponente trapa .
Predviđeno je hidrauličko uvlačenje/izvlačenje i odbravljenje mehaničkim putem (prinudno izvlačenje trapa) .
pritisak azota u amortizeru 20 +/- 1 bar
pritisak u gumi 4,2 bara
Nadam se da će odabrana guma biti Obilićevo jer dugogodišnje iskustvo govori da imaju Svetski kvalitet .

offline
  • član biblioteke
  • Pridružio: 18 Jul 2007
  • Poruke: 28496
  • Gde živiš: iznad smoga Beograda

@ Mixelotti
Hoce li imati i rucnu pumpu za zabravljivanje trapa kao i "Gasha" ili ce se koristiti manevri za potpuno izvlacenje i zabravljivanje trapa?

offline
  • Zidam zgrade i fasade ......... I armiram, betoniram. Utovaram, istovaram i nikad se ne odmaram.
  • Pridružio: 14 Dec 2005
  • Poruke: 25084
  • Gde živiš: Na istoj adresi ali promenih četiri države

Nisam pitao za ručnu pumpu , po ostatku razgovora bih rekao da nije predviđena .
Nosna noga Laste još nije imala svoje konačno mesto i predstavljeno jasano rešenje uvlačenja/izvlačenja zbog radova na promeni elise i pomeranju motora .

Slike repa :


offline
  • NN 
  • Ugledni građanin
  • Pridružio: 18 Dec 2007
  • Poruke: 386

Србија на својим крилима
ТРАГОМ ВЕСТИ
Компанија „Југоимпорт СДПР” је, склапајући уговор са владом Ирака о извору производа српске војне индустрије у вредности од 230 милиона долара свим запосленима у тој грани српске привреде, али и многим другима у металопрерађивачком комплексу, заправо, на најлепши начин честитала Нову годину. Јер, радници у фирмама „Застава” Крагујевац, „Слобода” Чачак, „ Прва искра” Барич, „Крушик” Ваљево, „Први партизан” Ужице, „Прва петолетка” Трстеник, „Утва” Панчево имаће сигурних послова у следећих неколико година.

Од уговора потписаног са владом Ирака имаће користи и држава Србија, јер ће сада, рецимо, фабрика „Прва петолетка” у Трстенику на тендеру много више вредети, пошто је она главни произвођач авионске хидраулике и делова за минобацаче.

Оно што је у целом послу сигурно и најлепша вест јесте чињеница да Србија опет производи своја крила, односно сопствене авионе. Фабрика „Утва” произвести ће серију од 36 школских, елисних авиона типа „ласта-95” , чиме се наставља богата, 70 година стара, традиција српске ваздухопловне индустрије још из времена пре Другог светског рата када је у Србији радило неколико фабрика војних авиона.

Од целокупне некадашње југословенске ваздухопловне индустрије „Утва” из Панчева је једина сачувала производне капацитете и посао са Ирачанима ће дати нови замах не само тој фабрици, већ и произвођачима пратеће авионске опреме у Србији. Осим тога, за потребе ирачког ратног ваздухопловства биће испоручене не само чисто школске варијанте авиона „ласта-95” , већ и „ласте-95” у правој борбеној варијанти, дакле, авиони опремљени лансерима невођених ракета и наоружани топом. Наиме, ирачки пилоти имају велико искуство стечено на школско-борбеним лаким авионима типа „пилатус” још из времена рата с Ираном, када су у таквим апаратима патролирали дуж Шат ел Араба. Како је тим швајцарским „пилатусима” истекао сваки ресурс, Багдад се одлучио за српске авионе типа „ласта-95” , јер су много бољи у једначини цена-ефикасност.

„Ласта-95” је авион највеће хоризонталне брзине од 320 километара на сат, практични плафон лета му је већи од 6.000 метара, истрајност лета је 180 минута, може да трпи оптерећења од плус 6 до минус 3 г. Апарат има систем глобалне навигације, односно сву потребну електронску опрему по стандардима ИЦАО.

Уз фабрику „Утва”, у производњи серије авиона за Ирак послове ће добити и ваздухопловни завод „Мома Станојловић” , фабрике „Трајал” , „Тигар” , „Телеоптик” , „Фадип” , „Крушик” и други. Како је и Ваздухопловство и противваздушна одбрана Воске Србије заинтересовано за 15 авиона типа „ласта-95” , колике су тренутне домаће потребе кад је реч о тој категорији авиона, то је већ сасвим солидан број летелица да би домаћа производња била исплатива, а авиони јефтинији.
У сваком случају, Србија је крајем 2007. године опет добила своја крила...
Мирослав Лазански
http://www.politika.rs/detaljno.php?nid=51848

offline
  • Pridružio: 04 Jul 2007
  • Poruke: 153

Uh, uh, sta ovo krenu? Te osmotockasi, te radi opet UTVA. Bice da stizu izbori... Laughing

Salu na stranu, ako je ovo istina, onda je porudza Iracana vest godine za namensku industriju, a vala i za citav vojni kompleks Srbije. Ura!

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1307 korisnika na forumu :: 34 registrovanih, 4 sakrivenih i 1269 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 9k38, amaterSRB, antonije64, bojank, bojcistv, bokisha253, Boris90, CikaKURE, dekir, Dimitrije Paunovic, DonRumataEstorski, drimer, Excalibur13, Fabius, Georgius, gorval, janbo, JimmyNapoli, Kibice, Kubovac, kuntalo, Lazarus, Leonov, milenko crazy north, milutin134, novator, sasa87, Skywhaler, Srky Boy, stegonosa, Toper, Trpe Grozni, vasa.93, vathra