SUHOJ Su-25

1

SUHOJ Su-25

offline
  • RJ 
  • SuperModerator
  • Gavrilo Milentijević
  • Komandir stanice milicije Gornje Polje
  • Pridružio: 12 Feb 2005
  • Poruke: 35510
  • Gde živiš: ovalni kabinet


Avion Su-25 TM (Su-39)


Su-25 - AVION ZA BLISKU PODRŠKU

Tokom šezdesetih godina u sovjetskom vazduhoplovstvu se osetila potreba za dobro oklopljenim i naoružanim jurišnim avionom, sposobnim da samostalno otkriva i uništava zemaljske ciljeve na liniji fronta i do 50 km u dubini neprijateljske teritorije. Konstruktivni zahtevi za novi avion bili su isti kao i za najpoznatiji jurišnik II sv.rata IL-2 "Štrumovik" - jeftina, jednostavna letelica velike ubojne moći. Najveća pažnja posvećena je "žilavosti" letelice odnosno sposobnosti da se što uspešnije suprostavi neprijateljskoj vatri.

Početkom 1968. godine tim konstruktora iz biroa "Suhoj" samoinicijativno je počeo rad na projektu novog jurišnika tada označenog T8. Prva dva prototipa (T8-0 i T8-1) završena su 1974. godine, a avion je prvi put poleteo 22. februara 1975.

Avion Su-25 ( NATO kod - Frogfoot "Žablje stopalo" )razlikuje se od drugih borbenih aviona po tome što je, kako to naglašavaju u firmi SUHOJ, nastao i razvijao se kroz sudelovanje u borbi. Naime njegova završna letna i borbena ispitivanja odvijala su se u pravim borbenim uslovima u avganistanskom ratu početkom osamdesetih godina. Od tada je Su-25 bio gotovo stalno angažovan u različitim sukobima (iračko-iranski rat, čečenija, nagorni-karabah, makedonija, liberija angola...) koji su usmeravali dalju nadogradnju i modernizaciju. U poređenju sa svojim glavnim takmacom - američkim Thunderboltom A-10, Su-25 ima manju nosivost i radijus dejstva, ali je manjih dimenzija, ima bolje letne i manevarske sposobnosti.



Jurišni avion Su-25 je dvomotorni visokokrilac, potpuno metalne konstrukcije, sa aerodinamičkom šemom optimizovanom za let na dozvučnim brzinama i malim visinama. Pri konstruisanju letelice posebna pažnja je posevećena poboljšanu borbene žilavosti. Motori su fizički razdvojeni, a između njih su predviđene vatrostalne pregrade. Pilotska kabina je zaštićena titanijumskim pločama debljine oko 20 mm i trostrukim pancirnim staklom debljine 65 mm. Rezervoari za gorivo, sistem za upravljanje vazduhoplovom i ostali bitni sistemi su takođe zaštićeni oklopom ili duplirani, tako da je avion sposoban da se vrati u bazu i pored teških oštećenja.
U borbenim operacijama, avion Su-25 se pokazao kao izuzetan i odličan jurišnik. U ratu u avganistanu, avioni Su-17; MiG-21 i 23, nisu ni približno pokazali svoju efikasnost u odnosu na Su-25. U tom ratu avioni Su-25, obavili su preko 60.000 borbenih letova pri čemu je izgubljeno 23 aviona i osam pilota. Postoje izveštaji da su se iako teško oštećeni usled dejstva mudžahedina sa PVO sistemom "Stinger" avioni vraćali na svoje matične aerodrome za razliku od drugih tipova vazduhoplova.

Za pogon Su-25 se koriste dva turbomlazna motora R-95Š potiska po 4100 kg. Ukupan kapacitet rezervoara za gorivo je 3660 litara, a avion može da ponese i četiri podvesna rezervoara kapaciteta po 800 litara.
Od elektronske opreme Su-25 raspolaže sa optoelektronskim nišanom ASP-17BC, laserskim daljinomerom-obeleživačem Klen-PS, navigacionim sistemom KN-21-1, radio-uređajima R-862 i R-828, IFF uređajem, signalizatorom radarskog ozračenja... U osnovnoj varijanti avion nije opremljen radarom, niti termovizijskim sistemom, pa je ograničena njegova upotrebljivost noću i uslovima smanjene vidljivosti.

Juišnik Su-25 pod krilima ima 10 podvesnih tačaka na kojima može da ponese širok spektar bombarderskog, raketnog i artiljerijskog naoružanja. Nosivost podvesnika je po 500 kg, osim dva spoljašnja koja su predviđena samo za rakete vazduh-vazduh.

U zavisnosti od zadatka, avion se naoružava bombama slobodnog pada, kočećim, kasetnim ili zapaljivim bombama. Istovremeno može da ponese do 8 bombi mase 250 ili 500 kg ili do 32 bombe mase 100 kg.

Jedno od najčešće korišćenih oružja za zadatke bliske vazdušne podrške predstavljaju nevođena raketna zrna. Su-25 može da ponese 256 NRZ S-5, 160 zrna S-80, 40 projektila S-13 ili 8 S-24 ili S-25.

Od vođenih projektila vazduh-zemlja avion nosi četiri laserski vođene rakete H-25 (AS-10), dve rakete H-29L (AS-14) ili dve vođene bombe KAB-500KR.

Za samoodbranu od neprijateljskih aviona, Su-25 je naoružan sa dve IC samonavođene rakete R-60 (AA-Cool.

Artiljerijsko naoružanje se sastoji od sistema VPU-17A sa jednim dvocevnim topom GŠ-2-30 kalibra 30 mm ugrađenim u trup letelice. Brzina gađanja je 3000 metaka u minuti, a u borbenom kompletu se nalazi 250 granata. Avion može da ponese i dva podvesna kontejnera SPPU-22 sa topovima GŠ-23-2 kalibra 23 mm.


makedonski Su-25 - naoružavanje pred let


dvocevni top GŠ-2-30


Pored osnovne varijante Su-25 razvijeno je i više drugih verzija:

Su-25K - izvozna varijanta sa nešto drugačijom elektronskom opremom,
Su-25UB - školsko-borbeni avion dvosed,
Su-25UBK - izvozni školsko-borbeni avion,
Su-25UT (Su-28 ) - školski avion, samo prototip,
Su-25UTG - mornarički školski avion za obuku u sletanju na nosač aviona,
Su-25BM - avion za vuču mete,
Su-25U3 - školski avion trosed, samo projekat,
Su-25T - poboljšana varijanta sa novim naoružanjem, senzorima i elektronskom opremom,
Su-25TK - izvozna verzija aviona Su-25T,
Su-25TM (Su-39) - modernizovani Su-25T.

Proizvodnja aviona Su-25 završena je 1992 raspadom SSSR-a. Pogon gde se proizvodio nalazi se u republici Gruziji - Tbilisi. Ukupno je proizvedeno oko 700 aviona različitih verzija. Većina je verzija Frogfoot-A, koje se modernizuju u verziju Su-25 SM (niže sofstificiranija varijanta od TM ). U planu je ponovno pokretanje proizvodnje jer su interes iskazale rusija i gruzija koje imaju velike potrebe za ovim avionom, a interes su pokazale i mnoge druge zemlje. Konkretno, misli se na proizvodnju potpuno novih aviona verzije TM (Su-39), međutim nedostatak finasijskih sredstava i političke prilike u odnosima rusije i gruzije usporavaju realizaciju planiranih zadataka.


mornarički UTG....


češki suhoj sa maskirnom šemom "Ajkula"


jedna od varijanti maskirnog bojenja u ruskoj avijaciji



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 07 Sep 2005
  • Poruke: 23

Solidan avion...
Koliko sam cuo NATO je naredio Makedoniji da ukloni svoje Su-25 ukoliko zelite da bude u partnerstvu za mir... po meni veoma velika glupost, no ako ih makedonci bacaju bolje nama da ih daju, jer jedino nam MiGovi-21 nesto malo vrede... sve ostalo nam je krsh, a ovi makedonski Su-25 su bar koliko toliko ocuvani..



offline
  • RJ 
  • SuperModerator
  • Gavrilo Milentijević
  • Komandir stanice milicije Gornje Polje
  • Pridružio: 12 Feb 2005
  • Poruke: 35510
  • Gde živiš: ovalni kabinet

Tačno, oni moraju da se odreknu tog tipa aviona baš zbog partnerstva i nato-a, ali čini mi se da su se makedonski piloti pobunili i ne žele da ga se odreknu jer bi ostali bez borbene avijacije (ostali bi im samo helikopteri). Međutim ko što kaže ona narodna "Sila boga ne moli" oni se tu najmanje pitaju.

offline
  • Hellraiser
  • Demon to some. Angel to others
  • Pridružio: 07 Jan 2005
  • Poruke: 3429
  • Gde živiš: Beneath the Black Sky

Chekajte jel' to znachi da cemo i mi morati da se odreknemo nashe ionako bedne ratne avijacije ako hocemo da udjemo u Partnerstvo ili NATO?

offline
  • Pridružio: 14 Apr 2005
  • Poruke: 236
  • Gde živiš: Drugo ćoše levo iza Nedođije

Koliko ja znam, i partnerstvo i clanctvo podrazumeva tipizaciju, a to koooosta ...

offline
  • RJ 
  • SuperModerator
  • Gavrilo Milentijević
  • Komandir stanice milicije Gornje Polje
  • Pridružio: 12 Feb 2005
  • Poruke: 35510
  • Gde živiš: ovalni kabinet

Acid_Burn ::Chekajte jel' to znachi da cemo i mi morati da se odreknemo nashe ionako bedne ratne avijacije ako hocemo da udjemo u Partnerstvo ili NATO?

Tačno tako - u partnerstvo još i možemo sa ovim što raspolažemo, ali vremenom će mo morati uskladiti standarde sa njihovim i naravno nabavljati naoružanje od njih. Pa šta je neko mislio, da ruskim oružjem izigravamo nato vojnike ???

offline
  • Pridružio: 11 Feb 2008
  • Poruke: 139

Poslijed dvije godine, se opet jedan SU-25 srusio, pilot je stradao Sad

Zato je i Rusija trenutno prekinula lete s SU-25. Valjda ima neki kvarovi.

en.rian.ru/russia/20080320/101757911.html

offline
  • marat 
  • Zaslužni građanin
  • Pridružio: 10 Mar 2007
  • Poruke: 595

http://www.en.rian.ru/russia/20080321/101857441.html
uzrok pada je eksployija S-8 rakete.

offline
  • sebab 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 19 Dec 2007
  • Poruke: 4234

USS Voyager ::steta..

siguran sam da to nijedan americki borbeni avio to ne moze da odradi..
zato su po meni suhoji najjbolji borbeni avioni na svetu..
ako neko ima snimaka da tako nesto mogu i ameri da urade..


ako na osnovu manevarskih osobina procenjujes da su suhoji najbolji avioni na svetu...to mi zvuci pomalo detinjasto. ima toliko toga drugog vaznog i daleko vaznijeg...

ozbiljno, su-25 je odlican avion, a narocito poboljsana varijanta su-39. kazu da je cak kabina otporna na municiju 30 mm, ali se verovatno ovde ne radi o pancirnoj...
mene licno odusevljava racionalnost i mogucnost da se isti avion koristi i sa kopnenih aerodroma i sa nosaca aviona. dok su rusi to tako resili (jedino sto im nosaci nisu jaca strana, ni po broju aviona ni po brojnosti, ni po vremenu koje u relativnom smislu provode na moru - vise su na remontu i na popravkama nego u pratroli), ameri imaju posebno avione za nosace (f-1Cool i za kopno (f-16, f-15), ali to ce resiti valjda f-35.

u odnosu na a-10 je su-25 okretniji, ali mi se ipak cini da je slabije zasticen. s druge strane, odusevljava top, koji nije mnogo slabiji, ali neuporedivo laksi. medjutim, tokom razvoja i eksploatacije je bilo mnogo problema sa njim zbog jakog trzaja.

offline
  • Pridružio: 07 Nov 2007
  • Poruke: 8384
  • Gde živiš: Ravni Banat

Јесам ли ја то погрешно схватио да ови "Грачеви" троше дизел?

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 879 korisnika na forumu :: 41 registrovanih, 7 sakrivenih i 831 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: aleksmajstor, Apok, bladesu, bokisha253, BRATORIII, Cassius Clay, cenejac111, DPera, dragoljub11987, Duh sa sekirom, ekser222, FileFinder, FOX, ivan1973, ivan979, ivica976, JOntra, Karla, laurusri, lord sir giga, mercedesamg, milanovic, milenko crazy north, moldway, radoznao, ruger357, sasa87, ser.hill, slonic_tonic, ss10, Steeeefan, Toper, Trpe Grozni, vaso1, VJ, VP6919, YU-UKI, zbazin, zillbg, 125, 79693