Ravnoteza, stabilnost i pokretljivost aviona

Ravnoteza, stabilnost i pokretljivost aviona

offline
  • Pridružio: 19 Feb 2006
  • Poruke: 11156
  • Gde živiš: Banja Luka

@.......
U ovoj temi cu pokusati objasniti neka teoretska vidjenja aerodinamike vezano za ravnotezu, stabilnost i upravljivost aviona.
Zbog sirine teme, ovaj post cu napisati sto je moguce krace.
Nadam se da ce biti razumljivo.

_Ravnoteza aviona

Svako kretanje aviona moze da se svede na translatorno pomeranje tezista i okretanja oko tri uzajamno upravne ose kroz teziste. Pod ravnotezom se podrazumeva takvo stanje aviona kada je razlika momenata oko odgovarajuce ose ravna nuli. S obzirom da se pomeranje tezista vrsi oko tri ose, analogno tome postoje i tri ravnoteze i to:
*uzduzna ravnoteza
*poprecna ravnoteza
*ravnoteza po pravcu

*Uzduzna ravnoteza je takvo stanje pri kome sile koje deluju na avion ne izazivaju njegovo okretanje oko poprecne ose, tj. kad je razlika penjucih i obrusavajucih momenata jednaka nuli.
Na uzduznu ravnotezu uticu: momenti aerodinamicke sile krila, momenti aerodinamicke sile kormila visine i trupa te momenti sile potiska.
Da bi avion bio uzduzno uravnotezen, zbir obrusavajucih momenata mora da bude uravnotezen penjucim momentima.
*Poprecna ravnoteza je takvo stanje aviona pri kome sve sile i momenti koji deluju na avion ne izazivaju njegovo okretanje oko uzduzne ose.
Uslov za poprecnu ravnotezu je da sila uzgona jednog krila daje momenat, u odnosu na uzduznu osu, jednak momentu sile uzgona na drugom krilu.
Uzroci poremecaja poprecne ravnoteze su tezinska i geometrijska asimetrija(a sa njima i aerodinamicka asimetrija) te vertikalni udari vetra.
*Ravnoteza po pravcu je takvo stanje aviona pri kome ga sve sile i momenti koji na njega deluju ne pokrecu oko vertikalne ose. Pri takvom letu smer leta je paralelan sa ravni simetrije aviona. Uslov za ravnotezu po pravcu je da postoji geometrijska i tezinska simetricnost aviona.
U odnosu na vertikalnu osu, sila otpora jednog krila, treba da daje momenat ravan momentu sile otpora drugog krila.

_Stabilnost aviona

Stabilnost aviona je njegova osobina da sam, bez pomoci pilota, uspostavi kratkotrajno narusenu ravnotezu. Uslov za ravnotezu duz bilo koje pravolinijske putanje leta, bez ubrzanja, je odnos sila i momenata za svaku osu (uzduznu, poprecnu i vertikalnu) bude jednak 1.
Uzduzna ravnoteza (oko uzduzne ose) je osobina avona da sam, bez pomoci pilota, uspostavi svoju izgubljenu poprecnu ravnotezu.Ona je uvek manja od uzduzne. Pri jacem bacanju, pilot mora da je uspostavlja dejstvujuci komandama leta. N poprecnu stabilnost uticu: povrsina i oblik krila, brzina te napadni ugao aviona.
Stabilnost po pravcu je osobina aviona da sam, bez pomoci pilota, uspostavi svoju izgubljenu ravnotezu po pravcu. Na stabilnost po pravcu uticu: strelat oblik krila, duzina trupa, velicina vertikalnih repnih povrsina, brzina aviona.

_Pokretljivost aviona

To je takva osobina aviona da se brzo i lako, pod dejstvom komandi leta, okrece oko svojih osa i menja rezim leta po volji pilota. Pokretljivost aviona se ocenjuje po: lakoci upravljanja komandama leta pri njihovom otklonu, rezervi momenata kormila koja obezbedjuju izvrsenje potrebnih evolucija, zakasnjenju u vremenu od otklona kormila do stvaranja odredjenog momenta, brzini kojom se avion okrece oko svojih osa posle otklona kormila i stvorenog momenta. Pokretljivost aviona treba razlikovati od njegove manevarske sposobnosti. Isto kao i ravnoteza i stabilnost ,pokretljivost pokretljivost moze biti: uzduzna, poprecna i pokretljivost po pravcu.
*Uzduzna pokretljivost je sposobnost aviona da se brzo i lako, pod dejstvom kormila visine, pokrece oko svoje poprecne ose.Kod svakog aviona postoji takav napadni ugao pri kojem je avion uravnotezen a pilot ne oseca nikakvo opterecenje na palici za upravljanje.Iz tog razloga se ovaj napadni ugao zove ravnotezni ugao.
*Poprecna pokretljivost je osobina aviona da se brzo i lako, pod dejstvom krilaca, okrece oko svoje uzduzne ose. Davanje palice u jednu stranu izaziva podizanje krilaca na krilu u stranu date palice, a spustanje krilaca na drugom krilu.
*Pokretljivost aviona po pravcu je osobina aviona da se brzo i lako, pod dejstvom kormila pravca, okrece oko svoje vertikalne ose. Zbog inertnosti aviona otklonjeno kormilo pravca ne menja odmah putanju aviona, vec prvo nastaje klizanje i pojava stabilizujuceg momenta. Da bi avion promenio pravac kretanja, momenat kormila pravca mora da bude veci od svih ostalih dejstvujucih momenata po pravcu.

Nesto o manevarskim sposobnostima aviona.

Manevarska sposobnost aviona je osobina aviona da brzo menja smerove, visine i brzine leta. Ceni se po minimalnom utrosku vremena za svaki manevar, po najmanjem poluprecniku zaokreta, maksimalnoj visini, po mogucnostima izvrsenja raznih akrobacija.
Osnovna razlika izmedju pokretljivosti aviona i njegove manevarske sposobnosti je to sto pokretljiv avion treba da vrsi sve manevre pri otklonu kormila, ali vreme i karakter putanje nemaju pri tom veceg znacaja. Za avion dobrih manevarskih sposobnosti najvaznija vrednost je brzina prelazenja iz jednog rezima leta u drugi i mogucnost brze promene smera leta i brzine aviona.

*******U pripremi delova ovog post-a koriscena je knjiga Aerodinamika (vise autora)

Ovih dana cu otvoriti temu "Rezimi leta" Wink



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 714 korisnika na forumu :: 3 registrovanih, 1 sakriven i 710 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: bigfoot, Milos82, scimitar19