Rješavanje mozgalice "avion i pokretna traka"

29

Rješavanje mozgalice "avion i pokretna traka"

offline
  • Civil Works Team Leader @ IKEA Centres Russia
  • Pridružio: 22 Jun 2005
  • Poruke: 6801
  • Gde živiš: Moskva, Rusija

@Sirius

Pa opet, bez obzira da li je propeler ili mlazni/raketni motor, tj. koji god da je pogon aviona, motor nije vezan za tockove, tj ne pokrece avion odupiranjem o podlogu (koristeci trenje guma), vec potiskom vazduha ili vec necim slicnim sto nema ama bas nikakve veze sa podlogom. Avion ce se kretati bez obzira na brzinu pokretne trake, onoliko koliko mu je potrebno za uzletanje. Ako je ta duzina veca nego sto je traka, pasce sa trake, ili ce nastaviti po podlozi koja je van trake (ako su u nivou). Jedno je sigurno - brzina kretanja trake ne moze da utice na brzinu aviona.

Ovo je bar resenje na pitanje iz prvog posta. Sorry ako ste dosli do nekog drugog uslova, nisam citao svih 14-15 strana Embarassed



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 25681
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Hm? Znam da se baviš mozgalicama, no ovde je glavni problem razdvojiti teorijski zadatak od naših stečenih, naviknutih saznanja. Nije motor vezan za točkove, ali ni ti točkovi nisu nepotrebna dekoracija uz avion. Da nije njihovog obrtanja, otpao bi teorijski uslov da se traka parira brzinom avionu jer samo tako može i da mu parira (ako postoje točkovi, zar ne?).
Drugo, kod aviona, to sigurno znaš, postoji ekranski efekat , uticaj blizine tla, odnosno sabijanja vazduha izmedju krila i tla. To je momenat koji se ovde previdja - bez toga ne bi bilo ni uzgona ni uzletanja čak i ako zaboravimo šta je zadatak ove pitalice, itd. Mislim da je problem što se mešaju teorijske pretpostavke i znanja iz prakse.



offline
  • Pridružio: 29 Okt 2007
  • Poruke: 94
  • Gde živiš: Idvor

Siriuse, mislim da te bas nesto sada i ne razumem. Ali SVA moja iskustva, teorijska i prakticna, govore mi da ce avion poleteti.

Ako se pista (pokretna traka) krece u SUPROTNOM SMERU od kretanja aviona, on ce ipak poleteti zbog toga sto brzina kretanja podleoge NEMA efekta na potisak aviona. OK, postoji otpor prilikom okretanja tockova, ali da bi on imao neki znacajniji uticaj na kretanja aviona tockovi moraju biti zakoceni ili se podloga mora kretati nekom SULUDO VELIKOM brzinom.

Ukratko: kada se avion pocne kretati ka napred, istom brzinopm traka krene ka nazad. Avion ce nastaviti da se krece napred KAO DA NEMA KRETANJA TRAKE zato sto tockovi nisu pogonski.

Da, postojali su planovi da se napravi pista koja se krece, da bi avioni imali kraci zalet. u ovom slucaju traka bi se kretala U SMERU KRETANJA AVIONA. nazalost, iz istog razloga kao i u nasem pitanju, to nebi imalo efekta.
Pre pojave uredjaja za katapultiranje aviona sa nosaca aviona, poletanje aviona je bilo moguce samo ako nosac aviona plovi punom brzinom uz vetar. U tom slucaju brzine nosaca aviona, samog aviona i ceonog vetra se sabiraju, i moguce je da se avion odvoji sa kratke piste. ovo je posluzilo kao ideja za pistu-pokretnu traku.

Avion ce poleteti!

offline
  • Civil Works Team Leader @ IKEA Centres Russia
  • Pridružio: 22 Jun 2005
  • Poruke: 6801
  • Gde živiš: Moskva, Rusija

Upravo ovo sto je Ivan D rekao da tockovi nisu pogonski je sustina. A koliko znam (i koliko su me ucili na fizici u skolama), avion leti zbog neceg drugog, zbog oblika poprecnog preseka krila koji pri secesnju vazdusne mase sa svoje gornje strane snizava vazdusni pritisak pa samim tim veci pritisak odozdo "drzi" avion u vazduhu. Ne vidim kakve veze ima sabijanje vazduha izmedju krila i tla, sta se onda desava na visinama gde je tlo "malo" daleko? Wink

offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 25681
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Citat:Ne vidim kakve veze ima sabijanje vazduha izmedju krila i tla, sta se onda desava na visinama gde je tlo "malo" daleko?
Moskovac,
Ima veze jer samo tako može da se dohvati visine. Njega to sabijanje vazduha i ''zatčavanje'' po pisti diže u vazduh. Posle toga je lako - lebdi na ''jastuku'' Wink

Ivane, žao mi je ukoliko me nisi razumeo; nije ti to samo po sebi ništa loše jer kad bismo se razumeli onda rasprave ne bi ni bilo. Moja poenta je u sledećem: ovo je teorijski zadatak tako da ne treba mešati praktična i teorijska znanja. Miks mi se kune da će avion poleteti. Svako ko je video te strvine na pisti mora da je bio impresioniran njihovom snagom. S druge strane, ovo je teorijski zadatak u kome je sve moguće, pa i nemoć aviona da savlada upornu pistu (upornu jer mu stalno parira odgovarajućom brzinom, dakle - nema ubrzanja, samo konstatno ista brzina).Teorija kaže da će se vrteti do sudnjeg dana na toj pisti, kao čovek koji radi džoging na onoj beskrajnoj traci (naravno, poredjenje je improvizovano jer se džoger drži rukama da ne padne, kad se umori on uspori, itd). Opet, neki moj oprez mi govori da je ovo tehnički neizvodljivo inače bi do sada ukinuli aerodrome i počeli sa ovakvih traka da ''lansiraju'' avione. Prosto, razmenjujemo misli, a pri tom nemam nikakvu želju da nekome po svaku cenu nametnem svoje mišljenje. Samo iznosim dileme koje će to ostati dok neko , makar teorijski, ne razreši ovu ''mozgalicu''.

offline
  • Civil Works Team Leader @ IKEA Centres Russia
  • Pridružio: 22 Jun 2005
  • Poruke: 6801
  • Gde živiš: Moskva, Rusija

Pa o tome se i radi - i na pokretnoj traci ce se on "zatrcati", isto onoliko koliko mu treba i po nepokretnoj pisti, toliko ce preci i po pokretnoj traci (nevezano za njeno kretanje, duzina je tolika kolika je, kretanje pokretne trake to nece skratiti, jer ce se avion po njoj kretati kao da nje i nema), poletece posle predjene duzine za koju ce dobiti brzinu koja mu je za poletanje i potrebna.

offline
  • Pridružio: 29 Okt 2007
  • Poruke: 94
  • Gde živiš: Idvor

Ma, ljudi...
Evo teorije. Daklem, avion stoji na pokretnoj traci. Motor radi, ali ne proizvodi vucnu silu potrebnu da se avion pokrene. Kada se poveca snaga motora, onda vucna sila prvo mora da savlada otpore kotrljanja tockova. Kod avionskih tockova ova sila je veoma mala. U tom trenutku, pista pocinje da se krece ka nazad. U jednom vrlo kratkom trenutku, vucna sila ce biti jednaka sa otporom koji proizvode tockovi. tada avion stoji na pisti koja se krece ispod njega. Pitanje nije da li ce avion stojati, vec da li ce poleteti. Daklem, motor aviona ima dovoljno veliku rezervu snage i sa povecanjem vucna sile, avion savladjuje otpor koji stvaraju tockovi. posto, povecanjem brzine kretanja trake (piste) otpor koji stvaraju tockovi se ne povecava u srazmeri koja moze da parira vucnoj sili motora.

Iz ovoga navedenog vidimo da nam se namecu dva odgovora.
1. Avion ce u jednom trenutku stojati u mestu, dok ce se pista kretati ispod njega.
2. Ako avion treba da poleti, poletece, zato sto pokretna traka nema dovoljan otpor koji bi parirao vucnoj sili motora

Sirijuse, da, teorijski je tako, da tockovi proizvode otpor koji bi drzao avion na pisti. Nazalost teoriji, tocak je i izmisljen zato sto ima najmanji otpor pri kotrljanju. Da bi traka mogla da parira avionu u poletanju, morala bi da ima veoma veliku brzinu kretanja.

offline
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 25681
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Citat:Da bi traka mogla da parira avionu u poletanju, morala bi da ima veoma veliku brzinu kretanja.



Da, naravno da bi morala. U teoriji može. U tome i jeste muka - ne možemo nešto da smatramo teorijski mogućim, a nešto ne. Hajde da probamo ovako: stojiš na onoj traci za džogingovanje. Kako ti podješ, podje i ona ; ti ubrzaš, ubrza i ona. Kad ćeš sići s nje ( odnosno poleteti)?

Moskovac,

Citat:(nevezano za njeno kretanje, duzina je tolika kolika je, kretanje pokretne trake to nece skratiti, jer ce se avion po njoj kretati kao da nje i nema)

Muka živa; nje ima i kreće se , odnosno uvek parira istom brzinom kao i avion. Dakle, nema zatrčavanja.

Svečano obećavam da nisam tvrdoglav Very Happy Samo bih voleo da neko stvarno ima ubedljiv odgovor na ovo pitanje. Bilo koja karika koja nedostaje ili ignorisanje teorijskog dela pitanja vraća nas na početak.

offline
  • Pridružio: 06 Feb 2008
  • Poruke: 203
  • Gde živiš: PRIJEPOLJE - SRBIJA

e ljudi ima li ovde nekih maketara pa da ovo isprobamo i u praksi (samo je problem kako traku da ubrzamo)

offline
  • Civil Works Team Leader @ IKEA Centres Russia
  • Pridružio: 22 Jun 2005
  • Poruke: 6801
  • Gde živiš: Moskva, Rusija

comi_redstar ::e ljudi ima li ovde nekih maketara pa da ovo isprobamo i u praksi (samo je problem kako traku da ubrzamo)

"Mythbusters" napravili eksperiment i sa modelom i "1-na-1" sa malim lakim avionom i u oba slucaja avion je poleteo.

Sirius ::Muka živa; nje ima i kreće se , odnosno uvek parira istom brzinom kao i avion. Dakle, nema zatrčavanja.

Ma ima zatrcavanja. Traka koja se krece unazad ne vuce avion sa sobom. Jedino u tom slucaju avion bi stajao u mestu. Ovako on se "odgurava o vazduh" i ide na napred, ma koliko se brzo kretala pokretna traka.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 837 korisnika na forumu :: 43 registrovanih, 5 sakrivenih i 789 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: anta, antonije64, bojank, ccoogg123, CikaKURE, cincarin, comi_pfc, darios, Djokislav, dozorni, dushan, Ilija Cvorovic, jackreacher011011, Još malo pa deda, Kaplar2, Karla, Kubovac, ladro, lord sir giga, Lošmi, menges, mercedesamg, Mercury, Milometer, milutin134, nebojsag, nextyamb, Oscar, Petarvu, proka89, raptorsi, raso7, saputnik plavetnila, SR-3m, Srle993, stegonosa, StepskiVuk, tubular, vathra, Vlad000, vladaa012, šumar bk2, žeks62