Denel AH-2 Rooivalk

1

Denel AH-2 Rooivalk

offline
  • RJ 
  • SuperModerator
  • Gavrilo Milentijević
  • Komandir stanice milicije Gornje Polje
  • Pridružio: 12 Feb 2005
  • Poruke: 35600
  • Gde živiš: ovalni kabinet

Rooivalk ili Soko Kliktavac prevedeno sa burskog jezika belih doseljenika, jeste jurišni helikopter, prvenac vazduhoplovne industrije Južnoafričke Republike (JaR) tačnije korporacije "Denel Aviation". Sistem aparthejda - rasne dominacije bele manjine nad crnačkom većinom doveo je do toga da je dugi niz godina JaR je bila izolovana zemlja koja nije bila priznata gotovo od svih zemalja članica UN. Izolacija, geostrateški položaj i okruženje i nemogućnost nabavke sredstava ratne tehnike, prinudili su privredu JaR da sama sopstvenim snagama stvori vlastito naoružanje koje je bilo od presudnog značaja za opstanak sistema i populacije u celini. Iako je rasni sistem već odavno uklonjen sa scene, industrija, naročito vojna nastavila je sa razvojem sopstvenih borbenih sistema. Jedan od njih je i Rooivalk. U julu 1999 RV JaR primilo je prvih 12 serijskih Rooivalk-a oznake AH-2As koji su dodeljeni 16 Skvadronu u bazi Bloemspruit. Helikopteri su isporučeni sa nemontiranim nosačima naoružanja koje čine u prvom redu protivoklopne rakete takođe vlastite proizvodnje, ZT-6 "Mokopa".Uvođenje ovih raketa u kombinaciji sa Rooivalkom planirano je još početkom 2004.
Helikopter je originalne konstrukcije, namenjen protivoklopnoj borbi i podršci trupa na zemlji.
Kokpit (kabina), je tandem konfiguracije sa pojačanim oklopnim svojstvima zaštite posade koju čine dva člana - pilot i operator naoružanja ( ili WSO- Weapon Systems Officer). WSO je smešten ispred u kabini radi što boljeg pregleda situacije na bojištu, pilot je naravno iza ali sa nivelisanim sedištem iznad operatora. Ugrađen je savremen sistem upravljanja vatrom integrisan na pilotskoj kacigi ( helmet-mounted sight display - HMSD ) i direktno povezan sa oružjem. Sličan sistem primenjen je i na američkom Apaču i ruskom Mi-28.
Helikopter je naoružan sa laserski vođenim protivoklopnim raketama "Mokopa" sa tandem bojevom glavom, dometa 8.5 km. Takođe ima mogućnost i podršku za nošenje raketa "Hellfire" i "HOT-3".
Za podršku trupama na zemlji i gađanje poluoklopljenih ciljeva, vozila, pešadije i utvrđenih tačaka koristi saćaste lansere 70mm.FFAR sa nevođenim raketama slične onima iz arsenala Apača ( Hydra ).
Za odbranu i gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru koristi rakete (takođe sopstvene proizvodnje) V3C Darter ili Mistral (francuske) sa IC navođenjem dometa 6 km.
Integralni deo ovog helikoptera svakako predstavlja automatski top 20mm. F2 koji predstavlja repliku nemačkog topa MG. iz II.sv. rata koji se koristio na lovcima Meseršmit. Top ima veliku početnu brzinu zrna (1100m/s) i pokretan je u svim pravcima (u prednjoj sferi) pod uglom od 90*
Opremljen je sistemima radarskog i laserskog upozorenja za zaštitu, GPS-om, Doppler radarom,VHF/UHF,FM AM,sistemom veza ,IFF transponderom, televizijom niskog intenziteta i FLIR-om - infracrvenim senzorom - sistemima za praćenje i gađanje ciljeva u uslovima loše vidljivosti i noću.

Prvi kupac i interesant je Malezija koja planira da uvede ovaj tip helikoptera u naoružanje.

Sve u svemu, globalno gledajući, helikopter velikih mogućnosti,gotovo sličnih karakteristika kao Apač i to za mnogo manje para....Nešto što bi sigurno trebalo našem "napaćenom" vazduhoplovstvu i to veoma hitno - samo još da se nađu sredstva i eto ga !

Postoji jedna priča baš o ovom helikopteru - pre nekoliko godina gospodin Miroslav Lazanski pravio je reportažu o OS JaR i tu je radio intervju sa jednim generalom. Na pitanje kako bi (tadašnja SRJ) mogla da na povoljan naćin nabavi ovaj tip helikoptera, dotični mu je izjavio - vrlo lako...vi nama dajte eskadrilu Galebova G4, jer nam takvi tipovi vazduhoplova nedostaju (školsko borbeni) a mi ćemo vama dati Rooivalke.................
Čitavoj priči nedostaje zaključak - SOKO i UTVA odavno su otišli u istoriju i zaborav Jugoslovenske vazduhoplovne industrije......G4 se ovde odavno ne proizvodi...snašla ga je sudbina bivše države

A evo i fotosa kako taj lepotan izgleda.....








Dopuna: 13 Avg 2009 13:13
Od 2005 ovde nije niko ništa napisao - u međuvremenu, objavljeno je mnogo lepih fotosa ovog helikoptera. Red je da ih i mi ovde pokažemo....











Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Toni  Male
  • SuperModerator
  • Pridružio: 18 Jun 2008
  • Poruke: 30231

Napravljeno ih je samo 12 Neutral

Steta sto nemoze da se probije(a vala i borbeni helikopteri se nesto ne prodaju),koristi ga samo jedna Juzno Africka eskadrila.
Na turskom tenderu je izgubio jer je imao francuski motor Bebee Dol i "slabija ledja"



offline
  • Bili smo vojnici
  • Pridružio: 19 Maj 2009
  • Poruke: 4983
  • Gde živiš: Beograd - Srbija; Novi Grad - Republika Srpska

E da ja nešto kažem ili dodam?






JUŽNOAFRIČKA REPUBLIKA

Atlas CSH ROOIVALK

Iskustva južnoafričke vojske iz ratova po pustinjama Namibije i Angole su nametala potrebu za uvođenje u naoružanje borbenog helikoptera sa oklopnom zaštitom i visokim perfomansama, jer je dotadašnja upotreba helikoptera “Allouete 3” bila samo privremeno rešenje. Pošto je nabavka u inostranstvu praktično bila nemoguća, Južna Afrika se upustila u projektovanje takve letelice, a rezultat toga je “Rooivalk”, čiji je prvi prototip poleteo 1990.godine. Iako koristi motore i rotor francuskog helikoptera “Puma”, veći deo sklopova je orginalan i izrađen je po najzahtevnijim standardima. “Rooivalk” ima dva člana posade koji su zaštićeni oklopom i sede jedan iza drugoga. Pilot se nalazi u prednjoj kabini, a strelac-operator u zadnjoj, što je pomalo neuobičajeno u odnosu na druge helikoptere slične koncepcije. Konstruktori su smatrali da bi takav raspored sa stanovišta preglednosti iz kabine mogao da utiče na poboljšanje ishoda borbe u vazduhu sa neprijateljskim helikopterima. Veliki napredak je učinjen i u smanjenju radnog opterećenja članova posade, počevši od snižavanja nivoa buke i vibracija u kabini, pa do moderno dizajniranog kokpita sa tri višefunkcijska displeja.
Na displejima kompjuter prikazuje sve podatke bitne za izvršenje zadatka, odnosno raspored snaga na bojištu, poziciju protivnika i njegova sredstva PVO, a i podatke o cilju. Preostala oprema, uključuje i GPS, slična je opremi ostalih modernih helikoptera iz te klase. Stalno naoružanje tog helikoptera čini top F-2 kalibra 20mm nastao na bazi poznatog nemačkog avionskog topa iz Drugog svetskog rata MG-151. za razliku od helikoptera tipa “Apač”, turela topa je pomerena napred, što “Rooivalku” daje određenu prednost u vazdušnoj borbi, jer su mogućnosti dejstva u gornjoj polusferi znatno povećane. Četiri unutrašnja potkrilna nosača su predviđena za nošenje osam POVR ZT-3 “SWIFT” i nevođenih raketnih zrna 68mm. Na završetku malih krila je nosač za rakete V-V sa IC samonavođenjem V-3 “Kukri” koja se ka cilju usmerava pomoću nišanskog sistema montiranog na kacigi pilota. Iako je prva serija tih helikoptera već u naoružanju, usavršavanje se nastavlja– ugrađuju se jači motori, smanjuje se IC odraz i povećevaju se vatrene mogućnosti letelice. Sve to podgreva nadu južnoafričke vazduhoplovne industrije da će taj helikopter uspeti da plasiraju na svetsko tržište bez obzira na jaku konkurenciju.



“Rooivalk” ima dva člana posade, pilot se nalazi u prednjoj kabini a strelac-operator u zadnjoj, što je neuobičajeno u odnosu na druge helikoptere slične koncepcije.




Južnoafrički “Rooivalk” je dodatno prilagođen za službu u područjima sa visokom temperaturom i mnogo peska, koji može da ošteti osetljive elemente turbine. Teškoće održavanja helikoptera u takvim okolnostima i sami su spoznali u borbama u jugozapadnoj Africi.


Proizvođač: Atlas Aircraft Corporation of South Africa Limited.
Namena: Dvomotorni borbeni helikopter.
Razvoj: Prvi prototip poleteo 11.februara 1990. godine. Uveden u naoružanje 1997.godine.


Pogonska grupa: Dva turboosna motora Atlas/Turbomeca Topaz
-snage po 1492KW.
Dimenzije: Dijametar glavnog rotora 15,58m; ukupna dužina 18,732m; dužina trupa 16,65m; visina 4,58m; mpr. 5270kg; m.maks. 9400kg.
Karakteristike: Brzina-maksimalna 315km/h.
Brzina krstarenja 285km/h.
Početna brzina penjanja 823m/min.
Operativni vrhunac leta 6250m.
Vrhunac lebdenja sa uticajem zemlje 4360m.
Vrhunac lebdenja bez uticaja zemlje 3600m.
Dolet 700km.
Dolet sa dopunskim rezervoarima za gorivo 1260km.
Vreme trajanja leta 7h i 22min.
g. Ograničenje +2,6/-0,5.
Posada: Dva člana.
Naoružanje: Top Armscor F-2 kalibra 20mm sa 700 granata; 8 POVR ZT-3
“SWIFT”, dva saćasta lansera NRZ 68mm i dva IC VRP V-V
V-3 “Kukri”.


Korisnik: JAR.


offline
  • Pridružio: 03 Jun 2009
  • Poruke: 133
  • Gde živiš: Lijepa Naša

Sličan je Tigru.

milavia.net/news/images/tiger.jpg

offline
  • Pridružio: 03 Apr 2008
  • Poruke: 5807

Negde 1989-90 godine bilo je prica da je i SFRJ zainteresirana za nabavku borbenog helikoptera. U igri su bili bas Rooivalk i Mi-24V ili VN ( nisam bas siguran ).
Bilo je veliko nadmetanje za taj posao , ali mislim da ( kada bi opstala Juga ) posao dobio Mi-24 , pre svega jer se nameravalo da se zameni flota Mi-8 sa , u pocetku , Mi-17 da bi kasnije pocelo licencna proizvodnja Mi-38 helikoptera.
Verovatno je i tada isla ponuda na principu Rooivalk za Super Gasu.

offline
  • Pridružio: 23 Dec 2006
  • Poruke: 12560

Jel samo kod Afrikanca top moze da gadja ciljeve koji su na vecoj visini od helikoptera?

offline
  • Bili smo vojnici
  • Pridružio: 19 Maj 2009
  • Poruke: 4983
  • Gde živiš: Beograd - Srbija; Novi Grad - Republika Srpska

Pa pogledaj raspored oruđa kod ostalih borbenih i jurišnih helikoptera, pa sam zaključi.
Rooivalk ima top isturen malo napred baš zbog borbe sa suparničkim helikopterima (da ne bi koristio rakete V-V koje su skuplje od topovske kugle).

offline
  • sebab 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 19 Dec 2007
  • Poruke: 4234

Trpe Grozni ::Negde 1989-90 godine bilo je prica da je i SFRJ zainteresirana za nabavku borbenog helikoptera. U igri su bili bas Rooivalk i Mi-24V ili VN ( nisam bas siguran ).
Bilo je veliko nadmetanje za taj posao , ali mislim da ( kada bi opstala Juga ) posao dobio Mi-24 , pre svega jer se nameravalo da se zameni flota Mi-8 sa , u pocetku , Mi-17 da bi kasnije pocelo licencna proizvodnja Mi-38 helikoptera.
Verovatno je i tada isla ponuda na principu Rooivalk za Super Gasu.


sigurno bi bio odabran mi-24. lobi je lobi...

mozda bi to ipak i bila dobra odluka, jer vec smo imali mi-8, a problemi kod rooivalka nisu ni danas reseni u potpunosti. inace, da je sve bilo ok, rooivalk bez razmisljanja - mnogo bolje protivoklopne rakete, okretniji helikopter i verovatno otporniji. mozda to i ne bi bila losa odluka i sa tacke gledista logistike jer su nasi radili na novom transportnom helikopteru koji bi bio jako slican sa super pumom, a rooivalk koristi te motore, reduktor i rotore.

offline
  • Pridružio: 11 Feb 2009
  • Poruke: 3330
  • Gde živiš: Gola Plješevica, SFRJ 8)

mean_machine ::Jel samo kod Afrikanca top moze da gadja ciljeve koji su na vecoj visini od helikoptera?

Ima i Mi-24 takav top koje je vise smjesten prema unaprijed,pa moze gadat ciljeve iznad. To vec zavisi od datog modela il modernizacije helikoptera.

offline
  • Pridružio: 21 Maj 2008
  • Poruke: 14792

sebab ::sigurno bi bio odabran mi-24. lobi je lobi...

mozda bi to ipak i bila dobra odluka, jer vec smo imali mi-8, a problemi kod rooivalka nisu ni danas reseni u potpunosti. inace, da je sve bilo ok, rooivalk bez razmisljanja - mnogo bolje protivoklopne rakete, okretniji helikopter i verovatno otporniji. mozda to i ne bi bila losa odluka i sa tacke gledista logistike jer su nasi radili na novom transportnom helikopteru koji bi bio jako slican sa super pumom, a rooivalk koristi te motore, reduktor i rotore.

U tom trenutku je Mi-24 bio oproban i dokazan, ne bi mu nešto trebao lobi.
A na koje POVR misliš? Ono što je imao onda, ili što danas može da ih nosi? Pošto su rakete zasebna celina, ako bi ih uzeli uz Rooivalk verovatno bi bilo problema oko nabavke.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1260 korisnika na forumu :: 55 registrovanih, 9 sakrivenih i 1196 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: amaterSRB, amstel, Apok, babaroga, bojcistv, Boris90, Brana01, BSD, Bubimir, ccoogg123, cenejac111, CheefCoach, dankisha, Dimitrise93, Djokkinen, DPera, Dvojac005, GandorCC, Georgius, GORDI, goxin, ikan, Istman, jukeboxer, Klecaviks, ljuba, mercedesamg, Mercury, Metanoja, mile23, moldway, Nemanja.M, NoOneEver Dreams, ObelixSRB, Panter, panzerwaffe, Parker, pein, Petar35, procesor, sasa87, shaja1, srbijaiznadsvega, Srki94, Stoilkovic, suton, theNedjeljko, Toper, Viceroy, virked, vobo, wolverined4, zillbg, Živković, 223223