YU Supersonic

3

YU Supersonic

offline
  • grbe 
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 4404

Zna li ko što je sa projektnom dokumentacijom za NA, ako je ista i postojala?



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 02 Okt 2007
  • Poruke: 191

Svakako da Srbija nema mogućnost da proizvede NA, ali me čudi da projekat nije ponudila svjetskim proizvođačima da ga završe i prodaju trećem svijetu. Kao što je u auto industriji Reno uradio sa Dačijom Logan.



offline
  • Pridružio: 29 Okt 2006
  • Poruke: 1991
  • Gde živiš: nedaleko odavde

Ti svjetski proizvođaći koji su sami u stanju to da izvedu već su imali vlastite projekte.

offline
  • Kos93  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 11 Sep 2007
  • Poruke: 7281

mislim da je NA već zastareo što se tiče nekih stvari. trebalo je prodati taj projekat rusima (ali pod uslovom da nam proizvedu 100 komada) nakon raspada, ali šta je, tu je.

offline
  • član biblioteke
  • Pridružio: 18 Jul 2007
  • Poruke: 28518
  • Gde živiš: iznad smoga Beograda

Projekat NA je bio naše viđenje Rafala i zbog činjenice da bi mogli fino da zarade, Francuzi su bili spremni da nam pomognu u razvoju čitavim sistemima i sklopovima razvijenim za Rafala.Dakle i da smo ga razvili, nikome ne bi mogli da prodamo avion bez saglasnosti Francuza.Šta više, bez njih ne bi smeli da se pojavimo na tenderu.
Zbog tadašnje vodeće pozicije SFRJ u pokretu nesvrstanih, oni su računali na lakši prodor njihove tehnologije na tržište trećeg sveta u vidu pojednostavljene verzije Rafala.To bi omogućilo i utaban put u nuđenju njihovog složenijeg i skupljeg aviona.

offline
  • Pridružio: 09 Jan 2006
  • Poruke: 1519
  • Gde živiš: Beograd

Citat:Projekat NA je bio naše viđenje Rafala i zbog činjenice da bi mogli fino da zarade, Francuzi su bili spremni da nam pomognu u razvoju čitavim sistemima i sklopovima razvijenim za Rafala.Dakle i da smo ga razvili, nikome ne bi mogli da prodamo avion bez saglasnosti Francuza.Šta više, bez njih ne bi smeli da se pojavimo na tenderu. #


Nije bas tako, ugovor sa Francuzima su sklapali profesionalci ne neznalice. Taj ugovor je bio mnogo povoljniji nego sto mnogi govore. U njemu je bilo predvidjeno sve u tancine, pa i da smo mi vlasnici aviona i prava na prodaju. DASO je u ugovoru bio obavezan da u slucaju potrebe stane iza prodaje kao garant. Dakle, nema price da se na tenderu nemozemo pojaviti bez njih. Koliko smo bili vlasnici programa i tog aviona ( da je napravljen) vidi se u tacki gde je definisano sta se radi kada bi Francuska vojska odlucila da nabavi te avione za svoje potrebe. Po ugovoru bi morali da od nas kupe licencu za proizvodnju. Razlog zasto je tada Francuska na to pristala je vrlo prost, cena razvoja naseg aviona bi znatno smanjila cenu razvoja Rafala na kraju, sto bi znacilo da bi prodajna cena Rafala bila manja. Ugovor o prodaji naseg NA bi otvorio Francuzima mogucnost mnogo lakse prodaje manjeg broja svojih aviona tim istim zemljama, jer vec znaju tehnioologiju, imaju iste motore, priblizno istu elektroniku i sl, sto na kraju znaci da je obuka prateceg sastava mnogo brza i mnogo jeftinija. Ovo kazem jer sam to cuo od ljudi koji su sklapali taj ugovor, a oni valjda znaju sta su potpisivali.


Sve u svemu, sada je za njega kasno, ukupno gledano.Da se sada proizvodi bio bi dobar izbor za kupovinu, ali da se sada zavrsi pa uvede u naoruzanje, treba jedno 10 godina minimum, a to znaci da ce tada biti vec pomalo zastareo avion za nabavku.

offline
  • član biblioteke
  • Pridružio: 18 Jul 2007
  • Poruke: 28518
  • Gde živiš: iznad smoga Beograda

@vasiljević
Ugovor je lepo napisan i dok god bi se igralo razumno i pošteno, ne bi bilo problema.Ali da li bi Francuzi kao garant, tj Dassault , stao iza prodaje aviona i nekome koga francuska administracija ne gleda blagonaklono?
Koliko god da je naš avion, oni bi imali neki adut u rukama.Za neke sklopove sigurno ne bi dobili licencu, ili ne bi bili tehnološki spremni, ili ne bi bili isplativi za serijsku proizvodnju. Recimo i da smo dobili licencu za motor M-88(mada naša industrija za njega nije bila spremna, a predviđeni broj nije bio isplativ za serijsku proizvodnju),sigurno ne bi dobili tehnologiju izrade turbinskih lopatica od monokristala sa unutrašnjim hlađenjem, jer je to ipak bila vrhunska tehnologija.
Svaka licenca ima klauzulu koja objašnjava kada se gubi pravo na njeno korištenje. I šta onda?
Ja sam malo karikirao samostalnost u prodaji, ali i ti si je preuveličao.
Što se tiče dela ugovora o prodaji Francuzima,mislim da je bilo previše hipotetički, ali dobro je da se razmišljalo i o toj mogućnosti.Samo šta bi se desilo kasnije u toku razvoja pri pojavi teškoća i eventualnoj dodatnoj pomoći partnera? Možda bi bilo aneksa ugovora, preraspodele učešća u projektu i td.

offline
  • Pridružio: 25 Maj 2005
  • Poruke: 272

Ljudi pa jeste li vi svesni da smo mi u Srbiji pre napravili avion nego bicikl i da smo medju prvih desetak zemalja u svetu koje su napravili avion (da ne pricamo o tome ko je medju prvima imao ratno vazduhoplovstvo).I znamo li mi koliko je vazno da se ta tradicija odrzi,ne moramo praviti najbolji avion al nek je nas.Znam to je neizvodljivo ali da li je izvodljivo da sa 150-200e mesecno prezivi 4-clana porodica a prezivljava.Pa ovo je Srbija kod nas je sve moguce.Zasto ne pokusati da se pravi neka modernizacija onog cega imamo pa polako napred i dodjosmo do neceg veceg.

Malo sam odlutao od teme ali necete mi zameriti.

offline
  • Pridružio: 24 Avg 2007
  • Poruke: 998

Za takav projekt treba imati miljarde Eura znači samo za projekt a di je proizvodnja.Nema se za malo jeftinije projekte a di za proizvodnju aviona,a da ne pričamo koliko je tehnologija otišla daleko i kako je velika konkurencija jedan Gripen se bori da proda i 10 zrakoplova uzto još mora davati dobar offset,a bez toga više niko neče ni da kupuje

offline
  • Pridružio: 01 Jun 2006
  • Poruke: 2065
  • Gde živiš: Malo tamo malo vamo

Hmmm, predostavljam da je to vec navedeno ali da kazem opet da je razvoj NA trebalo da kosta oko "fantasticnih" 2 milijarde dolara u to vrijeme znam da je bila debata na TV kako ce se namaci toliki novac, da li je to vrijedno toga...

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1300 korisnika na forumu :: 47 registrovanih, 12 sakrivenih i 1241 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: AF-1, Apok, babaroga, Ben Roj, Bobrock1, bokisha253, cavatina, darkangel, dencorr, dijica, Dimitrise93, Djokkinen, doktor123, DonRumataEstorski, Dorcolac, Dovla, flash12, frenki1986, gomago, goxin, kikisp, krkalon, Kubovac, kuntalo, laganini123, Mi lao shu, milenko crazy north, Milometer, opt1, Parker, pein, pera12345, raso7, Raso75, slonic_tonic, sombrero, Srle993, suton, tmanda323, Trpe Grozni, vathra, vladaa012, voja64, wolf431, šumar bk2, žeks62, 79693