Motocikli i povrede

1

Motocikli i povrede

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

Najveći broj saobraćajnih nesreća se dešava pri brzinama od oko 60 kilometara na čas, najveći broj vozača koji učestvuju u saobraćajnim nesrećama je starosti između 16 i 24, dok je najmanje vozača u saobraćajnim udesima bilo starosti između 30 i 50 godina, skoro polovinu udesa u kojima su učestvovali motociklisti prouzrokovali su vozači koji su imali manje od pet meseci iskustva sa motorom koji su vozili

Zdravstveno stanje Danila Ikodinovića, nastradalog u saobraćajnom udesu, i dalje je bez bitnije promene: tek povremeno i nakratko budi se iz anestezije, a lekari koji prate njegovo stanje za sada još ne mogu da kažu da li se "izvukao". Takođe, od udesa je prošlo više od dve nedelje, a šta se zaista dogodilo i dalje je nepoznato: policija je, naime, završila sav posao oko uviđaja i precizno utvrdila razloge nesreće, a kompletan izveštaj biće gotov onda kada izjavu da i sam Ikodinović i tek tada javno saopšten. Kada će se to dogoditi, zavisi od brzine njegovog oporavka.

Jedno je nesumnjivo: Ikodinović je na magistralnom putu Novi Sad – Zrenjanin kod kaćke petlje motociklom udario u automobil ispred sebe, od siline udara udareni je udario u traktorsku prikolicu ispred sebe, prikolica se od udara zanela i povukla za sobom traktor za koji je bila zakačena. Epilog: Ikodinović je u udesu teško, opasno po život povređen i lekari se i dalje bore za njegov život i telo, vozač automobila je prošao sa lakšim povredama, dok traktoristu niko i ne pominje.

Prema svedočenju lekara i tehničara Hitne pomoći koji su mu ukazali prvu pomoć i prevezli na novosadski urgentni centar, Ikodinović je bio u takvom stanju da nisu verovali da će živ stići do bolnice: bio je kontuzovan i bez svesti, krv je liptala iz rana na levoj nozi i desnom ramenu, hematom na desnoj podlaktici je nezadrživo rastao, a svi životni parametri bili su na minimumu.

Hirurzi Urgentnog centra našli su se pred teškim, skoro nemogućim zadatkom: da pokidane mišiće, krvne sudove i nerve desne ruke povežu u funkcionalnu celinu. Zahvat je trajao sedam sati, kosti su sastavljene vaskularni i nervni sistem rekonstruisani, presađena je koža... Ishod je, međutim, neizvestan.

Šta se (verovatno) dogodilo:

Prema navodima u štampi, Ikodinović je vozio najmanje 150 kilometara na sat, verovatno i više, odnosno 40 (i više) metara u sekundi, dok se automobil u koji je Ikodinović udario kretao upola sporije. U policiji kažu, a štampa prenosi, da se automobil u trenutku udara kretao oko 70 kilometara na sat, odnosno dvadesetak metara u sekundi. To "upola sporije", međutim, nije brzina kojom se taj automobil kretao sekundu-dve ranije, jer ta deonica puta prava je kao strela, kolovoz je u dobrom stanju i malo ko vozi ispod "stotke", ali je zbog traktora sa prikolicom čija brzina nije bila veća od 40 kilometara na sat jer, prosto, i ne može brže, vozio sporije. Da li je kočio da propusti vozilo iz suprotnog smera, ili je ubrzavao da bi traktor pretekao, takođe nije poznato. Vozač udarenog automobila odbio je da novinarima kaže bilo šta.

Inače, traktor se na pravcu rutinski pretiče, bez usporavanja, osim u jednom slučaju – kad ima vozila iz suprotnog smera koja će se potencijalno naći na liniji preticanja. Po jednom scenariju, zbog vozila koje mu u susret dolazi vozač automobila koji je sustizao traktor se odlučio da prikoči, pa da traktor pretekne kad druga traka bude slobodna. Po drugom, vozilo iz suprotnog smera se upravo sa traktorom mimoišlo, a vozač automobila je pošao u preticanje.

Kobno hoću-neću:

Na motociklu koji ide koliko mu se gasa da, a to je podosta, gledajući kroz vizir kacige koji horizont sužava i svodi na ekran, u poređenju sa vozačem automobila ispred sebe motociklista na raspolaganju ima mnogo manje vremena da odluči šta će: da pretiče ili da koči. Pritom, automobil ispred njega svake sekunde bliži mu je 25 metara, traktor 35, a vozilo is suprotnog pravca čak 70 metara u sekundi.

Motociklisti se, recimo, prvo čini da je preticanje lako ostvarivo pa brzinu ne smanjuje, zatim posumnja u zaključak pa gas otpusti... Kako se svi "objekti" kreću, uglovi pod kojim motociklista "prepreke" vidi menjaju se, time i procena udaljenosti i mogućnosti. A sekunde prolaze...

Prema scenariju broj jedan, u trenutku kad postaje jasno da preticanje nije baš dobra ideja, stiska kočnice, ali, sudeći prema ishodu, dockan: "zakucava" se u automobil ispred sebe brzinom ne manjom od 20 metara u sekundi...

Po scenariju broj dva, vozilo iz suprotnog smera se upravo sa traktorom mimoišlo, prostor za preticanje je bio slobodan, motociklista kreće u preticanje, ali isto čini i automobil ispred. Rezultat za oba scenarija je isti: motocikl se "zakucava", a katapultirani motociklista, posle kraćeg haotičnog leta udara o asfalt, sulja se, prevrće... Oba scenarija su podjednako verovatna, verovatno će sud reći poslednju, ali bez obzira na to da li je bilo ovako ili onako, zajednički imenitelj u oba scenarija je velika brzina motocikla.

Od pupka do zeke:

Po voznim karakteristikama, motocikl je superioran u odnosu na automobil: dobro ubrzava, još bolje koči, zbog pristupnosti komandama koje su sve vreme vožnje pod rukom/nogom reakcija vozača je mnogo brža, potrebno mu je mnogo manje prostora. Samo je u jednom inferioran: izloženosti putnika povredama u slučaju udesa. Tako, u više od 90 odsto registrovanih udesa vozač i suvozač bivaju povređeni, od čega polovina spada u teže povrede.

Brzina je u direktnoj proporciji sa posledicama udesa – što veća brzina, teže su i posledice. Proporcija, istina, nije baš linearna. Najčešće je "obaranje dupka", kako posprdno "bajkeristi" nazivaju ovu vrstu udesa. Reč je o gubitku ravnoteže pri vrlo malim brzinama, odnosno u trenutku zaustavljanja: svakodnevna su pojava, najčešće među početnicima, ali se kadkad događaju i onima iskusnijima. U najvećem broju slučajeva sve se završava kojom psovkom, iskrivljenim nogostupa ili ručice na upravljaču, slomljenim migavcem... u svakom slučaju, manjom materijalnom štetom. Vozač i suvozač obično prolaze nepovređeni ili tek sa ogrebotinama, ređe sa uganućima zglobova, mada se događa i da pukne neka kost. Manje-više sve ono što se i pešaku može dogoditi kad izgubi ravnotežu i padne. "Obaranje dupka" obično prođe bez policijskog uviđaja, pa i ne ulazi u godišnji skor udesa.

Kada se pri malo većoj brzini, recimo do najviše 50 kilometara na sat, kolovoz izmakne ispod točkova, bajkeri kažu "ulovio zeku". Obično se događa na oštrim krivinama i velikim raskrsnicama, usred obaranja, kad se doda gas ili stisne kočnica u nevreme. U najvećem broju slučajeva prolazi se slično kao i pri obaranju dupka, s tim što su povrede za nijansu jače, stradaju laktovi i kolena, može rame da se ugane, biva i štogod goreg. I na motociklima je šteta veća: bude tu izgrebanih rezervoara, iskrivljenih branika, napuklih farova... I u takvim slučajevima policijski uviđaj je pre izuzetak nego pravilo, te tako većina ovih udesa ostaje nezabeležena.

Preko isklizavanja do zakucavanja:

Isklizavanje/izletanje iz krivine je sledeća stepenica: na nju stupa motociklista koji, kao i u slučaju "lovljenja zeke", pogrešno proceni krivinu ili podlogu, pa pod dejstvom centrifugalne sile nastavi pravo. Jedina razlika je u brzini kojom se kreće. Posle ovakvog udesa imaju posla lekari i mehaničari: nekome je dovoljna samo prva pomoć, neko ostane na višednevnom bolničkom pansionu.

Najteži slučaj je onaj sa početka teksta: zakucavanje. U odnosu na ukupan broj udesa ne događa se često da motocikl udari u vozilo koje se kreće istim smerom, ali su zato po motociklistu posledice obično fatalne. Tako, mada veoma teško povređen, Ikodinović je u ovoj nesreći imao i sreće: preživeo je.

Mnogo češće se događaju zakucavanja u vozila pod uglom, obično u raskrsnicama, naročito u promenama pravca kretanja bilo kog od učesnika, pa motocikl udari u automobil, odnosno automobil "počisti" motocikl. Posledice zakucavanja i čišćenja su po pravilu vrlo teške, naročito po motoriste. U takvom slučaju brzina motocikla gubi na važnosti, a primat preuzima bezobzirno nepoštovanje osnovnih saobraćajnih propisa i jednih i drugih, pre svega prava prvenstva i svetlosne signalizacije: čak u dve trećine registrovanih udesa motociklista umešan je četvorotočkaš, najčešće automobil, a odgovornost je "bratski" podeljena.

Previdi i inati:

Motociklisti, naročito dečaci na mopedima, provlače se između kolona automobila zaglavljenih u saobraćajnoj gužvi, sve koristeći "prednost motocikla broj 1" – biti prvi na semaforu. Iako je to po Zakonu o bezbednosti saobraćaja nedozvoljena radnja, nema ništa u tome lošeg, naročito ako je razlika u brzini ispod brzine pešaka: zašto čekati i udisati izduvne gasove kad se može proći. Problem nastaje kad je razlika u brzini veća, kad automobil skrene, a motocikl mu je u "mrtvom uglu" pa ga ne vidi, problem je kad se pešaci "provlače" između automobila u koloni i prelaze ulicu tamo gde se ne sme, problem je kad nervozni vozač automobila iz inata neće da ga pusti, jer "šta se ovaj mali..." Najveći problem je kad vozač automobila skreće iz ulice u ulicu, a ignoriše motociklistu koji mu u susret dolazi, naročito ako je dečak i ako je na mopedu.

Prema istraživanjima sprovedenim u Americi, najveći broj saobraćajnih nesreća se dešava pri brzinama od oko 60 kilometara na čas, najveći broj vozača koji učestvuju u saobraćajnim nesrećama je starosti između 16 i 24, dok je najmanje vozača u saobraćajnim udesima bilo starosti između 30 i 50 godina, skoro polovinu udesa u kojima su učestvovali motociklisti prouzrokovali su vozači koji su imali manje od pet meseci iskustva sa motorom koji su vozili, najčešći scenario je kada motociklista vozi pravo, a vozač automobila skreće ulevo i udara motociklistu u mimoilaženju... Čak u dve trećine slučajeva vozač automobila je prevideo pravo prvenstva motocikliste i tako izazvao udes.

Broj udesa motociklista iz godine u godinu raste, ali raste i broj motociklista: u poslednje dve godine broj motocikala na ulicama se udvostručio, a broj udesa je (tek) za trećinu veći. Eto dobre vesti u sumornoj statistici.

Mašina:

"Jamaha R-1", koju je Ikodinović vozio, komercijalna je verzija istoimenog trkačkog motocikla najjače klase: sa motorom 1000 kubika zapremine i 170 konjskih snaga, do stotke ubrzava za svega četiri sekunde, maksimalna brzina mu je 300 kilometara na sat, odnosno 83,3 metara u sekundi i košta 11.999 evra.
http://www.b92.net/automobili/istrazujemo.php?nav_id=308984

Napomena:
Ukoliko neko nije shvatio, saobraćajna nezgoda Ikodinovića uzeta je za primer te Vas stoga molim da ne komentarišete njegovo zdravstveno stanje ili da kroz komentare pronalazimo krivca nezgode. Dakle, tekst je prenet isključivo da bi se skrenula pažnja vozačima motocikla na eventualne greške koje čine, i da kroz vaše komentare što više saznamo o uzrocima saobraćajnih nezgoda.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Dipl. Inž. Saob
  • Pridružio: 09 Feb 2008
  • Poruke: 225
  • Gde živiš: Banja Luka

Svaka cast za clanak. Sve je tacno. Samo, niko te ne postuje, svi misle da i nisi uopste ucesnik u saobracaju, strahota.



offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

Skodilak ::...Samo, niko te ne postuje, svi misle da i nisi uopste ucesnik u saobracaju, strahota.

Ne kontam. Ko koga ne poštuje?

offline
  • Dipl. Inž. Saob
  • Pridružio: 09 Feb 2008
  • Poruke: 225
  • Gde živiš: Banja Luka

Momcilo ::Skodilak ::...Samo, niko te ne postuje, svi misle da i nisi uopste ucesnik u saobracaju, strahota.

Ne kontam. Ko koga ne poštuje?


Ne postuju te u automobilima, ono misle jaci sam sta me briga. Desi mi se idem ja motorom i stoji auto ali na drugoj strani. Idem ja, kad obilaze njega drugi automobili i ne gledaju u mene, kontaju ja cu se maketi u stranu, popeti na trotoar ili tako nesto. A i pjesaci krenu prelaziti ulicu na neoblijezenom mjestu i lagano idu, misle ma ja cu stati zaobici ili sta vec.....

offline
  • Pridružio: 15 Jul 2008
  • Poruke: 21

To je veciti problem u mentalitetu uopste.Filozofija, "ja sam jaci" je redovna i cesto dodje do konflikta.Do sada sam imao nekoliko "bliskih" susreta sa automobilima (ali sam izbegao nesrecu hvala bogu)i u svim slucajevima mi malo falilo da se zaustavim i izvucem prokletnika iz kola.A kako stoje stvari jednom cu i morati.A do tada sve se zavrshi mojim urlanjem na idiota za volanom.
Automobilisti su ili bezobrazni, ili ne poznaju pravila saobracaja sto je najchesce slucaj ili jednostavno te ne primete.
Zato treba uvek voziti sa upaljenim svetlima po gradu, bio dan ili noc jer te tako lakshe uoce.
I naravno, sto veci motor - vece sanse da te primete a bogami niti pokushavaju da te izguraju u stranu.

Sa druge strane, 90% novih motorista su idioti......narocito oni na trkalicama sto jurcaju bulevarom 150 km/hi dizu se na zadnji tocak...........kopleksashi koji zele da budu primeceni jer su u zivotu niko i nista.Popalila se bagra koja nikada ranije nije sela za motor...kupe jeftino trkalice i misle da su Valentino Rossi.
To je druga strana medalje....

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

Mislim da grešite Wink
Još nisam čuo da je neko rekao :'' Ko šiša motocikliste, oni su slabiji od mene...''. Manite se tih priča, vodite brigu o sebi. Kaciga na glavu i vozi u skladu sa propisima.
Da se vratimo na temu...
Očekujem vidno poboljšanje bezbednosti u saobraćaju usvajanjem novog zakona. Izdvojio bih stavku vožnja sa upaljenim svetlima. Ovo sam napomenuo jer će ponajviše, bar po meni, uticati na blagovremeno uočavanje motocikla. Inače znate i sami da je teže uočiti i proceniti daljinu te brzinu motocikla.

offline
  • aloe  Male
  • Super građanin
  • Pridružio: 01 Nov 2004
  • Poruke: 1270
  • Gde živiš: Beograd

Bice mnogo bolje kada motociklisti svate da pri udaru sa automobilom oni lome ruke i noge, a automobil u 95% slucajeva pretrpi blaga udubljenja.

Vise puta sam dolazio u situaciju kada hocu da se prestrojim iz trake u traku ( i naravno dam zmigavac ) da u tom trenutku primetim motocilistu kako ide srednjom linijom ( ide trakom po sredini kolovoza ), i tada malo cimnem vozoli u drugu traku da vidim da li ce da uspori... Ma kakvi, ide kao gratski prevoz ( gsp ) , kao da ga bas boli briga da li cu ja da skrenem i udarim ga...

U tim trenucima sam u velikom iskusenju da to i uradim. Ali zao mi automobila.

I naravno ako ga udarim ja sam kriv, a nemaju tolerancije ni 1%... Razumem to kod vozaca GSP-a ( nije njihovo vozilo ) i kod nekih automobila...

Ali motoristi trebaju da shvate da su oni ti koji mogu najvise da nastradaju pri sudaru, i da se tako i ponasaju.

Naravno ovde ne mislim na prave motoriste, vec 99% su to skuteri, vespe i td... Daleko od ozbiljnog motocikla.

Naravno, cast pojedincima...

offline
  • Pridružio: 15 Jul 2008
  • Poruke: 21

Posto pricamo o sigurnosti, moram da napomenem jednu sitnicu koja u odredjenim situacijama moze mnogo da naci.
Ako posedujete recimo chopper, onda vam svima toplo preporucujem da postavite roll-bar oko agregata, ali neka bude veliki !
U slucaju pada, ovo ce vam znatno smanjiti ostecenje na motoru i u ne daj boze kriznim situacijama ako vas neko blago udari sa strane, on ce vam zastititi nogu.Lepo izgleda a veoma korisno !

offline
  • Pridružio: 29 Feb 2008
  • Poruke: 139
  • Gde živiš: Pancevo

aloe ::
Vise puta sam dolazio u situaciju kada hocu da se prestrojim iz trake u traku i naravno dam zmigavac


E ti das zmigavac a ja sam pre neki dan imao udes i lezao sam 2 nedelje u bolnici zbog lika koji se prestrojava bez zmigavca.Svaki drugi auto se prestrojava bez zmigavca i to niko ne moze da porekne.

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

tOni 3 PA ::...Svaki drugi auto se prestrojava bez zmigavca i to niko ne moze da porekne.

Shocked Gde si pronašao ovaj statistički podatak?

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1041 korisnika na forumu :: 41 registrovanih, 8 sakrivenih i 992 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 9k38, A.R.Chafee.Jr., ajo baba, Apok, Ben Roj, Bokiboks, Boris BM, BORUTUS, cavatina, cifra, dane007, darkangel, darkojbn, debeli, dragon986, DragoslavS, drimer, dushan, FOX, Frunze, gasha, ikan, magna86, Marko Marković, mercedesamg, Mercury, Mixelotti, mocnijogurt, mrav pesadinac, procesor, sevenino, sokars, Stanlio, suton, Trpe Grozni, vathra, Vlada1389, wizzardone, x9, ZetaMan, šumar bk2