Kompanija koja je stvorila Yugo danas je jedan od lidera auto industrije „nove Evrope“. Ovako počinje tekst britanskog časopisa Autocar u kojem je pohvaljena kragujevačka Zastava Tekst je priredio naš čitalac i stručnjak za auto industriju Istočne Evrope.
Sećate se automobila po imenu Yugo? Iako je postao prava poslatica za
tvorce raznih viceva, po čemu je čak nadmašio i Škodu u mnogim zapadnim
zemljama, Yugo, verzija „Fiata“ 127, ostvario je i još uvek ostvaruje
zavidnu prodaju, a uspeo je da napravi prodor i u Sjedinjenim Američkim
Državama gde se za njega odlučilo čak 133.000 kupaca.
Ovaj automobil se još uvek proizvodi i trenutno predstavlja
najpristupačnije putničko vozilo u Evropi. Tačnije, sa cenom od 2.600
funti Yugo je jedan od najjeftinijih autombila na planeti.
Međutim, Zastava iza sebe ima nešto više od izbacivanja „Fiatovih“
kopija. Trenutno je to jedna od istočnoevropskih automobilskih
kompanija sa najvećim potencijalom, koja je uspela da impresionira Fiat
i General Motors svojom sposobnošću da se prilagodi i započne
proizvodnju novih modela. Naravno, sve je postignuto uprkos NATO
bombardovanju fabrike 1999. godine, kolapsu proizvodnje (200.000
automobila godišnje u kasnim osamdesetim pa do samo 4.614 u 1999.
godini) i pogubnim ekonomskim sankcijama uvedenim Srbiji.
Kako iz SEEAUTOBRIEF.com-a kaže Miroslav Pačić, stručnjak za auto
industriju Istočne Evrope, Zastava je na dobrom putu da modernizuje
auto industriju ovog regiona zahvaljujući naprednijoj tehnologiji od
one koju koristi Renault za proizvodnju modela Logan.
„Zastava je uložila 15 miliona evra u
robotizovanu proizvodnu liniju; njena
automatizovanost je znatno superiornija u odnosu na onu koju koristi
Dacia“, tvrdi Pačić. „Logan je konstruisan tako da ga sklapa veliki broj (jeftinih) radnika, dok je sa druge strane za rad u najmodernijoj fabrici u regionu potrebno samo 240 ljudi“.
U ovoj fabrici se po licenci proizvodi poslednja verzija modela Punto,
ali pod imenom Zastava 10. Novitet koji ispunjava Euro 4 standard je po kvalitetu čak napredniji od orignalnog vozila zahvaljujući savremenijim alatima.
Pored toga, fabrika je u stanju da vrlo lako modifikuje proizvodne
pogone za proizvodnju prošle generacije Opel „Astre“. „Ljudi iz Opela
su doputovali u Kragujevac i bili su zaista impresionirani onim što su
videli“, zadovoljan je Pačić. Zastava takođe proizvodi najjeftiniji
dizel automobil u Evropi ¬ Floridu TDC sa motorom PSA Peugeot Citroen
grupacije, po ceni od samo 5.700 funti.
Sada se postavlja pitanje da li je Zastava u stanju da privuče zapadne
kompanije koje žele da uspostave pristupačne brendove u Istočnoj Evropi
kao što je to uradio Renault sa „Dačijom“. Neki analitičari ne misle
tako. „Zapadne firme ne žele brend, već isključivo proizvodne
kapacitete“, tvrdi Max Warburton, evropski analitičar pri UBS. „Ključni
atribut Logana nije marka, već niska cena“.
Warburton ukazuje na Rusiju kao primer koji bi Srbija trebalo da prati.
U toj zemlji Lada gubi tržište u korist stranih automobila proizvedenih
u domaćim fabrikama. „Rusi žele da kupe strani automobil, tako da se
više isplati da tamo sklapate Renault ili Ford“, smatra Warburton.
„Ladina“ matična firma, AvtoVAZ, pokušava da ostvari saradnju da
zapadnim kompanijama kako bi došla do savremenije tehnologije i
naprednijih procesa proizvodnje.
Naravno, to ne znači da niko neće kupiti Zastavu. Radna snaga je u
Srbiji znatno jeftinija nego u Poljskoj, nekada vrlo traženoj lokaciji
za otvaranje novih pogona sa niskim troškovima. U Srbiji je
nezaposlenost na vrlo visokom nivou čak 30% građana ne radi nigde.
Što je još značajnije, Zastava je na dobro putu da bude privatizovana
do kraja godine. Naročito su interesantne glasine da će grupacija PSA
Peugeot Citroen kupiti ovu kompaniju. Možda će se jednog dana „Jugići“
vratiti u Veliku Britaniju.
Uzeo sa: http://www.b92.net/automobili/razno.php?nav_id=273063
|