Personalni računar Macintosh kompanije Apple pojavio se na tržištu 24. januara 1984, ali je svetu najavljen dva dana ranije u sada legendarnoj TV reklami emitovanoj za vreme finalne utakmice osamnaestog prvenstva u američkom fudbalu, Super Bowl.
U reklamnom spotu od 60 sekundi prikazana je sportistkinja koja trči kroz distopijski industrijski ambijent inspirisan romanom „1984.“ Džordža Orvela, da bi poput kladivaša bacila malj na TV sliku Velikog brata, koga je, u tom slučaju, predstavljao IBM. Završio se sledećim obećanjem: „Dvadeset četvrtog januara Apple Computer će predstaviti Macintosh. I vi ćete videti zašto 1984. neće biti kao '1984.'“
Spot koji je delo reklamne agencije Chiat/Day, prošao je dobro kad je prikazan na jednoj prodajnoj konferenciji kompanije Apple krajem 1983. godine, ali ga je upravni odbor kompanije odbacio i naredio da se povuče iz predviđenog termina u okviru Super Bowla. To se ipak nije desilo samo zahvaljujući intervenciji Stiva Voznijaka, koji je rekao da će lično platiti spot ukoliko odbor odbije da ga emituje.
Reklama je emitovana u celoj zemlji samo jednom, ali su njena kreativnost i uticaj na reklamirani proizvod naveli časopis Advertising Age da je proglasi za „reklamu decenije“. Ova reklama se takođe smatra začetnicom godišnje kreativne orgije koja karakteriše moderne Super Bowl reklame.
Kompanija Nielsen Ratings procenila je da je reklamni spot videlo 46,4% američkih domaćinstava, dok je broj ljudi koji su ga videli prepustila nagađanju. Spot je emitovan za vreme treće četvrtine slabe i dosadne utakmice – u kojoj su tadašnji Los Anđeles Rejdersi lako porazili Vašington Redskinse sa 38:9 – i ko zna koliko je gledalaca, ako su uopšte i gledali, bilo do tog trenutka još dovoljno prisebno da bi shvatili šta su videli.
Izvor: http://www.mikro.rs/main/index.php?q=vest&ID=11202
|