Motorna i menjacka ulja

1

Motorna i menjacka ulja

Idi na vrh
offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

1. Šta znače oznake na etiketama za motorna ulja?
Ulja za benzinske i dizel motore

SAE - Društvo Američkih automobilskih Inženjera.
Označavaju ulja po viskoznosti, takozvane SAE viskozitetne gradacije.
- Sa oznakom,,W'' predstavljaju monogradna ulja za zimske uslove rada.
SAE 10W, SAE 20W su definisane maksimalne vrednosti viskoznosti i pumpatibilnost na niskim temperaturama i minimalna kinematska viskoznost na 100°C. Ova ulja moraju da obezbede dovoljno nisku viskoznost na niskim temperaturama da bi se motor pokrenuo i da ulje krene u cirkulaciju nakon startovanja motora.

- Bez oznake ,,W'' su monogradna ulja za letnje uslove rada.
SAE 30, SAE 40, SAE 50 - definiše minimalnu i maksimalnu kinematsku viskoznost na 100°C i minimalnu viskoznost nakon smicanja na visokim temperaturama (150°C 106s-1).
- Kombinacijom dve viskozitetne gradacije dobijaju se multigradna ulja koja zadovoljavaju kako letnje tako zimske uslove rada.
SAE 15W 40, SAE 10W 40 definiše maksimalnu viskoznost i pumpatibilnost ulja prilijkom pokretanja motora na niskim temperaturama i maksimalnu i minimalnu kinematsku viskoznost na 100°C, kao i minimalnu viskoznost nakon smicanja na niskim temperaturama (150°C 106s-1).

API-Američki institut za naftu.
- API SX su ulja za četvorotaktne benzinske motore, koja se koriste u putničkim i lakim teretnim vozilima.
- API CX su ulja za visoko opterećene dizel motore komercijalnih vozila.

ACEA - Udruženje evropskih proizvođača automobila.
ACEA 2002 specifikacija koja važi od 01.02.2002.
- ACEA A-ulja za benzinske motore i putničke automobile.
- ACEA B-ulja za dizel motore u putničkim automobilima i lakim teretnim vozilima.
- ACEA E-ulja za dizel motore u teškim komercijalnim vozilima (kamionima, autobusima).

ACEA 2004. specifikacija, koja važi od 25.10.2004. Razlog uvođenja su zahtevi EURO 4 koji se odnose na zahteve emisije izduvnih gasova.
- ACEA A/B-ulja za benzinske i dizel motore i putničkih i lako dostavnih vozila.
- ACEA C-ulja za benzinske i dizel motore u putničkim automobilima i lakim dostavnim vozilima sa filterom izduvnih gasova trostepenim katalizatorom.
- ACEA E-ulja za dizel motore u teškim teretnim vozilima.

ILSAC-specifikacija
Propisuje standarde za četvorotaktne benzinske motore, a odnosi se na multigradna ulja SAE 0W-X, SAE 5W-X, SAE 10W-X.

Globalne specifikacije
- GLOBAL DLD1, DLD 2, DLD 3.
Odnose se na motorna ulja za četvototaktne dizel motore koja se ugrađuju u putnička i laka dostavna vozila.
- GLOBAL DHD 1
Odnosi se na motorna ulja za četvorotaktne dizel motore koja se ugrađuju u teretna vozila.

Specifikacije - Proizvođački standardi.
VW, MB, OPEL, RENAULT, MAN, FORD, VOLVO, SCANIA i DAF, BMW i PORCHE, CUMMINS, GM, IVECO, MACK...

Ulja za benzinske dvotaktne motore

API i ASTM klasifikacije
API - TA (ASTM TSC-1) Za dvotaktne motore zapremine do 50cm3(mopedi, mali generatori, pumpe).Laki uslovi rada.
API –TB (ASTM TSC-2) Za dvotaktne motore zapremine do 250cm3(motorcikli, skuteri, motorne testere itd.). Srednji uslovi rada.
API –TC (ASTM TSC-3) Za motore preko 250cm3 (poljoprivredne mašine, putnička vozila Warburg, Trabant). Teški uslovi rada. Smanjuje naslage i lakove na klipu, sprečava slepljivanje klipnih prstenova.
API – TD (ASTM TSC-4) Za savremene, benzinske dvotaktne motore koji kao gorivo koriste bezolovni benzin; takođe, za vanbrodske motore koji odgovaraju NMMA TC-W. Teški uslovi rada.

JASO klasifikacija
JASO FA – Slična API TA.
JASO FB – Slična API TB i ISO-L-EGB
JASO FC – Ograničava sadržaj dima u izduvnom gasu (low smoke). Izdata 1994.
Slično ISO-L-EGC

GLOBAL klasifikacija
Global GB- Slična JASO FB.
Global GC- Slična JASO FC.
Global GD- Za teške uslove rada. Zahtev: vrlo malo dima u izduvnim gasovima.

Ulja za četvorotaktne motore motocikla

JASO MA specifikacija
JASO MA - ulje mora da zadovolji optimalno podmazivanje, da štiti od korozije, da štiti kvačilo od proklizavanja i da omogući malu emisiju dima u izduvnom gasu.

JASO MB - ulje za četvorotaktne motore motorcikla sa boljim performansama, statičkog i dinamičkog frikcionog indeksa.

2. Na šta treba obratiti pažnju prilikom izbora motornog ulja?
Prvo i osnovno je pogledati šta preporučuje proizvođač motornog vozila i tog se obavezno pridržavati.

3. Kako znati da treba zameniti ulje?
Obavezno se držati preporuke proizvođača motora.

4. Koje su prednosti sintetičkih u odnosu na ostala motorna ulja?
U odnosu na mineralna ulja, sintetička ulja imaju bolje osobine:
- visoka termička i oksidaciona stabilnost,
- dugotrajnija su u eksploataciji,
- visok indeks viskoziteta,
- dobre viskozno-temperaturne osobine,
- niska isparljivost, a samim tim i manja potrošnja
- nizak sadržaj koksa, stvara manje taloga u motoru pa motor ostaje čistiji i dugotrajniji.

5. Mogu li motorna ulja različitih proizvođača da se mešaju?
Zakonski, motorna ulja različitih proizvođača, iste viskozitetne gradacije i iste osnove (mineralna, polusintetička i sintetička) moraju da se mešaju.

6. Mogu li da posle korišćenja sintetičkog motornog ulja ponovo koristim mineralno?
Može, zašto da ne.

7. Može li doći do problema prilikom prelaska sa mineralnog na sintetičko motorno ulje?
Nije dozvoljeno medjusobno mešanje mineralnog i sintetičkog ulja.

8. Koje su prednosti korišćenja motora na gas?
Korišćenje motora na gas ekološki je opravdanije a i vožnja je ekonomičnija.

9. Da li FENIX motorna ulja smanjuju potrošnju goriva?
Sa primenom kvalitetnih ulja može se očekivati i mala ušteda u potrošnji goriva.

10. Da li sintetička maziva izazivaju curenje kod zaptivki?
Samo u slučaju ako sintetičke zaptivke nisu kompatibilne sa motornim uljem dolazi do curenja kod zaptivki, a sa zaptivkama od prirodnih materijala nema curenja.

11. Da li su sintetička motorna ulja sposobna da produže interval izmene?
Da, što se vidi iz njihovih osobina i prednosti nad motornim uljima mineralne osnove.

12. O čemu mora da se vodi računa prilikom uklanjanja maziva?
Mora se voditi računa o zaštiti životne sredine (da se izbegava zagadjivanje vode, vazduha i zemljišta).

Ulja rastvorljiva u vodi i emulgirajuća ulja moraju da se odvoje od vode, odnosno vodena faza mora da se neutrališe i tek onda da se ispušta u rečne i kanalizacione tokove. Uljna faza se deponuje na tačno odredjenim deponijama ili spaljuje u pećima na vrlo visokim temperaturama.

Čista ulja mogu da se regenerišu u rafinerijama koje imaju pogon za regeneraciju rabljenih ulja.

Masti moraju da se skladište na za to tačno odredjenim deponijama.

http://www.fam.rs/faq.php?cat_id=3



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Idi na vrh
offline
  • Lorki  Male
  • Moderator foruma
  • Sasa
  • Pridružio: 21 Nov 2006
  • Poruke: 2567
  • Gde živiš: U automobilu ...

Super tekst, samo mi nije jasno ovo pod 5) tj. ne bih se slozio sa ovim!



Idi na vrh
offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

Da, video sam to i mislio da stavim Mogu da se mesaju a ne moraju!

Idi na vrh
offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3158

Koja su po vama najbolja motorna sinteticka ulja na trzistu?
Castrol sxt, valvoline synpower, shell helix, mobil1 full syntetic.....

Idi na vrh
offline
  • Pridružio: 20 Jul 2008
  • Poruke: 4683

Ma ja sam se razocarao u Castrol totalno, sipam letos Castrol Magnatec 10W-40 nije divca (bar ne bi trebalo) kupljen kod njihovog predstavnika. Dok je bilo toplo vreme sve super, dodje jesen i hladniji dani ja nesto skidao kuciste filtera (ne znam sta sam radio) i skinem crevo od iberlaufa kad imam sta da vidim. U crevu iberlaufa na kraju koji se stavlja u kuciste filtera, neka belo-zuta skrama i to bas dobro uhvatilo i kaplje voda. Ja se odsekao, ne znam staje, prva pomisao pomesao antifriz i ulje, ali ne gubi mi antifriz. Ja kod jednog mehanicara, on covek kaze nemoj se plasis nije to nista kada pocnu hladniji dani, pa promena toplo hladno kondezuje u crevu i stvara se ta skrama, kaze ta ulja imaju malo vise vodonika pa prave vise te skrame, nije to opasno. Ja ga pitam kako nije opasno, sta mislis da je minus 10-15 i ovo u crevu zaledi preko noci, ja ujutru upalim i posto nema gde da napravi odusak izbiju semerinzi, on covek cuti. Ta skrama uopste nije masna, i kad nakrenes crevo lepo vidis kako kaplje voda,cista voda, znaci nije nesto zamuljano, i to bas kaplje. I tako ti ja prospem to sranje iz motora da nisam presao ni 4000 km i kupim 15w40, i nemam nikakvih problema,ne stvara skramu uopste a duplo je hladnije vreme .

Idi na vrh
offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3158

Trenutno u vozilu imam castrol txt (valjda) koji mi sipali u servisu. Sada hoću da ga zamijenim i gldam se koje bi bilo adekvatno, a naravno sve po fabričkoj specifikaciji.
Na sajtu Castrola nađem da neko njihovo ulje je 4-5 x bolje od mobil1fullsynthetic. Pođem na sajt Valvolinea i tamo na sva usta hvale SynPower. Što mi se sviđa na njihovom sajtu možeš da ukucaš koje imaš vozilo i oni ti izbace preporuku koje ulje ide u tvoj motor. Kod Castrola je nešto slično. Na Shell-ovom sajtu se bog ne može snaći.
Dosta dopbar sajt ima i Modriča ali ne znam kakva su njihova sintetička ulja. Na sajtu ih hvale, naravno.
Tako da sada ne znam šta da sipam jer stvarno želim visokokvalitetno ulje i neću se slomiti za euro ili dva oko cijene.Jednostavno hoću da imam uvijek auto u tip-top stanju. Jer na kraju je to i najeftinija varijanta, a ne da sipam neka smeća pa da ga ćeram na generalku.

Idi na vrh
offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5454
  • Gde živiš: Strawberry Field

Skoro sam sipao Total Quartz 7000 plusinteticko ulje i zadovoljan sam. pre toga sam imao ono GM-ovo ulje koje je solidno ali ipak daleko ispod Totala, Mobila i sl. Ljudi dosta hvale Castrolov Magnatec, ali ipak mu je cena visoka a i nikad ne znas da li je original ili neki divljak.

Idi na vrh
offline
  • Pridružio: 15 Avg 2006
  • Poruke: 2381
  • Gde živiš: Trenutno nigde...

Ja sipam Castrol ulje i dosta je skupo oko 70 jevreja za 4lit. u Srbiji je jeftinije.

Da, zasto gore nije navedeno Castrolovo ulje 5-30W, zimsko? Kao voda je!

Idi na vrh
offline
  • grbe 
  • Moderator foruma
  • Pridružio: 20 Maj 2007
  • Poruke: 3158

Pa Castrol SXT je u gradaciji 5w30.

Idi na vrh
offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5454
  • Gde živiš: Strawberry Field

Kod nas ti je jako velika sansa da naletis na fals Castrol, Mobil itd. Pouzdano je da se kupi na Jugopetrol pumpama i u Tigar trgovinama. Sta misloite o onom OMV ulju koje se prodaje na OMV pumpama?


Potreban je samo minut da se registrujete - da biste učestvovali u diskusiji:
Izaberite vaše korisničko ime [username] :
Vaša email adresa je [email] : Email adresa mora biti tačna!
Ukucajte željenu šifru [password] :
Ukucajte šifru ponovo [password again] :
Jezik [language] :




Ili se jednostavno uloguj preko Facebook-a:
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 174 korisnika na forumu :: 17 registrovanih, 0 sakrivenih i 157 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 1311 - dana 15 Nov 2012 21:40

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: Bosko Buha, Chuck Norris, darko-markovic, davorr3, Dekii2, Dorcolac, jazbar, Knuck, lakibatica, Mixelotti, monomah, Nemanja Opalić, NesaDeBeli, Phalcon, t84dar, zziko, Žan Klod vam dam
Siguran hosting