Izvodljivost da Srbija bude zemlja el automobila

Izvodljivost da Srbija bude zemlja el automobila

offline
  • Gibli 
  • Zaslužni građanin
  • Pridružio: 04 Mar 2005
  • Poruke: 511
  • Gde živiš: Zemun

Čitam o Norveškoj koja je pionir i lider na ovom polju i razmišljam u kojoj meri je to izvodljivo u Srbiji...

Da li je noćna struja, koja potiče iz hidro-elektrana, dovoljna za punjenje električnih automobila ako, u budućnosti, budu više zastupljeni? Samo "čista" struja iz hidro elektrana ima smisla da se koristi, bar u našem slučaju. Naravno, u budućnosti će biti rešeno pametno punjenje pa će opterećenost mreže biti uravnotežena.

Ako jednog dana izgradimo još nekoliko mogućih hidro-elektrana da li će nam one biti dovoljne da svi automobili budu elektro?

Kakva su vaša razmišljanja na ovu temu?



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Ričard  Male
  • Lavlje srce
  • Supermoderator
  • Zver!
  • Electro maintenance engineer
  • Pridružio: 28 Nov 2006
  • Poruke: 13567
  • Gde živiš: Vršac

Kako to misliš noćna struja potiče iz hidro elektrana? Struja iz hidro elektrana njie baš tako čista kako se čini. Kanda je recimo donela zakon koji zabranjuje izgradnju hidro elektrana na njenoj teritoriji. Bila je priča da elektro automobil zagađuje više od automobila kojeg pogoni motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Ista priča je i sa bio dizelom. A tek materijali od kojih se izrađuju baterije za elektro automobile. Postoje tek na par mesta na svetu i veoma su ograničeni.



offline
  • Pridružio: 12 Okt 2010
  • Poruke: 10290

Mada, kolege Bugari rade na velikom kondenzatoru sunđeraste strukture koji se koristi umesto baterije u autobusu. Pune se na svakoj stanici.

Noćnu struju neću ni da komentarišem: https://www.mycity.rs/Ekologija/Zelena-energija.html#p1921112

offline
  • Pridružio: 26 Avg 2010
  • Poruke: 10454
  • Gde živiš: Hypnos Control Room, Tokyo Metropolitan Government Building

Gibli ::Čitam o Norveškoj koja je pionir i lider na ovom polju i razmišljam u kojoj meri je to izvodljivo u Srbiji...

Da li je noćna struja, koja potiče iz hidro-elektrana, dovoljna za punjenje električnih automobila ako, u budućnosti, budu više zastupljeni? Samo "čista" struja iz hidro elektrana ima smisla da se koristi, bar u našem slučaju. Naravno, u budućnosti će biti rešeno pametno punjenje pa će opterećenost mreže biti uravnotežena.

Ako jednog dana izgradimo još nekoliko mogućih hidro-elektrana da li će nam one biti dovoljne da svi automobili budu elektro?

Kakva su vaša razmišljanja na ovu temu?



Hidro elektrane uništavaju život u rijekama, naročito ove male hidroelektrane. U Srbiji, a i u BiH dobrim dijelom el. energija se dobija iz termoelektrana u kojima se loži ugalj, nimalo ekološki. Bolje je napraviti jednu veliku hidroelektranu nego mnogo malih, a lokacije dobre za velike hidroelektrane su već zauzete, ispravite me ako griješim. Vjetrenjače i solarni paneli prave problem pticama. Nuklearne elektrane imaju problem sa otpadom, ali računam da bi se to moglo odlagati u pustinjama ili na Mjesecu.

@Ričard
Što se priča da el. automobili zagađuju više kad se uračuna i prozivodnja istog treba provjeriti da li se kod auta sa SUS motorom uračunalo vađenje nafte, transport i obrada nafte i transport goriva do benzinske stanice te potencijalni problemi. Srećom, pa se litijum iz baterija jeftino reciklira.


Nisu bez razloga u EU uveli energetske klase za uređaje i automobilske gume i ne pooštravaju kriterijume za iste svakih nekoliko godina.

offline
  • Gibli 
  • Zaslužni građanin
  • Pridružio: 04 Mar 2005
  • Poruke: 511
  • Gde živiš: Zemun

Ričard ::Kako to misliš noćna struja potiče iz hidro elektrana?
Otac od mog druga iz srednje je radio u EPS-u. Od njega sam nekad davno dobio info da se struja tokom jeftinije tarife dobrim delom generiše iz hidro-elektrana. Naravno, udeo zavisi od trenutnih uslova i doba godine.

Citat:Struja iz hidro elektrana njie baš tako čista kako se čini. Kanda je recimo donela zakon koji zabranjuje izgradnju hidro elektrana na njenoj teritoriji.
Svaki izvor struje ima svoje mane, ali hidro spada u najmanje loše.
Kanada je druga u svetu po proizvodnji el enegije iz hidro elektrana, čime pokriva oko 60% svojih potreba.
Koliko vidim, grade se i u planu su još hidro elektrana. Zbog ove koja je trenutno u izgradnji postoje protivljenja iz nekih krugova ali nikako nema zabrane.

Citat:Bila je priča da elektro automobil zagađuje više od automobila kojeg pogoni motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Ista priča je i sa bio dizelom. A tek materijali od kojih se izrađuju baterije za elektro automobile. Postoje tek na par mesta na svetu i veoma su ograničeni.
Zavisi odakle dolazi struja. U slučaju Norveške (98% el energije iz hidro elektrana) ili Islanda (100%) to nikako nije slučaj. U zemljama gde su termo elektrane većinski izvor, tu već pitanje šta je gore.
Prema nekim procenama, trenutna nalazišta litijuma mogu da obezbede baterije za 4 milijarde automobila. Ko zna kakvu (re)voluciju donosi budućnost. Budućnost je električna, samo je pitanje u kakvom obliku će postati dominantna.
Izgleda da i Srbija ima mogućnost za eksploataciju litijuma. Eto prilike da revitalizujemo našu auto industriju...

Sass Drake ::Hidro elektrane uništavaju život u rijekama, naročito ove male hidroelektrane. U Srbiji, a i u BiH dobrim dijelom el. energija se dobija iz termoelektrana u kojima se loži ugalj, nimalo ekološki. U Srbiji oko 25% el energije dolazi iz hidro izvora.

Citat:Bolje je napraviti jednu veliku hidroelektranu nego mnogo malih, a lokacije dobre za velike hidroelektrane su već zauzete, ispravite me ako griješim. Slažem se, bolje su veće. U Srbiji postoji potencijal za uvećanje kapaciteta od oko 80%. Po još jedna elektrana na Dunavu, Drini, Velikoj Moravi, i možda Limu i Savi...

Citat:Vjetrenjače i solarni paneli prave problem pticama. Nuklearne elektrane imaju problem sa otpadom, ali računam da bi se to moglo odlagati u pustinjama ili na Mjesecu.
Za ptice će se valjda naći neko rešenje. Kod nas vetar i sunce nisu dovoljno obimna rešenja.
"Odlaganje" nuklearnog otpada je prošlo evoluciju... Od bacanja na dno mora (hvala Bogu, danas zabranjeno) do odlaganja duboko u planinu. Preporučujem dobar Hercogov dokumentarac, kako je to rešeno u Finskoj. https://www.imdb.com/title/tt1194612/news

offline
  • pein 
  • Super građanin
  • Pridružio: 09 Jan 2012
  • Poruke: 1175

Srbija ima obavezu da oko 30% el. energija dobija iz obnovljivih izvora voda, vetar, sunce e sad prva je izvodljiva druga donekle a treća može malo po vrhovima zgrada d apravi zaklon golubovima. Mr. Green

offline
  • Konstruktor
  • Pridružio: 01 Nov 2013
  • Poruke: 623

Mini hidro elektrane (mHE) su kod nas, ako se prave bezbedno i sa poštovanjem ekološke procedure, sasvim korektna opcija. U reci se namerno pravi vir, čiji nivo je jednak najnižem dopuštenom vodostaju reke. Dakle, ako vodostaj padne, mHE ne dobija vodu. Generatore koje moja fabrika pravi, to su sve za elektrane, koje poštuju ovaj princip, dakle, nema isušivanja reke, mada realno, nema ni visokog vodostaja pre elektrane, nego posle. U zavisnosti od hidro-građevinskih radova, reka jedno vreme teče kroz cev. Tu je problem kad će ti radovi biti gotovi.

Što se tiče vetro-parkova, to je skupa igračka po kilovatu. Najjeftinije su solarne elektrane (ako nisu karikiram, peta ruka), koje se mogu porediti čak i sa hidroelektranama.

Moja lična želja je da u mom dvorištu ugradim solarno-vetro elektranu do nekih 5+5kW (s tim da bih možda vetroelektrani dao prednost u kilovatima čak i do 10kW). Time bih mogao da obezbedim dovoljno energije ne samo za kućne potrebe, nego i za eventualni el. automobil.

Naša el. autoindustrija kreće punim zamahom. Dve fabrike već intenzivno teraju ovu priču. Moja kompanija, kojoj pripada i moja fabrika, pravi elektromotore za auto-industriju. Ali mašimo svi poentu - nijedna nije u našem vlasništvu, makar privatnom. Ja sam već u nekoliko navrata proračunavao elektromore za auto-industriju, ali i za avio-industriju. Čak smatram da su to i veoma efikasne mašine sa "low-tech" pristupom, a nadam se još uvek da ću ja prvi biti koji je otključao vrata "high-tech" pristupu proizvodnje el. motora, koja se bazira na 3D štampanju. Problem je što to ne mogu realizovati u Srbiji, bez jake veze ili jakog sponzora. To je velika mana.

Nedostaju nam efikasne baterije. Rusi su razvili najnoviju atomsku bateriju, koja potencijalno daje najveću efikasnost i predviđaju je za električne letelice, jer daje veću specifičnu energiju [kW/kg] od svih ostalih baterija i može se porediti sa gorivnim ćelijama (inače, najefikasnijim sistemom za el. energiju, prvo u svemirskim letilicama, a potom i u ostalim granama tehnike).

Jedan srpsko-rusko-kineski savez na ovom polju bi mogao ponuditi veoma uspešno rešenje za ceo svet. Recimo rent-a-car, ili gradski prevoz po sistemu ključ u ruke. Ili električna avijacija u koju sam za malo ušao prošle godine, a mislim da imam šta da kažem toj grani indusrije.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 519 korisnika na forumu :: 19 registrovanih, 0 sakrivenih i 500 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 2413 - dana 03 Okt 2019 05:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 11neco11, antosky, Boris902, dakota, dragisa dragisa, duskovuk63, Eyes Wide Shut, faxovi, mimkrusevac, pedja93, proka89, ruseskij, Skywhaler, VES 11119, vladetije, voja64, zdrebac, zlaya011, 119