Eristička dijalektika

Eristička dijalektika

offline
  • Pridružio: 10 Okt 2007
  • Poruke: 72
  • Gde živiš: Kingstown

ILI
UMEĆE KAKO DA SE UVEK BUDE U PRAVU

Eristička dijalektika je umeće vođenja prepirke, i to prepirke da se uvek bude u pravu, dakle dopuštenim i nedopuštenim sredstvima. U samoj stvari se objective može biti u pravu, a da se pri tom u očima prisutnih, i štaviše u sopstvenim, ne bude u pravu. Kada,naime, protivnik pobije moj dokaz, a to važi i kao pobijanje samog tvrđenja, za koje, pak, mogu postojati drugi dokazi, pri čemu je, naravno, za protivnika odnos obrnut: on ostaje u pravu pri objektivnom nemanju prava. Dakle, objektivna istina jednog tvrđenja i njegovo važenje u prihvatanju od strane zavađenih i slušalaca, dve su različite stvari. (na ovo drugo se odnosi dijalektika.)

Odakle to? Od prirodne pokvarenosti ljudskog roda. Kada toga ne bi bilo, bili bismo u potpunosti čestiti, pa bismo u svakoj raspravi gledali samo da iznesemo istinu na videlo, ne vodeći računa o tome da li će to ići u prilog našem pređašnjem mišljenju ili mišljenju onog drugog. Bilo bi to svejedno ili bar u potpunosti sporedno. Ali sada je to glavno. Urođena sujeta koje je izuzetno razdražljiva kada je u pitanju intelekt, ne dopušta da se ono što smo prvobitno rekli pokaže pogrešno, a ono što je rekao protivnik kao pravilno. Shodno ovome bi, pak, svako trebalo da se potrudi da sudi ni u kom slučaju drugačije do tačno, zbog čega bi prvo trebalo da misli a potom da govori. Ali, uz sujetu najčešće idu brbljivost i urođena nečestitost.

Dopuna: 20 Jan 2009 9:03

Ali, sama ta nečestitost, to insistiranje na tvrđenju koje se nama samim čini pogrešnim, [u našoj svesti] ima opravdanje. Često smo u početku čvrsto ubeđeni u istinitost našeg tvrđenja, ali izgleda da ga protivnikov argument pobija. Dignemo li sada ruke od čitave stvari, videćemo potom, najčešće, da smo ipak bili u pravu. Naš dokaz je bio pogrešan, a u prilog tvrđenju mogao je da postoji tačan dokaz. Nismo se odmah setili argumenta koji bi nas spasao. Usled toga se u nama javlja maksima: usprotiviti se argumentu protivnika čak i onda kada izgleda da je ispravan i kada pobija naš dokaz, u uverenju da je njegova ispravnost samo prividna i da ćemo se u toku prepirke setiti nekog argumenta da bismo pobili onaj protivnikov ili da bismo, s druge strane potvrdili našu istinu. Na to smo, dok traje prepirka, skoro prisiljeni, ili bar pomalo zavedeni. Na taj način se uzajamno potpomažu slabost našeg intelekta i izvitoperenost naše volje. Otuda dolazi da se onaj koji se prepire, po pravilu, ne zalaže za istinu nego za svoje tvrđenje...

Makijaveli savetuje vladaocu da iskoristi svaki trenutak slabosti svoga suseda i da ga napadne, jer bi ovaj mogao da iskoristi takav trenutak i da napadne njega. Kada bi vladale vernost i čestitost, bilo bi to drugačije. Pošto se tome ne treba nadati, ne smemo ih ni upražnjavati, jer bi se slabo isplatilo. Isti je slučaj i s prepirkom. Dam li za pravo protivniku čim izgleda da je u pravu, on će to teško učiniti prema meni. On će štaviše, postupiti suprotno, dakle, moram i ja. Lako je reći da treba ići samo za istinom, bez sklonosti ka jednom mišljenju, ali se ne sme pretpostaviti da će to učiniti i onaj drugi. Dakle, ne smem ni ja. Uz to, ako bih hteo da se, čim mi se učini da je on u pravu, odreknem svoga tvrđenja, koje sam pre toga promislio, može se lako dogoditi da zaveden trenutnim utiskom napustim istinu da bih prihvatio zabludu.

Svako će, dakle, po pravilu, nastojati da progura svoje tvrđenje, čak i kada mu se ono na trenutak učini pogrešnim i sumnjivim.

Dopuna: 21 Jan 2009 9:01

Pomoćna sredstva, donekle, svakom dolaze od njegove lukavosti i pokvarenosti. Tome nas svakodnevno uči iskustvo u prepiranju. Svako, dakle, ima svoju prirodnu dijalektiku, kao što ima svoju prirodnu logiku. Samo ga ona prva ne vodi ni približno tako sigurno kao ova druga. Ne može neko tako lako da misli ili zaključuje suprotno zakonima logike. Pogrešni sudovi su česti, pogrešni zaključci veoma retki. Dakle, nedostatak prirodne logike je redak. Drugačije je s nedostatkom prirodne dijalektike. Ona je neravnomerno raspodeljen prirodni dar (po ovome je slična moć suđenja, koja je neravnomerno podeljena, dok je razum, u proseku, ravnomerno podeljen). Dozvoliti da budete pobijeni, da vas zbune nečim što je na izgled argument, gde ste zapravo u pravu ili obratno, često se događa. Onaj ko izađe kao pobednik iz prepirke, često ima da zahvali ne samo tačnosti svoje moći suđenja pri izlaganju tvrđenja, nego u većoj meri lukavosti i sposobnosti kojima ga je branio. Urođenost je ovde, kao i drugde, najbolja stvar. Ali uvežbavanjem i razmišljanjem o obrtima kojima pobijamo protivnika, a koje on najčešće koristi da bi pobijao, može mnogo da se doprinese da bi se u toj veštini postao majstor. Dakle, iako logika, zapravo, nema nikakve praktične koristi, onda je, u svakom slučaju, može imati dijalektika. Mislim da je i Aristotel svoju stvarnu logiku (Analitiku) uglavnom izlagao kao osnovu i pripremu za Dijalektiku, i da mu je ona bila najbitnija. Logika se bavi čisto formom tvrđenja, dijalektika njihovom sadržinom ili materijom. Zato se pri analizovanju mora pristupiti formi kao opštem, a sadržaju kao posebnom.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • tuzor  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 03 Sep 2007
  • Poruke: 4115
  • Gde živiš: U Kraljevstvu duha

BengalskiTigar ::Dakle, objektivna istina jednog tvrđenja i njegovo važenje u prihvatanju od strane zavađenih i slušalaca, dve su različite stvari (na ovo drugo se odnosi dijalektika.)
Problemi i nastaju zbog odnosa prema objektivnoj istini. Spoznaja objektivnih istina ipak se odvija kroz subjektivno promišljanje. Svako osvedočavanje u istinitost nekog tvrđenja podrazumeva, u krajnjoj instanci, subjektivnost.

BengalskiTigar ::Odakle to? Od prirodne pokvarenosti ljudskog roda. Kada toga ne bi bilo, bili bismo u potpunosti čestiti, pa bismo u svakoj raspravi gledali samo da iznesemo istinu na videlo, ne vodeći računa o tome da li će to ići u prilog našem pređašnjem mišljenju ili mišljenju onog drugog. Bilo bi to svejedno ili bar u potpunosti sporedno. Ali sada je to glavno. Urođena sujeta koje je izuzetno razdražljiva kada je u pitanju intelekt, ne dopušta da se ono što smo prvobitno rekli pokaže pogrešno, a ono što je rekao protivnik kao pravilno. Shodno ovome bi, pak, svako trebalo da se potrudi da sudi ni u kom slučaju drugačije do tačno, zbog čega bi prvo trebalo da misli a potom da govori. Ali, uz sujetu najčešće idu brbljivost i urođena nečestitost.
Ako su pokvarenost, sujeta i nečestitost prirodni i urođeni, možemo ih takođe smestiti u ono što zovemo "objektivnom istinom". A onda lako upadamo u paradoks, da ono što je po prirodi objektivna istina ceni objektivnost u tvrđenju drugoga. Šta je onda kriterijum istine?

BengalskiTigar ::Ali, sama ta nečestitost, to insistiranje na tvrđenju koje se nama samim čini pogrešnim, [u našoj svesti] ima opravdanje. Često smo u početku čvrsto ubeđeni u istinitost našeg tvrđenja, ali izgleda da ga protivnikov argument pobija. Dignemo li sada ruke od čitave stvari, videćemo potom, najčešće, da smo ipak bili u pravu. Naš dokaz je bio pogrešan, a u prilog tvrđenju mogao je da postoji tačan dokaz. Nismo se odmah setili argumenta koji bi nas spasao. Usled toga se u nama javlja maksima: usprotiviti se argumentu protivnika čak i onda kada izgleda da je ispravan i kada pobija naš dokaz, u uverenju da je njegova ispravnost samo prividna... i da ćemo se u toku prepirke setiti nekog argumenta da bismo pobili onaj protivnikov ili da bismo, s druge strane potvrdili našu istinu. Na to smo, dok traje prepirka, skoro prisiljeni, ili bar pomalo zavedeni. Na taj način se uzajamno potpomažu slabost našeg intelekta i izvitoperenost naše volje. Otuda dolazi da se onaj koji se prepire, po pravilu, ne zalaže za istinu nego za svoje tvrđenje...
Opet dolazimo do toga da se u suprotstavljanju nečijem tvrđenju ogleda želja za samopotvrđivanjem, za dobjijanjem svoga mesta u ovako ustrojenom svetu. Kao da prihvatanje "tuđeg" stava znači ujedno naše poništavanje. Pa onda pred samima sobom nalazimo opravdanja u stilu "koliko puta se ispostavilo da sam/smo bio/bili u pravu još u početku, a onda sam/smo prevaren/i"). Ne mislim da su pokvarenost, sujeta, nečestitost i sebičnost prirodno stanje čoveka - oni su situacije koje svedoče o procesu kvarenja ljudskoga roda.

BengalskiTigar ::Svako će, dakle, po pravilu, nastojati da progura svoje tvrđenje, čak i kada mu se ono na trenutak učini pogrešnim i sumnjivim.
To posebno dolazi do izražaja kada već "u startu" znamo (ili makar sumnjamo) da nismo u pravu. Tim pre smo spremni da žučno i slepo branimo svoje stavove. Žučnije i zaslepljenije, ukoliko je sumnja izraženija. Naše sebično "ja" oseća se ugroženim, pa se koprca i nadima, e da bi se samopotvrdilo i odbranilo od drugih neprijateljskih "ja".

BengalskiTigar ::Pomoćna sredstva, donekle, svakom dolaze od njegove lukavosti i pokvarenosti. Tome nas svakodnevno uči iskustvo u prepiranju. Svako, dakle, ima svoju prirodnu dijalektiku, kao što ima svoju prirodnu logiku. Samo ga ona prva ne vodi ni približno tako sigurno kao ova druga. Ne može neko tako lako da misli ili zaključuje suprotno zakonima logike. Pogrešni sudovi su česti, pogrešni zaključci veoma retki. Dakle, nedostatak prirodne logike je redak. Drugačije je s nedostatkom prirodne dijalektike. Ona je neravnomerno raspodeljen prirodni dar (po ovome je slična moć suđenja, koja je neravnomerno podeljena, dok je razum, u proseku, ravnomerno podeljen).
Ima razlike između prosuđivanja i zaključivanja. Međutim, u temi posvećenoj delu Bele Hamvaša "Scientia sacra I" dotakli smo se razlike u viđenju i razmišljanju drevnog i istorijskog čoveka. Razmišljanje drevnog čoveka odvijalo se putem analogije (sagledavanjem i spoznajom sličnosti i razlika), dok se razmišljanje istorijskog čoveka iscrpljuje u stvaranju suprotnosti i konstruisanju "slika u ogledalu", čime istorijski čovek ne sagledava stvarnost, pošto u njoj nema suprotnosti. Zato i zakoni logike nisu "prirodni", ukoliko im u osnovi leži samoobmana.



offline
  • Pridružio: 10 Okt 2007
  • Poruke: 72
  • Gde živiš: Kingstown

Za razmatranje erističke dijalektike po Šopenhaueru, presudan je etički sud, koji on zasniva na svojoj metafizičkoj odluci i na svom filozofskom gledištu na sledeći način. Etički opravdana diskusija je samo ona čiji je motiv sapatnja. Sledstveno, diskusija vođena na eristički dijalektički način, što potvrđuje život i prihvata princip svetske volje, povećava patnju u svetu, pa etički nije opravdan, štaviše, nije humana jer isključuje čoveka kao biće kadro za sapatnju. Tek u askezi, smatra Šopenhauer, postajemo ljudi, jer askeza okončava patnju. Otuda je nehumano pozivanje na našu voljnu prirodu, a etika je u tom smislu, po Šopenhaueru, protivprirodna.
Pravo pitanje je: zašto se uopšte upuštamo u razgovor i kontroverziju sa ljudima koji tako argumentišu, a zatim, kako se može rešiti takva situacija?

offline
  • tuzor  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 03 Sep 2007
  • Poruke: 4115
  • Gde živiš: U Kraljevstvu duha

BengalskiTigre, sada sam malko odahnuo. Time što si pomenuo Šopenhauerovo unošenje etičnosti i motiva sapatnje u diskusiju, koja tako poprima humanu dimenziju, za razliku od diskusije vođene na erističko-dijalektički način, dao si, možda i nesvesno, pravac u kojem bi trebalo da teku diskusije na ovom forumu.

Zaplašio si me u početku, pošto sam (možda i pogrešno) počeo da razmišljam kako će se članovi foruma na tvojim prilozima učiti načinu kako da budu u pravu čak i kada nisu. Odnosno, kako će u očima ostalih biti pobednici u diskusiji oni, koji pravu argumentaciju nemaju. Rekoh sebi: "Evo priručnika za ostvarenje sebičnosti, egoizma i netolerancije!" No, poslednjim postom uneo si ohrabrenje i optimizam, barem u mom slučaju.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1060 korisnika na forumu :: 53 registrovanih, 7 sakrivenih i 1000 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 357magnum, AF-1, aramis s, armor, BlekMen, Bobrock1, bokisha253, Danijel99, dekan.m, Denaya, Dimitrise93, djboj, Djokkinen, DonRumataEstorski, draganca, esx66, FileFinder, Futurama, Georgius, goxin, Grah0, ikan, ILGromovnik, Kaplar2, kikisp, Kubovac, kunktator, laurusri, Luka Blažević, Marko Marković, mercedesamg, Mercury, mgolub, milenko crazy north, Milos ZA, miodrag, mnn2, nextyamb, opt1, pein, raso7, raykan, RecA, repac, Shinobi, Stoilkovic, tacija, Tragač, Vatreni Zmaj, VojvodaMisic, YugoSlav, šumar bk2, 1107