Zašto kažeš šund, a misliš na ''Pink''...

1

Zašto kažeš šund, a misliš na ''Pink''...

offline
  • Proučavanje međuvremena
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17067
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Ovaj topik bi mogao da se nazove i ''Kako je rodjen šund u Srbiji''.
Geneza kiča u šunda u Srbiji nije duga, ali je veoma bogata i raznovrsna -nažalost. Mnogo puta sam se pripremao da postujem ovakvu temu jer se kič i šund često spominju na MC (s razlogom) i uvek je to na nekom drugom topicu, onako - by the way. O kiču i šundu sam više puta pisao i objavljivao u časopisima i dnevnim novinama, no ovo je druga vrsta medija pa mi nećete zameriti što ću mnoge metodološki zahtevne stepenike preskočiti. Post, na kraju krajeva, nije naučni rad.
Medjutim, ovde stvarno nije dovoljno reći ''Zašto kažeš šund a misliš na 'Pink'?''. Bez ulaženja u tipologiju kulture (što kulturolozi mogu, ali nije ovde neophodno), važno je reći sledeće: kao što je svaka senka dete svetla, tako su i kič i šund deca kulture, odnosno njeni otpadnici..
Zašto?
Kič je umetnost sreće - kaže Abraham Mole. On je djavo na ramenu konzumenta. Andjeo je kultura. Medjutim, kao u filmu ''Advokat'' i ovde je važno reći da kič voli ljude. Voli ih i kultura, ali ona traži mnogo za uzvrat: pažnju, vreme, novac, prigodnu garderobu, predzanje, znanje...ukus. Za prisustvo koncertu klasične muzike treba vam stvarno mnogo, a za slušanje nekog novokomponovanog idola - ništa sem dobre volje. Ako je kič vragolast (djavolast) sa šundom nema igre ni vragolija - on je direktno djubre, po svim estetskim standardima, a granica se predje lako. Malo ukradenih nota, malo pokradenog stajlinga, lukinga i kastinga, malo silikona i - eto šunda na čelu kolone.
Kada je povećanjem životnog standarda počelo otkravljivanje društvene klime od nas (granica je Ustav iz 1963, godine , ali da vas stvarno time ne kinjim), kič se sam od sebe otgrao, gotovo trenutno! Ni iz čega, smesta, gotovo u pokretu, pojavljuju se ''Čik'', erotske i za-odrasle-ografske novine, novokomponovana narodna muzika, umetničke ''slike'' za po kući, itd. Procvat lagodnijeg života, nicanje novih beograda po svim jugoslovenskim gradovima, soliterski način života i razmišljanja, otvorili su puteve ''lakoj'' kulturi. Godina 1967/68. definitvno je prelomila stvari jer je te godine naša zemlja jednostrano ukinula vize sa svim zemljama sveta. Put za gastarbajtere bio je širom popločan i slobodan. Tim putem se vraćalo sve što nije trebalo da se vrati. Ljudi su odlazili da žive u mestima koja su po hiljadu puta veća od njihovih dotadašnjih habitata, ali nisu postajali hiljadu puta veći gradjani...samo su se prilagodjavali i trpeli ''jaram'' nove kulture i običaja. Zato bi u povratku, bez tog ''jarma'', pravili još gore stvari. Sve je dobilo svoju novokopomponovanu varijantu; novokomponovana muzika, novokomponovani film, novokomponovana arhitektura (velike spavaonice), i, što je najgore, novokomponovani ljudi lišeni skrupula, morala i kulture, naravno. Polje za Šojiće bilo je širom otvoreno.

Protiv navale talasa koje je predvodila Lepa Lukić nisu pomagale parodije. Nije pomogao ni čuveni zakon protiv šunda. Danas je Lepa uvaženi bard. Tendencija je da se današnji predvodnici nacrnjeg šunda (Sakići, Karleuše, Mirići, itd, itd, itd) jednog dana pretvore u bardove. Kako će izgledati tada donja granica šunda, ostaje da se vidi (po svoj prilici Crying or Very sad )
Asistent našeg profesora na FDU iz predmeta kulturna politka bila je tada Milena Dragićevič-Šešić - buduća nada naše kulturologije, sada veliko i uvaženo ime bez koga nema rasprava o sociologiji kulture i kulturnoj politici uopšte. Ona je na jednom predavanju govorila o tome da Larus radi na svetskoj enciklopediji kiča. Redakcija za našu zemlju pronašla je tri kapitalna kiča: novokomponovanu muziku, kuće i groblja; dakle, ovde nije reč o statuetama Sandokana, minijaturnim maršalima, opancima koji vise okačeni o retrovizor, belim čarapama uz večernju toaletu, itd). Ovde je reč o unutrašnjoj strukturi (ne)kulture jednog društva. ''Rokeri s Moravu'' kao ''kritičari'' šunda (kako su oni voleli da drugi misle o njima) predstavljaju bezazlenu igrariju za ono što je na pomolu. Put za pravi, strukturalni i bazični šund bio je popločan i spreman. Strela je bila odapeta i poletela je ka cilju.
Poletela je s raspadom zemlje. Onog momenta kada smo se zatvorili, kada nije bilo intrerakcije sa kulturama drugih sredina (tako životno važne), sve je postalo dozvoljeno. Kretalo se u mobilizaciju, u ratove koje nismo vodili, a na prestižnom Trećem kanalu (za koji se tražila posebna antena) već uveče je mogao da se gleda za-odrasle-ografski program. U nedostatku konkurencije, prave pop kulture kakva je uvek nastajala u sudaru prozapadnih republika i Srbije, ovde je svako dobio šansu. Setimo se izvanredne hrvatske pop scene, bosanskog rok-pokreta, avangardnog pozorišta Hrvatske i Slovenije, itd. Dojučerašnji anonimusi, magistranti s Ibarske magistrale, preko noći stiču ime i pravo glasa. Ružičasta televizija, tada skromna, manja od makovog zrna, brzo se razgoropadila i naučila da se okreće kako vetar duva. Evo ih sada, moćni i naoko nedodirljivi. Rame uz rame joj je bila i BK i videli smo kako je s njom jedino moglo da se raščisti. Na B92 taj šund je uvijen u image prvoboraca ,a model je preslikan iz NVO. Sluga dvaju gospodara(Goldoni) morao je jednog dana da se opredeli. Opredelio se za Velikog brata...
Gde smo sada?
Naravno, ali naravno, da državna kultura (soc-realizam) nije ni smela, ni mogla da ostane onakava kakva je bila. Političari - regrutovani iz sloja novokomponovanih ljudi, imali su sve mogućnosti pred sobom, a odabrali su najgoru: dali su šansu kiču i šundu. Dali su mu legitimitet! Čim su dozvolili snimanje ploča, makar i oporezovanih, isprljali su ruke i postali saučesnici. Kao kada na buvljaku tražite fiskalnu kasu! Sve je to uvijeno u čuvene oblande ''to narod voli''. Kada se danas usudite da kritikujete kič i šund, razgoropadjeni ''umetnici'' će vam 'ladno odgovoriti da je sve to pitanje ukusa a da se o ukusima, jel'te ne raspravlja... . Svaki kulturolog, svaki svršeni gimnazijalac zna da se vrednostima umetničkih (i neumetničkih) dela bavi estetika, a o njoj se i te kako raspravlja.
Tako su kod nas generatori kiča i šunda postale najmoćnije kuće, one od kojih se očekivalo da urade upravo suprotno! Pri tom ne treba zaboraviti važno saznanje: oni sada nisu ni bezazleni, ni slabi, ni siromašni. Moćni su da kupe sve i svakoga ...sem vaše duše, koja nije na prodaju. Sinoć sam, skrolujući kanale, na sekundu video na ''Pinku'' Aleksu Djilasa. Njegov habitus studentskog lidera, sve ono što je on sa sobom nosio i poneo s Protesta, nikako ne ide uz ''Pink'', ali ''Pink'' ide uz srpskog političara koji pragmatično zna s koje televizije će biti lako vidjen. Niko ga, na kraju krajeva, nije pištoljem naterao u studio. Sam je otišao, kao što i vi sami uključite televizor.
Gde je kraj? Uz materijalnu bedu ne ide obavezno i moralna. Rumuni su kod nas na pijacama prodavali gaće, klikere i sodu kaustiku, ali je temišvarska opera bila bolja od beogradske. Sada su Rumuni u Evropskoj uniji...A mi?



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • kNikS 
  • Super građanin
  • Pridružio: 31 Maj 2006
  • Poruke: 1422

Pa sve si rekao.

Sirius ::...Larus radi na svetskoj enciklopediji kiča. Redakcija za našu zemlju pronašla je tri kapitalna kiča: novokomponovanu muziku, kuće i groblja...

Evo mog malog doprinosa:

http://img441.imageshack.us/img441/1230/pc280027ti1.jpg

Valjda je boja kojom sam prekrio broj u duhu teme. Wink



offline
  • Proučavanje međuvremena
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17067
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Hahahahahaha
Slušaj brate, najviše mrzim duge postove, ali morao sam onako. Inače, nisam ni izbliza sve rekao. Svaka od onih tvrdnji može da se apsolvira na sto strana, ali nije to cilj igre. Cilj je da mi pričamo o tome, pa i ovako kako si ti nastavio. Smejao sam se zbog ove slike pet minuta. Šta misliš, odakle ''Srbovanje''? Kako takve tipuse zovu u Engleskoj? Ima li u Engleskoj ''engleskovanje'' ili je to rezervisano samo za Pakistance?
Evo ti primera:
Šta se dogodilo s Rokendrolom?
O toj tragediji može da se piše danima. On je prvo (posle one čuvene gitarijade u Hali sportova, posle ''Elipsa'', ''Silueta'', ''Crnih bisera'', ''Niških Daltona'', ''Zlatnih dečaka'', itd) bio u kategoriji kič. Tamo su ga smestili oni koji su slušali Ivicu Šerfezija ili Gabi Novak(tu negde, oko 1966/67 kod nas je za pesmu evrovizije pobedio neki Sabahudin Kurt!!!! iz sarajevske tv, po ključu). Posle toga rok prelazi u subkulturu, a zatim u priznatu kulturu. Gde je sada? Na to može da ti odgovori MiB, ali i drugi...
Pogledaj stage narodnjaka:SVE su uzeli od rokera, sve! Opremu, tehniku, razglas, ozvuku, instrumente. Udji u neki studio za snimanje i produkciju narodnjaka. Paščeš u nesvest. Neka posle nekog narodnjačkog koncerta mesto na sceni zauzmu rokeri - morali bi, eventualno, da sklone ''ramuniku'' a ostalo da zadrže...eto ti tema, daleko bilo da je sve rečeno.

offline
  • real 
  • Elitni građanin
  • Pridružio: 25 Nov 2004
  • Poruke: 2297
  • Gde živiš: Kragujevac

Sirius ::malo pokradenog stajlinga, lukinga i kastinga

Pade mi napamet... "Kakav je feedback za vaš novi outlook", jeste pitanje koje je jedna "voditeljka" postavila Zdravku Čoliću.

Sirius ::opancima koji vise okačeni o retrovizor

Eee, zajebi! Pretera ga!

Sirius ::Sinoć sam, skrolujući kanale, na sekundu video na ''Pinku'' Aleksu Djilasa. Njegov habitus studentskog lidera, sve ono što je on sa sobom nosio i poneo s Protesta, nikako ne ide uz ''Pink'', ali ''Pink'' ide uz srpskog političara koji pragmatično zna s koje televizije će biti lako vidjen.

Meni se baš uklapa. Jedva sam čekao trenutak da ih vidim kako sami sebe razotkrivaju. Studentski protesti su meni više lličili na maskaradu nemaštovitih i krajnje nepristojnih budala, nego na bilo šta drugo!

offline
  • Pridružio: 05 Maj 2006
  • Poruke: 568

Stvarno ne volim duge postove, ali ovaj sam sa uživanjem pročitala! Svaka čast!

"Za prisustvo koncertu klasične muzike treba vam stvarno mnogo" - treba samo malo više dobre volje!

Kako je propao rokenrol? Počeo je da propada onda kada su rokeri "ogladneli" a ovi drugi su imali tezge, lovu itd., i kada su počeli da rade za njih! Nije opravdanje, ali mislim da je to bio jedini razlog! I kada su počeli da im iznajmljuju studije za snimanje velikotiražnih, narodskih ploča/CD-ova/kaseta - šta god već bilo!

offline
  • Proučavanje međuvremena
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17067
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Citat:"Za prisustvo koncertu klasične muzike treba vam stvarno mnogo" - treba samo malo više dobre volje!


Hvala za ohrabrenje! Kada sam to napisao, mislio sam na scensko-tehničke uslove (ono što se sada popularno naziva logistikom). Da bi se na jednom mestu našla grupa muzičara i sebe nazvala simfonijskim orkestrom, treba svako od nih, pre toga, da se školuje 18 godina i stalno usavršava, da uvežbava mesec dana samo jedno delo(!), itd, itd. Prangijašima ništa od toga ne treba. Oni su to magistrirali na svadbama i u kafanama.

Citat:opancima koji vise okačeni o retrovizor

Jeste nego nisi obraćao pažnju. Ima i gorih primera iz vremena kada se radjao srpski kič i šund: pokojna Beogradska banka imala je maskote Stanimir i Stanimirka (nadam se da se neko seća): gumene lutkice obučene u seosku nošnju . Na vrh glave imale su prorez za ubacivanje para. Srbi kao kasice-prasice!!!! Bebee Dol itd, itd,
Eto vam otvoren konkurs idiotluka prema kojima je srbovanje nevina dečja zabava...

offline
  • Pridružio: 05 Maj 2006
  • Poruke: 568

Ceo život je jedno veliko usavršavanje i učenje. Pri tom ne mislim da nipodaštavam njihov rad i trud!

Mislila sam na prisustvo pojedinca na tim koncertima: sada nije potrebna večernja toaleta da bi se otišlo u operu ili na koncert klasične muzike. Mada kada sam videla ko je sve bio na koncertu Pavarotija i Bočelija u Beogradu, muka me uhvatila. Sećam se izjave jedne naše vrle nam voditeljke Grand parade - Suzane Mančiić, koja je sa svojom majkom došla na kocert Bočelija: "Jao, kako je on lep čovek". Pa da li treba da idemo na takve dogadjaje da gledamo kako je neko lep i da li ima firmiranu garderobu ili da čujemo i osetimo ono što će nam on pružiti! Užas!!!

offline
  • Proučavanje međuvremena
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17067
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Baš tako. Ja sam prisustvovao većem skandalu: u centru ''Sava'' nastupao je ''Glinka'' na čelu s velikim Fedosejevim. Najpoznatiji, najslavniji simfonijski orkestar na Zemljinoj kugli. Prvi put u istoriji Beograda! Otprilike, kao kada bi madridski ''Real'' gostovao u Obrenovcu (bez uvrede i za Beograd i za Obrenovac, ali je neko u organizaciji ''Glinke'' znao sve ove decenije da postoji i Beograd, pa ipak nisu dolazili). Prisustvovao sam nečemu što se u velikoj sali Kolarčeve zadužbine (ne kažem ''Kolarcu'' jer to je kafana) nikada ne bi dogodilo: pubilka je aplaudirala izmedju stavova! Ustali su pre nego što je ustao orkestar, itd. Ne insistiram na pravilima kao takvim, ali ako možete da vozite desnom stranom ulice i stojite na semaforu, možete da poštujete i koncertna pravila - to je poruka. Niko nije nateran u koncertnu salu, ali kada je već tamo, neka poštuje red. Ovde je reč o kič-ljudima i njihovim kič-navikama koje bi da nametnu drugima. Da, naravno - da ne zaboravim, šta misliš, koliko su puta zazvonili mobilni telefoni i kako se osećao orkestar koji je jedva stao na onoliku scenu?

offline
  • Pridružio: 05 Maj 2006
  • Poruke: 568

A zvonjava mobilnih telefona na svim mogućim i nemogućim mestima je nešto što me užasno nervira! Lepo piše da se isključe mobilni telefoni, ali ne može narod da se lako nauči pameti! Zvone telefoni u bioskopima, pozorištima, na koncertima, kod lekara ....

A šta misliš o "Šoder listi" i o pesmi "Zagreb grad"?

offline
  • Proučavanje međuvremena
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17067
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Sećam se šoder liste. Sve je to započinjalo bezazleno - kao mi se grozimo narodnjaka, pu pu, daleko bilo od nas, a onda počnu da idu po domovima kulture u paket aranžmanu sa odlomcima svojih emisija. Tako se priključe talasu, a on - nosi li, nosi...Počnu s dobrim namerama.
Ljudi, da li se neko seća čuvenog Indeksovog radio-pozorišta? Ko to beše? Evo podataka iz prve ruke, lično svedočim, provereno do daske:
Diplomski rad na FDU branisli smo istog dana nas troje i to na organizaciji radija, kod prof. Ace Koraća. Moj rad nije ovde bitan; bitno je da je jedna koleginica (mislim Slavica Tontić) uradila diplomski rad o Indeksovom radio-pozorištu i da su oni ušli u naučni referentni sistem! Znate šta je trebalo da se postigne da biste ušli u naučni rad? Naš kolega Bora ''Čorba'' napisao je diplomski o scenskim elementima u šou Zdravka Čolića na Marakani 1978 ili 79, više ne znam godinu. Šta se dogodilo u medjuvremenu s ''Indeksovcima''? Isto ono kao u eksperimentu sa žabom koju držite u vodi i polako zagrevate dok ne proključa. Žaba ostaje unutra i skuva se. A da je bacite u vrelu vodu, iskočila bi odmah...Neka se uporede od onda i sada. Eno ih-benave se po scenama Srbije. Nisu oni jedini i nisu kič, kao što se misli, samo novokoponovani entiteti. Kič se našao i u tako ekskluzivnoj oblasti kao što je etno-muzika. Mislite li da je sve što se sada radi na tom polju baš etno-muzika i kako bi se neke naše folirantske grupe provele kada bi ih preslišavali etno-muzikolozi, pravi etnomuzikolozi. Za ovu pesmu o Zagrebu podseti me, ne mogu da se setim o čemu je reč.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 451 korisnika na forumu :: 7 registrovanih, 1 sakriven i 443 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3028 - dana 22 Nov 2019 07:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 4channer, _Petar, Dežurni pod palubom, LUDI, Miskohd, stegonosa, Toni