Dizel motori

Dizel motori

offline
  • Pridružio: 26 Feb 2004
  • Poruke: 2510

Mnogi prodavci automobila često se koriste neznanjem i nesigurnošću nedovoljno upućenih vozača, pa pokušavaju, recimo, Audi 100 TD iz 1988. da utrape nekom jadniku sa objašnjenjem kako je to u stvari TDI, i kako je to jedno te isto, sa jednim jedinim slovom "i" razlike.

Istina je, međutim, malo drugačija. Ljubitelji dizel motora su dugo morali da se zadovoljavaju modelima sa turbo punjačem, koji se pokretao kroz rad izduvnih gasova, i koji je dizelašima davao živost, uz još uvijek traktorski rad motora. Međutim, modeli sa Turbo Diesel motorom trošili su znatno više u odnosu na automobile sa običnim dizel agregatima – u proseku za četvrtinu. Takav motor nije mogao da dostigne životni vijek običnog dizel motora, a još uvijek je kaskao za benzincima, kako u ubrzanjima, tako i u maksimalnim brzinama. Ovo, jednostavno, nije bio motor za "natjerivanje" po auto-putu, mada je mogao da posluži za praćenje nekog jačeg benzinca – do treće bandere. Prvi automobil na svijetu koji je imao turbo dizel agregat sa direktnim ubrizgavanjem bio je Fiat Croma 2.0i.d.TD, koji je predstavljen davne 1988. godine. Ovaj automobil imao je izuzetno nisku potrošnju, ali se njegov motor, s druge strane, odlikovao grubim radom, a performanse su mu bile na nivou motora sa klasičnim turbo dizelom.

1991. godine Audi lansira TDI motor, što znači Turbo Direct Injection – odnosno, turbo dizel sa direktnim ubrizgavanjem. To je bio motor od 2.461 cm3, redni petocilindraš, koji je bio štedljiviji čak i od običnog dizela, i odlikovao se mirnim radom. Inženjeri Audija su ovo postigli ugrađivanjem osovine za uravnoteženje rada motora, što je posebno dolazilo do izražaja kada je motor hladan. Ovaj motor je imao pristojnu snagu i ogroman obrtni moment pri niskim obrtajima motora, koji je ovom Audiju omogućavao fantastična međuubrzanja – od 80 do 120 km/h u četvrtoj ili petoj brzini, koja nijesu mogli da postignu mnogo jači automobili sa benzinskim šesnaestoventilskim motorima. TDI motor je, jednostavno, napravio pravu revoluciju kada su u pitanju dizel motori, jer je omogućavao oštru vožnju uz malu potrošnju.

Motor TDI radi na principu direknog ubrizgavanja po sistemu pumpa-brizgaljka. Pumpa visokog pritiska šalje naftu putem cijevi do brizgaljki, koje ubacuju naftu direktno u cilindar, gdje se vrši sagorijevanje. Sama pumpa pomoću kompjuterskog procesora upravlja radom brizgaljki.

Kompjuter u hiljaditim delovima sekunde izračunava vrijeme i količinu ubrizgavanja u cilindre u zavisnosti od broja obrtaja u motoru, tako da pri umjerenoj – to jest, sporijoj – vožnji kompjuter mijenja odnos smješe i u cilindre ubacuje siromašniju smešu, kako bi potrošnja bila manja. To u praksi znači da, kada automobil vozite na pola gasa, pažljivo i bez jurnjave, potrošnja iznosi oko 7 litara nafte (odnosno euro diesela, koji je neznatno skuplji), na 100 km pređenog puta. Pri bržoj, forsiranoj vožnji, potrošnja ne prelazi 9 litara. Uporedimo samo taj podatak sa potrošnjom benzinskog motoroa slične snage, koji pri normalnoj (umjerenoj) vožnji troši 8,5 litara benzina, što je cifra koja se lako pretvori u 12 litara i više čim se papučica stisne malo jače (da i ne govorim o mnogo većem naprezanju benzinskog motora, što je u našim uslovima veoma bitno, jer se uglavnom kupuju manje-više isluženi atomobili 6-7 godina stari, sa oko 200 000 km-a iza sebe). U gradskoj vožnji, prednost je opet na strani TDI motora, a razlika je još izraženije, jer on postiže optimalnu radnu temperaturu brže nego bilo koji benzinski motor, tako da mu je vijek trajanja znatno duži (uz, razumije se, redovno održavanje). Na žalost, činjenica je da je nafta ili euro diesel na našim pumpama izuzetno lošeg kvaliteta, te vlasnici ovakvih vozila na našim putevima imaju velikih problema zbog čestih kvarova pumpi, koje jednostavno ne podnose naftu lošeg kvaliteta.

Skraćenice kao što su HDi, JTD, CDI, CRDi, TDCi, DITD, D-4D, dCi, DTI, TiD i D5 služe da označe isti (ne identičan) tip motora, koji se zove common-rail. Ovo su turbo dizel motori sa direktnim ubrizgavanjem, ali sa drugačijom tehnologijom od TDI motora. Navedene skraćenice su različite isključivo iz marketinških razloga, pa, na primer, imamo slučaj da jedan isti motor kod Peugeot-a i Citroën-a ima oznaku 1.4 HDi, a kod Forda oznaku 1.4 TDCi.

Tekst preuzet sa http://www.auto.cg.rs/FleshVijesti/Tekst11.htm

Nešto više o HDI motorima možete videti ovde http://www.mycity.rs/Automobilizam/Oznake-dizel-motora.html



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 21 Avg 2007
  • Poruke: 365
  • Gde živiš: Gde cveta limun zut

Svaka ti cast,ubo si pravu temu,mozes li da na pises nesto o SDI motorima,bio bi ti zahvalan.



offline
  • Đuro Glumac
  • dipl. ing. informatike
  • Pridružio: 08 Feb 2004
  • Poruke: 3640
  • Gde živiš: ApAtIn

SDI - skracenica od Saug Diesel Injection (njem. usisno dizelsko ubrizgavanje) oznaka je Volkswagenovog usisnog dizelskog motora (bez turbopunjača) s direktnim ubrizgavanjem.

Tekst o JTD motorima kao i istorijat razvoja: http://alfisti.hr/forum/index.php?topic=842.20

Nesto o CDI motorima: http://www.nacionalnaklasa.com/content/view/710/23/

offline
  • Pridružio: 13 Sep 2007
  • Poruke: 37

Sto se odrzavanja tice, uvek bi izabrao sdi. VW TDI ima cuveni problem sa turbinama i remontom, a cesto otkazuje protokomer turbo punjaca. Od domace nafte, nisu neobicna pojava i cesti kvarovi oko ubrizgavanja, najcesce oko dizni. Na zalost, na nasim putevima dizel motori prelaze manju kilometrazu nego benzinski. Zavaravate se ako mislite suprotno. Sto se ostrije voznje tice, cr dizel motori sa direktnim ubrizgavanjem i punjacem imaju najveci obrt. moment na nepunih 2000 obrt. u min. Klasicni na oko 2200-2500 obr. Zamislite kako mlad vozac kao ja moze da razbije dizel agregat za godinu dana kada vozi na preko 4000 obr... Zato je smrt kupiti polovnog dizela, pogotovu sa preko 100.000 predjenih kilometara. Ma koliko jak bio, d motor zahteva voznju na manjoj turazi, turbo punjac je doslovce namenjen za brze povecanje ubrzanja i performanse. Sto se najlosijih dizela tice, izdvojio bih Fijatov 1.9D i DS, od 60 i 63ks. Ne prelaze vise od 150.000km, to je servisna cinjenica. El. je marke Lucas, koju su cak i Francuzi izbacili iz domace upotrebe jer je cista 0! Najcesce se kvare potenciometri gasa - stampana ploca, el. bos pumpe, cak korodiraju kontakti, a cent. kompj. cesto otkazuje i kosta oko 1000eu nov. Uz to, motor je los i kratkog veka... Znaci br. 1 je Mercedes CDI i VW SDI. Ostali su znak pitanja. Pored svega morate znati da Opel i Mitsubishi, kao i GMC, Chrysler ne umeju da naprave dobrog dizela. Opel se probio sa jeftinim i pouzdanim Isuzu d motorima, a Chrysler sa Mercedesovim CDI motorima. I pored toga Opel kuburi se par Isuzu motora, kao npr. 2.0di. JTD je mozda dobar, HDI ima takodje problem sa turbinama i protokom vazduha, dci je ok. Na kraju bih napomenuo da sve ove firme proizvode izuzetne benz. motore.

offline
  • Đuro Glumac
  • dipl. ing. informatike
  • Pridružio: 08 Feb 2004
  • Poruke: 3640
  • Gde živiš: ApAtIn

Ja imam 1.9 TDI motor u golfu, i otkad sam uzeo auto verovali ili ne, nisam sipao dizel na pumpi.
Tacnije, odem na pumpu i naspem u bure 50l, dodjem kuci i preko pumpe i filtera sipam u rezervoar. Da samo vidite te filtere kakvi su, nakon prepumpanih 1000l nafte, a sto je jos gore i filteri u autu budu poprilicno prljavi kada radim servis iako je nafta vec filtrirana.

Ovo mi je rekao covek koji radi u Nemackoj u Opelu, da sipam ovako i da su sanse za probleme mnogo manje.

offline
  • Pridružio: 13 Sep 2007
  • Poruke: 37

NuLLCoDe ::Ja imam 1.9 TDI motor u golfu, i otkad sam uzeo auto verovali ili ne, nisam sipao dizel na pumpi.
Tacnije, odem na pumpu i naspem u bure 50l, dodjem kuci i preko pumpe i filtera sipam u rezervoar. Da samo vidite te filtere kakvi su, nakon prepumpanih 1000l nafte, a sto je jos gore i filteri u autu budu poprilicno prljavi kada radim servis iako je nafta vec filtrirana.

Ovo mi je rekao covek koji radi u Nemackoj u Opelu, da sipam ovako i da su sanse za probleme mnogo manje.

To je pametno, sacuvaces dizne i pumpu. Srbija ima najgoru naftu, najskuplje telekomunikacione usluge - narocito mobilne -, najgori serijski proizveden automobil i veoma zanimljivu nacionalnu istoriju... Poljubac

Dopuna: 15 Sep 2007 13:15

Nego, kad je vec rec o dizel gorivu, secam se jednog testa magazina SAT. Test je jos iz januara 2006., ili decembra 2005., pojma nemam, imao sam list kod sebe. Na osnovu njega, nafta sa Jugopetrolovih pumpi je najcistija, bez parafina i sa niskom tackom smrzavanja, sto je i te kako bitno za eksploataciju dizel agregata preko zime. Nafta sa OMV-a je nesto gora, mada sa najnizom tackom mrznjenja, cak do minus 20. To je normalno, jer u nasoj zemlji nije dozvoljena distribucija uvozne nafte i drugih goriva, ali nema propisa o aditivima goriva. Samim tim, OMV je svom gorivu dodao aditive, ali je ostalo nizeg kvaliteta dok najkvalitetniji derivati ostaju domacem gigantu. Luk oil je jos slabiji, dok se u nafti sa privatnih pumpi nasao parafin na osnovu niske tacke paljenja te nafte. Najvisu tacku paljenja imala je Jugopetrol nafta, sto znaci nimalo, ili bar malo parafina i primesa. Ostaje najbolje gorivo na Jugopetrolu dok neko ne stane na put tom monopolu i dok se ne promeni zakon o tome. Ako se to ikada desi u ovoj zemlji, svi cete se cuditi kako ce vam brzo i stalozeno raditi motori na gorivima sa OMV pumpi, pogotovu dizel agregati. To se verovatno nece desiti, 100% nece sa ovom vladom. Jedino tok moze da promeni ulazak Srbije u EU. Do tada nam ostaje Jugopetrol. Za to su mi potvrdila mnoga lica iz servisa, kao npr. vlasnik servisa i prodaje Pezo Citroen vozila iz Negotina, - Auto Jovanovic,- cije misljenje i praksu izuzetno postujem i uvazavam, jer mi je neke kvarove samo on uspesno otklonio po pitanju kompj. dijagnostike. Znaci kad sipate naftu pomislite, NIJE SVE JEDNO...

offline
  • Pridružio: 13 Feb 2008
  • Poruke: 1

Interesuje me samo kolika je potrosnja ulja kod ovih dizel motora.Posto vidim da potrosnja goriva je malo veca nego sto je stvarno.Nije nafta losa .Vec kilometri tih motora.Praksa nam je da kupujemo skart od 16000 i vise KM

offline
  • mdrad 
  • Novi MyCity građanin
  • Pridružio: 14 Apr 2013
  • Poruke: 1

Po meni zanimljiv tekst i donekle daje odgovor na pitanje Kako radi dizel motor u automobilima?

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 506 korisnika na forumu :: 22 registrovanih, 3 sakrivenih i 481 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3028 - dana 22 Nov 2019 07:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: A.R.Chafee.Jr., Bane san, BlaCkMilK, Dimitrise93, indja, jaeger, kalens021, Konda, nenad81, Oluj2.1, Oscar2, Rakenica, raketaš, S-lash, samsung, suton, tomigun, Toni, Trpe Grozni, trutcina, W123, yrraf