Science: 10 najvećih naučnih ostvarenja u 2005.

• DR  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 08 Okt 2004
  • Gde živiš: Beograd

Jedan od najuglednijih znanstvenih časopisa Science i ove je godine objavio svoj popis 10 najvećih znanstvenih ostvarenja u protekloj godini, a prvo su mjesto osvojila istraživanja o funkcioniranju evolucije.

1) Evolucija na djelu. Studije - dešifriranje genoma čimpanze, ponovno stvaranje virusa španjolske gripe u laboratoriju i istraživanje razvoja dvije odvojene vrste europske ptice crnoglave grmuše, nazvane su „otkrićima godine“. Urednik časopisa Colin Norman objasnio je kako vjeruje da će njihov izbor poslati jasnu poruku da „evolucija nije samo nešto čime se znanstvenici bave kao nekim ezoteričnim poduhvatom“. „Ona je vrlo važna za naše zdravlje i razumijevanje naše prirode“, rekao je Norman. Tako npr. istraživanje genoma čimpanze može objasniti genetske temelje mnogih ljudskih bolesti.

2) Međuplanetarna putovanja. Na drugom mjestu Scienceovog popisa našla se sonda Huygens Europske svemirske agencije (ESA) koja je u siječnju sletjela na Saturnov mjesec Titan te analizirala njegovu atmosferu i tlo. Znanstvenici vjeruju kako je moguće da su neke kemijske reakcije koje se odvijaju na Titanu slične onima koje su omogućile nastajanje života na Zemlji.

3) Cvjetanje. Molekularni biolozi uspjeli su otkriti molekularne uzroke zadivljujuće eksplozije boja u proljeće.

4) Neutronske zvijezde. Sateliti i teleskopi rasvijetlili su misterij silovitog ponašanja neutronskih zvijezda, malenih svemirskih objekata ekstremne gustoće.

5) Greške u moždanim vezama. Otkriveni su uzroci, odnosno mehanizmi koji izazivaju poremećaje poput shizofrenije, disleksije i Tourreteovog sindroma.

6) Složenost našeg planeta. Nakon usporedbe zemaljskih stijena s građom objekata u Sunčevom sustavu i svemiru znanstvenici su morali odbaciti uvriježene teorije o nastanku Zemlje.

7) Struktura proteina. Stručnjaci su u velikoj mjeri uspjeli proniknuti u strukturu ionskih kanala u membrani koji reguliraju stanične procese.

Cool Klimatske promjene. Mnoštvo podataka prikupljenih tijekom 2005. potvrdilo je teorije prema kojima važnu ulogu u globalnom zagrijavanju ima ljudsko djelovanje.

9) Sustavna biologija. Molekularni biolozi pokrenuli su istraživanja genetske manipulacije kako bi razotkrili ponašanje složenih sustava.

10) Dogovoren dom Itera. Nakon više od godine dana natezanja Međunarodni termonuklearni eksperimentalni reaktor (Iter) konačno je dobio svoje stanište u Cadaracheu u Francuskoj.

Prevod: http://www.jutarnji.hr/tehnolo...,24,science_ostvarenja,2049.jl