Pravilno rukujte svojim besom

Pravilno rukujte svojim besom

Idi na vrh
offline
  • DR  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 08 Okt 2004
  • Poruke: 5450
  • Gde živiš: Beograd

Određena doza besa može da bude efikasno sredstvo za poboljšanje života! Ipak, nekontrolisani izlivi gneva, kao i zadržavanje besa u sebi, mogu bitno da ugroze vaše psihičko i fizičko biće. Zato vas savetujemo kako da kanališete bes i učinite ga moćnim sredstvom za poboljšanje života


U poslednjih nekoliko godina, postali smo svedoci učestalih izliva besa i frustracije, kako u svakodnevnom okruženju, tako i u medijima. Zbog toga, slobodno može da se kaže da je bes univerzalno, i sasvim prirodno, osećanje, a izlivi agresivnosti takođe su planetarna pojava. Ipak, da ispoljavanje besa ne bi bilo destruktivno, kako za vas, tako i za okolinu, najvažnije je da savladate veštinu njegovog kontrolisanja i kanalisanja. Jedino tako, bes može da bude vaš dobar saveznik i donese vam korist koju želite.

GDE SE SVE KRIJE BES

Činjenica da se bes ne manifestuje uvek kao tipičan izliv agresivnosti, prilično komplikuje stvari, tvrde psiholozi. I dok pojedini ljudi ispoljavaju svoj bes na prepoznatljiv način - svađom sa supružnikom ili vikanjem na kolege - drugi, pak, prikrivaju svoja negativna osećanja. Međutim, i kamufliran bes može da se ispolji na indirektan način i to u formi konstantnog prigovaranja, ogovoranja, neprijatnih i sarkastičnih opaski, ignorisanja ili prekidanja komunikacije sa pojedinim ljudima, bez ikakvog objašnjenja. Prekomerno uživanje u piću ili u hrani, takođe je čest oblik ublažavanja osećanja i borbe protiv prigušenog besa. Naravno, gušenje negativnih osećanja može da ugrozi zdravlje. Istraživanja pokazuju da žene, koje ne uspevaju da izađu na kraj sa besom, dva puta češće obolevaju od bolesti srca. Takođe, osobe koje pokušavaju da sakriju osećaj besa, ili ga ispoljavaju tako što okrivljuju ostale, nalaze se pod većim rizikom od anksioznosti, tenzije i napada panike. Zbog svega trpi i samopouzdanje. Nemogućnost da se kontrolišu negativna osećanja rađa osećaj bespomoćnosti, koji je, opet, direktan uvod u depresiju.

ZDRAV BES

Ipak, bes nije toliko štetan. Naime, on može da posluži kao sredstvo za postizanje značajnih (i, naravno pozitivnih) promena u životu. Bes takođe pomaže da bolje upoznamo sebe i druge. Osim toga, ovo osećanje može da nam pomogne da razrešimo, ili da se oslobodimo, neproduktivnih, frustrirajućih ili stagnirajućih odnosa sa drugima.

Pojedine studije pokazuju da epizode besa imaju pozitivne efekte na duže staze, i to u 40 % slučajeva. Brojni ljudi priznaju da su im napadi besa pomogli da shvate sopstvene greške. Naravno, to i ne treba da čudi, jer stanje besa može da baci drugačije, jasnije svetlo na situaciju u kojoj smo se našli. Taj trenutak istine pruža nam hrabrost da prevaziđemo, ili rešimo, neki problem koji nas dugo muči.

KOJI JE VAŠ STIL?

"Tek kada sam 'pokvarila' jedno blisko prijateljstvo, shvatila sam da imam problem sa besom", kaže Jelena.

"Poput mnogih ljudi, trudila sam se da držim svoja osećanja, naročito negativna, duboko u sebi. A onda bi me neka 'sitnica' - zaboravnost moje prijateljice da me pozove, ili njeno kašnjenje na večeru koju sam spremila, naterala da eksplodiram. Sve ono što se akumuliralo mesecima, izlilo bi se u jednom trenu, isprovocirano nekom krajanje trivijalnom situacijom. Istog trenutka, zažalila bih zbog svoje erupcije gneva i iskreno bih se izvinila. Međutim, jednom se zbilo nešto sasvim drugačije. 'To što ćeš reći da ti je žao, ne znači da su stvari OK', obavestila me je prijateljica. Bila sam šokirana. Za mene je moj bes bio poput munje tokom letnjeg pljuska - brzi bljesak, snažan zvuk, a onda tajac. No, iskustvo sa mojom prijateljicom nateralo me je da shvatim da drugi ne mogu tako lako i brzo da izađu na kraj sa mojom 'grmljavinom'", objašnjava Jelena.

Naravno, svako od nas ima svoj način ispoljavanja besa. Ove šeme ponašanja uče se u najranijem detinjstvu, ili posmatranjem reakcija roditelja na bes, ili kroz samodobrambenu reakciju na način na koji su nas tretirali. Bolje razumevanje načina na koji se borite sa besom - ili se ne borite - pomoći će vam da izmenite bilo koju destruktivnu ulogu koju imate u emotivnim i poslovnim odnosima. Konstruktivno ispoljavanje besa znači da ostajete pri svojim ubeđenjima, ali to morate da uradite na svesnom nivou, planski i poštujući dostojanstvo drugih ljudi. Oni, koji izražavaju svoj bes na zdrav način su sigurne osobe koje autoritativno iznose svoje argumente, bez uvreda i omalovažavanja suprotne strane, što je, razumljivo, pravi način da se izbegne odbrambeni stav suprotne stare. Takođe, one se ne plaše konflikata, jer znaju da su sukobi mišljenja sastavni deo svakog odnosa. Njihovo ponašanje omogućava da različitosti i sukobi budu razrešeni na razuman, konstruktivan način.

Ukoliko ovakav pristup besu, nije vaš stil, onda je vreme da ga, uz malo treninga, končano naučite. Prvi korak jeste da identifikujete šta je to što generiše vaš bes. Drugi korak jeste da donesete odluku da nešto preduznete povodm toga. No, najvažnije od svega jeste da shvatite, i prihvatite, da se dugogodišnje navike ne mogu izmeniti preko noći. Za sticanje novih veština uvek je potrebna vežba. Imajte na umu da je bes prirodno osećanje koje ne treba da potsikujete, niti da poričete, kao i da ono može da, ukoliko se pravilno kanališe, bude sredstvo za napredak u životu.

BES VAN KONTROLE

Ukoliko smatrate da bes bitno ugrožava vaš normalan život, kako u emotivnoj vezi, tako i na poslu, i da zbog nemogunosti da ga pravilno kanališete trpite velike posledice, vreme je da se obratite stručnom licu za pomoć, ili da naučite da kontrolišete ovo osećanje. Navodimo vam nekoliko simptoma koji upućuju na zaključak da je vaš bes (možda) van kontrole:

- Delimično ili potpuno ste prekinuli odnose sa nekim članom familije ili bliskim prijateljem.
- Teško vam je da se opustite ili zabavite. Udaljili ste se od ljudi, koji su vam nekada bili bliski, i aktivnosti, u kojima ste nekada uživali. Razlog? Previše vas nerviraju ili su naporni.
- Trpite kritike drugih zbog načina na koji reagujete na stresne situacije? Većina ljudi nerado razgovara o ovim emocijama, ali ako su vam ljudi skrenuli pažnju na vaše ponašanje, onda je sigurno nešto ozbiljno.
- Osećate sramotu zbog ispada u stanju besa i zabrinuti ste da niste prekoračili granicu.
- Svakodnevi iritanti, poput gužve u saobraćaju ili sporosti i odbijanja deteta da se spremi za školu, glavni su izvori besa i frustracije.
- Svoje zdravstvene tegobe (učestala glavobolja, hronična slabost, depresija, bolovi u vratu i leđima) povezujete sa hroničnim stanjem stresa.
KRAJ


VRSTE BESA

Stručnjaci su načine ispoljavanja besa podelili u četiri kategorije:

PASIVAN: Jedan od dominantnih motiva za ove osebe jeste da udovolje okolini. Upravo zbog toga, ispod njihove smirene spoljašnjosti, krije se pravi vulkan besa u duši. Ovaj vid ponašanja direktna je posledica iskustava iz detinjstva, kada su naučili da ispoljavanje besa ima za posledicu kaznu ili odbacivanje okoline. Upravo zbog toga, ovi ljudi po svaku cenu izbegavaju konflikte. Izuzetno im je teško da kažu "Ne" i konstatno ih muči osećaj krivice zbog povređivanja drugih ljudi.

AGRESIVAN: Ove osobe sklone su agresivnom ponašanju, vređanju, maltretiranju i ponižavanju drugih ljudi. Njihovi izlivi besa mogu da izazovu priličnu emotivnu štetu kod ljudi koji su postali njihove žrtve.

PASIVNO - AGRESIVAN: Na izgled smirene i pomirljive, pasivno-agresivne osobe osećaju veliki otpor prema autoritetima, obavezama i odgovornosti. Sa raumevnjem će saslušati želje i potrebe drugih, ali ih gotovo nikada neće ispoštovati. Naklonost drugih, koju obično stiči neposredenošću i naočigled iskrenošću, zapravo korsite kao sredstvo kontrole nad ljudima i situacijama.

NEPRIJATELJSKI: Neprijateljski nastrojeni ljudi obično su oni koji stalno kritikuju, prigovaraju i osećaju da su pod velikim pritiskom obaveza. Ubeđeni su da ih drugi ljudi uzimaju zdravo za gotovo i utrošiće mnogo reči da bi ih ubedili da se ceo svet urotio protiv njih i da su oni, zapravo, najveće žrtve okolnosti.


KANALISANJE BESA

Kada je neko besan, najvažnija stvar koju treba da uradite jeste da ga saslušate, kažu stručnjaci. Nemojte mu se suprotstavljati, sačekajte da se "izduva" i, tek kada se potpuno smiri, možete racionalno da razgovarate o onome što je izazvalo bes. Većina ljudi jednostavno želi da bude saslušana, a pokazivanje saosećajnosti i razumevanja ("Jasno mi se zbog čega si toliko ljut!"), može znatno da ublaži negativna osećanja i pomogne u rešavanju problema.

Dajemo vam još nekoliko saveta o tome kako treba da "rukujete" ljudima, koji izražavaju bes na različite načine.

PASIVNA OSOBA

Ohrabrite je da ispolji svoj bes, a ne da ga drži u sebi. Kada se konačno otvori, nemojte negativno da reagujete tako što ćete je prekidati, kritikovati ili omalovažavati ono što vam upravo govori. Smireno saslušajte, a kada pasivna osoba završi svoje izlaganje, iznesite svoje mišljenje.

AGRESIVNA OSOBA

Izbegavajte direktno sučeljavanje sa agresivnom koja ima ispad besa, jer ćete samo "doliti ulje na vatru". Udaljite se od nje i odbijte da razgovarate sa njom sve dok ne povrati moć rasuđivanja.

PASIVNO-AGRESIVNA OSOBA

Ukoliko naiđete na odbijanje, "hladnu" raekciju ove osobe, nemojte reagovati u istom maniru. Zapamtite da se pasivno-agresivna osoba najviše plaši da je neko kontroliše, tako da ćete morati da uložite znatan trud da joj dokažete da nemate takve namere. Što je više ohrabrujete da se otvori, i kaže šta oseća, pokazujući joj svoje razumevanje, više ćete problema, pa i konflikata, rešiti. Napokon, i pasivno-agresivna osoba će shvatiti da ne želite njome da manipulišete, niti da je iskoristite, već samo da joj pomognete.

NEPRIJATELJSKI RASPOLOŽENA OSOBA

Ove osobe, jednostavno, izgledaju konstantno gnevne zbog svakodnevnih neugodnosti koje ostali ljudi lakše prihvataju i podnose. Zbog toga, one moraju da nauče da pričaju racionalno o svojim osećanjima, kao i da shvate da nisu dužni da izvrše sve što se od njih očekuje (što je i razlog zbog kojeg se osećaju loše i preopterećeno). Podstaknite ih da se bave fizičkom aktivnošću, da meditiraju ili da počnu da se bave nekim hobijem koji će im pomoći da se opuste.

www.svet.rs



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Idi na vrh
offline
  • Pridružio: 24 Feb 2004
  • Poruke: 3013

Zanimljiv tekst. Ko bi rekao da ce se naci u tim novinama.



Idi na vrh
offline
  • DR  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 08 Okt 2004
  • Poruke: 5450
  • Gde živiš: Beograd

Па наравно да није у тим новинама на које ти мислиш већ је преузет из Лепоте и здравља али сајт је www.svet.rs


Potreban je samo minut da se registrujete - da biste učestvovali u diskusiji:
Izaberite vaše korisničko ime [username] :
Vaša email adresa je [email] : Email adresa mora biti tačna!
Ukucajte željenu šifru [password] :
Ukucajte šifru ponovo [password again] :
Jezik [language] :




Ili se jednostavno uloguj preko Facebook-a:
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 529 korisnika na forumu :: 63 registrovanih, 7 sakrivenih i 459 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 1311 - dana 15 Nov 2012 21:40

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 4channer, AcaDinic, Acid_Burn, ALBION101, blackjack, BSD, Buzdovan, cedaveljas, CheefCoach, Chuck Norris, cottus gobio, crni vitez2, CUCLA70, CyberWarrior, Dragan Smiljanić, draggan, duxhm, Dušan Silni, El-Komadante, EOD, filiphr, helen1, igorpet, ivan979, ivance95, ivica976, iwan2real, Joja2, Kristian_KG, lijenština, ljuba sd, Manojlo, Markan_23, Marko Marković, MB120mm, mikrimaus, Milan A. Nikolic, milijarder, minmatar34957, miodrag2, Nikola Vucetic, ninareflex, pandur, pein, Pile Niš, Reddot, ruso2, sajbervulf, Saturn V, Shonewizard, simon.ss, Siniša Guša, stankovic, SVEVID2, tasosadikovic, Trpe Grozni, vathra, Viceroy2, Vlada78, Vladimir Stolic Stoorb, Wilson2, zuxbg, Žan Klod vam dam
Siguran hosting