Poslao: 06 Mar 2010 17:23
|
offline
- zeljko f
- Legendarni građanin
- Pridružio: 20 Jul 2008
- Poruke: 4682
|
Ja iskreno ne volim da cackam oko struje (dva puta me tresla struja sa bobine),i nemam neko preterano znanje oko toga. Ali dok sam se ranije zaludjivao i ugradjivao u kola razne satove za merenje i sijalice imao sam u kolima cak i ampermetar, situacija je bila sledeca (ne kazem da je tacno, ali ovako je pokazivao).
- u leru je struja punjenja 2-3 ampera (mozda i manje)
- kada se ukljuce farovi, struja punjenja skace na 20-tak ampera
- kada se ukljuce svi potrosaci, alternator daje maksimalno koliko moze (kod mene 40 ampera)
- kada je struja koju vuku potrosaci veca od struje koju daje alternator pali se lampica koja signalizira nedovoljno punjenje
Iz ovoga sledi da uredjaji za punjenje pune akumulator samo kada postoji i neka potrošnja struje iz istog.
Takodje sam instalirao i voltmetar, slucaj kada nijedan od potrosaca nije upaljen: radni napon u leru je oko 12V, kada dodajem gas napon skače do nekih 14V, onda padne na 13.5 i tu ostaje iako broj obrtaja raste.
A ovo sto ti kazes da ako svaki put palis, gasis a upaljena svetla, on vise potrosi nego sto napuni.To je teoretski moguce, ali kada bi stajao u mestu i samo ga palio i gasio, ali ti kada upalis kola predjes bar 1km.
|
|
|
Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
|
|
Poslao: 06 Mar 2010 18:36
|
offline
- Ričard
- Lavlje srce
- Supermoderator
- Zver!
- Electro maintenance engineer
- Pridružio: 28 Nov 2006
- Poruke: 13745
- Gde živiš: Vršac
|
Napisano: 06 Mar 2010 17:56
Akumulator ne puni napon V, nego struja A.
Alternator i aklumulator su izvori električne energije vezani paralelno. Regler je tu da reguliše koliko će se strujue iz alternatora pustiti u mrežu u zavisnosti od potrošnje. Šta radi regler; meri napon, određuje pobudu i limitira pobudu na maksimalnu struju. Ako pažljivo pročitaš moj post videćeš da sam napisao da je struja alternatora oko 60A, a da ne sme preći ukupnu potrošnju u automobilu. Moja greška je što u prvom postu nisam opisao ulogu reglera.
Kada se alternator pobudi o može raditi i bez akumulatora, mada to nije preporučljivo jer može doći do oštećenja pojedinih električnih uređaja zbog povećanog napona.
Ako imaš ampermetar, izvedi eksperiment. Izmeri koliku struju daje alternator u mrežu kada ima i kada nema akumulatora, sa naravno istim potrošačima, samo tako možeš utvrditi o čemu je reč.
Tebe niko ne tera da se slažeš sa nama, ali to je jednostavno već neko izmislio, proračunao i dokazao da u praksi to radi, tako da nema potrebe da sada mi proračunavamo.
Što se tiče stalno uključenih svetla, mene ne brine da li će se akumulator dovoljno napuniti, jer sigurno hoće, više me brine što se povećeva potrošnja automobila (jest da je to možda mizerno malo, ali treba uzeti u obzir) i što stalno uključena svetla više oštećuju ogledalo fara, to jest smanjuju mu vek trajanja.
Dopuna: 06 Mar 2010 18:36
Iz grafikona kojeg je postavio Branko62 vidi se da na leru alternator neće dati dovoljno struje za potrošnju sijalica i punjenje akumulatora, ali mišljenja sam da se to nadoknadi u vožnji. Opet nismo mi izmislili taj zakon, na zapadu je taj zakon u upotrebi godinama.
|
|
|
|
Poslao: 06 Mar 2010 18:44
|
offline
- branko62
- Elitni građanin
- Pridružio: 16 Mar 2008
- Poruke: 1567
- Gde živiš: Novi Sad
|
Citat:KOntrolna sijalica za punjenje akumulatora se pali kada napon na akumulatoru opadne ispod 13.3v A toje ujedno znak da alternator nepuni akumulator u da nesto nije uredu.
Sijalicu ukljucuje regler.
Odakle ti ovaj podatak o 13.3 V ? Ja sam elektronicar, ali nisam posebno upoznat sa autoelektrikom. Olovne akumulatore znam sa drugih podrucja primene, pa me interesuje ako znas vise.
Znam da su mehanicki "regleri" (kao nekad na fici) imali i kontrolu struje, ne samo napona, a ovi elektronski (kao na stojadinu npr) mislim da regulisu samo napon.
Ima li neko semu regulatora da vidimo ?
|
|
|
|
Poslao: 06 Mar 2010 20:50
|
offline
- Ričard
- Lavlje srce
- Supermoderator
- Zver!
- Electro maintenance engineer
- Pridružio: 28 Nov 2006
- Poruke: 13745
- Gde živiš: Vršac
|
Mislim da je taj na Fici kontrolisao struju i napon, jer je ugradjivan dinamo, a ne alternator. Takodje i na starijim traktorima su mehanicki regleri, isto iz razloga jer su ugradjivana dinama.
No, ja sam pronasao ovu semu:
|
|
|
|
Poslao: 06 Mar 2010 22:03
|
offline
- branko62
- Elitni građanin
- Pridružio: 16 Mar 2008
- Poruke: 1567
- Gde živiš: Novi Sad
|
Po ovoj semi T2 daje punu pobudu dok napon ne dostigne neku granicu (zener dioda), onda pocne da provodi T1 i blokira T2 sto smanjuje struju pobude... Nema nikakvog strujnog ogranicenja koliko vidim. Kontrolna sijalica je vezana izmedju akumulatora i plusa alternatora, tako da bi ona sijala morao bi napon koji daje alternator biti nekoliko volti nizi od alumulatorovog. Ako je samo malo nizi (sto znaci da alternator nista ne puni akumulator) ona nece svetleti ! Ona dijagnostikuje samo kad dodje do velike razlike - kvara.
P.S. na semi je i jedna greska. Emiter T2 nije spojen sa + nego "visi"
|
|
|
|
|
Poslao: 07 Mar 2010 08:41
|
offline
- branko62
- Elitni građanin
- Pridružio: 16 Mar 2008
- Poruke: 1567
- Gde živiš: Novi Sad
|
Niko nije rekao da je problem u voznji. Onda alternator sigurno ima dosta snage da podmiri sve potrosace i dopuni akumulator.
Problem moze biti zimi, kad kapacitet akumulatora pada, auto teze pali te potrosi vise struje, relacije su kratke po gradu sa puno stajanja u leru i uz ukljucene farove...
|
|
|
|
Poslao: 07 Mar 2010 09:05
|
offline
- Ričard
- Lavlje srce
- Supermoderator
- Zver!
- Electro maintenance engineer
- Pridružio: 28 Nov 2006
- Poruke: 13745
- Gde živiš: Vršac
|
Knell je napisao da mu je na leru napon u mreži 12,8V, što je u stvari i maksimalni napon koji akumulator može imati u mirovanju. Ja sada mogu izvesti zaključak da alternator ipak stvara dovoljan napon i struju inače bi napon sa tom potrošnjom pao ispod 12,8V.
|
|
|
|
Poslao: 07 Mar 2010 10:14
|
offline
- knell
- Zaslužni građanin
- Pridružio: 25 Feb 2008
- Poruke: 634
- Gde živiš: Basin City
|
Ricarde a koji je minimalan napon koji akumulator moze imati u mirovanju ispod kog ne bi smeo da padne napon kad auto radi u leru sa ukljucenim recimo svetlima i muzikom?
Sad me interesuje cisto da znam.
|
|
|
|
Poslao: 07 Mar 2010 12:11
|
offline
- Ričard
- Lavlje srce
- Supermoderator
- Zver!
- Electro maintenance engineer
- Pridružio: 28 Nov 2006
- Poruke: 13745
- Gde živiš: Vršac
|
12,8V je maksimalni napon akumulaotra dok auto ne radi, na to sam mislio kada sam napisao mirovanje. Ako na leru i padne na 12V smatram da to nije zabrinjavajuće. I samo tvoje iskustvo govori da se nema potrebe previše uzbuđavati oko toga, svakom kome akumulator preživi garantni rok koji propisuje proizvođač, treba biti zadovoljan. A koliko čujem, ako se nešto desi u garantnom roku, obično zamene akumulator.
Kod mene na fići je akumulator star 5 godina, valjda je zaslužio i da se nakon tog vremena zameni, ako crkne. Za to vreme je doživeo dva totalna pražnjenja.
Mislim da je previše uzbuđenja oko svega ovoga, na zapadu se koriste kratka svetla stalno uključena već godinama, nisam čuo da se neko žalio na akumulator. Kada se sve sabere i oduzme, mislim da je akumulator najjeftinija stvar u održavanju automobila.
|
|
|
|