Nauka vs. umetnost

Nauka vs. umetnost

offline
  • Pridružio: 18 Feb 2008
  • Poruke: 987
  • Gde živiš: na putu za jedno ostrvo

Davne 1997. g. britanski The Independent objavio je tekst o studiji uglednog psihijatra Eve Cibulkove koja smelo tvrdi da je Bolero Morisa Ravela delo nastalo kreacijom bolesnog uma. Po njoj, udarajuci ritam koji se ponavlja je primer za muzicku perseveraciju, odnosno ponavljanje preko krajnje i zeljene mere. Obrazlazuci svoj stav, ona iznosi da je ponavljanje reci ili postupaka karakteristicno za obolele od Alchajmerove bolesti i degenerativnih stanja mozga, kakva je, recimo, demencija. A u Boleru se ista muzicka fraza ponavlja 18 puta. Gospodja Cibulska kaze: “Najupecatljivija odlika Bolera je udarajuci ritam opsesivnog, skoro halucinatornog insistiranja, neka vrsta dance macabre.” Na ovakve izjave ju je ohrabrilo Ravelovo stanje dezorjentacije tokom izvodjenja njegovih muzickih dela i greske koje je pravio dok je pisao muziku. Moris Ravel je, zaista, bolovao od demencije i lecio se od nje. Ugledni psihijatar dodaje da se radi o “veoma privlacnoj, primamljivoj i senzualnoj temi, ali veoma iritirajucoj. Toliko ponavljanje nije tipicno za klasicnu muziku. Uobicajeno je da postoji tema koja se razvija.”

Da se podsetimo da je Ravel ovo delo napisao za balerinu Idu Rubinstajn i po motivima spanske muzike, koja je pod snaznim arapskim uticajima i neguje ponavljanje. Bolero je vrsta spanskog plesa.

Kao intelektualac, ne mogu a da se ne zapitam sme li se objavljivati studija koja govori o stvaranju muzike a da se ne zna kako se muzika stvara i kakav je um umetnika koji se bavi muzikom. Radi li se ovde o borbi ega izmedju nauke i umetnosti ili necem drugom?



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 07 Avg 2008
  • Poruke: 2528
  • Gde živiš: VII kat

Silija ::...ne mogu a da se ne zapitam sme li se objavljivati studija koja govori o stvaranju muzike a da se ne zna kako se muzika stvara i kakav je um umetnika koji se bavi muzikom. Radi li se ovde o borbi ega izmedju nauke i umetnosti ili necem drugom?
Možemo se zapitati i da li je uopšte potrebno razmatrati umetnost kroz prizmu ličnosti umetnika. Na nekom nivou umetnost se i ne može razumeti. Ali je predmet proučavanja brojnih naučnih disciplina upravo umetnost, a ja nikako ne mogu negirati njihovu svrhu u potpunosti.

U istoriji umetnosti je neposredno pre i nakon Drugog svetskog rata postojala tendencija da se objedine gotovo sve humanističke discipline, koje bi činile nekakvu super nauku kojoj ne bi promakao niti jedan detalj nekog umetničkog dela, a koji bi mogao doprineti razrešenju zagonetke značenja i smisla prikazanog. I dok se nekolicina istoričara umetnosti manje više uspešno nosila sa ovim zadatkom, većina je shvatila da baš i nije dorasla takvim zahtevima sveopšteg znanja. Donekle utopijski koncept interdisciplinarnosti sveo se na pojedinačne studije koje dosta usko gledaju na neke "zadate teme".

U konkretnom slučaju, ne mislim da je neopravdan pokušaj analize umetničkog dela i uz pomoć znanja iz oblasti psihijatrije. Ali ovako izloženo liči na uspostavljanje dijagnoze uz pomoć umetnosti, što po mom mišljenju ničemu ne služi.



offline
  • Pridružio: 13 Jun 2009
  • Poruke: 777

Ja ću samo da napišem da nije tačno da umetnost nastaje kao posledica patologije.
Repeticija se javlja kao posledica traume, to je tačno, ali u umetnosti ona zna da bude akcenat kome je svrha da pojača, naglasi, podvuče nešto što je izuzetno važno.
Ne mislim da je nauka VS umetnost jer znam, čula sam, čitala, upoznala mnogo naučnika koji su umetnici kao i dosta umetnika koji su se bavili određenim naukama, npr. (kad već pominjemo psihijatriju) izuzetno bitan dr Hugo Klajn Zagrljaj

Nažalost, danas se svako zove naučnikom i dovoljno je da završi specijalizaciju iz psihijatrije (a godišnje ih završi ko zna koliko hiljada u celom svetu) na kojoj BTW ne uči NIŠTA o umetnosti i da proglasi sve umetnike za bolesnike i pacijente, a umetnost za posledicu bolesti.
Čini mi se da je za razumevanje odnosa talenta i razuma potrebno da osoba talenat poseduje bar u određenoj količini Wink inače ne zna o čemu priča već je samo kritičar nečega što ne razume i u šta nema nikakav uvid. Ziveli

offline
  • Pridružio: 18 Feb 2008
  • Poruke: 987
  • Gde živiš: na putu za jedno ostrvo

Citat:U konkretnom slučaju, ne mislim da je neopravdan pokušaj analize umetničkog dela i uz pomoć znanja iz oblasti psihijatrije. Ali ovako izloženo liči na uspostavljanje dijagnoze uz pomoć umetnosti, što po mom mišljenju ničemu ne služi.

tacno tako. i ja zato postavljam pitanje zasto studija koja lici na razmisljanje uz kafu jedne gospodje koja je psihijatar biva objavljena u uglednom medicinskom dnevniku a potom i pomenuta u uglednom britanskom listu. autor studije se nije bavio ni repeticijom u umetnosti ni repeticijom u muzici, niti je uzeo u obzir stvaralastvo muzickog "target-a" (ne mogu a da ne upotrebim ovu rec jer sinkretizuje i umetnika kao metu i potrebu za pomodarstvom autora studije), te doneo podatke u koliko je dela prisutna ta vrsta muzicke teme, odnosno ponavljanja.

Citat:Ne mislim da je nauka VS umetnost jer znam, čula sam, čitala, upoznala mnogo naučnika koji su umetnici kao i dosta umetnika koji su se bavili određenim naukama, npr. (kad već pominjemo psihijatriju) izuzetno bitan dr Hugo Klajn.

ovakva neodgovornost od strane nauke je vrlo cesta i rasprostranjena. suprotni primeri su u manjini. cak i da je procenat veci, to nije za utehu. jer to se desava u svakoj oblasti. sigurna sam da svako od vas koji se bavite nekim umetnostima poznajete primere u kojima strucnjaci dobijaju "Amin" da govore o necemu sto nedovoljno poznaju. ili vec imaju neke druge razloge.

offline
  • Pridružio: 13 Jun 2009
  • Poruke: 777

Silija ::
tacno tako. i ja zato postavljam pitanje zasto studija koja lici na razmisljanje uz kafu jedne gospodje koja je psihijatar biva objavljena u uglednom medicinskom dnevniku a potom i pomenuta u uglednom britanskom listu.

To je dobro pitanje, a urednik dotičnog lista verovatno ima i dobar odgovor.
Ne znam kontekst u kom je tekst objavljen, kao ni šta je tome prethodilo, ali sigurna sam da postoji dobar razlog i da nije slučano Wink

Citat:autor studije se nije bavio ni repeticijom u umetnosti ni repeticijom u muzici, niti je uzeo u obzir stvaralastvo muzickog "target-a" (ne mogu a da ne upotrebim ovu rec jer sinkretizuje i umetnika kao metu i potrebu za pomodarstvom autora studije), te doneo podatke u koliko je dela prisutna ta vrsta muzicke teme, odnosno ponavljanja.
Ako sam dobro pročitala i razumela autorka se, zapravo, bavila isključivo primerom Ravela što, definitivno, nije dovoljno ni za kakav ni stav ni istraživanje a time tekst gubi na značaju i validnosti.


Citat:sigurna sam da svako od vas koji se bavite nekim umetnostima poznajete primere u kojima strucnjaci dobijaju "Amin" da govore o necemu sto nedovoljno poznaju. ili vec imaju neke druge razloge.
Da. Svi smo svedoci toga. "Stručnjaci" - pod navodnicima.
Svako proizvoljno može da piše o čemu hoće, šta hoće i to ne mora da bude tačno.
Čitaoc je ta koji ima težak zadatak da odvoji tačne i precizne istine od insinuacija i tekstova čije objavljivanje ima drugu pozadinu.

Znaš li šta je prethodilo objavljivanju tog teksta ? Koji događaj ?
Često te informacije pomažu u razumevanju razloga zbog kojih je studija, koja je očigledno na labavim nogama, lansirana široj javnosti Wink

offline
  • Pridružio: 18 Feb 2008
  • Poruke: 987
  • Gde živiš: na putu za jedno ostrvo

ja sam za ovo saznala drugim putem, a informaciju o studiji i clanak u "independentu" sam pronasla za potrebe ovog posta. ali sasvim je ocito da se misljenje gospodje cibulkove smatra validnim.

mislim da ovde nije u pitanju klasicna nestrucnost. ljudi koji se upustaju u pisanje ovakvih studija najcesce jesu strucnjaci u svojim oblastima. medjutim, oni su uslovljeni objavljivanjem naucnih radova jer se smatra da se tako gradi karijeru, a osim toga to je uslov za sticanje dodatnih titula. kad se dodje do toga, niko nije voljan da ulozi trud koji takav posao zahteva.

navescu sada primer koji je mene duboko nervirao. sekspirovo delo je toliko znacajno da je cesto podlozno "otkrivanju novih momenata' u njegovom stvaralastvu. svojevremeno je bila ekspanzija studija koje su se bavile hamletovim edipovim kompleksom. cela prica se zasnivala na tome da je hamlet "jako tesko podneo to sto se majka preudala cetiri meseca posle oceve smrti". da ne znate ama bas nista ni o seksipru ni o hamletu, zapitali biste se: pa, zar je normalno da se zena uda 4 meseca posle smrti muza a da joj buduci muz pri tom nije bio ljubavnik do tada i zar je bolesno to sto je njenom sinu to tesko palo??!! a ako uzmete u obzir sopstveno znanje o autoru i samom delu, ovakva pomisao je potpuno nebulozna. jer, sekspir je bio pesnik u dusi. nije prihvacen kao pesnik i latio se pisanja drama. nijedna njegova drama nije dramaturski dobra. ali one imaju izvanrednu karakterologiju, pune su mudrosti i odisu maestralnom vladavinom jezika te velikom erudicijom i sekspir je tu gde danas jeste. ono sto je najvaznije, sekspir je naprosto uzimao po vise tema za jednu dramu da bi one zadovoljile razlicite strukture i privukle veci deo gledalaca. pisao je, dakle, za ono sto se naziva"svetinom". a ipak, to je danas jedna od prihvacenih teorija u sekspirologiji.

offline
  • Pridružio: 13 Jun 2009
  • Poruke: 777

Silija ::
mislim da ovde nije u pitanju klasicna nestrucnost.


Jedan ozbiljan stručnjak ne može sebi da dozvoli ovakav tekst i istraživanje zasnovano na jednom jedinom primeru GUZ - Glavom U Zid
To je neozbiljno.
Stručnjak mora biti precizan, temeljan i tačan i očigledno je kad to nije.

Bojim se da su dotičnu gospodju vodile neke druge tendencije pri pisanju...

Citat:svojevremeno je bila ekspanzija studija koje su se bavile hamletovim edipovim kompleksom

Šekspir nikako nije mogao biti edipovac i nije to bio ništa više od svih ostalih muškaraca.
Niti Hamleta ne vodi želja da spava sa svojom majkom, niti oni koji definišu Edipov kompleks kao preteranu vezanost za majku imaju pojma o čemu pričaju.
Edipov kompleks nije vezanost za majku nego seksualna tendencija ka njoj.
Sve češće su ozloađene žene, kako u umetnosti, tako i u nauci, usled nemogućnosti da se nose sa važnošću objekta majke u unutrašnjem prostoru njihovog muškarca kao i kompeticijom, sklone da brljaju proizvoljno obrađuući temu Edipovog kompleksa, umesto lepo da shvate da je majka jedna i da se sa njom ne mogu porediti. Wink

Citat:
. cela prica se zasnivala na tome da je hamlet "jako tesko podneo to sto se majka preudala cetiri meseca posle oceve smrti". da ne znate ama bas nista ni o seksipru ni o hamletu, zapitali biste se: pa, zar je normalno da se zena uda 4 meseca posle smrti muza a da joj buduci muz pri tom nije bio ljubavnik do tada i zar je bolesno to sto je njenom sinu to tesko palo??


Ne treba zanemariti da je kraljevstvo u pitanju Cool tako da lični i porodični odnosi dobijaju sasvim drugu dimenziju nego što bi, npr. imali da je u pitanju jedna obična porodica...

A "Kraljevstvo za konja..." u Ričardu ... ne pleni vam pažnju ?

Citat:nijedna njegova drama nije dramaturski dobra.

Nije da nije ... Bebee Dol No, o tom-potom, da ne produbljujem jer tema nije Šekspir Ziveli

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 778 korisnika na forumu :: 37 registrovanih, 7 sakrivenih i 734 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3028 - dana 22 Nov 2019 07:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 9k38, A.R.Chafee.Jr., amaterSRB, aramis s, bieffe, Botovac, cezar 35, CheefCoach, Fisherman, Gibli, kalens021, Kibice, Krusarac, KUZMAR, madza, manda87, Markoni29, MB120mm, Milan A. Nikolic, milenko crazy north, nemkea71, nuke92, Oscar, pjaka2001, Recce, repac, segax1, Stanlio, stegonosa, Toni, Trpe Grozni, VJ, Vlad000, Vlada1389, Warhawk, Webb, yufighter