Mandati i blanko ostavke

2

Mandati i blanko ostavke

offline
  • tuzor  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 03 Sep 2007
  • Poruke: 4115
  • Gde živiš: U Kraljevstvu duha

У сваком статуту општине/града, као највишем правном акту општине/града, постоји одредба којом се одређује број одборника који сачињавају ту скупштину општине/града. Чланом 11. став 2. Закона о локалној самоуправи прописује се да се статутом, поред осталог, нарочито уређује и "број одборника скупштине јединице локалне самоуправе". Чланом 29. овог закона одређено је да се број одборника у скупштини општине утврђује статутом општине, "с тим што не може бити мањи од 19, ни већи од 75". Члан 66. став 2. Закона прописује да скупштину града "сачињавају одборници чији се број утврђује статутом града, с тим што њихов број не може бити већи од 90". Пошто из питања закључујем да је реч о општини, статутом те општине утврђен је број одборника који чине ту скупштину општине. Наравно да је тај број тачно одређен, односно није дат у некаквом распону. Претпоставимо да је утврђен број од 50 одборника.

Зашто сматрам да је неопходно навођење ових одредби? Зато што нико нема право да својим поступцима, односно чињењем или нечињењем, утиче на то да скупштина има недовољан број одборника. Ако то узрокује поступање подносиоца изборне листе, јасно је да је он одговоран. Али, питање његове одговорности, овако схваћене, не решава проблем у вези неодређивања кандидата којима треба доделити мандат одборника.

Једно је питање ако су уместо одборника којима је утврђен престанак мандата (примера ради, на основу оставки поднетих у њихово име) изабрани "неки други" одборници, пре него што је донета и објављена одлука Уставног суда. Друго је питање ако је утврђен престанак мандата (по било ком основу који закон предвиђа), али подносилац изборне листе не достави податке изборној комисији, односно не одреди кандидате којима се додељују припадајући мандати. Може ли, у том случају, изборна комисија те општине ex officio да утврди кандидате са те изборне листе по њиховом редоследу на листи, и припадајуће мандате додели кандидатима према њиховом редоследу на листи? Буде, на пример, 10 већ додељених "неспорних" мандата (редни бројеви: 1, 2, 5, 11, 14, 18, 26, 30, 42 и 47), па изборна комисија додели три припадајућа мандата кандидатима под редним бројевима 3, 4 и 6.

То би значило да изборна комисија преузме на себе нешто, за шта нема упориште у закону, и да се представља као спроводилац одлуке Уставног суда који је одлучио да не гледа у Закон о локалним изборима. Не заборавимо: члан 42. Закона о локалним изборима јасно прописује да се мандати који припадају одређеној изборној листи додељују кандидатима са те листе у складу са одредбама овог закона. Једина одредба овог закона, која прописује начин доделе мандата у случају кад одборнику престане мандат пре истека времена на које је биран, јесте управо оно што прописује већ помињани члан 48.

Још нешто: по важећем Закону о локалним изборима, изборна комисија је упућена на подносиоце изборних листа, почев од поступка кандидовања, преко спровођења избора, утврђивања и објављивања изборних резултата, расподеле мандата, престанка мандата ... Дакле, све време док траје мандат одборника изборна комисија је у прилици да "правно општи" са подносиоцима изборних листа, са чијих листа су кандидати добили мандат одборника.

"Одборнички хаос" у Србији је већ направљен. Право је погажено, и унижено. Судови и органи за спровођење избора обесмишљени. Када би се одржали неки "превремени" избори по (преосталим) одредбама Закона о локалним изборима, стичем утисак да би било "крви до колена". Неко за то треба да одговара, и то дебело.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 23 Feb 2011
  • Poruke: 6

Napisano: 26 Feb 2011 16:03

Iz svega ovoga, odluka US, blanko ostavki, vraćanja mandta i td., blago rečeno, možemo zaključiti da je to priča o magarcu i šangarepi na dugačkom štapu. A od koga to zavisi, i kako stvari stoje, nismo mnogo više ni mogli očekivati...
Nisam pravnik, ali u kom pravcu se sve odvija možda nam se mogu desiti i prevremeni izbori ???
Ukidanjem člana 43. za koje sam mislio da je u njemu „ukinut „ samo deo koji govori da će: Podnosilac izborne liste dostaviti izbornoj komisiji jedinice lokalne samouprave podatke o tome kojim (prvenstveno ova reč ) kandidatima sa izborne liste se dodeljuju odbornički mandati, već nastaju nepremostivi problemi. Međutim , ako nije u skladu ceo član, kako neko misli da će se sprovoditi izbori bez ostalih odredaba tog člana za koje smatram da su više tehničke prirode.
Znači da se Zakon “doteruje” kako nekom odgovara bez obzira na štetne i katastrofalne posledice i neprimenjljiv je za sledeće izbore, bili oni redovni ili vanredni. Što nas i nažalost ništa ni ne iznenađuje i ne čudi. To sad više nije ni pravno već mi više liči na zdravstveno pitanje...

Kad već imaš toliko volje i živaca zamolio bih te za komentar i odgovor na konkretnu situaciju u skupštini opštine:
Preminuo je odbornik (pre gotovo godinu dana), podnosilac izborne liste nije odredio kandidata sa svoje izborne liste na kojoj je bio pomenuti odbornik i kome je eto, nažalost , prestao mandat pre isteka vremena na koje je biran. Na izbonoj listi pod rednim brojem 1 je odbornik, pod rednim brojem 2 je kandidat koji može biti odbornik, ali više nije u toj stranci, dalje slede opet odbornici i dva kandidata koja su napustila stranku . Pod rednim brojem 14 je kandidat za odbornika koji je u stranci kao i pod rednim brojem 21, 27, 35... i td. Zatim slede kandidati članovi stranke za koje takođe nema nikakvih prepreka da se predlože i budu odbornici. Međutim iz samovolje, bahatosti i ko zna sve čega još, podnosilac izborne liste neće da predlog, neće da dostavi podatke kog kandidata predlaže za odbornika opštinskoj izbornoj komisiji tj. skupštini opštine. Šta se može učiniti u toj situaciji.
Neka “tumačenja” su da i kandidat sa izborne liste na rednom broju 2. (jer su vlasnici mandata građani ... ), a nakon odluke i tumačenja US o “eliminisanju” uticaja političkih partija i njihovoj posredničkoj ulozi i td. može i treba da dobije mandat odbornika (uprkos članu 48.).
Drugo još argumentovanije je kako kandidat pod rednim brojem 14 koji je redovan član stranke ili i ostali 21, 27, 35... mogu da ostvare to svoje pravo. Jeste da su to sad malo više unutarpartijske stvari i okolnosti, ali niko nema pravo da uskraćuje građanima njihovog predstavnika u lokalnom parlamentu u skladu sa tumačenjem suverenosti i svih ostalih ustavom i međunarodnim pravima građana...
Šta činiti, kome i da li se žaliti, odnosno tužiti.
Drugo:
Po pitanju vraćanja odborničkih mandata odbornicima kojima je odbornički mandat oduzet aktiviranjem blanko ostavki , obzirom da je od objavljivanja odluke Ustavnog suda 21. maja 2010. godine proslo vise od sest meseci (a mi smo se bavili skupstinskom komisijom, skupstinom, opstinskim, odnosno visim i upravnim sudom postupajuci po necijim instrukcijama...), pitam da li je sada kasno za obracanje Ustavnom sudu... Odluku Upravnog suda koja upućuje da na to da je nenadležan tj. da je Ustavni sud taj koji je “doneo” promene pa prema tome po njegovom zakonu one treba i da se sprovode. Od dostave odluke Upravnog suda prošlo je 40 dana.
Prijatan vikend,
pozdrav i hvala

Dopuna: 28 Feb 2011 16:01

... mozda i ovo nekome bude od koristi...

Intervju predsednice Ustavnog suda dr Bose Nenadić agenciji TANJUG, objavljen 26.04.2010.

Ona je navela da je Ustavni sud ocenio neustavnom i zakonsku odredbu o raspodeli poslaničkih mandata koja je strankama omogućavala da samostalno odlučuju ko će od kandidata sa liste dobiti mandat, umesto da se oni rasporede po redosledu na listi.

- U nekim opštinama su u medjuveremenu održani i vanredni izbori, neki odbornici su podneli ustavnu žalbu, a drugi nisu, pa ostaje da vidimo kako će se postupci po tim žalbama okončati.- kazala je Nenadićeva i posebno naglasila da su postupak izvršenja i dejstvo odluke izričto propisani Zakonom o Ustavnom sudu Srbije.

Dopuna: 17 Jun 2011 19:50

SAOPŠTENJE SA 19. REDOVNE SEDNICE USTAVNOG SUDA ODRŽANE 5. MAJA 2011. GODINE

Ustavni sud je na 19. redovnoj sednici odlučio o 88 predmeta, a u predmetima IUz - 349/2009, Už-1395/2008, Už-782/2009, Už- 4159/2010, Už- 4208/2010, Už- 998/2011, Už- 1014/2011 i Už- 1117/2011 je odložio razmatranje i odlučivanje.

I U predmetima ocene ustavnosti zakona Ustavni sud je:

– pokrenuo postupak za ocenu ustavnosti odredaba člana 48. Zakona o lokalnim izborima ("Sl. glasnik RS", br. 129/2007) kojima je propisano: da kada odborniku prestane mandat pre isteka vremena na koje je izabran, mandat pripada podnosiocu izborne liste sa čije liste je bio izabran odbornik kome je prestao mandat i da taj mandat izborna komisija dodeljuje kandidatu koga odredi podnosilac izborne liste, da izborna komisija odborniku izdaje uverenje da je izabran (stav 1); da kad odborniku prestane mandat pre isteka vremena na koje je izabran, a na izbornoj listi sa koje je odbornik bio izabran nema kandidata za koje podnosilac izborne liste nije dobio mandat, mandat pripada podnosiocu izborne liste koji ima sledeći najveći količnik a za njega nije dobio mandat (stav 2); da mandat novog odbornika traje do isteka mandata odbornika kome je prestao mandat (stav 3) i da se od kandidata pre potvrđivanja mandata pribavlja pismena saglasnost da prihvata mandat (stav 4), jer je ocenio da se osnovano postavlja pitanje saglasnosti osporenih odredaba sa Ustavom. (predmet IUz - 1241/2010)

Dopuna: 12 Jul 2011 21:07

vlada je donela Zakon o izmenama Zakona o lokalnim izborima
ПРЕДЛОГ ЗАКОНАО ИЗМЕНАМА И ДОПУНАМА ЗАКОНА О ЛОКАЛНИМ ИЗБОРИМА

Члан 1.

У Закону о локалним изборима („Службени гласник РС”, бр. 129/07 и 34/10 – УС), у члану 5. речи: „других политичких организација” бришу се.

Члан 2.

У члану 8. став 2. број: „90” замењује се бројем: „60”.

Члан 3.

У члану 14. став 2. реч: „општинске” брише се.
У ставу 11. речи: „надлежном окружном суду” замењују се речима: „Управном суду”.

Члан 4.

У члану 18. став 1. мења се и гласи:
„Кандидате за одборнике могу предлагати регистроване политичке странке, коалиције регистрованих политичких странака, као и групе грађана чије изборне листе својим потписима подржи најмање 30 бирача по предлогу за сваког кандидата на изборној листи. Предлагач мора на изборној листи имати најмање једну трећину кандидата од укупног броја одборника који се бира.”

Члан 5.

У члану 20. став 3. мења се и гласи:
„На изборној листи међу свака три кандидата по редоследу на листи (прва три места, друга три места и тако до краја листе) мора бити најмање по један кандидат – припадник оног пола који је мање заступљен на листи.”

Члан 6.

После члана 42. додаје се члан 43, који гласи:

„Члан 43.

Изборна комисија јединице локалне самоуправе ће најкасније у року од 10 дана од дана објављивања укупних резултата избора све добијене мандате са изборне листе доделити кандидатима по редоследу на изборној листи, почев од првог кандидата са листе.”

Члан 7.

После члана 46. додаје се члан 47, који гласи:

„Члан 47.

Одборник лично подноси оставку, оверену код органа надлежног за оверу потписа, председнику скупштине јединице локалне самоуправе, у року од три дана од дана овере.
Председник скупштине јединице локалне самоуправе је дужан да поднету оставку стави на дневни ред скупштине на првој наредној седници, са предлогом да то буде прва тачка дневног реда.”

Члан 8.

У члану 48. став 1. мења се и гласи:
„Када одборнику престане мандат пре истека времена на које је изабран, мандат се додељује првом следећем кандидату са исте изборне листе коме није био додељен мандат одборника.”
После става 1. додају се нови ст. 2. и 3, који гласе:
„Када одборнику који је изабран са коалиционе изборне листе престане мандат пре истека времена на које је изабран, мандат се додељује првом следећем кандидату на изборној листи коме није био додељен мандат  припаднику исте политичке странке.
Кандидату коме је био додељен мандат одборника, а којем је мандат престао због преузимања функције председника општине или градоначелника, односно заменика председника општине или заменика градоначелника, мандат се поново додељује у истом сазиву скупштине јединице локалне самоуправе под условима:
– да је кандидату престала функција председника општине или градоначелника, односно заменика председника општине или заменика градоначелника;
– да постоји упражњено одборничко место које припада истој изборној листи, и
– да је изборној комисији јединице локалне самоуправе кандидат поднео захтев за доделу мандата одборника.”
Досадашњи ст. 2, 3. и 4. постају ст. 4, 5. и 6.

Члан 9.

У чл. 49, 50. и 54. став 1. речи: „надлежни окружни суд” у различитом падежу замењују се речима: „Управни суд” у одговарајућем падежу.

Члан 10.

У члану 55. став 3. реч: „општинска” брише се.

Члан 11.

У члану 56. став 7. речи: „надлежном окружном суду” замењују се речима: „Управном суду”.

Члан 12.

Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије”, а одредбе чл. 6. и 8. овог закона примењују се од расписивања наредних избора за одборнике скупштине јединице



Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 827 korisnika na forumu :: 3 registrovanih, 0 sakrivenih i 824 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: draggan, MilosKop, Shilok