Blender vodič - uvod za početnike (v2.70)

Blender vodič - uvod za početnike (v2.70)

offline
  • Pridružio: 14 Feb 2008
  • Poruke: 12150

Napomena :
Tutorijal je napisan još krajem 2013. godine i nikada nisam stigao da ga završim. Nove verzije blendera imaju izmenjeni korisnički interfejs, međutim 95% ovog tutorijala još uvek važi a preostalih 5% se mogu bez problema primeniti na novu verziju uz par izmena.
Ne znam da li ću završiti ovaj tutorijal ikada ali svakako ovo što jeste napisano će vam, verujem i nadam se, poprilično pomoći ukoliko se prvi put susrećete sa Blenderom.
Moguće je i da postoje neprecizne informacije - u tom slučaju slobodno napišite post i ispravite me Ziveli

Prvi deo ovog vodiča će biti potpuno posvećen blenderu. Naučićete :

Korisnički interfejs blendera
Osnovne operacije u blenderu
Nekoliko Modifier-a
Par specijalnih operacija
Kako se prave UV mape
Osnove animiranja
Osnove i nešto napredniju upotrebu Riga uz animiranje osnovnih pokreta čoveka
Šta ne treba raditi ukoliko pravite modele za igre



Šta je blender?
Blender je besplatna aplikacija za obradu 3D modela.
Sa njim može sve od navedenog da se uradi :
- Modeliranje 3D modela
- Kreiranje fotorealističnih scena (Bilo koja oblast)
- Kreiranje animiranih filmova na profesionalnom nivou
- Kreiranje igara (ima svoj ugrađeni endžin)
- Kreiranje modela za video igre ili pravljenje animacija
- Kreiranje UV mapa
I mnogo drugog. Iako zvuči natrpano, sve je lepo spakovano u odličan interfejs i veoma je moćno.

Drugi deo će se nadovezati na ovaj vodič i uključiće Unity, u kome ćemo videti kakva je integracija sa Blenderom i napravićemo malu scenu/igru.

Indeks

Početak - Interfejs
- Od čega je interfejs sastavljen i kako izvršiti izmene na njemu

Osnovne operacije u blenderu
- Object Mode režim
-- Opcije u 3D View editoru koje ćemo često koristiti
-- Viewport Shading
-- Pivot Point
-- 3D Manipulator
-- Layers
-- Proportional editing
-- Snap
-- Render
- Prečice koje ćemo često koristiti
-- Specijalni meni
-- Brza pretraga
-- Pregled iz određene strane
-- Meni za izbor brisanja
-- Panel sa opcijama i panel sa podacima
Edit mode
- Subdivide
- Loopcuts
- Nazad na selekcije / Scale ivica
- Extrude
- Preciznost
-- Zaključavanje po osi
-- Unošenje tačnih jedinica

Smoothing
UV Mape
- Šta su UV Mape i kakve metode postoje
- Kreiranje UV Mape u blenderu
- Seams
- Eksportovanje mape za obradu u drugoj aplikaciji
Rig - kreiranje osnovnog kostura za humanoide
- Bone constraints
- Inverse Kinematics (IK)
Animiranje
- Obična animacija
- Animiranje Riga (Osnovne animacije humanoida)
- Animiranje izraza lica - Shape Keys
B: Spremanje animacije za uvoz u Unity
Saveti, korisne prečice i sl.



- u tekstu označava korisnu informaciju, savet

- u tekstu označava upozorenje



Interfejs


Interfejs Blendera je prošao kroz dosta izmena tokom verzija. Trenutno je sasvim prijatno nastrojen početnicima i optimizovan na taj način da prikaže potrebne alate samo kada su zaista potrebni.

Međutim i pored toga, mnogima ne odgovara isti a zahvaljujući divnoj zajednici imamo potpuno dinamični interfejs u blenderu koji možete podesiti po želji potpuno, od boje do prikaza. Verzija u toku pisanja ovog teksta je 2.69, koja izgleda ovako :



Ukoliko pogledate screenshot, videćete da se interfejs sastoji od mnogo pod grupa kontrola na ekranu. Sledeći isečci su zapravo sa tog screenshota gore.

Ovo je jedan deo interfejsa u blenderu :



Na njemu sa leve strane možemo videti jedan region, koji sadrži panele :



Koji sadrže kontrole :


Dakle, blender interfejs je sastavljen iz više delova koji imaju regione na kojima se nalaze razne kontrole grupisane u panelima.

Svaki deo interfejsa (Zvaćemo ga editor odavde pa na dalje) možete izmeniti po želji, dodati nove editore ili izmeniti redosled i rotaciu panela.

Klikom na ovo dugme :


Pojaviće se meni u kome možete izabrati tip editora. Izborom će se taj editor promeniti, recimo ukoliko kliknem na "Uv/Image editor", umesto 3D editora na tom mestu će se opjaviti novi - "UV/Image Editor".
Na ovom screenshotu je to demonstrirano a ujedno obeleženo svako dugme na trenutnom interfejsu koje može promeniti tip editora.




Blender interfejs se sastoji iz više editora koji se mogu izmeniti po želji. Svaki editor ima svoj region koji sadrži dodatne kontrole.

Dakle u prethodnom screenshotu smo promenili tip editora. Međutim, recimo da nam treba dodatni editor, recimo da želimo da vidimo 3D editor pored Uv/Image editora na ekranu, kako bi olakšali sebi rad. Kako možemo ovo postići ?

Ukoliko kliknem na ovo dugme, koje se nalazi u uglu editora :

i povučem ga levo, blender će odmah podeliti trenutni editor na dva dela, dodavajući potpuno novi editor koji možemo upotrebiti.



U slučaju na screenshotu sam preko dugmeta za izbor editora izabrao "3D" editor nakon što sam prevukao novi editor.
Sledeći gif će demonstrirati sve što smo naučili o interfejsu a ujedno i kako da se otarasimo novog editora koji smo kreirali.


Dakle, u gifu :
- Menjamo tip editora u UV/Image
- Kreiramo novi editor
- Demonstriramo kako možemo ponovo da promenimo bilo koji tip editora na ekranu
- Povlačenjem ikonice koju smo koristili da napravimo novi editor ka suprotnoj strani, pojaviće se strelica koja je indikator da jednom kada pustimo klik taj editor nestaje.


Kako blender koristi unikatnu šemu za kontrolu svega na ekranu, nekim korisnicima koji dolaze iz 3DS Max-a, Maye ili drugih programa to ne odgovara. Blender ima preset opcije za Max i Maya podešavanja a ujedno korisniku daje kontrolu da promeni svaku prečicu, kontrolu ili način rada osnovnih sistema.


Blender poseduje mogućnost da sačuva izgled ekrana u sam .blend fajl koji je osnovni za rad. Korisnici prilikom otvaranja .blend fajla imaju mogućnost da učitaju interfejs koji je osoba koristila ranije dok je radila na projektu.


Osnovne operacije u blenderu


Rad sa modelima na sceni se deli u dva dela :
- Object mode izmene
- Edit mode izmene

U 3D View editoru u panelu sa leve strane postoje kontrole vezane za svaki režim u kome radimo. One se same menjaju po potrebi.

Object mode režim

Dok ste u ovom režimu selekcija modela na sceni je celokupna a odavde možete da vršite osnovne operacije nad modelom poput : proporcionalnog smanjivanja, menjanja veličine celokupnog modela, primenjivanja modifiera (nešto više kasnije o njima), i slično. Ukoliko izuzmemo modifiere u ovom režimu se ne mogu napraviti velike izmene deformiranja modela.

Za sve bitnije operacije kada je izmenjivanje u pitanju, morate biti u Edit mode režimu.

Opcije u 3D View editoru koje ćemo često koristiti
Međutim pre nego što pređemo na isti, moramo da se upoznamo sa nekim korisnim alatima koje ćete koristiti svakodnevno u modeliranju a koje se nalaze u 3D View editoru.

3D View editor u donjem delu ima posebnu dugmad koja se koristi u tom editoru:




Vidimo tri menija :
View - zadužen za opcije prikaza na ekranu
Select - zadužen za selekcije na ekranu
Object - zadužen za moguće izmene u Object mode režimu

Viewport Shading
Odmah nakon toga postoji izbor režima rada, nakon njega ikonica : Viewport Shading koja je zadužena za način prikaza modela. Ona može prikazati render modela, model sa teksturom na njemu, model bez teksture, žičani prikaz modela ili granični okvir modela. Ovaj gif će ukratko proći kroz svaku opciju Viewport Shading ikonice.




kada smo kasnije u Edit Mode režimu, često ćemo koristiti "Wireframe" prikaz, prečica za isti je "Z" na tastaturi u podešavanjima koja dolaze uz blender.

Pivot point
Idemo dalje, sledeća ikonica je Pivot Point. ona prikazuje opcije za centar oko koga se vrše sve bitnije akcije. Ovo je veoma bitna stavka u blenderu i ukoliko nije pravilno podešena dobićete nepoželjne efekte prilikom svake akcije. Uzevši u obzir da ćemo ovaj alat objasniti kasnije u Edit mode režimu, nastavak sledi tamo.

3D Manipulator
Aktiviranjem ove ikonice ćete u 3D prikazu videti manipulator sa tri ose : X Y Z. Njega možete koristiti za pomeranje modela ili bilo kog dela istog. Blender projektuje ose prema prikazu kamere pa je jako bitno da budete svesni trenutnog orijentisanja. Jednom kada je ikonica aktivirana pojaviće se još tri ikonice odmah do nje koje menjaju režim manipulatora :
Transformacija po osi
Rotacija po osi
Srazmerno uvećavanje ili smanjivanje kao i opcija da izaberete orijentaciju transformacije. Ova poslednja stavka ima više opcija a one će odlučiti u kom smeru i na kom nivou se vrše sve modifikacije, to će bolje objasniti gif koji sledi nakon opisa stavki :
View - projektuje ose prema pravcu gledanja u model
Global - projektuje ose prema globalnoj sceni, uvek su iste
Local - projektuje ose prema lokalnom okruženju, na ovo utiče rotacija na lokalnom nivou
Normal - Z osa će biti u pravcu na koji pokazuje lice (više kasnije)
Gimbal - zavisi od rotacije



Slojevi (Layers) - kao i većina ozbiljnijih aplikacija, blender ima layer sistem. Zahvaljujući njemu možemo da sklonimo nepotrebne objekte sa scene koje igrač ne treba da vidi, sakrijemo kosti i slično. Aktivni sloj koji gledate je označen zatamnjenim kvadratom, ukoliko postoji model u nekom lejeru taj isti je označen narandžastim kružićem u njemu. Sledeći gif će demonstrirati najprostiju upotrebu lejera :



Selektovani objekat ili više njih možete premestiti u drugi lejer pritiskom na taster M, zatim izborom lejera.

Proportional editing

Snap

Render

Prečice koje ćemo često koristiti

Sada kada znate šta radi koje dugme u donjem delu 3D View editora, vreme je da naučimo još samo par prečica koje ćemo stalno koristiti.

Specijalni meni - prečica W
Kako bi ubrzali rad i što manje odvlačili pažnju sa scene koristićemo prečice. One su jako korisne i dodatno pomažu pored dinamičnog okruženja koje Blender koristi. Ova prečica će u Edit mode režimu doneti novi meni preko koga možemo pristupiti alatima koje često koristimo.

Brza pretraga - prečica Space
Pritiskom na taster space se pojavljuje meni za pretragu preko koga možete naći bilo koji alat ili funkciju u blenderu. To znači da nema potrebe tragati po menijima ukoliko znate kako se alat zove. Zahvaljujući ovom meniju rad je munjevit.

Pregled iz određene strane
Kako bi rad sa modelima bio što precizniji u svakom trenutku možete promeniti stranu pregleda preko sledećih prečica :
Num 1 - prednji pregled
Num 3 - desni pregled
Num 7 - pregled sa visine
Num 5 - izmena kamere / perspektiva / ortho
Dodavanjem tastera CTRL ispred prečice dobijate suprotnu stranu. Evo demonstracije :




Meni za izbor brisanja - prečica X
Pritiskom na taster X možemo obrisati ili utopiti sve što je napravljeno na sceni. Jako je korisna prečica i veoma često se koristi. U Object mode režimu briše celokupne objekte, pak u edit mode režimu nudi izbor u zavisnosti od selektovanog. Demonstracija :



Panel sa opcijama - Toolshelf prečica T
Uvek će se pojaviti sa leve strane kada se aktivira. U zavisnosti od režima nudi različite opcije. Te opcije se često koriste pri modeliranju.

Panel sa podacima - prečica N
Uvek će se pojaviti sa desne strane 3D View editora, daje informacije o aktuelnom objektu na sceni i druge opcije. Ovaj gif će demonstrirati izmene.



Primetiti : Izmenom režima (Edit mode / Object Mode) oba panela menjaju svoje opcije i uklanjaju one nepotrebne za rad u tom režimu.

Meni za dodavanje - prečica Ctrl A
Bilo da ste u edit ili object mode režimu, uvek ćete dodavati nešto. Aktiviranjem prečice se otvara novi meni koji omogućava dodavanje objekta na scenu. Ukoliko ste u object mode režimu dodaće model pojedinačno, ukoliko ste u edit mode režimu, dodaće tom modelu objekat. Nakon izbora određenog modela kog želite dodati, u Toolshelf-u sa leve strane će se pojaviti novi panel u kome imate nekoliko opcija vezanih za svaki objekat koji dodajete. Sledeći gif demonstrira ovo u object mode režimu :




Edit mode


Eto nas konačo u edit mode režimu - tu ćete provesti preko 80% svog vremena prilikom obrade modela.
Prelazak između Object i Edit mode režima se vrši pritiskom na taster TAB.

Pre svega, hajde prvo da naučimo šta rade nove ikonice koje su se promenile u donjem deli 3D View editora :


Tri nove ikonice koje vidimo (s leva na desno) označavaju tip selekcije.

Svi modeli su sastavljeni od tačaka u 3D svetu koje mogu a ne moraju biti spojene u ivice i lica.
-Ivice su dve spojene tačke,
-Lica su minimum tri što se zove trougao

Ova tri dugmeta menjaju izbor selekcije. Prvo dugme "Vertex select" će selektovati samo tačke na modelu (Vertex). Drugo dugme će selektovati samo ivice na modelu. Treće dugme će selektovati lica na modelu. Ukoliko žeilte, takođe možete da kombinujete više izbora selekcije. Pritiskom na taster Shift možete izabrati više metoda za selekciju. Ovaj gif će objasniti koja je razlika između tih ikonica i prikazaće kako radi selekcija više metoda :


Selekcija se vrši desnim klikom u blenderu, levi klik služi za pomeranje virtuelnog centra o kome ćemo nešto kasnije govoriti u ovoj sekciji. Pri kraju gifa možete primetiti da imam više selektovanih metoda i da mi to dozvoljava da napravim više selekcija, na primer ivicu i jednu tačku.

Poslednja ikonica "Limit selection to visible" menja način selekcije. Možemo da radimo u dva režima : da možemo selektovati samo ono što vidimo, ili da možemo selektovati sve, pri čemu će modeli postati transparentni. Rad u ovom drugom režimu nije preporučljiv konstantno jer je veoma lako prevariti sebe i kliknuti na pogrešnu ivicu. Na ovom uzorku ovde vidimo onu kocku iz prošlog gifa u dva režima. Na prvom je preko ove ikonice omogućen prikaz samo onoga što vidimo a na drugom delu, desno, je omogućen pun prikaz, što mi je omogućilo da selektujem ivicu iza, koju drugačije ne bih video.



~ VERT


Selekcije možemo vršiti takođe masivno. Pritiskom na taster C ćemo dobiti Circle select koji će selektovati sve što je u kružiću dok držite klik Pritiskom na taster B ćemo dobiti Box select koji će selektovati sve u kvadratu koji nacrtamo. Potpuna selekcija se vrši tasterom A, isto tako i deselekcija. Jako je bitno da znate kako brzo možete da se krećete kroz interfejs bez skretanja pažnje sa modela. Ovaj gif će demonstrirati selekcije koje smo spomenuli sada, primetite da u zavisnosti od selekcije glavnog izbora selekcije (tačka, ivica ili lice) tako i svi alati rade :



Ok, sada kada znamo kako da pomerimo ivicu, tačku ili lice i znamo da iskoristimo prečice da dođemo do onoga što nam treba brzo, hajde da vidimo šta možemo da napravimo u edit mode režimu.

Subdivide - dodavajne kompleksnosti / deljenje modela

Pre svega da bi radili sa modelom, skoro uvek neće biti dovoljna samo kocka, samo cilindar ili neki drugi oblik. Moramo na neki način da napravimo više mesta za rad a to ćemo učiniti tako što ćemo da dodamo više kompleksnosti samom modelu. Podelićemo ga.

Dok ste u Edit mode režimu, u panelu sa leve strane ćete videti pod meni "Add", u kome se nalazi dugme "Subdivide". Ova akcija će naš model podeliti na više delova. Kontrole koje menjaju uticaj Subdivide funkcije se nalaze odmah ispod u meniju. Preko kontrola možete izabrati broj preseka kao i par drugih opcija koje će izmeniti model, što je demonstrirano na ovom gifu :





Loop Cuts prečica - CTRL R

Međutim šta ako želite da imate malo više kontrole ? Recimo da radite model za neku igru gde je jako bitno da sa što manje resursa dobijete željeni izgled, subdivide nikako ne bi bio adekvatan u tom slučaju jer bi ostavio mnogo kompleksnosti za sobom.

Loop cuts će podeliti lica i napraviti nova po celoj dužini modela ukoliko je to moguće. Proces kreiranja se sastoji iz dva tri dela :
Izbor ose
Podešavanje opcija
Fiksirajne

U blenderu ćete često koristiti Loop cuts kako bi posekli model na jednake delove zarad dalje obrade, ili podesili ivice nekog deformisanog modela.

Pritiskom kombinacije CTRL R pojaviće se na modelu linija roze boje koja obuhvata ceo model, u tom trenutku možemo izabrati podešavanja, nakon klika fiksiramo na željenu lokaciju.





Nazad na selekcije
Sada znamo kako da dodamo loop cut, međutim šta to nama znači ako možemo samo da ih pomeramo i defomišemo model generalno ? Niste u pravu.

Svaka ivica modela se može smanjiti (scale) i time deformisati model. Štaviše ovo je takođe jedna od tehnika koju ćete konstantno koristiti tokom rada sa Blenderom.

Da demonstriramo ovo, napravićemo jedan loop cut prvo :



Zatim ćemo izabrati metodu selekcije ivice

Držaćemo ALT na tastaturi i desnim klikom kliknuti na jednu ivicu prethodnog Loop Cut-a koji smo napravili. Primetićete da je na modelu selektovana cela ivica loop cut-a kog smo ranije napravili. To se desilo jer smo držali "Alt" koji će pokušati da selektuje sve spojene ivice, ova metoda radi i za lica.



Sada imamo četiri selektovane ivice. Ono što ćemo sada uraditi je smanjivanje (Scale) da bi pokazali da ono radi sa bilo kojom selekcijom. Pritisnite S na tastaturi, što je prečica za scale, i pomerajte kursor ka centru, primetićete da se selektovane ivice smanjuju, potvrdite klikom miša.



Držanjem tastera ALT prilikom selekcije selektujete sve povezano sa tom selekcijom oko celog modela. Prečica za Edge Loop je CTRL R. Svaku selekciju možete na modelu pomeriti, smanjiti, uvećati, rotirati.

Extrude - prečice E
Neretko treba iz modela izvući određeni deo, produžiti ili uvući unutra. Tada na scenu stupa Extrude koji kreira novu tačku, ivicu ili lice na taj način da ona nastavlja taj deo modela. Često ćemo koristiti extrude prilikom modeliranja u blenderu i on je stastavni deo onih 80% vremena. Extrude radi u Edit mode režimu i može izdužiti lica, ivice ili vertexe. Sledeći gif će demonstrirati extrude na vertexu, ivici i licu.



Preciznost

Zaključavanje po osi

Prošli gif je prikazao kako možemo uraditi extrude, međutim videli smo da je vrlo neprecizno odrađen isti. Blender omogućava zaključavanje bilo kog alata po jednoj ili više osa. Prečice za ose su :
X
Y
Z

Prilikom rada sa : extrude, scale, move, grab itd. dovoljno je pritisnuti slovo ose i blender će zaključati alat po toj osi. Pogledajmo ponovo extrude primer, ovog puta zaključanog po određenim osama :



Indikator da se zaključali jednu osu je nova linija ose koja prolazi kroz model. Ukoliko želite precizno da radite, trebali bi da se naviknete na zaključavanje po osi bilo šta da radite na modelu.

Unošenje tačnih jedinica
Ukoliko želimo da produžimo ivice nekog modela na obe strane za isti broj jedinica, to možemo jednostavno uraditi tako što ćemo upisati isti broj prilikom određene akcije, ovog puta extrude.

Ukoliko želimo da na dva mesta proširimo model za istu vrednost, onda ćemo prilikom scale akcije nad ivicom uneti odgovarajući broj.

Ukoliko želimo da pomerim model za dva metra u desno, dok držimo X osu upisaćemo broj 2. I tako dalje, za svaki alat. Ovo će vam omogućiti da precizno izmodelirate vaš model. Ovaj gif će demonstrirati ovo na tri načina : prvo će prikazati pomeranje modela, zatim precizan extrude ivice i na kraju scale.



Zanimljiva stvar se desila prilikom extrude metode koju smo izvršili na ivici druge kocke. Kada smo drugu ivicu želeli da produžimo za 2 metra, ona je otišla levo. Jednostavnim dodavanjem minusa "-" na numeričkoj tastaturi, negiramo stranu i govorimo blenderu da je produži u suprotnom smeru.
Pri dnu 3D View editora vidite takođe informacije koje ste upisali. Pritiskom na nulu na numeričkoj tastaturi vraćate vrednost na nulu.

Ukoliko je promaklo, na ovom gifu sam zaključavao y osu pri svakoj akciji sem scale akcije.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Milan
  • Pridružio: 17 Jan 2015
  • Poruke: 83
  • Gde živiš: Beograd

Odlicno Srki.Ja sam batalio igrice i krenuo malo da se zezam u blenderu polako ucim neke stvari uz pomoc tutorijala! Evo sta sam uspeo da napravim:










offline
  • Pridružio: 14 Feb 2008
  • Poruke: 12150

Ovaj prvi render, jesi li koristio Cycles Smile ?

Ja sam isključivo za game dev koristio Blender i nisam odavno ništa radio osim manjeg paketa zombija, i to samo deo sa teksturama.

Mislim da su mi UV Mape najteže pale. Ziveli

offline
  • Milan
  • Pridružio: 17 Jan 2015
  • Poruke: 83
  • Gde živiš: Beograd

Za prvu sam koristio Cycles render Smile

Ja imam problem sto ne znam najbolje engleski pa moram da prevodim i da se zezam ali naucicu ga napamet mozdaaa Very Happy Salim se treba dosta vremena ali opet mi je bolje to da radim nego da igram igrice.Nesto cu nauciti novo.Jel imas ti neke tvoje radove ?

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 641 korisnika na forumu :: 49 registrovanih, 4 sakrivenih i 588 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 1567 - dana 15 Jul 2016 19:18

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: _commandos_, A.R.Chafee.Jr., aramis s, Arhiv, Atomski čoban, bojank2, Boris90, Bude Pusonjic, darkstar101, Davor Kondic, Drug pukovnik, Filip Ilic, Georgius, glisok2, goran.vvv, GreenMan, havoc995, imperator10, kingsmenns, Koca Popovic, Kos93, KUZMAR, ljuba.b, Marko Marković2, MarkoRapic, mačković, Mercury, mgaji21, Mikulino, Mirage 2000N, Nenad Stankovic, nenad812, nuke92, Outis, pedja63, petkovic56, Pippi Langstrumpf, powSrb, RADOVAN.S, renoje2, S-lash, sasa.zoric, Ssssssss, vasa.93, vespa nikola, vlvl, Voja1978, zax22r, |_MeD_|