Najveći prirodni satelit sunčevog sistema - Ganimed

• Inzenjer tehnicke pripreme
  • Pridružio: 29 Jun 2021
  • Gde živiš: Beograd

Evo jedan kraći dokumentarni video o Jupiterovom mesecu Ganimedu i priča o istoriji istraživanja svemirskih sondi koje su posetile ovaj sistem. Da li znate da je Ganimed jedini mesec koji ima stalno magnetno polje ili da Ganimed ima višestruko više tečne vode nego planeta Zemlja? Zaista fascinantan mesec!
youtube.com/watch?v=YolEcaJfBrk

• Pridružio: 21 Avg 2022

Satelit Jupitera Ganimed- najveći satelit ne samo ove planete, već i čitavog Sunčevog sistema. Toliko je velik da premašuje veličinu planete, a ujedno je i jedini planetarni satelit koji se može pohvaliti prisustvom magnetosfere i, doduše, slabe, ali ipak atmosfere kiseonika.Zvanično" Ganimed je otkrio Galileo Galilei Dana 7. januara 1610. godine, a otkrio ih je sasvim slučajno - posmatrajući, astronom je skrenuo pažnju na četiri male "zvezde" pored sebe i, primietivši njihovu promenu sledeće noći, napravio tačnu pretpostavku da u njoj nema zvezda! Galileo se nije zamarao imenima i sva novootkrivena nebeska tela (Kalisto, Evropa, Io, Ganimed) je krstio na jednostavan način: Jupiter 1, 2, 3 i 4.

Ganimed se na ovoj listi pojavio kao "Jupiter 3".

Međutim, ovdje je na scenu stupio nemački astronom Simon Mari, koji je tvrdio da je Jupiterove satelite posmatrao još 1609. godine, i unapred mislio da im da mnogo zvučnija i zanimljiva imena. Tako je nastalo ime Ganimed- u Grckim mitovima ovo ime je nosio sin trojanskog kralja Uže, koju je Zeus (Jupiter) podigao na nebo i uključio u svoju pratnju.

Međutim, ovaj naziv je ušao u široku upotrebu tek u 20. stoljeću. Ganimed je najveći mjesec u Sunčevom sistemu, sa prečnikom od 5268 kilometara i rekordnom masom za planetarne satelite od 1,4619 x 1023 (2 naša meseca). Sudeći po karakteristikama gustine supstance koja čini njegovu masu, Ganimed se sastoji od približno jednakih proporcija kamenog i vodenog leda. Stupovi imaju ledene kape napravljene od vodenog leda.

Ganimed napravi revoluciju oko Jupitera za 7 dana i 3 sata, a prosečna udaljenost od Jupitera za ovaj satelit je 1.070.400 kilometara.

Unutra, satelit ima jezgro od tecnog gvozdja, silikonski omotač i ljusku od leda. Jezgro ima radijus od 500 km, a temperatura mu je 1500-1700 K uz pritisak od 10 Pa. Spoljna ledena kora Ganimeda ima debljinu do 800 km, s velikom verovatnoćom može se tvrditi da se tečni okean nalazi ispod površine ovog satelita Jupitera. Na površini satelita razlikuju se dva izražena tipa reljefa. Prva su drevna područja prekrivena kraterima (tamni) koji zauzimaju 1/3 površine, druga su mlade teritorije sa grebenima i "jarugama" (svjetlo).

Mladi krajolik formiran je tektonskim poremecajima, ali, naravno, drugačije prirode nego na Zemlji. Uzrok stvaranja planinskih lanaca i ponora na Ganimedu je kriovulkanizam (erupcija ledenih vulkana) i plinsko zagrejavanje. Nekoliko istraživačkih sondi je poslato na Jupiter, tako da imamo prilično detaljne podatke ne samo o divovskoj planeti, već i o njenim satelitima.

Svemirske letelice Pioneer 10 (1973) i Pioneer 11 (1974) dale su nam uvid u fizičke karakteristike Jupiterovih satelita, Voyager 1 i Voyager 2 (1979) su dali fotografije i "uzorke atmosfere", ali su ti uređaji radije postavljali pitanja...

Počela je da daje odgovore sonda Galileo, koja je proučavala Ganimeda od 1996. do 2000. godine, koja je uspela da otkrije magnetno polje, unutrašnji okean i pruži mnoge spektralne slike. I 2007. godine dobili smo ne samo spektre, već i topografsku kartu ovog satelita,sve je to snimila sonda New Horizons.

Trenutno postoji još mnogo nerazjašnjenih pitanja u vezi sa Jupiterovim mesecima, njihovom pogodnošću za kolonizaciju i potencijalom za život. Međutim, ni NASA, ni Roskosmos, ni Evropska Svemirska Agencija još nemaju novca za nove ekspedicije.
Ime satelita:Ganimed;

Orbitalna brzina: 1,73 km/s;
dužina ekvatora: 16.550 km;
Orbitalni nagib: 0,32°;
Accel. slobodan pad: 1,43 m/s²;

Orbita Ganimeda nalazi se na udaljenosti od 1.070.400 kilometara od Jupitera. Potrebno mu je sedam dana i tri sata da završi puni okret oko planete. Kao i većina poznatih satelita, Ganimedova rotacija je sinhronizovana sa periodom okretanja oko sebe i uvek se okreće istom stranom prema planeti.
Minimalna temperatura iznosi -200 °C, a danju uz sunčeve zrake satelit se može zagrejati do -120 °C. gasni omotač oko satelita se u potpunosti sastoji od kiseonika i ima pritisak od 1-2 μPa (10 11 puta manji atmosferski pritisak ). Jupiterov mesec po zapremini je
3,45 puta veći od Meseca i 14,25 puta manji od Zemlje.

Mogao bih jos toliko toga da napisem o ovom zaista fascinatnom nebeskom telu ali nebih da preteram,ovo su samo neke od osnovnih informacija i podataka o Ganimedu.

Ukupno su 832 korisnika na forumu :: 6 registrovanih, 0 sakrivenih i 826 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije