Trkom za Veliku nagradu Australije voženom rano jutro po našem vremenu na stazi Albert park u predgrađu Melburna, počeo je 76. svetski šampionat Formule 1.
Prema viđenom, i ove godine očekuje nas duel Meklarena sa Red bulom, preciznije sa Maksom Ferstapenom, mada prerano je govoriti o tome nakon prve trke, pogotovo što se nalazimo u sezoni u kojoj će biti vožene čak 24 trke.
Sama trka obilovala je uzbuđenjima na koje je, pre svega, uticala kiša. Već u krugu za zagrevanje pored staze je ostao jedan od debitanata, 20-ogodišnji Francuz Isak Hađar koji nastupa za Rejsing buls tim, što je prouzrokovalo pomeranje starta trke. Sam start doneo je borbu na vrhu u kojoj je na startu trećeplasirani Ferstapen uspeo da obiđe Oskara Pjastrija u Meklarenu, ali se već u prvom krugu najpre na stazi okrenuo još jedan debitant, Australijanac Džek Duan u Alpinu, inače sin petostrukog svetskog prvaka u Moto GP, Mika Duana, a zatim, kada je na stazu izašlo i vozilo bezbednosti, i iskusni Karlos Sainz Junior. Obojica su odustali, pa smo imali novi leteći start u sedmom krugu.
Vođstvo je zadržao vlasnik pol-pozicije Lando Noris u Meklarenu, a nešto kasnije, nakon greške Ferstapena, pridružio mu se kao drugoplasirani timki kolega Pjastri. Meklarenov dvojac od tog trenutka počeo je da uvećava prednost i pobegao je Ferstapenu i ostatku karavana više od 17 sekundi. Ali prednsot jednog od najuspešnijih timova u istoriji F1 nije dugo potrajala jer je u 34. krugu pored staze ostao i Fernando Alonso u Aston Martinu, pa je na stazu ponovo izašlo vozilo bezbednosti.
Trka je nastavljena u 41. krugu, bez značajnijih promena u poretku, ali uz najave jače kiše što je timove stavilo pred dilemu, kada i da li uopšte menjati pneumatike, jer je očekivana kiša trebalo da bude kratkotrajna, a staza je već bila solidno prosušena od prethodnih padavina. Nakon grešaka vodećih Meklarena u istoj krivini u 44. krugu, Pjastri ostaje zaglavljen pored staze, Noris uspeva da ode u boks na zamenu, a vođstvo preuzima Ferstapen koji je trebalo takođe da ode u boks. Međutim, kako je Pjastri uspeo da se izvuče sa travnate površine i vrati na stazu, u Red bulu donose odluku da Ferstapen ostaen na stazi i pokuša da održi prednost, ali uslovi na stazi zahtevali su prelazak na pnematike za promenljive vremenske uslove, pa je na kraju i Holanđanin morao na zamenu.
Na čelo su izbila dva Ferarija, Hamilton i Lekler, ali ni oni tu nisu mogli dugo ostati, pa je Noris brzo povratio vođstvo. Međutim, ubrzo u 47. krugu imamo novo izletanje, još jednog debitanta Novozelanđanina Lijama Losona u drugom Red bulu, pa je sve doslovno resetovano i na pet kruigova pre kraja dobili smo svojevrsni sprint u kojem se Noris najbolje snašao i pored greške koja je dozvolila Ferstapenu da mu se približi na manje od sekunde, ali ne i dovoljno da bi ga mogao napasti.
Norisu i Ferstapenu na postolju se pridružio tihi Britanac Džordž Rasel u Mercedesu, a uspeh Srebrnih strela upotpuno je još jedan debitant, Italijan Andrea Kimi Antoneli, koji je nakon starta na kojem je bio tek 16. uspeo da prođe kroz cilj kao četvrti, ali je zbog greške prilikom pit-stopa nebezbedno pušten na stazu i zbog toga kažnjen sa pet sekundi, pa je u konačnom plasmanu rangiran kao peti. Četvrto mesto pripalo je Aleksu Albonu u Vilijamsu.
Što se tiče Ferarija, nakon obećavajuće predsezone, odnosno odličnog prvog treninga na kojem je Lekler bio najbrži, usledile su, po receptu iz prethodne sezone, razočaravajuće kvalifikacije i tek sedmo i osmo mesto, a u samoj trci osmo mesto za Leklera i deseto za Hamiltona.
Kako sam već napomenuo, rano je govoriti, ali mnogo toga ukazuje da ćemo ponovo posmatrati borbu Meklarena i Ferstapena u Red bulu, osim ukoliko se Ferari konačno ne probudi i uklljuči u borbu za trofej u Skuderiji sanjan još od 2007. godine kada je titulu osvojio Finac Kimi Raikonen.
Šampionat se nastavlja već sledeće sedmice trkom za VN Kine.
***
Pažnju osim dešavanja na stazi privlače i nova pravila.
Najinteresantnija su da od ove godine više nema bodovanja za najbrži krug trke (po menu nelogično, ali nisam taj koji piše pravila), dva obavezna stajanja na trci u Monaku, strožiji sudijski nadzor i kazne (da i to vidimo u praksi)...
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Dopuna: 24 Mar 2025 7:56
Odmah nakon trke u Melburnu, FIA je opozvala kaznu izrečenu Antoneliju, tako da mladi Italijan ipak na svom debiju upisuje osvojeno četvrto mesto.
Već ovog vikenda vožena je i trka za VN Kine, a videli smo već i prvu sprint trku u kojoj je slavio Britanac Luis Hamilton u Ferariju ispred Pjastrija u Meklarenu i Ferstapena u Red bulu. Pobednik prve trke u Melburnu, Lando Noris u Meklarenu, bio je tek osmi.
Glavni događaj vikenda još jednom je nagovestio da je sve izvesnije da nas ove godine očekuje dominacija Meklarena koji je ostvario svoju jubilarnu pedesetu dvostruku pobedu. Kroz cilj je prvi prošao Pjastri, dok je Noris i pored problema sa kočnicama i rapidnim gubitkom tempa u završnici trke uspeo da osvoji drugo mesto. Na postolju im se pridružio i Džordž Rasel u Mercedesu, jedini koji je, pre svega u početnoj fazi, koliko toliko uspevao da parira Meklarenima. Četvrti je bio Ferstapen.
Ferarijevi Lekler i Hamilton prošli su kroz cilj kao peti i šesti, ali je Skuderija nakon trke pretrpela novi udarac diskvalifikacijom oba vozača.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Leklerov automobil bio je na obaveznom merenju nakon trke lakši od dozvoljene minimalne mase, dok je pobednik sprinta Hamilton diskvalifikovan zbog odstupanja automobila od tehničkih zahteva. Konkretno, ploča na donjoj strani Hamiltonovog SF-25 koja ograničava minimalni klirens vozila nije imala propisanih 9 mm debljine, već je na tačkama merenja varirala od 8,5 do 8,6 mm.
Poput Leklera, zbog manje težive vozila od propisane, diskvalifikovan je i Pjer Gasli u Alpinu, pa su se među osvajačima bodova našli i Esteban Okon (Has), Andrea Kimi Antoneli (Mercedes), Aleks Albon (Vilijams), sjajni mladi Oliver Berman (Has) koji je juče imao najveći broj preticanja u trci, Lens Strol (Aston Martin) i Karlos Sainz Junior (Vilijams).
Veteran Fernando Alonso nije uspeo da završi ni drugu trku. Nakon izletanja u Australiji, u Kini je morao da odustane zbog problema sa kočnicama.
Sledeća trka biće vožena 6. aprila za VN Japana na stazi Suzuka.
***
Trka je imala svojevrsni In memoriam karakter, pošto je svega nekoliko dana ranije u 76. godini preminuo Edi Džordan, vlasnik nekadašnjeg F1 tima Džordan.
Pobedom Maksa Ferstapena nastavljen je šampionat F1.
Aktuelni prvak slavio je na stazi Suzuka na VN Japana ispred Meklarenovog dvojca Noris - Pjastri pa, barem u ranoj fazi šampionata, pogled na tabelu vozača deluje vrlo zanilmljivo pošto Lando Noris ima svega bod prednsoti u odnosu na Holanđanina, 62:61. Nije daleko ni Pjastri sa 49 poena, ali čini se da, bez obzira na samoproklamovanu ravnopravnost unutar Meklarena, ipak će Noris biti prvi adut britanskog tima.
Osim sigurnog Ferstapena i Red bula, utisak trke su svakako još jedno dobro izdanje debitanta Antonelija u Mercedesu, ali možda i više Isaka Hađara u Rejsing bulsima koji je zauzimanjem osmog mesta u Japanu upisao prve bodove u F1, a koji je tokom kvalfikacija imao puno problema sa sedištem, zbog čega je trpeo bolove, ali ipak uspeo da prođe do treće faze kvalifikacija i zauzme sedmu startnu poziciju.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Negativan utisak predstavljalo bi mučenje Luisa Hamiltona sa njegovim Ferarijem, ali sa kojm je ipak uspeo da stigne do bodova kao sedmi.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
***
Još negativniji utisak je ličan, a radi se o novom komentatorskom dvojcu na koji smo osuđeni nakon što su prava prenosa prešla sa Sport kluba na Arena TV.
Tokom kvalifkacija najpre sam pomislio da ne čujem dobro kada je iz usta jednog od njih izašlo da nas čeka ''307 trkačkih kilometara''!? S obzirom da smo gledali i da gledamo TRKE, ne znam o kakvim bi se to još kilometrima moglo raditi. Međutim, bravure su nastavljene, pa smo tako i informisani da se kvalifikacije voze da bi se odredio poredak na startu , da bi šlag na tortu usledio saopštenjem kako je jedan od novajlija, čini mi se Gabrijel Bortoleto, ''trenutno pozicioniran na šestoj poziciji''
Setio sam se svojih novinarskih/reporterskih dana i pomislio kakvo bih ribanje dobio od urednika i za nešto daleko blaže, a kamoli za ono što sam čuo u subotu ujutro. U nedelju, srećom, nekako sam uspeo da se isključim...
Već predstojećeg vikenda očekuje nas trka za VN Bahreina na stazi Sakir.
Mnogo dešavanja i na kvalifikacijama i u samoj trci za VN Bahreinu koje ne bih umeo da opišem. Zato postavljam 13-ominutni skraćeni snimak:
Uglavnom, pobednik je Oskar Pjastri u Meklarenu, a situacija u generalnom poretku vrlo je interesantna iako smo i dalje u ranoj fazi šampionata, a četvoricu prvoplasiranih deli svega 14 bodova. Ipak, prvi utisak je da će se borba za titulu voditi unutar samog Meklarena, dok će svoju šansu iz prikrajka vrebati Maks Ferstapen, ali koji, iako je četvorostruki uzastopni šampion, prema do ovog trenutka viđenom, teško da se može smatrati pretendentom na tron.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Sledeća trka za VN Saudi Arabije biće vožena već predstojećeg vikenda na istoimenoj stazi u gradu Džeda.
Zabavan vikend u Džedi, nakon kojeg imamo novog lidera šampionata, momka na kojeg se malo ko kladio iako sedi u trenutno najboljem automobilu Najbržeg cirkusa.
Trećom pobedom u pet trka, Autralijanac Oskar Pjastri preuzeo je vođstvo od timskog kolege Landa Norisa, a svojom trenutnom formom pokazuje da, iako smo još u ranoj fazi sezone, možda je on taj na čiju kartu bi Meklaren trebalo da zaigra. Trka je ponovo pokazala i da sistem kažnjavanja vapi za promenama, konkretno, da bi vozač vremenski kažnjen morao odslužiti kaznu u određenom vremenskom okviru ili broju krugova, a ne da, kako aktuelna pravila to dozvoljavaju, to učini tek kada prvom prilikom kada uđe u boks. Primer je ovde možda i drastičniji pošto se radilo o Maksu Ferstapenu koji je na nedozvoljen način zadržao vodeću poziciju nakon starta i potom punih 20 krugova do odlaska Pjastrija na pit-stop držao vodeću poziciju. Ferstpen je do kraja obezbedio drugo mesto, ali i uticao na trku ne samo Pjastrija, već i drugih vozača u poretku. Pitanje je kako bi se trka odvijala da pravila strožije sankcionišu prekršaje poput Ferstapenovog koji je na kraju okarakterisan kao blaži i sankcionisan sa pet sekundi.
Ferari smo ovog puta videli u nešto boljem izdanju. Šarl Lekler je uspeo da osvoji treće mesto ali se Hamilton i dalje muči sa privikavanjem na automobil Skuderije. Iako je trka, prema viđenom, imala zaslužen epilog, lični utisak je da smo daleko lepšu i čistiju borbu imali u kvalifikacijama u kojima je svega deset hiljaditih delova sekunde razdvojilo Ferstapena i Pjastrija, a da je, uz malo sreće, do pol-pozicije mogao i Džordž Rasel u Mercedesu koji takođe demonstrira pouzdanost i visoku formu i u prvih pet trka ima tri postolja kao jednom drugi, dvaput treći i dva puta peti.
Nadamo se nastavku zabave, 4. maja biće vožena trka za VN Majamija.
Zahvaljujući svojoj lenjosti i na drugoj temi već pomenutoj sve slabijoj aktivnosti (pokušaću da se popravim, ali to sam rekao i neurologu kada mi je dao vežbe za leđa ) dajem link za skraćeni snimak trke za VN Majamija koja je još jednom pokazala da će se, osim u slučaju nekog novog obrta događaja, ove godine za sve ponovo pitati samo jedan tim. Ovog puta red je na Meklaren...
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Pjastri je svojom četvrtom pobedom u sezoni povećao prednost ispred timskog kolege Norisa (131:115), dok trenutno trećeplasirani Maks Ferstapen deluje da polako gubi korak i ima 99 bodova. Sledi Džordž Rasel sa 93 i koji je u Majamiju upisao još jedan plasman na pobedničko postolje kao trećeplasirani. Sprint, koji i dalje smatram greškom moderne F1, pomenuću samo zbog činjenice da je tamo pol poziciju imao mladi Andrea Kimi Antoneli u Mercedesu, iako je i tamo epilog bila dvostruka pobeda Meklarena.
Sprint, koji smatram da, ako je već tu, trebalo bi da bude organizovan na svim ili ni na jednoj stazi, čini mi se da nema smisla na svim stazama s obzirom na razliku u dužini i konfiguraciji. Staza u Majamiju kojom lično nisam oduševljen, to je pokazala time da je dobar deo sprinta bio vožen uz vozilo bezbednosti, a dodatno sam razočaran činjenicom da je Majami ugovorom uvršten u organizaciju trka F1 sve do 2041. Naravno, nešto na šta ne mogu uticati...
U poretku konstruktora razlika je još ubedljivije izražena, pa Meklaren već sada beži Mercedesu preko stotinu poena razlike (246:141), Red bulu (105) gotovo sve poene donosi aktuelni prvak, dok još uvek čekamo hoće li se konačno probuditi Ferari...
Vic kako je Ferari doveo Luisa Hamiltona da bi obezbedio da ovaj nikada na večnoj listi šampiona ne nadmaši Mihaela Šumahera osvajanjem osme titule, kao da je nešto više od vica
Sledeća trka biće vožena na stazi Enco i Dino Ferari u Imoli za VN Emilija-Romanje
Moja lenjost još jednom je došla do izražaja, pa za dve trke vožene u međuvremenu, dajem linkove za kraće snimke umesto komentara.
Imola, VN Emilija-Romanje
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
VN Monaka
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Osvrnuću se samo kratko na protekli vikend i legendarnu trku ulicama Kneževine, ali nažalost, ne zbog dešavanja na stazi, već zbog prvi put primenjenih novih pravila. Naime, FIA je, kako je i bilo najavljeno, na VN Monaka 2025. prvi put propisala, ne jedno, već dva obavezna stajanja, što je, očekivano, dovelo do kalkulacija u samoj trci, pa smo videli i vrlo rane odlaske na zamenu, poput Hasa, ili vrlo kasno, što je pokušao Mercedes.
Od željenih preticanja praktično nismo videli ništa, a poredak je od starta do cilja ostao gotovo neizmenjen. Međutim, videli smo i ''manevar'' Vilijamsa koji je, iskoristivši konfiguraciju staze koja preticanje čini gotovo nemogućim, jednim vozačem (Albon) značajno usporio one iza sebe kako bi drugom vozaču dao dovoljno vremena za pit-stop čime su Vilijamsi obezbedili 9. i 10. mesto, odnosno osvajanje bodova.
Mercedes je pokušao da to zaobiđe nepropisnim preticanjem, presecanjem krivine u Novoj šikani, odmah nakon izlaska iz tunela, ali je direkcija trke kao kaznu za taj manevar Srebrnih strela, umesto očekivanih pet ili deset sekundi, primenila kaznu prolaska kroz boksove, suprotno praksi u dosadašnjem toku sezone.
Čini mi se da smo prisustvovali novom lošem eksperimentu FIA, a za koji očekujem da će jedino iznedriti neka nova dodatna pravila
Kako god bilo, u generalnom plasmanu i dalje vodi Pjastri sa 161 bodom, ali se njegova prednost nad klupskim kolegom Norisom istopila na samo tri poena razlike. Ferstapen sada značajnije zaostaje za dvojcem Meklarena sa 136, ali svakako će vrebati svoju šansu.
Kako stvari stoje, šampionat konstruktora, neću napisati da je odlučen, ali deluje kao neravnopravna trka jer Meklaren (319) već sada beži Mercedesu, Red bulu i Ferariju sa preko 170 bodova prednosti, pa deluje da nas očekuje jedino neizvesnost po pitanju 2. i 3. mesta.
Već sledećeg vikenda sledi VN Španije na stazi Katalunja u Monmelu pored Barselone.
Uzbudljiva trka za VN Španije još jednom je donela potvrdu da je u ovom trenutku, ako ne prvi favorit, a ono barem u najboljoj formi, Australijanac Oskar Pjastri koji je ostvario svoju petu pobedu.
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
Njegova prednost, istina, nije značajna u odnosu na timskog kolegu Norisa, ali opšti utisak je da bi, prema do ovog trenutka viđenom, Pjastri trebalo da bude karta na koju bi Meklaren trebalo da igra u nastavku šampionata.
Uz Norisa, na pobedničkom postolju našao se i Šarl Lekler u Ferariju kojem je to treći podijum ove sezone, drugi uzastopni. Aktuelni prvak Maks Ferstapen očigledno nema dovoljno moćan automobil kako bi se odupro Meklarenu, a pomalo komično delovala je situacija u završnici kada je, nakon izlaska vozila bezbednosti na stazu, ušao u boks na zamenu pneumatika i izašao šokiran činjenicom da su na njegov Red bul montirani tvrdi pneumatici, što je bila posledica ekonomisanja od strane tima. U završnici, Holanđanin je najpre izgubio treću poziciju od Leklera, a zatim u pokušaju da se odbrani od Rasela u Mercedesu učinio to na nedozvoljen način izazvaši kontakt sa automobilom rivala, pa je pao na petu poziciju. Kao da ni to nije bilo dovoljno, Ferstapen je dodatno kažnjen sa 10 sekundi čime je u palsmanu pao na destom mesto osvojivši svega jedan bod, iako je bio blizu plasman na postolje.
Pjastri vodi sa 186 bodova, deset više od Norisa, dok Ferstapen sada ima 137. U plasmanu konstruktora Meklaren sada beži Ferariju gotovo 200 bodova (362:165), a prvi naredni pratilac je Mercedes sa 159. Red bul sada ima 144 boda, ali utisak je da će teško izdržati u borbi za viši plasman.
Naredna trka, VN Kanade, biće vožena na stazi Žil Vilnev 15. juna. u Montrealu.
Ponovo kasnim, pa dajem skraćene snimke obe trke vožene u međuvremenu... ako nekoga interesuje...
VN Kanade:
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
VN Austrije:
[Link mogu videti samo ulogovani korisnici]
U najkraćem, u Kanadi smo videli nešto drugačiji odnos snaga na stazi nego u dosadašnjem delu sezone, pošto je borba za vrh vođena između Džordža Rasela u Mercedesu i Maksa Ferstapena u Red bulu. Meklaren nam je, sa druge strane, prvi put priredio direktnu borbu svojih vozača na stazi, u kojoj je svojom greškom bez plasmana ostao Noris. Borba se na sjajan način nastavila u Austriji, pošto smo ovog puta videli duel Pjastrija i Norisa za pobedu u kojoj je Britanac iskoristio pol-poziciju, dok je vodeći u generalnom poretku morao da se zadovolji drugom pozicijom, što i nije tako loše po mladog Australijanca s obzirom na to da je nepažnjom drugih mogao ostati pored staze.
Pred VN Velike Britanije na legendarnom Silverstonu, u konkurenciji vozača vodi Pjastri sa 216 bodova ispred timskog kolege Norisa sa 201. Trećeplasirani Ferstapen nakon odustajanja u Austriji sada već značajno zaostaje sa 155, a prate ga Rasel sa 146 i dvojac Ferarija, Lekler koji je trećim mestom u Austriji stigao do 119 bodova, i Luis Hamilton sa 91.
Trka u Silverstonu na programu je već predstojećeg vikenda.
Ciljem je prvi prošao Lando Noris u Meklarenu smanjivši tako zaostatak za vodećim i kolegom iz tima Oskarom Pjastrijem na osam poena, 234:226. Iako se Norisu ne može zameriti, lični utisak je da mu je pobeda jednostavno pala u krilo, i da Pjastri prosto nije imao sreće pošto mu je par prekida oduzelo ukupno preko 15 sekundi prednosti, a u ponovljenom letećem startu naglo kočenje (usporavanje?) Pjastrija sudije su okarakterisale kao prekršaj za deset sekundi čime je Noris samo trebalo da bude strpljiv, što je i učinio.
Dobijamo borbu za titulu unutar tima, ali najveće simpatije, barem nakratko, pobrao je trećeplasirani Niko Hulkenberg, koji je nakon 239 trka po prvi put ostvario plasman na pobedničko postolje.
Iako smo tek na polovini šampionata, jasno je da samo čudo ili nepredviđene okolnosti mogu sprečiti Meklaren da, osim vrlo izvesne titule u konkurenciji konstruktora (prednost nad prvim pratiocima Ferarijem i Meredesom je čak 238, odnosno 250 bodova), osvoji i titulu u konkurenciji vozača... samo je pitanje da li će na tron Najbržeg cirkusa sesti Noris ili Pjastri...
Sledi pauza do poslednjeg vikenda jula kada će biti vožena Velika nagrada Belgije.