Naselje Nova Galenika u Zemunu

Naselje Nova Galenika u Zemunu

offline
  • Pridružio: 05 Jan 2013
  • Poruke: 7

*** tekst sadrži linkove na mapu sa opisima, i link na fotoalbum ***



Napisao bih par redaka o Galenici u Zemunu.
To je naselje na obodu Zemuna gornjeg grada, na putu prema Zemun polju i Batajnici.
Veoma je blizu Dunava, ali je uređenost terena takva da se to uopšte ne primećuje, jer između naselja i reke je Batajnički drum, i zeleni pojas od nekih 300 do 400 metara, u kojem su i krugovi nekih preduzeća koja su tu još od vremena sfrj. Kada se dođe do reke, obala je padina, što znači da je teren na kojem je naselje značajno izdignut od reke, tako da za svojih 50-tak godina postojanja naselje nije bilo ni u najluđoj mašti u opasnosti od poplave, a tako blizu reke.

Najvažnije je znati da je naselje od početka planski napravljeno i komunalno sasvim uređeno.
To je jedan od glavnih atributa naselja koje želim da istaknem ovim tekstom.


Ulice su pod pravim uglom, i upadljivo široke, komotne čak i za ovo vreme kada svaka šuša ima automobil, i postoje široki trotoari za normalan prolaz pešaka. Mada naselje je i dan danas dovoljno mirno da svi komotno hodaju ulicom, a prolaz vozila je sporadična stvar.
Kanalizacija je besprekorna i ugrađena od samog nastanka naselja.
Ni sa strujom nikada nismo imali problema.
Voda i vodovod su odlični.

Sve kuće su istog tipa: garaža tj. suteren, izdignuto prizemlje, prvi sprat, i tavan ili potkrovlje. Nisu identične, ali su istih gabarita i opštih crta; Nisu previše male i ušorene kao u starim naseljima u Zemunu, ima komotnosti u dvorišnom prostoru, opet kažem, zahvaljujući tome što su placevi od početka tačno iskockani, i na njima tačno propisana pozicija i gabarit kuće.



Zbog svega toga i posle decenija urbanističkog bezakonja, i nemalog broja proširenja kuća u potkrovlja i u dubinu dvorišta, po principu "koliko hoćeš i koliko možeš", gde su se iskazali najrazličitiji geniji građevine i estetike, naselje i dalje ima opšti utisak uređenosti i to ga drastično i veoma upadljivo razlikuje od većine drugih naselja. Sve to se vidi odmah, čak i pomoću programa GoogleEarth.

Naselje na severnoj i južnoj strani ima novi deo koji čine veoma prepoznatljive višespratnice (soliteri od po 12 spratova , i lamele od po 5 spratova) sa svojim crvenom fasadnom ciglom, i crnim kosim krovovima zahvaljujući kojima nije bilo onog odvratnog nadziđivanja. Crvene fasadne cigle su se pokazale kao estetsko rešenje mnogo otpornije na vreme nego neka druga, jer zgrade i posle trideset godina izgledaju dobro i neishabano.

Jedan pogled na snimak iz vazduha jasno govori da ima više nego dovoljno igrališta, parkinga, i zelenila.
Zelenilo je sjajno, jer je naselje staro već nekoliko decenija, i drveće je visoko sa bujnim krošnjama.

Kako naselje ima od početka iskonstruisane saobraćajnice i infrastrukturu, a važne saobraćajnice su ga ograničile u pravilan pravougaonik, nije moglo da bude naruženo divljim naseljem.

Altina se ne može smatrati nastavkom naselja Nova Galenika jer je autoput prema Novom Sadu dovoljno široka i frekventna saobraćajnica, da nikada nije moglo da dođe do stapanja dva naselja, ni vizuelno ni praktično.
(mala digresija: možda ste primetili da po oglasima za nekretnine oni koji oglašavaju nešto što se nalazi na Altini, stave da je lokacija Galenika)
Niko ozbiljan neće reći da je srećan što su 1997. radikali, preuzevši vlast u zemunskoj opštini, dozvolili tu divljinu zvanu Altina, Plavi horizonti, i druga divlja naselja koja su popunila prostor između Galenike i Zemun polja, i dalje se šire iza Zemun polja.
Kontrast, vizuelni i urbanistički, da ne kažem kulturni, koji čini naselje N.Galenika prema Altini je drastičan. Još bih podsetio na poplave koje su pre koju godinu nastale u Altini zbog izdizanja podzemnih voda kad je bio nabujao Dunav. Nemaju kanalizaciju, a onaj efekat izdignutog terena koji ima N.Galenika, se do Altine izgubi, pa kad naraste Dunav njima se izdignu podzemne vode.

Na mapi sam obeležio (brojem 6) deo naselja koji je do te 1997. bio zelena parkovska i pošumljena površina između naselja i fabričkog kruga fabrike Galenika. Taj pojas je 1997. zaposednut divljom gradnjom, ali one bogate klase. Samim tim što su tu izgradili svoje skromne hacijende, odmah su imali sve ono što Novu Galeniku čini privilegovanim naseljem: asvaltirane ulice sa trotoarima, kanalizacija, struja, voda, telefon, odnošenje smeća, linije gradskog prevoza, pošta, dva obdaništa, samoposluga, pijaca, ambulanta, benzinska pumpa... i oko njihovih kućerina parkovska zelena površina sa poodraslim drvećem (onim koje nisu posekli).

Ovoj listi infrastrukturnih dobara dodao bih i da je od 2003. naselje pokriveno kablovskim sistemom SBB-a (s znači smradovi) , a pre dve godine je Telekom razvukao optičke kablove (za šta su na opšte nezadovoljstvo upotrebili brdske betonske bandere, iako naselje od početka ima primerene metalne bandere ulične rasvete).Nedavno su postavljeni na nekoliko mesta podzemni kontejneri, koji su na povoljnim pozicijama.

Saobraćajno je Nova Galenika odlično povezana.
Autoput prema NS-u praktično počinje odma’ tu kod naselja, a taj isti put od lakat krivine je direktna veza i sa autoputem prema Nišu ili što bi mnogi ovde rekli, autoput prema gradu.
Sa druge strane naselja je pomenuti Batajnički drum, koji je u stvari nastavak ulice C.Dušana koja ide neprekinutim pravcem kroz centar Zemuna pa sve do Ušća i Brankovog mosta. Od kad ja pamtim naselje je imalo gsp liniju 84 čija je okretnica u sred naselja, i ide do Zelenog venca, a od pre tri-četiri godine na istoj okretnici imamo i liniju 612 koja prolazi kroz Zemun gornji grad, pored doma zdravlja u Šilerovoj, Zemun novi grad, pored železničke stanice u Zemunu, pored okretnice 15 i 45 izlazi na vezu dva autoputa, zatim pored Tempa i kvantaške pijace (buduće veletržnice) , bežanijskog groblja, pored naselja Bežanija, SC 11. april , Studentskog grada, bulevarom Z.Đinđića do opštine NBG , i okreće u Pohorskoj (isto gde i 16-ica). Veoma blizu naselja je i okretnica gsp linije 17 , gde je i taxi stajalište, pa kad naručite vozilo a ono stigne za minut. Pored naselja prolaze i linije gsp-a 707, 704, 706, 73, 705.

Dunav je za sve ljubitelje aktivnosti na reci takođe veoma pristupačan, veliki je broj stanovnika Galenike aktivan na reci, i na adi Vojne bašte postoji živa zajednica izletnika, kao u ostalom duž cele obale Dunava i Save na celoj teritoriji Beograda.

Poljana pored naselja (na mapi desno od naselja) je ogledna njiva nekog od poljoprivrednih instituta. Generacije dece sa naselja su stazom preko te poljane pešačile u osnovnu školu OtonŽupančič/DesankaMaximović (sada čujem da će ta zgrada da bude geografski fakultet) do konačne izgradnje škole na naselju Galenika 2009. Ta staza preko njive je uvek bila i neka vrsta šetališta, jer pruža fantastičan pogled na široko nebo iznad ravnice, i na zalazak sunca iza naselja. A u udaljenom kraju poljane se nalazi tor i štale sa konjima koji mirno pasu ili kaskaju. Dovoljno daleko da se uopšte ne osećaju, a svojim prisustvom pružaju lep rustični prizor. Nešto što se može videti samo tu. Sve to će za godinu dana (ako se ostvare planovi) da bude uspomena, jer će po sred te njive da prođe saobraćajnica prema novom mostu preko Dunava.

Novi most.
Kakve će promene života doneti novi most tek ćemo videti. Oko naselja je saobraćaj veoma frekventan oduvek, pa ne verujem da će se to odraziti mnogo na naselje u smislu nekog povećanja buke. Vrednost nekretnina će porasti, nadamo se. Kako će izgledati taj novi deo grada koji će neminovno narasti sa druge strane Dunava. Hoće li biti još jedna divljina nalik drugim srpskim ruglima od naselja, ili nešto bar približno sređeno kao Novi Beograd, i kao Nova Galenika.

Mape - uža i šira okolina:
uža okolina
šira okolina
Link prema albumu fotografija

plavim kružićima sam obeležio stanice gsp-a , unutar naselja su
stanice linija 84 i 612, a bočno od naselja su dve stanice linije 707 koja novosadskim autoputem ide prema Zemun polju

žutim elipsama sam obeležio benzinske i plinske pumpe, ima ih tri na obodima naselja i četvrta je kod okretnice linije 17.

bledozelene linije obeležavaju kuda prolaze linije gsp-a.
račvanje strelica pokazuje gde 84, 707, 704, 706 idu prema Zemunu i Beogradu, a 612 prema Zemunu gornjem gradu

žutim linijama i brojevima sam obeležio celine koje želim da istaknem:

1.centralni deo naselja, od uvek su tu male bele zaobljene kućice-lokali, koje su krajem 60-tih verovatno izgledale svemirski, i u kojima su prostorije mesne zajednice, ambulante, biblioteke, pošte, apoteke, lutrije, gsp dispečer, obućar, pekara, frizer, mesara, male prodavnice... pored je velika samoposluga Maxi, tu je okretnica gsp linija 84 i 612

2.prostor simetričan onom pod br.1 , ali tu je jedan od dva vrtića, i staro igralište, tj. parkić.

3.drugi vrtić sa prostranim ograđenim igralištem, tu je od kad je napravljen taj novi deo naselja, krajem 70-tih, početkom 80-tih.

4.osnovna škola M.Pupin sa prostranim ograđenim igralištem, tu je od 2009. , inače taj prostor je od kad se ja sećam bio šibljak, povremeno raskrčen da bi se tu smestio putujući luna-park. Škola je tu planirana decenijama unazad.

5.prizemni lokali: prodavnica, pekara, apoteka...

6.prostor koji je do 1997. bio pošumljena zelena tampon zona između naselja i fabričkog kruga Galenike, a onda su nikle "skromne kućice" , i hale nekih firmi.

7.zelena pijaca , okružena prizemnim lokalima (pekara, mesara, ribarnica, hemijsko čišćenje...)

8.neka vrsta mini šoping centra Wink , tu su samoposluga Roda, Tehnomanija, Uradi Sam, Đak, i druge prodavnice odeće i obuće...sa prostranim parkingom

9.slično kao 6. (hehe) , do 1997. bilo deo njive pored autoputa. Ta lokacija se zove Ratarski put, i tu je takođe bogata divlja gradnja, sa poslovnim prostorom, ugostiteljskim objektima i benzinskom pumpom. Ali kao i Altina, od naselja Galenika su odvojeni dovoljno širokom saobraćajnicom. I oni se isto u oglasima predstavljaju kao Galenika.


10.okretnica linije 17 , i taxi stanica , tu je i srednja saobraćajna škola, malo dalje niz ulicu C.Dušana je viša medicinska škola

11. stambeni blok, iz meni nepoznatih razloga znan po imenu Majmunjak ili Majmunsko naselje, pored kojeg smo išli u školu (možda baš zato).

12. u neobeleženom polju je zgrada bivše OŠ Oton Ž./Desanka M. , a obeleženo sa 12 su ograđeni tereni FK Partizan, ali dok sam ja bio đak u pomenutoj OŠ , ti tereni su bili otvoreni tereni kluba fabrike Teleoptik i svima dostupni, tu smo imali fizičko.

13.tor ili koral, gde se mogu videti lepi konji, koje ponekad izvedu na šetnju oko cele poljane/njive


ZP - Zemun Polje , linijom obeleženo originalno naselje, okolo je divlja gradnja

AL - nije Albanija nego Altina

PH - Plavi Horizonti

GB - Goveđi brod , izlaz na Dunav, nije uređeno, tu je neka šljunkara i neko večito privremeno prebivalište Roma, ali tu žitelji Galenike koji se time zanimaju drže čamce kojima prelaze na drugu stranu

VB - Vojne bašte - sojenice i kolibe na obeleženoj adi i levoj obali Dunava u tom delu

Smeđa linija - po neproverenim najavama tuda će se pružati saobraćajnica prema novom mostu preko Dunava

Kockica na kraju smeđe linije - tu je lakat krivina kojom počinje novosadski autoput, i kažu da će tu biti raskrsnica prema novom mostu

VP - naselje Vojni Put, uglavnom divlje - ružno kao većina divljina, i u jednom većem delu sa skoncentrisanim romskim stanovništvom, i atmosferom.

ŽS - železnička stanica Zemun , pored nje je stanica linije 612 i 45

ZM - fabrički krug nekadašnje fabrike Zmaj , tu su sada mega marketi Roda i Dis, do kojih se može doći odmah sa autoputa, ali i od železničke stanice Zemun, tu je naravno i benzinska pumpa Zmaj

T i KV - megamarket Tempo i Kvantaška pijaca (Veletržnica Beograd)
tu prolaze linije 612, 711, 708



Zamisao koja me je motivisala da napišem sve ovo
je da istaknem koliko su (mi) važne sve te stvari koje ima planski napravljena lokacija, sa minimumom improvizacije i samovolje pojedinaca, bar u urbanističkom pogledu. Jasno postavljene ulice, tačno razgraničeni placevi, javne i zelene površine, postojeća i funkcionalna podzemna infrastruktura...

Naglasio bih da se moje nezadovoljstvo koje sam izrazio prema divljoj gradnji odnosi isključivo na to.
Nemam nikakva elitistička ubeđenja, niti predubeđenja prema ljudima koji stanuju na takvim lokacijama.
I u ovom naselju se po stanju različitih dvorišta i kuća jasno vidi da u njima stanuju najrazličitiji ljudi.
Ali kao što sam već razjasnio, moj pozitivan utisak se odnosi na opštu urbanističku uređenost, ljudi nisu tema ove teme, bar ne direktno.

Ako ste sve ovo pročitali, i stekli iz mog teksta predstavu o pozitivnim stranama naselja Galenika, i nekih srećnih okolnosti koje doprinose opštoj dobroj slici, voleo bih da se uključite u ovu temu tako što biste naveli još neka naselja koja su u sličnoj i većoj meri uređena, i svojom komunalnom i urbanističkom stabilnošću pružaju ljudima upadljivo bolji kvalitet stanovanja, nego u nekim drugim lokacijama.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 10 Okt 2005
  • Poruke: 13526
  • Gde živiš: Beograd

Sve pohvale za ovako lep opis tvog naselja!
Ziveli
Koliko ljubavi zrači iz teksta!
Predlažem da dve-tri slike staviš direktno u post, da dočaraju izgled naselja Galenika.



offline
  • Pridružio: 05 Jan 2013
  • Poruke: 7

Hvala na pohvali !
Ljubav je malo prejaka reč, rezervisana za ljude, a ljudi su na Galenici kao i drugde svakakvi.
Kao što sam naveo u tekstu, cenim tu očiglednu razliku u urbanističkoj/komunalnoj uređenosti,
voleo bih da je veći deo grada/zemlje tako uređen, ali na žalost potpuno je suprotno.

Izmenio sam prvu poruku kao što si mi predložio, dodao sam par slika iz mojeg albuma koji sam
inače linkovao u prvoj poruci.

offline
  • Pridružio: 12 Feb 2013
  • Poruke: 13

Svaka cast na trudu treba imati strpljanja pa napisati ovo.

offline
  • Pridružio: 05 Jan 2013
  • Poruke: 7

Juče sam saznao da je postavljen temelj za izgradnju crkve na naselju Galenika.
Lično sam nezadovoljan zbog toga, jer imam negativno mišljenje o SPC zbog njihovog delovanja i opšteg licemerja kojeg se ne bi "postidela" ni najljigavija politička partija.
I o religijama generalno imam loše mišljenje.
U pitanju je pozicija na uglu Batajničkog druma i puta koji ga spaja sa autoputem za Novi Sad.
Pozicija je izdignuta nekoliko metara iznad nivoa na kojem je pomenuta raskrsnica, kao neki mali breg.
To je uvek bio deo uređenog parking prostora oko naselja, ali zbog veće udaljenosti od stambenih zgrada, niko taj "ćošak" nije koristio za parkiranje, pa je odavno bio zarastao u korov.
Ako se to izgradi, a nema razloga da se ne izgradi jer je investitor pun (narodnih) para, naselje (pogotovo red lamela i solitera u neposrednoj blizini) će moći da uživa u jeci zvona, i okupljanju prosjaka.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1150 korisnika na forumu :: 45 registrovanih, 6 sakrivenih i 1099 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 8u47, 9k38, A.R.Chafee.Jr., airsuba, AK - 230, Andrija357, Apok, babaroga, bojanM84, Buzdovan, cifra, darios, Denaya, Dimitrise93, djboj, Dorcolac, dragoljub11987, flash12, hyla, ikan, Istman, Karla, kikisp, kjkszpj, Krvava Devetka, kunktator, kybonacci, Marko Marković, mercedesamg, Mercury, milenko crazy north, Milometer, mrav pesadinac, nemkea71, novator, panzerwaffe, procesor, robertino, Sale.S, Srle993, Stoilkovic, theNedjeljko, Tvrtko I, virked, W123