Rasterska i vektorska grafika

Rasterska i vektorska grafika

offline
  • Pridružio: 13 Jan 2008
  • Poruke: 3657
  • Gde živiš: Stara Pazova

Evo da malo pojasnimo osnovne pojmove i šta je šta:

Pixel je skraćenica za Picture Element, predstavlja jednu tačku na grafici. Monitori prikazuju sliku tako što je ceo ekran izdeljen na hiljade (ili milione ) pixela organizovanih u vrste i kolone. Pixeli su veoma mali i izgledaju povezani.

Broj bitova koji se koristi da bi predstavio jedan pixel određuje i koliko boja može biti prikazano. Na primer, u 8-bitnom color modu koristi se 8 bitova za svaki pixel što omogućava da se prikaže 256 boja.

Rezolucija - odnosi se na oštrinu i jasnoću slike. Termin se najčešće koristi za opisivanje karakteristika monitora, printera i rasterskih grafika.

dpi - (dots per inch) broj tačaka na jednom inču.

Rasterska grafika (Bitmap Images)

Bitmap-s (ili rasterska grafika) je bazirana na pixelima. Bitmap-s se sastoje od tačaka na ekranu koje se kombinuju da bi formirale sliku. Za razliku od vektorskih grafika, gde se konture sastoje od niza matematičkih linija i krivih koje lako mogu menjati veličinu bez gubitka na kvalitetu, rasterske grafike imaju fiksiranu rezoluciju. Drugim rečima, rasterske (bitmap-s) grafike izgledaju najbolje kada se prikazuju ili štampaju u originalnoj veličini. Uvećanjem ovih grafika, imamo utisak uvećanja pixela, koji čine da grafika gubi na kvalitetu i jasnoći. Umanjenjem se gube pixeli da bi se slika prikazala u novoj veličini , čime se takođe gubi na kvalitetu slike. Kako se rasterska grafika kreira kao kolekcija (niz) pixela, njeni delovi ne mogu pojedinačno da se menjaju, jer na njoj nema objekata koje bi grupisali. Međutim, zato možete raditi sa malim detaljima, intenzivnim efektima (digitalne fotografije, obrada starih fotografija). Svaki pixel je pojedinačno ofarban pa se mogu praviti fotorealistični efekti.

Kada radimo sa rasterskom grafikom, kvalitet izlazne slike zavisi od odluke koju ste napravili u vezi rezolucije tj. veličine slike na početku procesa. Rezolucija se odnosi kako na kvalitet tako i na veličinu slike. Rad sa bmp fajlom zahteva planiranje, jer se rezolucija koju izaberete za sliku čuva zajedno sa fajlom. Ako na primer, štampate sliku na 1270dpi (dots per inch) štampaču, fajl će biti štampan u rezoluciji koju ste setovali kada ste kreirali sliku, bez obzira što je rezolucija izlaznog uređaja bila veća nego rezolucija slike. Ako želite da izlazna slika bude kao na ekranu, morate uzeti u obzir rezoluciju uređaja na kome želite da se slika pojavi, kao i veličinu fotografije. Ako je slika veća, mora se setovati i veća rezolucija. Pri tome se mora voditi računa i o veličini fajla, jer podaci u bmp fajlu nisu kompresovani, tako da treba birati optimalbnu varijantu. Bitmap grafike mogu se kompresovati tako što bi ih sačuvali u jpg formatu, ali ovo istovremeno redukuje boje na slici, mada je fajl znatno manji. Pri tome, informacije se gube nepovratno. Bitmap grafike se mogu sačuvati u bilo kom od sledećih formata: GIF, JPEG, TIFF, BMP, PICT, PNG i PCX.

Vektorska grafika (Vector Images ) ili geometrijsko modeliranje

Druga vrsta grafika je vektorska grafika. Vektorska grafika ne koristi pixele, već radi sa geometrijskim primitivima kao što si tačke, linije, krive i poligoni, a bazirana je na matematičkim formulama koje ih reprezentuju. Grafički elementi u vektorskoj grafici zovu se objekti. Svaki objekat je entitet sam za sebe, koji ima svoje atribute: boju, granicu, spoljašnjost i veličinu koje su uključene u njegovu definiciju. Objekti rađeni u vektorskoj grafici mogu lako da menjaju veličinu bez gubitka na kvalitetu. Vektorsku grafiku srećemo u nizu programskih paketa za crtanje koje nam omogućavaju crtanje različitih oblika. Ovi oblici se mogu lako skalirati bez gubljenja na kvalitetu dakle bez gubljenja rezolucije na bilo kom izlaznom uređaju. Delovi slike biće pojedinačni objekti koji se mogu selektovati, pomerati, bojiti, kopirati, rearanžirati... Zato je vektorska grafika idealna za ilustracije i 3D modelovanje gde proces dizajna zahteva manipulaciju nad pojedinačnim objektima. Vektorske grafike su nezavisne od rezolucije. Ovo znači da kvalitet crteža na izlaznom mediju zavisi od rezolucije izlaznog uređaja (printer, monitor). Slike pravljene pomoću vektorske grafike zauzimaju mnogo manje memorije od rasterske, jer nije potrebno pamtiti informacije o svakom pixelu, već samo o linijama , krivama, debljini i boji. Format vektorske grafike može biti .cdr (ako je rađena u Corel-u), .ai (ako je rađena u Adobe Illustrator-u) ili neki od mnogih drugih formata što prvenstveno zavisi od korišćenog softvera.

Computer Aided Design (CAD) je baziran na vektorskoj grafici. Primeri komercijalnih softvera koji koriste vektorsku grafiku su Corel Draw, Adobe Illustrator... Neki od grafičkih paketa imaju mogućnost da rade i sa rastetrskom i sa vektorskom grafikom. Corel Draw i Adobe Illustrator dozvoljavaju importovanje ili otvaranje rasterskih grafika u svoje ilustracije kao i eksportovanje grafika kao rasterske i njihovu upotrebu u drugim programima. Ako treba da otvorite vektorsku grafiku u aplikaciji koja ga ne podržava, možete koristiti EPS (Encapsulated PostScript) ekstenziju, koja će sačuvati podatke vezane za sliku, a najvažnije vezano za .eps fajl je to što ga gotovo svi grafički programi za crtanje i foto-obradu mogu otvoriti. Svaku sliku rađenu u vektorskoj grafici možete sačuvati i kao .bmp fajl, ali je najbolje da je čuvate kao EPS fajl.

Treba još napomenuti da se najbolji kvalitet prilikom štampanja dobija ukoliko je slika rađena u 300dpi, dok je za slike koje se postavljaju na web strane najbolja da se rade u 72dpi.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 14 Maj 2011
  • Poruke: 136
  • Gde živiš: Priboj

Malo je onih koji nisu iz ovih ili onih razloga htjeli uvećati neku fotografiju iz svoje zbirke. Ono što je zajedničko svima koji su to pokušali je problem pikselizacije slike, šuma i sl., tj slika s povećavanjem gubi na kvaliteti. Ono što je cilj svim alatima za povećanje digitalnih fotografija je svesti gubitak kvalitete slike na najmanju moguću mjeru.

Jedna od ključnih stvari koja utječe na povećanje slike je sam format u kojem se slika nalazi, tj kojoj vrsti grafičkog prikaza slika pripada. Općenito, postoje dvije vrste prikaza digitalne slike, a to su vektorske i bitmap slike.
Izvor: PCChip
Nastavak na sledećoj stranici:
pcchip.hr/4-specijalizirana-alata-za-uvecanje-bitmap-slike/



Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 603 korisnika na forumu :: 49 registrovanih, 5 sakrivenih i 549 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 1567 - dana 15 Jul 2016 19:18

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 4bobo, 8u47, A.R.Chafee.Jr., amaterSRB, berkut7, bespilotni, bojcistv, bulovic, Davor Kondic, Eyes Wide Shut, Fog of War, Georgius, ikan, jesenko1974, Joja2, komkom, Kos93, krkalon, Kubovac, Logic005, matorigile, MIG-3, Milenko Vujinovic, Mirage 2000N, Mixelotti, nedeljkovici, Nenad Stankovic, Oluj2.1, Panter2, RJ, rkekoke, robertino2, rovac, SD2, slonic_tonic, Snorks, srecko81, SsssssNOVI, stug, suton2, theNedjeljko, tmanda323, trutcina, Vatreni Zmaj, VJ, vobo, wizzardone, zixmix, 1877