Elektronski bezbednosni sistemi

Elektronski bezbednosni sistemi

offline
  • Pridružio: 21 Avg 2007
  • Poruke: 365
  • Gde živiš: Gde cveta limun zut

Mnogi sistemi koji se trenutno ugrađuju u automobile služe pre svega da osiguraju bezbednu vožnju. Ali za razliku od klasičnih automobilskih delova oni se često obeležavaju skraćenicama koje mogu da unesu dozu zabune prilikom kupovine automobila. Ovom prilikom pokušaćemo da objasnimo značenja pojedinih skraćenica i da pokažemo kakvu ulogu imaju.
Air-bag – Vazdušni jastuk. Posle sigurnosnog pojasa predstavlja jedan od najvažnijih sigurnosnih elemenata. Pretpostavlja se da vazdušni jastuci godišnje spasu oko 12.000 života. Nalaze se ispred vozača i suvozača, ili sa njihove bočne strane, i sprečavaju putnike da glavom udare u čvrste objekte ispred sebe. U zavisnosti od jačine udara jastuci mogu imati različitu brzinu aktivacije.
ABS – Anti-lock Braking System. Sistem protiv blokade kočnica. Njegova pojava vodi poreklo iz kasnih 70.-tih godina kada je Bosch u saradnji sa Mercedesom razvio prvu verziju, mada je u eksperimentalnoj fazi primenjivan i na nekim američkim modelima. Tipični ABS sistem se sastoji od centralne elektronske jedinice, četiri brzinska senzora i najmanje dva hidraulična ventila na kočionim crevima. Za sigurnu vožnju je značajan jer obezbeđuje upravljanje vozilom, odnosno promenu pravca, i tokom kočenja. Pritisak sa točka koji je blokiran se smanjuje dok se on ne pokrene, a kočione čeljusti po nekoliko puta u sekundi zahvataju diskove. Nešto slabije rezultate postiže na mokrom i snegom prekrivenom kolovozu.
ESP – Electronic Stability Program. Elektronski program stabilnosti. Predstavlja jedan od sistema koji ima više sinonima i praktično svaki proizvođač automobila koristi svoj naziv za ovaj sistem. BMW: Dynamic Stability Control (DSC), Alfa Romeo: Vehicle Dynamic Control (VDC), Lexus: Vehicle Skid Control (VSC), Porsche: Porsche Stability Management (PSM), Volvo: Dynamic Stability Traction Control (DTSC). Za sve ove sisteme zajedničko je da detektuju svaku nestabilnost vozila i proklizavanje točkova i utiču na kočnice i motor da bi sprečili podupravljanje ili preupravljanje. Najpoznatiji slučaj korišćenja ESP-a je Mercedes A Klase i test severnog jelena. Tek posle ugradnje ovog sistema bezbednost ovog modela je dovedena na prihvatljiv nivo. ESP može da se koristi i za neka lošije konstruisana vozila, jer ispravlja njihove greške, ali se postavlja pitanje koliko je vozilo bezbedno ako sistem otkaže.
ASR - Anti Slip Regulator. Sistem protiv proklizavanja pogonskih točkova. Kod američkih modela koristi se i skraćenica TCS (Traction Control System). Elektro-hidrauličkim putem se sprečava gubitak prijanjanja točkova usled prevelike izlazne snage prilikom startovanja vozila ili prilikom vožnje po podlozi sa niskim otporom. Intervencija ASR-a može da se obavi na motoru (smanjenim dotokom goriva), na kočnicama ili na pogonskim osovinama. Na terenskim vozilima se koristi u kombinaciji sa elektronski kontrolisanim diferencijalima.
BAS – Brake Assist. Pomoć pri kočenju. Ovaj sistem povećava kočionu snagu prilikom vanrednih situacija. Zbog nedovoljno pritisnute kočnice mnogi vozači ne uspeju da zaustave svoje vozilo pre udara o prepreku, a sa ovim sistemom se kočiona snaga prenosi do kočnica mnogostruko jače i brže, čime se zaustavni put vozila značajno skraćuje. Odlukom Evropske Komisije preporučuje se svim proizvođačima automobila da uvedu BAS u standardnu opremu do 2009. godine.
CBC – Cornering Brake Control. Kontrola kočenja u krivini. Ovaj sistem je razvijen od strane BMW-a i dizajniran je da raspodeli kočionu silu tokom naglog kočenja u krivini. U saradnji sa ABS-om održava vozilo na zadatoj putanji i čini ga stabilnim tokom prolaska kroz krivinu.
EBD – Electronic Brakeforce Distribution. Elektronska raspodela sile kočenja. Sa ovim sistemom kočiona sila se raspoređuje na sve točkove u zavisnosti od uslova puta, brzine i tereta. U kombinaciji sa ABS-om EBD može da primeni veću ili manju kočionu silu na pojedini točak, da bi vozilo što više iskoristilo zaustavnu moć kočnice i što se pre zaustavilo ne gubeći kontrolu.

Pruzeto sa: http://www.nsautomobili.com/vest.php?id=44



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1328 korisnika na forumu :: 50 registrovanih, 5 sakrivenih i 1273 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: -[CoA]-, Apok, Asparagus, Atomski čoban, bankulen, bojank, bojcistv, Botovac, comi_pfc, cvrle312, darcaud, DENIRO, Dimitrise93, dmdr, Dorcolac, Duh sa sekirom, dule10savic, FileFinder, Frunze, galijot, Georgius, gorantrojka, kikisp, kybonacci, Lubica, LUDI, Luka Blažević, mackenzie, mercedesamg, Metanoja, mile09, mile23, Mirage 2000N, NoOneEver Dreams, operniki, Panonsky, Panter, Parker, pein, RecA, S2M, ser.hill, Srki94, Srle993, tmanda323, Tragač, VJ, wolf1, zziko, Žrnov