Sitoštampa - tajne zanata

4

Sitoštampa - tajne zanata

offline
  • Dragi Ivić
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17712
  • Gde živiš: I ja se pitam...

GenijeOnline ::Pozdrav ljudi! Nevidim neke nove komentare u ovoj temi.. Nije valjda da sam jedini koga zanima sito?? Sad
Nego.. Mašinice su gotove, još ramovi da mi stignu i počinjem sa radom.. Planiram ovih dana da poručim hemiju i sve potrebne stvarčice, pa me interesuje još nešto.. Da li je svila od 120 niti za pvc (hemijske, upaljači...) dobar izbor ili je bolje da uzmem recimo od 100? A za tekstil (uglavnom majice) se dvoumim između 42 i 77 niti. I da li je bitno u kojoj je boji guma za rakel (ili samo označava tvrdoću gume)? Planiram da uzmem tvrdu za pvc i srednju za tekstil. Da li je to ok?

Hvala za sad.

Wink


Овако:

За упаљаче, хемијске и сву осталу рекламну галантерију ''стотка'' је сасвим довољна. Сито ''120'' је нешто прецизније и мање мрља, али је стотка боља из следећег разлога: када штампаш златном бојом онда је количина боје већа (сито боље и више пропушта) , па је и изглед штампе богатији. Има, као што видиш, и разлике и значаја. Ако ћеш радити само оловке и упаљаче, онда иди на 120. Пре се осуши и очврсне боја на штампаници.

Текстил: искључиво 50! Таман може да прихвати добру слику (чак и растер), а протерује и пристојну количину боје.

Ракели?

Ја за све користим исте ракеле, осим за оловке и упаљаче (за њих користим наоштрене ракеле који су ''шпицасти'', односно ракел за ту штампу нема завршетак у облику ћириличног слова П , већ личи (из профила) на клин.

За штампу текстила најбољи је полукружни ракел (!). Његова ивица није у облику слова П, већ је полукружна. То ћу фотографисати поподне па ћу ти постовати овде. Међутим, заморан је за рад јер мораш више пута да протиснеш боју.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 25 Apr 2012
  • Poruke: 6

Interesuje me princip rada tunela za susenje. I koliki je opseg temperaturta (min - max) ?
Ja cu da kazem svoje misljenje a vi me ispravite ako gresim!
To je komora (prostor) u kojoj se nalazu grejac koji se podesi na zeljenu temperaturu (greje kao serna) i kroz koju pomocu pokretne trake prodje materijal kroz zagrejanu prostoriju!

Da li bi neko mogao da mi da skicu ili nacin na koji bi mogao da NAPRAVIM sopstveni tunel!
Koliko je razmak izmedju trake i grejaca?



offline
  • Dragi Ivić
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17712
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Погледај на сајтовима произвођача опреме за ситаре, видећеш много таквих понуда.

Код тунела је ствар прилично једноставна - нема два иста тунела. Сви их праве према својим потребама (величини, односно дужини просторије, капацитету и специјализацији штампе, итд).
Један наш колега, Новосађанин, радио је сериграфију (уметничку ситоштампу) и штампао је плакате Б1 (што је и за офсеташе приличан подвиг). С обзиром на величину ''флеке'' и проблеме вишебојне штампе (ширење и скупљање папира и теже уклапање боја), он је имао тунел дуг петнаестак метара па је на рачун дужег пута смањивао температуру како би добио повољан степен загрејаности.
Тунели се сада користе за мајице и код њих су врло високе температуре (као највиша температура на пегли). Пошто су мајице текстил (може да их запали само отворени пламен), онда је висина температуре споредна. Можеш на релативно кратком тунелу (три до четири метра), да ''набијеш'' температуру без бојазни да ће се нешто догодити. Боље да буде запечена боја, него ''ровита''.

За мање тираже ја користим пеглу (преко папира) или термодрук (пресу за ''друкање'' пресликача). И она може да послужи за засушивање.

offline
  • Pridružio: 25 Apr 2012
  • Poruke: 6

Moze li neko da nabroji sta je sve od alata potrebno da bi moglo da se pocne sa sitostamparskim radom.

offline
  • Dragi Ivić
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17712
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Већ сам набрајао, али ево - да поновим, по редоследу операција:

Мораш, наравно, да имаш основна средства: сито, боје , разређивач, фотоосељиву смесу (емулзију), сто, сушилицу. Када то имаш, онда су ти потребени следећи алати:

-Кадица за наношење емулзије (''ракла'').
-Ракели (тврда, специјална гума учвршћена у алуминијумски или дрвени носач - види слику) за протискивање боје.
-Ситни алати - скалпел, маказе, лењир, дигитрон, потрошна средства (селотејп траке, дуплофан).


То би било то. Можда сам нешто и пропустио (сад се сетих - јак фен за сушење сита, старе крпе за чишћење), али углавном ово је то што ти треба.

offline
  • Pridružio: 13 Jul 2012
  • Poruke: 10

Ima li neko iskustva sa "Foteco" proizvodima? Konkretno emulzijom FOTECO 1970? Planiram da je uzmem pa me interesuje da li je neko radio sa njom ili je bolja npr KIWO AZOCOL Z1? Cene su približne.

offline
  • Dragi Ivić
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17712
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Ја сам пробао све што је могло да се нађе на нашем тржишту икада. Принцип је исти, све су остало нијансе. Сада доминирају ове плаво-зелене. Међутим, најбоља с којом сам икада радио била је цељска (Цинкарна-Цеље). Она је у основној компоненти (тзв. ''желатина'' која је, уствари била течна, густа као јогурт) била љубичаста, а сензибилизатор је био класичан - амонијум бихромат. Е, забава је почињала када се помешају те две компоненте јер се добијала светло-браон течност (емулзија). Шта се с њом даље дешавало? Када је ослојиш и снимиш, добије се ''бео'' шаблон! Он је био врло отпоран за штампу, а лако се уклањао. Зашто га ситари нису волели? Зато што плаве и зелене емулзије омогућавају да се боље контрастрира, односно види оно што се снима! Иначе, када је фотоосетљивост у питању, толератност и флексибилност у раду, цељска је била без премца.

Ја сада користим ''Дирасол'' и ''Спарк'' емулзије, и то искључиво текстилне. Оне исто тако добро подносе пвц као и све друге, а можеш да штампаш хиљаде мајица без икаквог оштећења шаблона.

Сума сумарум: свеједно ти је с којом емулзијом радиш. Из два , највише три покушаја тачно ћеш сазнати какав је однос према светлу, односно експозицији.

ВАЖНА НАПОМЕНА:

Емулзија стари и пропада, односно губи својства! Већ после пет или шест дана стајања ти мораш да продужиш време експозиције јер јој опада осетљивост! После петнаестак дана можеш да је бациш. То ће рећи - замешај емулзије колико ти треба (обично је то 200 грама) и НИ СЛУЧАЈНО не слушај фабриканта који ти обавезно саветује да сручиш Б компоненту у А компоненту и измешаш све одједном. Ако то не потрошиш за десетак дана (а то значи да треба да снимиш педесетак сита), можеш да је бациш...а онда правац у продавницу.

offline
  • Pridružio: 13 Jul 2012
  • Poruke: 10

Ajmo dalje..sad su boje na redu.. Smile
Za PVC je sve ok uzimam Argonove HI Gloss PVC. Za tekstil sam u nedoumici.. Neki kažu uljane, drugi opet vodene.. pa Argon nije dobar, drugi kažu nema boljeg od Argona..jbg, šta sad uzeti? Nemam sušaru (nit' finansija - nit' prostora za nju..).
Ja sam više za uljane (Argonove naravno). Čuo sam da mogu da se zasuše fenom, pa ostave 2-3 dana da se suše i boja se ne skida..da li je to istina? Da li bi pomoglo da se par minuta tretira IC lampom ili fen radi isti posao?

offline
  • Dragi Ivić
  • Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Poruke: 17712
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Питање искуства. Користио сам све врсте текстилних - и уљне и пвц (!). Међутим, дефинитивно сам се задржао на воденим бојама. Оне се суше за десетак минута, а пошто иовако треба да запечеш, онда ти је боље да то урадиш с воденом бојом. Водена боја је захвална што се тиче дековања. Где она ''легне'', то покрива као да си залепио фолију.


Има још једна фора коју ти не препоручујем: све водене боје имају и своју Б компоненту, катализатор који засушује боју по штампању, тако да не треба ништа више да радиш на мајици. Одштамаш, сачекаш да се осуши и то је то....АЛИ. Има један ''мали проблем'': катализатор и основна боја се мешају у размери један према један, па ако сручиш Б компоненту у А компоненту (пасту за штампу), мораш да је целу потрошиш, иначе ће се она згуснути и стегнути ..и онда можеш да је бациш. Колика је то штета нека ти послужи податак да са једном кутијом (килограмско паковање) можеш да одштампаш преко три хиљаде мајица (у зависности од величине мотива), па ти види.


Дакле, можеш и да измешаш компоненте и тако избегнеш додатно сушење (печење ) боје, али онда сваки пут мораш да правиш нову смесу, односно купујеш нову боју.

offline
  • Pridružio: 13 Jul 2012
  • Poruke: 10

E vidiš..to mene zbunjuje.. I ti mi prvo kažeš da su bolje vodene, a dalje u poruci kažeš nisu dobre zbog potrebe za mešanjem A i B komponenti..
A uljane boje je potrebno zapeći ili je dovoljno da se osuše same a da se boja posle pranja ne skida? Nisi mi ništa rekao o IC (ili IR) lampi..
Stvarno mi je problem da se odlučim sad..

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 709 korisnika na forumu :: 34 registrovanih, 4 sakrivenih i 671 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: A.R.Chafee.Jr., babaroga, bato, bbogdan, BlekMen, caesar, cole77, Georgius, GreenMan, havoc995, HrcAk47, Insan, Iskander, MegaVLAdaR, mercedesamg, Milan A. Nikolic, Mlav, nenad81, Oscar, pavlo, pein, pera12345, Snorks, sokars, Stanlio, theNedjeljko, Toni, Van, VJ, Vlad000, vlvl, wizzardone, yrraf, zillbg