Priprema vozila za zimu

1

Priprema vozila za zimu

offline
  • Pridružio: 18 Jun 2006
  • Poruke: 1514
  • Gde živiš: Singidunum

Priprema vozila za zimu


Da bi smo, koliko je to moguće, umanjili neprijatnosti koje nam zima sprema, o njoj treba na vreme misliti i za nju se na odgovarajući način pripremiti. U ovom tekstu navodimo savete koji će vam pomoći da zajedno sa svojim automobilom sa što manje neprilika prebrodite zimski period.



Poslednjih godina sve je neizvesnije kada će početi "prava" zima. Izvesno je jedino to da će doći i da za nju treba biti spreman, jer, osim zimskih radosti, ona donosi i neke manje lepe stvari. Vozači svakako spadaju u one kojima zima ni u kom slučaju ne ide na ruku. Da bi smo, koliko je to moguće, umanjili neprijatnosti koje nam sprema, o njoj treba na vreme misliti i za nju se na odgovarajući način pripremiti. U ovom tekstu navodimo savete koji će vam pomoći da zajedno sa svojim automobilom sa što manje neprilika prebrodite zimski period.



Upotreba spreja sa podmazujućim i antikorozivnim svojstvima održava brave funkcionalnim

Zimski uslovi su posebno agresivni i podstiču propadanje automobila. Setite se samo sa koliko razloga prodavci polovnog automobila koji "zimi nije vožen" traže veću cenu za svoje vozilo. Automobil, ipak, možete i zimi slobodno koristiti, a pojačane mere nege i održavanja doprineće da zima na njemu ne ostavi previše traga.

Za početak, pre zime treba popraviti sva oštećenja na limu, makar bila reč samo o ogrebotinama laka. Zatim, obavezno proverite i po potrebi obnovite zaštitu donjeg dela vozila. Kako predstoje mrazevi i snežne padavine, vrlo je verovatno da će vaše vozilo doći u kontakt sa solju koju putari koriste protiv ovih pojava. Slana "kaša" koja nastaje u kontaktu sa točkovima vozila zavlači se u sve njegove pore, i pri tome ne strada samo lepota, već i oni delovi od kojih zavisi bezbednost. Temeljno pranje posle svake vožnje "slanim" putevima, takođe i "zavučenih" i skrivenih mesta, u mnogome će pomoći da zimska upotreba ne odvede vaš automobil na otpad pre vremena.

Ako je delove izduvnog sistema napala korozija, zamenite ih pre nego što vas na ulici dovedu u nepriliku. Naravno, posvetite pažnju i kočnom sistemu vozila. Servisu poverite kontrolu i otklanjanje svih eventualnih nedostataka. Mnogi to ne čine ali kočno ulje starije od dve godine zbog higroskopnosti (sklonosti ka upijanju vlage) treba zameniti!

Nakon limarije, pripremite i ostale delove osetljive na zimu. Zaptivke vrata i poklopaca na vozilu ("kedere") premažite glicerinom da ne bi zamrzli, a brave isprskajte podmazujućim i antikorozivnim sprejom (kao što je npr. WD 40). Ako vaše vozilo ima antenu na automatsko sklapanje, premažite je sredstvom protiv smrzavanja (u obzir dolazi i tanak sloj ulja, antikorozivni-podmazujući sprej i sl.). Ove postupke ponavljajte periodično tokom cele zime.



Ukoliko se zaptivne vrata ne premažu glicerinom, na niskim temperaturama mogu se zalepiti za vrata

Svakom vozaču je jasno da je dobra vidljivost jedan od osnovnih preduslova za bezbednu vožnju. Ovaj uslov zimi nije uvek lako ostvariti, ali odgovoran vozač mora po tom pitanju da uradi sve što je u njegovoj moći. Da biste dobro videli i bili dobro viđeni, posvetite pažnju svim elementima od kojih ovo zavisi.

Na vreme proverite ispravnost sistema za grejanje i provetravanje, odnosno klima uređaja, i grejača zadnjeg stakla, kako biste izbegli, ili što više smanjili, probleme sa zamagljivanjem stakala. Pomoći će i povremeno premazivanje stakala sredstvom protiv zamagljivanja. Čistoća se, naravno podrazumeva, a i na zaprljanom staklu mnogo se lakše kondenzuje vlaga.

Istrošene metlice brisača obavezno zamenite novim! U vodu za pranje vetrobrana dodajte sredstvo protiv smrzavanja koje je ujedno i sredstvo za čišćenje, a alternativno možete koristiti alkohol ili špiritus. Naravno, i ovo treba uraditi pre nego što počnu mrazevi. Ne zaboravite da odmah nakon toga aktivirate uređaj za prskanje dovoljno dugo da sredstvo protiv smrzavanja prođe kroz celu instlaciju, do same prskalice.

Prskalicu, ako treba, podesite da zahvata najveću moguću površinu vetrobranskog stakla. Farovi i dodatna svetla moraju biti ispravni i pravilno podešeni, a parabole sa odgovarajućom refleksionom moći. Ako je vaš auto zašao u godine, proverite da li ih je neophodno zameniti. Kontrolišite i svu drugu svetlosnu signalizaciju na vozilu, uključujući i uređaj za sva četiri žmigavca. Da li u vozilu imate rezervne sijalice prema propisima?

Jedan od najčešćih problema koji zimi muči vozače je teško startovanje motora u hladnim jutrima. Nerviranje i probleme te vrste izbeći ćete jedino ako su svi odgovorni elementi u besprekornom stanju. Proverite nivo elektrolita u akumulatoru i po potrebi dolijte destilovanu vodu. Akumulator koji nije besprekoran zamenite novim pre početka mrazeva. Električni priključci treba da budu čisti, a njihovi spojevi sa dobrim i potpunim naleganjem.



Proverite stanje akumulatora na vreme, niske temperature otežavaju paljenje motora

Kod "benzinaca" kontrolišite i po potrebi obnovite sve komponente sistema za paljenje, pre svega svećice i kablove. Posebno kritičan deo ume da bude razvodnik paljenja pa na njega obratite posebnu pažnju. Čak i naprsline koje je nemoguće primetiti golim okom mogu da naprave ozbiljne probleme u radu motora, pogotovo kad se u njima nakupi vlaga.

Ako je na vašem vozilu neophodno kontrolisati i podešavati tačku paljenja, obavite ovu operaciju na vreme. Ako nameravate da za "dizelaša" koristite bilo kakvu vrstu zimskih aditiva za gorivo, i ovo je svrsishodno učiniti jedino pre nego što nastupe niske temperature koje izazivaju zgušnjavanje nafte.

Ako automobil ne nameravate da koristite u dužem periodu, izvadite akumulator i dopunite ga pre sledeće upotrebe. Za slučaj vrlo dugog mirovanja, akumulator dopunjavajte jednom mesečno, a prijaće mu i da ga povremeno opteretite priključivanjem nekog električnog uređaja.

Ni u kom slučaju ne uključujte motor vozila koje zimi dugo miruje radi kratkotrajnog "zagrevanja" na parkingu, jer bi ste na taj način prouzrokovali motoru samo štetu, a nikako korist. Ne pokrećite motor ako ne nameravate da se vozilom zaputite u iole ozbiljniju vožnju!

Motor, sam po sebi, ne zahteva neke posebne postupke, ali dobro je pobrinuti se o nekim detaljima. Naravno, podrazumeva se da niste zaboravili antifriz, a stepen viskoziteta ulja u motoru mora da bude u skladu sa uputstvom proizvođača vozila (što doduše važi uvek, ne samo za zimsku upotrebu). Proverite stanje i zategnutost klinastih kaiševa za pogon agregata motora. Ako prečistač vazduha raspolaže podešavanjem "leto-zima", podesite odgovarajući režim. Ne zaboravite da postavljanjem "zimske maske" olakšate motoru dostizanje radne temperature. O zagrevanju motora je u ovoj rubrici već bilo opširnije pisano (link), ovom prilikom ponovimo samo da motor ne treba zagrevati u mestu već u vožnji.



Ni novi letnji pneumatici nisu pogodni za zimsku vožnju, pritisak treba redovno kontrolisati

Pritisak u pneumaticima mora, kao i uvek, da bude na propisanom nivou. Poželjno je da bar na pogonskim točkovima imate zimske pneumatike, a ako planirate duža putovanja, ovo bi bilo dobro da shvatite kao obavezu. Najbolje bi, u svakom slučaju, bilo da od jeseni do proleća na svim točkovima budu gume sa M+S profilom. Ko se sprema u planinu, trebalo bi da pri ruci uvek ima lance za sneg. Za vožnju izvan grada takođe nije zgoreg u prtljažniku nositi ašovčić, džak sa peskom i rezervnu odeću i obuću.

Možda vam se ovaj popis priprema čini suviše opširan. Imajte, međutim, u vidu da su neki od ovih saveta najdirektnije vezani za bezbednost saobraćaja, a za živu glavu na ramenima, svoju i tuđu, ni jedna cena ne bi smela da bude previsoka! Druga stvar je, kao što smo već rekli, da će ove mere doprineti da vaš auto jednog dana kao polovnjak vredi više, a broj poseta servisu i prodavnicama rezervnih delova biće manji, što će kompenzovati troškove "zimskih priprema".

Takođe, lako je primetiti da velik broj postupaka navedenih u tekstu spada u redovan godišnji servis automobila. Zato, ako eventualno imate mogućnost da birate, pokušajte da odaberete kasnu jesen kao period za registraciju vozila kojoj predstoji tehnički pregled, a pre kog je dobro obaviti redovne servisne intervencije (naravno, ne treba propustiti da se u servisu dogovorite o svim pojedinostima koje očekujete). Tako ćete obezbediti da sa operacijama koje je i inače manje-više neophodno periodično sprovoditi vaš auto za predstojeću zimu bude u top formi.


Izvor: http://www.b92.net/automobili/istrazujemo.php?nav_id=216483



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 05 Dec 2006
  • Poruke: 11

Da dodam i ja nesto
Nije lose da u automobilu nosite i jednu svecu iako mali izvor toplote sveca ce ipak da zagreje kabinu svakog vozila ako ste zaglavljeni negde na putu



offline
  • Đuro Glumac
  • dipl. ing. informatike
  • Pridružio: 08 Feb 2004
  • Poruke: 3640
  • Gde živiš: ApAtIn

Jos da ja dodam jednu bitnu stvar...
Nikada ne drzite obe kleme na akumulatoru stegnute da ne mozete bar jednu da skinete rukom. Evo i zasto....
Na niskim temperaturama prilikom paljenja vozila anlaser zna da zaledi, i nakon sto vozilo upali nastavi i dalje da radi. Nakon toga moze doci do posledica. Ako vam je klema popustena sto brze otvorite haubu i skinite klemu kako bi se anlaser iskljucio. Ovo zna cesto da se desi na zastavinim vozilima, na drugim nisam primetio ovu pojavu... Mr. Green

offline
  • Puky  Male
  • Scottish rebel
  • Pridružio: 18 Apr 2003
  • Poruke: 5815
  • Gde živiš: u Zmajevom gnjezdu

Ne desava se na svim Zastavinim vozilima, npr na coFiju Wink

Akumulator, ako vec na 0 stepeni slabije pali cak i kada ste dosuli destilovanu vodu - probajte da ga na punjacu za akumulatore punite 12h. Ako ni posle toga na tim spolnim temperaturama ne pali kako treba - menjajte. Umrece cim krenu nize temperature a onda je sve kasno.

offline
  • Pridružio: 24 Dec 2006
  • Poruke: 26
  • Gde živiš: Beograd

evo i ja nesto pametno da dodam ljudi koji voze na plin neko pred gasenje auomobila prebace na penzin jer usled niskih temperatura plin ce da se skupi i nece ima ti dovoljan protok plina u rasplinjivac, ali ako vam se to vec dasi uzmi te vrelu vodu i polako sipaj te je po rasplinjivacu i onda pli te automobil. Smile

offline
  • Puky  Male
  • Scottish rebel
  • Pridružio: 18 Apr 2003
  • Poruke: 5815
  • Gde živiš: u Zmajevom gnjezdu

Noviji uredjaji automatski rade automatsko prebacivanje paljenja na benzin pa posle, ili kada se malo zagreju ili kada predju odredjene obrtaje, prebacuju na plin.
To za toplu vodu na isparivac mogu samo da potvrdim. Uz to, kada tako palite a imate manualno prebacivanje, doBro uvek dodje i da pritisnete dugme na prekidacu da plin direktno udje u karburator.
( iskustvo : 7l tople vode, klik na prekidac, 2 zaverglaja i pali na -20C ; pod pretpostavkom da je sve nastelovano i da ima plina Wink )

offline
  • Zanimam se ;)
  • Pridružio: 30 Jul 2005
  • Poruke: 689
  • Gde živiš: Teslić

NuLLCoDe ::Jos da ja dodam jednu bitnu stvar...
Nikada ne drzite obe kleme na akumulatoru stegnute da ne mozete bar jednu da skinete rukom. Evo i zasto....
Na niskim temperaturama prilikom paljenja vozila anlaser zna da zaledi, i nakon sto vozilo upali nastavi i dalje da radi. Nakon toga moze doci do posledica. Ako vam je klema popustena sto brze otvorite haubu i skinite klemu kako bi se anlaser iskljucio. Ovo zna cesto da se desi na zastavinim vozilima, na drugim nisam primetio ovu pojavu... Mr. Green


Prijatelju ne bih se stobom složio jer slabi kontakti ili kako si ti naveo da se klema može brzo rukom skinuti mogu izazvati mnogo veće probleme nogo da ti alnaser ode ako zaledi.
Ako crkne alnaser kao posledica zaleđavanja uvjek se može lakže, brže i jeftinije zamjeniti ili popraviti.
Nego rizikujuću da ti se električna instalacija zapali usled lošeg konatakta na akumulatoru. ovo ti govorim iz iskustva.

offline
  • Pridružio: 05 Nov 2006
  • Poruke: 641
  • Gde živiš: ljubljana

nije dobro skidati klemu iz akumulatora,jer tada alternador doživi napestni udar i ode diodna ploča.to meže svaki autoelektričar da ti kaže.

offline
  • Branislav
  • Pridružio: 27 Feb 2006
  • Poruke: 1762
  • Gde živiš: Sombor

Jedan savet za ljude, koji kao i ja nemaju gumene patosnice u automobilu> Stavite novine, i to nekoliko listova na patosnice kada izlazite iz auto da bi upile vodu, koja se neminovno unese spolja.

offline
  • Đuro Glumac
  • dipl. ing. informatike
  • Pridružio: 08 Feb 2004
  • Poruke: 3640
  • Gde živiš: ApAtIn

trifko86 ::NuLLCoDe ::Jos da ja dodam jednu bitnu stvar...
Nikada ne drzite obe kleme na akumulatoru stegnute da ne mozete bar jednu da skinete rukom. Evo i zasto....
Na niskim temperaturama prilikom paljenja vozila anlaser zna da zaledi, i nakon sto vozilo upali nastavi i dalje da radi. Nakon toga moze doci do posledica. Ako vam je klema popustena sto brze otvorite haubu i skinite klemu kako bi se anlaser iskljucio. Ovo zna cesto da se desi na zastavinim vozilima, na drugim nisam primetio ovu pojavu... Mr. Green


Prijatelju ne bih se stobom složio jer slabi kontakti ili kako si ti naveo da se klema može brzo rukom skinuti mogu izazvati mnogo veće probleme nogo da ti alnaser ode ako zaledi.
Ako crkne alnaser kao posledica zaleđavanja uvjek se može lakže, brže i jeftinije zamjeniti ili popraviti.
Nego rizikujuću da ti se električna instalacija zapali usled lošeg konatakta na akumulatoru. ovo ti govorim iz iskustva.


Prijatelju veruj mi da to ne moze biti los kontakt. Nisam mislio da se skroz popusti klema vec taman toliko da moze klimanjem uz malo vec snagu rukom da se skine. Dok sam cackao sa zastavinim vozilima veruj mi, ovo mi se mnogo bolje pokazalo. Jednom prilikom kada je zaglavio anlaser doslo je i do pucanja akumulatora... Ali dobro, svako ima svoje misljenje i iskustvo.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 964 korisnika na forumu :: 38 registrovanih, 9 sakrivenih i 917 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: Apok, babaroga, Battlehammer, Ben Roj, Bobrock1, ccoogg123, cikadeda, Denaya, djboj, doktor1964, DonRumataEstorski, DPera, dule10savic, GandorCC, Georgius, gorican, ivica976, Još malo pa deda, Kaplar2, Koridor, Leonov, lucko1, milimoj, MilosKop, Neutral-M, Njemac, ozzy, Panter, Rogan33, sevenino, Shinobi, Srki94, Sumadija34, vathra, vlvl, W123, YU-UKI, šumar bk2