Mosti svetog Save

Mosti svetog Save

offline
  • Pridružio: 16 Sep 2003
  • Poruke: 160

Мошти светог Саве
из текста објављеног у зборнику: Свети Сава у српској историји и традицији, 1998



Свети Сава преминуо је у Трнову, по свој прилици 14. јануара 1236. године.[1] Карактеристично је (...) да Доментијан његове посмртне остатке, још пре него што су сахрањени, назива “светим моштима”.[2] Према Теодосијевом сведочењу, који подробније од свог претходника описује ова збивања, бугарски патријарх Јоаким био је у недоумици око места Савине сахране, пошто “свети није ништа завештао о овоме”; одлуку је донео бугарски цар Јован II Асен, по чијем је наређењу Савино тело положено у припрати цркве Четрдесет мученика.[3] Сасвим је разумљиво што је личности Савиног ранга одређен гроб у најугледнијем трновском храму, који је чувао не само тела бугарских владара већ и мошти угледних хришћанских светитеља.[4] О Савином гробу у цркви Четрдесет мученика Теодосије даје и друга, врло одређена и свакако веродостојна обавештења. Из његовог описа (“... заповеди /цар/ да се озида гроб његов”)[5] јасно следи да је ту најпре начињена подземна зидана гробница. Она је и пронађена приликом археолошких ископавања трновске цркве.[6] У гробницу је Савино тело било положено у дрвеном ковчегу, како мало даље сведочи Теодосије.[7] Затим је над њом, након обављене сахране, постављен камени споменик: “... и положивши камен часни поврх гроба”.[8] Да је овај био монументалних размера - свакако у виду саркофага а не, рецимо, камене плоче - следи из Теодосијевог тврђења да је споменик прекривен скупоценим покровом: “... и царском багреницом покривши га”.[9] Изнад гроба, најзад, постављени су свећњак и златокована кандила.[10] На основу изложених исказа, са сигурношћу се може закључити да је Савин трновски гроб уобличен по устаљеном обрасцу предвиђеном за сахрану најистакнутијих личности, какав је већ у два, а вероватно и три случаја, примењен у владарским маузолејима у Србији.[11]

...

Доментијан и Теодосије пружају нам занимљива обавештења и Савином трновском гробу и након што су мошти из њега подигнуте. С обзиром на посведочено Савино светитељство, он је наставио да се поштује и привлачи многе поклонике. Држећи се устаљених образаца, оба писца нашироко приповедају о чудима које гроб, иако празан, и даље чини.[12] Уверљиво звучи Теодосијево тврђење да је на старо место враћен саркофаг (“и први камен положи врх гроба”) и поново прекривен покровом.[13] Једнако занимљиви су и подаци Савиних биографа о коначној судбини трновског гроба. Доментијан каже да је након одређеног времена одлучено да се он загради, како бројни верници не би досађивали манастиру.[14] Теодосије је, поново, много одређенији. Он отворено каже да је у неким бугарским круговима постојао јак отпор према култу, али да се у том смислу ништа није могло предузети пре смрти цара Јована Асена (1241.), таста краља Владислава и великог поштоваоца првог српског архиепископа. Тада је, према истом писцу, у празном Савином гробу сахрањен неки митрополит, који је ту привилегију богато платио.[15] Ова сведочења указују на намеру да се у Трнову сузбије култ светог Саве, а damnatio memoriae извршен је на добро познат начин - поништењем гроба као изходишта светитељског прослављања.[16]


Напомене

1 Б. Ферјанчић у: Историја српског народа I, Београд 1981, 312 (са старијом литературом); различита мишљења о датуму и години Савине смрти износи Д. Богдановић, Теодосије, Житије светог Саве, Београд 1984, 280-281.

2 Доментијан, Живот светога Саве и Живот светога Симеона, прев. Л. Мирковић, прир. Р. Маринковић, Београд 1988, 223.

3 Теодосије, 249

4 Й. Алексиев, Бележки за ранната история на търновските манастири, Studia protobulgarica et mediaevalia eruopensia, В чест на професор Веселин Бешевлиев, Велико Търново 1993, 189-198.

5 Теодосије, 250.

6 Основу цркве са положајем пронађених гробова доноси Б. Бълов, Новите разкопки на црквата “Св. четиридесет мъченици” въ Велико Търново, Археология, год. ХV, кн. 2 (София 1974) 37-54; I. Dujcev, Saint Sava a Turnovo en 1235, Хиландарски зборник 4 (Београд 1978-) 20.

7 Теодосије, 253.

8 Теодосије, 250.

9 Нав. место.

10 Нав. место.

11 На једнак начин били су рaђени гробови Симеона Немање и Стефана Првовенчаног у Студеници, а највероватније и гроб краља Владислава у Милешеви, Д. Поповић, Српски владарски гроб у средњем веку, Боград 1992, 29-31, 42-43, 49-51.

12 Доментијан, 229-231; Теодосије, 254-257.

13 Теодосије, 254.

14 Доментијан, 231.

15 Теодосије, 257.

16 Смисао појава какве су violatio sepulcri и damnatio memoriae, на најширим основама тумачи I. Herklotz, “Sepulcra” e “Monumenta” del Medioevo, Studi sull' arte sepolcrale in Italia, Roma 1985, 222-223.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 747 korisnika na forumu :: 38 registrovanih, 3 sakrivenih i 706 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3466 - dana 01 Jun 2021 17:07

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: A.R.Chafee.Jr., anbeast, Arahne, babaroga, Boris BM, BORUTUS, cavatina, Dorcolac, Excalibur13, gorozup, ILGromovnik, Instruktor 1223, laurusri, loon123, Mercury, mikrimaus, milan.vukovic, milenko crazy north, Milos ZA, MiroslavD, moldway, Nikolaa11, nuke92, Panter, powSrb, rajkoplje, Rakenica, S2M, Srki94, stegonosa, vathra, virked, vladulns, wolf431, wolverined4, zbazin, zillbg, |_MeD_|