Gradivo svih predmeta za peti, šesti, sedmi i osmi razred osnovne škole od septembra će biti skraćeno u proseku za trećinu. Pojedine lekcije biće izbačene, pa će biti više vremena za utvrđivanje gradiva i praktičnu nastavu.
Skraćenje i sistematizaciju gradiva viših razreda osnovne škole uradili su stručnjaci Zavoda za unapređenje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Ministarstva prosvete.
Prema rečima stručnjaka Zavoda, program matematike je rasterećen teorije i izbačeni su pojmovi koje deca slabo razumeju i pamte. Dosadašnja praksa je pokazala da su pojedine lekcije iz matematike izuzetno teške za većinu đaka, a ne predstavljaju bazična znanja. Zbog toga se u osnovnoj školi više neće učiti relacije sličnosti, podudarni tipovi i površine proizvoljnih četvorouglova, dok će procentualni razlomci biti pomereni iz petog u šesti razred.
U programima srpskog jezika za sve pomenute razrede pravopisna rešenja biće usklađena sa važećom pravopisnom normom, a u području kulture izražavanja sadržaji će biti sistematizovani i prečišćeni.
Na časovima stranih jezika više pažnje će se od sada posvećivati konverzaciji, a manje gramatici.
Nastava geografije biće oslobođena faktografije i velikog broja podataka. Fizička geografija će se sada izučavati u petom i šestom razredu, a ne kao do sada samo u petom. U višim razredima đaci će učiti samo reprezentativne regije Evrope i sveta, a neće, kao do sada, biti opterećena mnogobrojnim geografskim podacima za gotovo sve zemlje sveta. Nacionalna geografija će biti skraćena, odnosno rasterećena faktografije i statističkih podataka.
- Sadržaji iz biologije i istorije za sva četiri razreda su programski rasterećeni i sistematizovani. Pojedini sadržaji, za koje je procenjeno da nisu bazični, izostavljeni su ili dati samo na nivou informacije. Izmenama je predviđeno da nakon svakog časa teorijske nastave ide jedan čas obnavljanja gradiva iz oba ova predmeta - kaže Mirjana Bogdanović, rukovodilac Centra za razvoj programa i udžbenika Zavoda za unapređenje kvaliteta.
Nastavni programi iz fizike su rastrećeni i osavremenjeni, a predviđeno je i znatno više časova za obnavljanje i sistematizaciju gradiva.
Na časovima hemije od naredne školske godine učenici će uz svaku nastavnu temu raditi demonstracioni ogled i laboratorijsku vežbu, s tim da ogledi ne zahtevaju posebnu opremu i hemikalije već se mogu naći u svakodnevnom životu.
Oko trideset odsto sadržaja iz tehničkog obrazovanja je izbačeno. Zahvaljujući izmenama, đaci će od sada imati mnogo više prakse nauštrb teorije - više od 50 odsto časova će biti posvećeno praktičnoj nastavi. U skladu sa razvojem informacionih tehnologija, na više od 40 časova ovog predmeta đaci će vežbati na kompjuterima. Obavezni deo teorije tiče se osnova informatike, a ako budu želeli više da znaju o kompjuterima, u sedmom i osmom razredu moći će da izaberu izborni predmet osnovi informatike i računarstva, gde će učiti o Internetu, multimedijima, programiranju i grafičkim programima.
Na časovima muzičkog biće mnogo manje teorije, a nastavnicima se ostavlja sloboda da sa učenicima razvijaju njihove potencijale, kako bi više slušali i razumeli muziku i eventualno se i sami okušali u stvaralaštvu.
Na časovima likovnog biće više vežbanja, pogotovu na one teme koje su deci zanimljive. Na primer, kada u sedmom razredu đaci budu radili proporcije tela, biće im data mogućnost korišćenja novih materijala i tehnika.
Đaci će za sada učiti iz istih udžbenika, samo će preskakati izbačene lekcije. Ostaje još da se izrade novi nastavni planovi i programi za ove razrede, za šta će biti potrebna po jedna godina za svaki.
Jovana Subotić
http://www.blic.rs/
|