Saveti za pravilno upravljanje i održavanje automobila

1

Saveti za pravilno upravljanje i održavanje automobila

offline
  • Fil  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 11 Jun 2009
  • Poruke: 14644

Saveti za pravilno upravljanje i održavanje automobila







[1] Kako uštedeti gorivo




U zadnje vreme sam baš mnogo putovao i putovaću naredni period, pa me baš interesuje kako da pređem što veću kilometražu uz što manje $$$. Dakle, saveti kako da iz svog rezervoara izvučete maksimum:




1) Opšta tehnička ispravnost vozila!



Neodgovarajući, loši ili ispumpani pneumatici

Prvo treba obratiti pažnju na ono što je jedina veza između automobila i kolovoza.
--> gume (pneumatici). Najbolje je koristiti leti letnje gume, a zimi zimske gume (što će postati i zakonska obaveza). Pošto je kod nas specifična (čitaj: loša) finansijska situacija, postoje "all season" gume, koje se mogu koristiti i leti i zimi.

Dalje, treba bratiti pažnju na napumpanost pneumatika i dubinu šare. Ovo je bitno i zbog otpornosti na akvaplaning. Neispravni pneumatici mogu dosta povećati potrošnju goriva. Postoje pneumatici koji imaju oznaku ''fuel saver'', tj. imaju manji otpor prilikom kotrljanja i samim tim vožnju čine ekonomičnijom.


Stanje motora

Stanje motora je takođe važno. Kod benzinskih motora redovno kontrolišite stanje svećica jer svećice pri kraju radnog veka dosta povećavaju potrošnju zbog loše varnice.
Prilikom izbora svećica konsultujte uputstvo proizvođača automobila radi utvrđivanja koje se svećice preporučuju, a takođe obratite pažnju i na propisani zazor.

Pored svećica treba proveriti i stanje kablova.


Prljav filter

Motoru treba omogućiti da ''lakše diše''', pa je važna redovna zamena i kontrola filtera vazduha, što je izuzetno važno kod automobila koji koriste TNG. Dalje, obavezna je i redovna zamena filtera za gorivo (kod nas na oko 10.000 km) i filtera ulja (pri svakoj zameni ulja).


Stanje sistema oslanjanja i kočnica; loše ili staro ulje, neravnomerno kočenje

--> predstavljaju uzročnike povećane potrošnje! (povećava potrošnju i do 15%)





2) Faktori koji se tiču ponašanja u vožnji:




Održavajte konstantnu brzinu i pravilno kočite

Automobil troši malo goriva kada se kreće konstantnom brzinom, a značajno više pri ubrzavanju; savet je ravnomerna i ujednačena vožnja, pri srednjem broju obrtaja motora. Treba voziti ekonomično, bez naglih ubrzavanja i kočenja. Sportska vožnja pruža više užitka, ali i veću potrošnju goriva.


Ukoliko nailazi uzbrdica

Ako nailazite na uzbrdicu ubrzajte pre nje, a ne dok se penjete. Ovim načinom vožnje možete uštedeti i do 20% goriva!


Vozite brzinom većeg stepena prenosa

Najekonomičnije je voziti u najvećem stepenu prenosa (kod većine modernih automobila - 5 brzina), naravno ukoliko to dozvoljavaju uslovi puta i to pri malom/srednjem broju obrtaja motora. Još dok sam vozio VW Golf I, ta peta brzina je bila označena kao "E" (Economic).


Zatvorite prozore!

Pri većim brzinama otvoreni prozori remete normalan tok vazduha oko vozila i povećavaju potrošnju. Tako da je pri većim brzinama bolje zatvoriti prozore i koristiti ventilaciju.




3) Dodatna oprema i teret



Isključite klima uređaj kad god možete

Snaga motora opada kada se uključi klima uređaj (ovo je naročito izrazito kod vozila sa slabijim motorom). Razlog je u tome što je snaga motora u vozilu pokretač kompresora klima-uređaja, a usled toga motor troši više goriva kada je uključen klima uređaj.


Potrošnja goriva i elektronski uređaji

Koristite elektronske uređaje onoliko dugo koliko su vam potrebni. Grejači na zadnjem staklu, dodatna svetla, brisači i grejači vetrobrana troše pozamašnu količinu eneregije, čime povećavaju potrošnju goriva (do +25% u gradskom ciklusu).


Izbacite nepotrebne stvari iz automobila

Što je vozilo teže treba mu više snage (dakle, i goriva) da bi se kretalo. Ovo uključuje i skidanje krovnih nosača kada nisu potrebni, jer moderni automobili su dizajnirani da budu aerodinamični, dakle da stvaraju što manje otpora kada se kreću kroz vazduh, a nosači i drugi dodaci remete normalan protok vazduha pri kretanju i tako povećavaju otpor vazduha, usled čega se povećava potrošnja automobila.


Ukoliko vučete prikolicu

Ako vučete prikolicu bilo bi pametno napraviti ili kupiti spojler koji ide od krova vozila do prikolice čime se smanjuje otpor vazduha a samim tim i potrošnja opada za oko 10%.





[2] Saveti za očuvanje automobila i njegovu dugotrajnost:




Kočite motorom

Nema razloga da naglo ubrzavate da biste za kratko vreme naglo kočili. Idealno bi bilo da (ukoliko imate manualni menjač) prebacite u manju brzinu (manji stepen prenosa) jer će tada motor da koči. Na taj način čuvate disk pločice.


Držite odstojanje od vozila ispred vas

Držanjem većeg odstojanja od vozila ispred vas pravite sebi prostor za sigurnu vožnju i fleksibilnost u upravljanju vozilom.


Izbegnite čekanje na semaforima

Semafori u gradu su (uglavnom) podešeni tako da se na sledećem semaforu uključuje zeleno svetlo za onoliko vremena koliko vam je potrebno da do njega dođete krećući se propisanom brzinom.


Ne stavljajte rezervnu gumu na pogonske točkove

Rezervna guma (koja je, po pravilu, manja od obične) ne bi trebalo da se stavlja na pogonske točkove; dakle, ukoliko dođe do pucanja prednje guma, prebacite zadnju na prednji deo, tako da se rezervna guma nalazi na zadnjem delu automobila. Takođe, lanci se ne smeju stavljati na rezervnu gumu.


Pravilno izaberite motorno ulje

Za adekvatan rad čitavog motora najzaslužnije je motorno ulje. Na forumu smo "nadugačko i naširoko" pisali o njemu. Ukratko, pravilan izbor je od krucijalog značaja. O tome je najbolje da se vlasnik vozila informiše u tehničkom uputstvu ili u ovlašćenom servisu.


Čuvajte limariju i karoseriju

Veoma je važno voditi računa o stanju limarije na vozilu kao i celokupne karoserije. Loši vremenski uticaji negativno utiču na stanje limarije, te treba naročito voditi računa o antikorozivnoj zaštiti. Za podvozje je najbolje koristi neki od bitumenskih premaza. Zbog svog sastava se lako lepe za karoseriju, popunajvaju oštecenja i štite od vode i soli. Kod nas su najpopularniji proizvodi Body. Za ručno nanošenje četkom, preporučuje se Body 930, a za nanošenje kompresorom, preporucuje se Body 950. Treba napomenuti da se ovo radi dok je vozilo čisto i suvo.


Zaštitite lak i farbu

Za zaštitu laka i farbe na vozilu su najbolje polir paste koje u sebi imaju karnauba vosak. Istovremeno vraćaju sjaj matiranim lakovima i zaštićuju. Postoje varijante za metalik i akrilne boje kao i polir paste koje su specijalno namenjene za određenu boju vozila. Jedno pakovanje ovih pasti može da posluži i više puta. Poliranje se vrši mikrofajber krpama i to dok je auto čist i suv, a limarija hladna. Na tržištu se mogu naći i specijalni voskovi za zaštitu liamrije bez polir paste, i izuzetno su dobri kod zaštite od vremenskih uticaja. Preporučuje se upotreba Sonax proizvoda, Sonax Auto Plitur i Sonax Car Wax.


Održavanje enterijera

Za održavanje plastičnih delova enterijera postoje sredstva u spreju kao i sredstva u vidu mleka. Neki kupci izbegavaju korišćenje cockpit sprejeva zbog toga što ostavljaju fleke na plastici, što deluje ružno i neuredno. Preporučuje se upotreba Arexons silikonskog mleka za tablu, koje štiti od UV zračenja i sprečava da plastika postane krta i pucanje plastike.

Dalje, od duže upotrebe dolazi do prljanja tapacirunga i sedišta, što kvari celokupan izgled enterijera. Zbog specificnosti posla, ne preporučujemo pranje sedišta i tapacirunga tečnim sredstvima zbog otežanog sušenja, vec specijalnim sredstvom za suvo pranje Sonax AutoInnenReiniger.

Gumene delove vozila premažite običnim glicerinom, jer im on vraća elastičnost i boju.

Za spoljašnje plastične delove (branici, retrovizori...) postoje jeftina sredstva ka osto su Sonax Kunststoff Neu.





[3] Generalni saveti vezani za vožnju




1) Saveti koji se tiču lamele



Nikako ne treba ''držati auto na kvačilu'' dok se čeka, na primer, na semaforu! Tako se opterećuje lamela i skraćuje se njen životni vek. Auto treba da bude "na leru" i da se u brzinu ubaci neposredno pre kretanja.

* Ovo držanje kvačila praktikuju novopečeni i neiskusni vozači jer im je tako lakše. Još nisu savladali brzo ubacivanje u brzinu i polaženje pa drže kvačilo, da izbegnu čekanje i da im se ne ugasi auto na semaforu. Za to su krivi i instruktori u auto školama jer ih tako uče, delom zbog toga što im je tako lakše, a delom zbog toga što je tako lakše samom kandidatu. Šta mislite, koliko bi se dešavalo da se auto ugasi na semaforu i da odmah padnu na ispitu? (Tu lamelu, potisni ležaj i, uopšte, porpavke plaća auto škola a ne instruktor, tako da...)

Dalje, lamela trpi trenje, a ne trpi udarce. Dakle, treba izbegavati naglo polaženje i puštanje kvačila (dakle, treba izbegavati da auto trzne i čuje se udarac). Kako se lamela troši, tako se podiže pedala kvačila. Štelovanjem je treba vratiti da bude u nivou kočnice.




2) Vožnja uzbrdo i nizbrdo



Kad je u pitanju vožnja uzbrdo, treba voziti u nižem stepenu prenosa, tako da motor radi na otprilike 2000-2500 obrtaja. Dakle, ne mučiti ga u višem stepenu prenosa na niskim obrtajima (kako bi izbegli prekomerno grejanje motora), ali i ne voziti u niskom stepenu prenosa na previše visokim obrtajima. Motor ne bi trebalo da se drastično greje prilikom vožnje uzbrdo. U motoru postoji termostat koji određuje kada se pali ventilator hladnjaka, tako da on ne dopušta pregrevanje motora. Ako kazaljka temperatura "ode" u crveno polje, treba zaustaviti vozilo i otvoriti haubu. Podrazumeva se da u motoru uvek treba imati dovoljno rashladne tečnosti (dobra navika je nositi rezervnu rashladnu tečnost u gepeku).

Što se tiče vožnje nizbrdo, automobil ne treba voziti u najvećem stepenu prenosa kako bi se izbegla prekomerna i učestala kočenja. Treba prebaciti u niži stepen prenosa da i motor koči.
Ako se automobil vozi nizbrdo "na leru", jedino usporenje se dobija pomocu kočenja, dakle opterećuju se kočnice (disk pločice).




3)Ne grejte motor na leru!



Nikako ne treba grejati motor na leru, već automobil treba voziti na nižim obrtajima dok ne dostigne radnu temperaturu. Dok je motor hladan, ukoliko je na leru --> podmazivanje motora je otežano pa ovakav režim rada šteti motoru.
Ne zagrevajte motor dok automobil stoji, dok je van brzine ili se kreće velikom brzinom. Po tim uslovima motor se zagreva dosta sporije, povećavajući električnu potrošnju i emisije. Iz tog razloga savetuje se da se odmah krene, lagano, izbegavajući veliki broj obrtaja motora. ( * iz uputstva za Fiat Punto Classic)




4) Ne držite ruku na menjaču!



Sto se tiče držanja ruku na volanu i menjacu, to je vec stvar navike. Po pravilu volan treba drzati sa obe ruke a meni je tako negodno.
Ne vozite oslanjajući ruku na menjač jer taj pritisak čak i kada je neznatan može dovesti do preranog habanja unutrašnjih komponenti menjača. ( * iz uputstva Fiat Punto Classic)




[4] Plan redovnog održavanja vozila




U principu, redovan servis treba da se odvija prema planu proizvođača, te će se ove vrednosti iskoristiti kao orjentir. Osim što se izbegavaju skuplje kvarove i potencijalne neprijatne situacije u vožnji, redovnim servisiranjem se doprinosi i svojoj i tuđoj bezbednosti u saobraćaju.

Osim toga, redovan servis danas predstavlja imperativ i uslov za trajanje garancije na nova vozila.

Dakle, plan redovnog održavanja, kao i delovi koje treba zameniti ili proveriti zavise od vozila do vozila. .


-- Pre dužeg puta --

Osnovne stvari koje treba proveriti pre dužeg puta su:

- Nivo rashladne tečnosti motora
- Nivo ulja u motoru
- Stanje i pritisak svih pneumatika na vozilu


-- Plan na svakih 15.000 km [godišnji plan] --

- FILTERI (za ulje, za vazduh kabine)
- promena ulja za motor


-- Plan na svakih 30.000km [dvogodišnji plan] --

- Filter za vazduh motora
- Filter za gorivo


-- Plan na svakih 45.000km [trogodišnji plan] --

- Rashladna tečnost
- Svećice


-- Plan na svakih 60.000km [četvorogodišnji plan] --

- Filter za gorivo
- Klinasti kaiševi


-- Plan na svakih 90.000km [šestogodišnji plan] --

- Ulje za automatski menjač
- Zupčasti kaiš i zatezač zupčastog kaiša
- Lambda sonda


* Napomena:
Vrednosti su date orijentaciono i najbolje je da se u servisnoj knjižici za vozilo pogleda konkretno šta i kada treba raditi. Alternativno, treba se konsultovati sa ovlašćenim serviserom za vozilo.






[5] Saveti ukoliko se automobil ne vozi na dug period




Ako ne vozite automobil na duže periode možete uzrokovati:

- propadanje kaiševa:

- gubljenje optimalnih hemijskih svojstava tečnosti u motoru.
--> ulje apsorbuje vlagu bez obzira da li se auto vozi ili ne, tako se mora posmatrati vremenski limit nezavisno od kilometraže. Pod pretpostavkom da neredovni vozači prelaze malu kilometražu (manju od 10.000 km), poželjno je da ulje menjaju na godinu dana.

- opadanje kapaciteta akumulatora
--> jer putni računar i sat na kontrolnoj tabli koriste male količine struje iz akumulatora (dakle, i kada se ne vozi)

- promene nad pneumaticima
--> gume na parkiranom autu mogu da se izduvaju i/ili da se spljošte (deo koji dodiruje tlo se može neproporcionalno izobličiti) .

.....................

--> SAVET: iako ne postoji striktno pravilo koliko često treba voziti automobil, trebalo bi ga startovati najmanje jednom nedeljno kako bi se napunio akumulator, uklonila zgusnutost i pokrenule se tečnosti i kaiševi. Izobličavanje guma se može sprečiti ako se automobil jednostvano pomeri u drugu parking poziciju. Najbolje da se automobil parkira tako da ventil bude sa leve ili desne strane točka. Posmatrajući hipotetički točak kao sat, to bi bila mesta gde se nalaze 3 sata i 9 sati.

U idelanom slučaju, automobil treba provozati, kako bi motor dostigao radnu temperaturu, ali ukoliko ovo nije moguće (iz raznih razloga) treba ostaviti automobil da radi najmanje 10 minuta.


Veliki neprijatelj za automobile zimi je so koja se posipa po putu. Važno je da ga operete čim se temperatura podigne iznad nule, jer rđa neće nastati kada je napolju hladnije.





[6] Myth busters - raskrinkajmo mitove




Mit: Nema potrebe gasiti motor ako stojite u mestu duže vreme, jer će ponovno paljenje potrošiti mnogo više goriva.

Istina: Većina vozila kod paljenja potroši goriva kao za rad u mestu u trajanju od oko 30 sekundi. Dakle, ako stajete na duže od toga, svakako se preporuje da ugasite motor.



Mit: Poželjno je na nizbrdici ili ugasiti motor ili ubaciti menjač u neutralan stepen prenosa

Istina: Novija vozila sa "injection" sistemom ubrizgavanja automatski gase dovod goriva kada se motor kreće uz pomoć inercije, što je i jako lako proveriti ako imate "board computer".

Ako ubacite u neutralni stepen prenosa, motor se više ne pokreće preko točkova nego troši gorivo, kao da automobil stoji u mestu.

* Kod starijih vozila je potpuno isto da li ste ubacili u neutralan stepen prenosa ili ne pošto motor u oba slučaja troši gorivo kao da stojite u mestu. Dakle, ako vozite velikom nizbrdicom najpametnije je ubaciti u stepen prenosa koji odgovara brzini kojom vozite.


Gašenje motora na nizbrdici je toliko nebezbedno zbog gašenja servo kočnice, mogućnosti zaključavanja volana i nemogućnosti da pravilno odreagujete na nepredviđene situacije da o tome ne vredi ni pričati.






BONUS Very Happy





Da li ste znali?



- Zimi i pri kišovitom vremenu automobil sa zadnjom vučom ima prilično nestabilno (čitaj: užasno) ponašanje na putu. Obavezno voziti manjom brzinom.


- Da ne treba parkirati na zapaljivom materijalu; tokom rada katalizator postiže veoma visoku temperaturu. Nemojte parkirati vozilo na travi, suvom lišću, borovim iglicama ili drugim materijalima, kako biste izbegli rizik od požara.


- Ukoliko je vozilo parkirano na uzbrdici, menjač treba ubaciti u prvu brzinu,
a ukoliko je vozilo parkirano na nizbrdici, ubacite u rikverc.


- Da treba poštovati zakone Mr. Green

Prvo, obratite pažnju na neophodnu opremu koju trebate imati u vozilu. Regulative i propisi koji se tiču ove opreme zavise od države do države.

Neophodna oprema (BiH):

1) sijalice
2) trokut
3) konop za vuču
4) fluorescentni prsluk (mora se nalaziti na vidljivom mestu unutar automobila, ne u gepeku)
5) set za prvu pomoć
6) lanci za sneg



Drugo, obratite pažnju na zakonsku regulativu dubine šare pneumatika:
--> Zakon većine zemalja EU: dubina gazećeg sloja < 1,6 mm
--> Srbija: < 1 mm

! Vodite računa o ovom zakonskom minimumu jer možete platiti kaznu, a u slučaju saobraćajne nezgode osiguravajući zavod može odbiti da plati štetu. Osim toga, gubitak svojstava gume usled istrošenosti posebno je izražen na kiši i snegu. Sa istrošenim gumama na snegu ste u velikoj opasnosti !


- ne cimajte naglo pojas u toku vožnje jer kod malog broja automobila otvaranje vazdušnih jastuka zavisi od naglog cimanja sigurnosnog pojasa. Kod većine zavisi od posebnih senzora, nezavisno od pojasa.

- sistem kontrole elektronskog ubrizgavanja postepeno isključuje dotok goriva kada motor ima previše obrtaja, što dovodi do postepenog gubitka snage motora.

- nikad ne startujte motor guranjem (ili vučom ili kretanjem nizbrdo). Ovo može dovesti do toga da gorivo pređe u katalitički konvertor i ošteti ga toliko da ne može da se popravi


- proizvođači unutar gazećeg sloja gume utiskuju indikator istrošenosti koji postaje vidljiv kada se šara istroši, pa vozač na lak način može videti da je guma istrošena.

- kod automobila sa turbinom posle završene vožnje (pogotovo ako su duže relacije u pitanju) ne treba odmah isključiti motor, već treba sačekati 10 do 20 sekundi --> na taj način se produžava radni vek turbine.

- ne stavljajte na automobil neke "ŠLJ" auto nalepnice, nego isključivo brendirane i visoko kvalitetne smešak





Još malo nešto oko guma




Preporuka je da se koriste gume sa dubinom šare >= 3mm jer testovi pokazuju da je daleko sigurnija od guma sa manjom dubinom šare.

Ukoliko trebate promeniti jednu gumu usled istršenosti, preporuka je da se izabere guma istog proizvođača kao i preostale 3 (dakle, ista šara, dimenzije i brzinski indeksi). Ukoliko treba zameniti dve gume, preporuka je da obe budu od istog proizvođača, mada ne proizvođač ne mora biti isti kao za preostale dve. Bitno je da su tehničke specifikacije iste.

Zimske gume se ne stavljaju samo zbog snega i leda već zato što letnje gume gube svojstva pri temperaturama ispod +7°C. U krajevima gde su zime blage, a temperatura retko pada ispod nule, gume za sve sezone (all-season) mogu biti dobar izbor.

Napumpajte pneumatike na fabrički propisanu vrednost (oko 2 bara). Ispumpani pneumatici povećavaju otpor kotrljanja točka --> i samim tim uzrokuju i veću potrošnju automobila. Takođe postoje i pneumatici dizajnirani tako da štede gorivo (imaju manji otpor). Nemojte voziti leti sa zimskim pneumaticima i obrnuto. Letnji pneumatici su pravljeni za leto, a zimski za zimu.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CREDITS: FAMAS za određene pasuse, konsultacije i tehničku ispravnost teksta Ziveli
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5475
  • Gde živiš: Strawberry Field

Najzanimljiviji mitovi o automobilima

Nema te misterije koja nije rešena pred kafanskim stolom. Ova mitska institucija, naročito posle par piva, učesnike rasprave dariva magičnim moćima, šestim čulom i trećim okom, pa vide sve, znaju sve i uvek imaju rešenje za sve probleme. Tako u pomenutoj kafani često možemo čuti rečenice u stilu „očiju mi, k'o da sam ja video, rekao mi moj pašenog“ ili „moj komšija zna čoveka čiji je brat lično video…“. Istražili smo šta kafana nudi prosečnom vozaču, i evo najzanimljivijih priča koje smo tamo čuli.

Svaki nepotrebni pritisak kvačilu skraćuje životni vek
Veliki broj vozača voli da se igra sa pedalom kvačila. Dok automobil stoji, oni je konstantno pritiskaju i otpuštaju. Ovde ima istine, ali mnogo toga zavisi od jačine pritiska. Lagano dodirivanje pedale ga neće oštetiti, sa druge strane, snažniji pritisak koji pokreće celokupan mehanizam kvačila povećava i njegovo trošenje. Zato se nemojte igrati sa pedalom kvačila na semaforu, a naročito ako automobil stoji na uzbrdici jer će to drastično ubrzati trošenje spojnice.

Bolje gume uvek idu na prednju osovinu
Pretpostavka iza ove tvrdnje je da bolje gume postavljene na prednjoj, upravljačkoj osovini automatski znače i brži odziv upravljača, pa samim tim i bezbednost je veća. Zato mnogi vozači kupuju samo prednje gume nove, dok one zadnje voze dok se bukvalno ne raspadnu. Ovo je pogrešno. Istina, sa jedne stane, nove gume napred poboljšavaju kočenje i vožnju po mokrom kolovozu (akvaplaning). Ipak, loše zadnje gume čine da u kritičnim situacijama u krivinama automobil lako proklizava. Zato je bitno imati nove gume na obe osovine, bez obzira na to koja je pogonska.

Prikolicu koja se zanosi možete ispraviti naglim dodavanjem gasa
Ovo ne samo da nije tačno već je i opasno. Pretpostavka je da će se naglim pritiskom papučice gasa prikolica ispraviti i automobil sa njom nastaviti da se kreće u pravoj liniji. U ovom slučaju, prikolica se ponaša poput klatna, pa iznad kritične brzine celokupan sklop automobil-prikolica počinje da se opasno klati i naginje. U ovakvoj situaciji jedini pravi lek za spas je snažan pritisak na kočnice.

Vožnja u leru štedi gorivo
Stara vozačka mudrost kaže – kad menjač nije u brzini, automobil troši malo goriva, zato na nizbrdici uvek vozi u leru. Ovo je tačno, ali „malo morgen“, što bi rekao jedan poznati domaći glumac (srpski, ne nemački). Kako svi savremeni automobili (oni bez karburatora) imaju sistem elektronske regulacije dotoka goriva, ova vozačka pretpostavka je besmislica. Naime, kada papučica gasa nije pritisnuta automatski se prekida dotok goriva i tada je potrošnja praktično nula, a kočenje obavlja sam motor jer teži da se ugasi. Ako bismo izbacili ručicu menjača iz brzine, sistem bi pomislio da je vozilo parkirano u mestu i ponovo aktivirao dovod goriva.

Držanje ruke na ručici menjača uništava transmisiju
Priča se za kafanskim stolom da se težina ruke preko ručice prenosi na mehanizam menjača. Pogrešno. Pritisak na ručici menjača se tek u neznatnoj meri prenosi na zupčanike, pa samim tim i na viljuške koje su tu najosetljivije. Daleko gore su grozničave promene brzina pri velikim brzinama sa napola pritisnutom pedalom kvačila kakvima su skloni sportski orijentisani, a nervozni vozači. Zato, brzine treba menjati lagano, sa kvačilom pritisnutim do kraja. Što se tiče ruke, nju držite na upravljacu u pravilnom položaju, na petnaest do tri, kao što su vas učili u auto-školi.

Gašenje motora na semaforu ne pomaže jer je potrošnja goriva pri startovanju prevelika
Pivski mislioci tvrde da količina goriva koju motor „proguta“ kako bi se ponovo pokrenuo daleko prevazilazi onu koja se eventualno uštedi tokom čekanja na semaforu. Istina je da motor zaista koristi nešto bogatiju smešu za paljenje, ali samo dok je hladan. Kada dostigne radnu temperaturu, elektronska kontrolna jedinica reguliše potrošnju i za paljenje se koristi mala količina goriva, jednaka onoj iz redovne potrošnje tokom vožnje. Zato mnogi start-stop sistemi ne funkcionišu dok motor ne dostigne radnu temperaturu. Ipak, zimi treba biti obazriv, jer po niskoj temperaturi energetska vrednost akumulatora opada, a kako su farovi stalno upaljeni, prekomerno gašenje motora može da ga istroši.

Kad montiram lance, zimske gume mi ne trebaju
Još jedna neistina koja se može čuti za kafanskim stolom. Pretpostavka običnog čoveka, vozača je da mu lanci obezbeđuju više nego dovoljno prianjanje na klizavom kolovozu i nema razloga da baca novac i kupuje još i zimske gume. Eksperimenti koje je „Auto bild“ sproveo pokazali su da kombinacija letnjih guma i lanaca ima prianjanje slabije čak i od najlošijih zimskih guma bez lanaca.

Policajac bez propisane kape me ne može kazniti
Ovo je jedna pogrešna glasina koja vas može skupo koštati. Posebna direktiva o tome da policajac na dužnosti mora da nosi propisanu uniformu, istina postoji i u slučaju da je ne ispunjava za njega postoji i propisana kazna. Međutim, čak i kada mu neki deo uniformne nedostaje, on vas i dalje može kazniti za načinjen prekršaj. Dakle, nemojte se igrati sa rukom zakona, makar i kupaći kostim nosila.

Nekada su automobili bili kvalitetnije farbani
Zaista, nekada se prilikom farbanja automobila nanosio daleko deblji sloj farbe. To je sa jedne strane davalo automobilu prijatniji i glatkiji izgled. Sa druge strane, obzirom da se nekada nije, kao danas, preko farbe nanosio sloj zaštitnog laka, takvi automobili su imali manju otpornost na „šmirglanje“ usled blagih kontakata.

Izvor: http://www.blic.rs/Auto/297206/Najzanimljiviji-mitovi-o-automobilima



offline
  • Fil  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 11 Jun 2009
  • Poruke: 14644

Citat:Držanje ruke na ručici menjača uništava transmisiju
Priča se za kafanskim stolom da se težina ruke preko ručice prenosi na mehanizam menjača. Pogrešno. Pritisak na ručici menjača se tek u neznatnoj meri prenosi na zupčanike, pa samim tim i na viljuške koje su tu najosetljivije. Daleko gore su grozničave promene brzina pri velikim brzinama sa napola pritisnutom pedalom kvačila kakvima su skloni sportski orijentisani, a nervozni vozači. Zato, brzine treba menjati lagano, sa kvačilom pritisnutim do kraja. Što se tiče ruke, nju držite na upravljacu u pravilnom položaju, na petnaest do tri, kao što su vas učili u auto-školi.


U uputstvu za moj automobil pise da se izbegava drzanje ruke na menjacu.

To je ovaj deo iz clanka:

Citat:Ne vozite oslanjajući ruku na menjač jer taj pritisak čak i kada je neznatan može dovesti do preranog habanja unutrašnjih komponenti menjača. ( * iz uputstva Fiat Punto Classic)

offline
  • Pridružio: 11 Sep 2007
  • Poruke: 3271

FAMAS ::
Vožnja u leru štedi gorivo
Stara vozačka mudrost kaže – kad menjač nije u brzini, automobil troši malo goriva, zato na nizbrdici uvek vozi u leru. Ovo je tačno, ali „malo morgen“, što bi rekao jedan poznati domaći glumac (srpski, ne nemački). Kako svi savremeni automobili (oni bez karburatora) imaju sistem elektronske regulacije dotoka goriva, ova vozačka pretpostavka je besmislica. Naime, kada papučica gasa nije pritisnuta automatski se prekida dotok goriva i tada je potrošnja praktično nula, a kočenje obavlja sam motor jer teži da se ugasi. Ako bismo izbacili ručicu menjača iz brzine, sistem bi pomislio da je vozilo parkirano u mestu i ponovo aktivirao dovod goriva.


A sta je sa starijim automobilima koji nemaju nista od elektronike, i idu na dizel (loz ulje) ?

offline
  • _Sale 
  • Prijatelj foruma
  • Pridružio: 30 Jul 2010
  • Poruke: 11479
  • Gde živiš: Z-moon

Na nizbrdici uvek vozite u brzini, bez gasa.
Tada je potrošnja 0 (nula).
Ovo ne važi za stare motore sa karburatorom.
Kada kočite motorom, ECU isključuje ubrizgavanje goriva, sve dok se obrtaji ne spuste do 1.100 - 1.200 rpm.
Dakle, ako bi se sa Meseca spuštao sa menjačem u brzini sve do Zemlje, bez gasa, potrošio bi 0 (nula) kapi goriva. Kada izbaciš iz brzine i kočiš nožnom kočnicom, motor troši koliko i u leru, dakle skoro litar na sat.
Trošiš gorivo, trošiš diskove, trošiš pločice, zagrevaš atmosferu

offline
  • Fil  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 11 Jun 2009
  • Poruke: 14644

Citat:Tada je potrošnja 0 (nula).

Nisam bas siguran da je tako. Imas li neku referencu za to?

offline
  • _Sale 
  • Prijatelj foruma
  • Pridružio: 30 Jul 2010
  • Poruke: 11479
  • Gde živiš: Z-moon

Napisano: 24 Feb 2012 21:04

Potrudiću se da nađem kvalitetan i relevantan izvor informacija, neću zaboraviti.
Nisam ni ja verovao, ali je zaista velika razlika u karburatorskom motoru i onom kojim upravlja ECU.
Ako kojim slučajem imaš u kolima (na kontrolnoj tabli) ekonometar, ovo je veoma lako proveriti.

Dopuna: 24 Feb 2012 21:35

Sad sam se setio, ovo je takozvani cut-off režim.

offline
  • FAMAS  Male
  • Legendarni građanin
  • Ivan Milanović
  • Pridružio: 10 Avg 2007
  • Poruke: 5475
  • Gde živiš: Strawberry Field

Nije cut off rezim, vec cut off ventil. Taj ventil prekida dovod goriva i motor ima goriva tek da moze da radi na leru. Inace, on se aktivira uvek kad pustis gas i obrtaji padnu.

offline
  • _Sale 
  • Prijatelj foruma
  • Pridružio: 30 Jul 2010
  • Poruke: 11479
  • Gde živiš: Z-moon

Dakle suština je da dok je auto u inerciji i kreće se, a obrtaji su iznad onih koji su kada je u leru (preko 1000) nema potrošnje goriva.
Takođe, ovaj ventil vrši gašenje dizel motora kada okrenete ključ.

offline
  • Fil  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 11 Jun 2009
  • Poruke: 14644

Citat:i motor ima goriva tek da moze da radi na leru.

Pa to je to. znaci mora da bude makar minimalna potrosnja goriva.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 448 korisnika na forumu :: 18 registrovanih, 0 sakrivenih i 430 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 1567 - dana 15 Jul 2016 19:18

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: Dannyboy, djonsule, Dorcolac2, dule10savic, lelemud, Marko Marković2, Mr. Majevica, nenad812, Rakenica, ShurikSST, sosko, Taso2, vasaw, vathra, vladetije, voja64, zlatkoa987, |_MeD_|