Prsten je plav od leda

• DR  Male
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 08 Okt 2004
  • Gde živiš: Beograd

Prsteni oko planeta uglavnom su crvene boje, dok je Saturnov i Uranov vanjski prsten plav. To znači da su načinjeni od malih čestica leda koje su usisane s mjeseca Enceladusa, odnosno Maba.

Prema astronomskom timu, koji je vodila Imke de Pater s Berkeleya, rijetka boja Uranovog vanjskog prstena vjerojatno dolazi s malog mjeseca Mab koji se nalazi unutar prstena.

Prsten i mjesec otkrio je 2005. svemirski teleskop Hubble. Njezin je tim je do ovog otkrića došao zahvaljujući promatranjima s havajskog teleskopa Keck. Prsten se jasno vidi u vidljivom spektru, ali je nevidljiv detektorima infracrvenog svjetla.

Znanstvenici kažu da je to zato jer je vanjski prsten načinjen od sitnih čestica vodenog leda, često ne većima od desetinke mikrometra u promjeru. One su premale da bi prelomile infracrveno svjetlo velike valne duljine, ali se vidljivo svjetlo može odbiti od njih, a pogotovo kraći, plavi kraj spektra.

Bljuvanje vode
Prije ovog otkrića znalo se da je plav samo Saturnov vanjski, E-prsten. Unutar njega također se nalazi mjesec – Enceladus – koji izbacuje vodenu paru koja stvara E-prsten.

Velik samo 15 kilometara u promjeru, u odnosu na Enceladusovih 500, Mab je nedovoljno velik da bi održavao sličnu aktivnost. Umjesto toga, pretpostavljaju astronomi, vjerojatnije je udar meteorita izbacio zaleđenu površinu i ona sada hrani prsten.

No, misle da oba mjeseca plave svoje prstene na isti način: dok veći komadi leda padaju natrag na mjesec, manje su čestice pod djelovanjem Sunčeve svjetlosti i magnetskih polja gurnute u malo drugačiju orbitu, "bježeći" privlačnosti mjeseca.

Te odbjegle čestice boje u plavo svoje prstene.

Pogled će uskoro biti još jasniji zato jer, gledajući sa Zemlje, prsteni mijenjaju svoj kut. "2007. prsten će biti okrenut prema nama i bit će sto puta sjajniji", kaže de Pater. "Tada će biti moguće napraviti bolje slike i potvrditi neobičnu boju Uranovnog vanjskog prstena."

• snajp  Male
  • Super građanin
  • Pridružio: 24 Mar 2006
  • Gde živiš: Nis

Dobar sajt a i slike nisu lose. Ode u bookmarks. Neznam kako do sada nisam naleteo na ovaj sajt.

Pozz Smile