1

• Gde živiš: Kragujevac

Clanak je sa sajta www.astronomija.rs, izabrao sam najinteresantnije delove, ko zeli vise nek pogleda link:

Unapred se izvinjavam ako je tekst duzi nego sto je prikladno.

Kanfanar – Pasadena

Hoće li petak, 13. 4. 2029. promijeniti ljudsku povijest!

Donald Yeomans, manager NASAina «Jet Propulsion Laboratory» u Pasadeni, USA izjavio je tijekom Božića, kako 13. 4. 2029.godine postoji mogućnost udara asteroida pod nazivom «2004MN4» u Zemlju; «Ovo je najozbiljnija prijetnja našem planetu odkada postoji sustav upozoravanja na opasnost iz svemira».

Astronomi Roy Tucker, David Tholen i Fabrizio Bernardi otkrili su još 19. 6. 2004. godine asteroid «2004MN4» sa opservatorija «Kitt Peak» u američkoj saveznoj državi Arizoni.
Asteroid je tada praćen tokom dvije noći, međutim zbog neadekvatne opreme i softverskih problema, nakon toga objekt je bio «izgubljen» sve do sredine 12. mjeseca, kada ga je ponovo pronašao astronom Gordon Gorradd sa opservatorija «Siding Spring» u Australiji.

Ovaj asteroid spada u takozvane «Near Eart Orbit» (NEO) objekte, svi takovi objekti svojom putanjom sijeku Zemljinu putanju oko Sunca i potencijalno su opasni za naš planet. Pitanje je vremena kada će se jedan takav naći «na krivom mjestu» u isto vrijeme kada i Zemlja.

Na skali označenoj stupnjevima ugroze od 1 – 10 nikada niti jedan objekt nije imao status veći od «1», asteroid «2004MN4» trenutno ima status «4» i nalazi se u «žutom polju», čak i ako nas promaši ući će u povijest kao prvi objekt koji je predstavljao ozbiljnu prijetnju za ćovječanstvo. Status od «7» naviše podrazumijeva nestanak ljudske vrste i vraćanje evolucijskog kotača na razinu najprimitivnijih organizama, što im u ovom slučaju omogućava preživljavanje za razliku od ljudske, «napredne», vrste.

Astronomi se nemogu usaglasiti sa veličinom tog objekta, naime veličina objekta se određuje prema njegovom prividnom sjaju, no počesto to zna biti dvosjekli mač, ukoliko je površina tamnija, objekt odražava manje sunčeva svjetla pa samim time može biti i veći, ali i manji, nego što se pretpostavlja. Kada prilike to omoguće, radarska promatranja dati će točniji odgovor na ovo pitanje.

Prema dosada izvršenim proračunima, šanse da asteroid udari u Zemlju sa početnih 1:300 porasle su nakon dodatnih promatranja tijekom Božićnih blagdana, na 1:43!, što je, primjerice, veća vjerojatnost nego da ćete ovaj text do kraja pročitati bez graške!
U danima i mjesecima koji slijede ovaj objekt je prvi na listi prioriteta za opažanje u astronomskoj zajednici diljem svijeta.

Točna putanja ovog potencijalno opasnog objekta znati će se kada astronomi naprave još nekoliko stotina mjerenja njegova položaja, pri tomu je moguće (što je i najvjerojatnije) da se pokaže kako će ovaj objekt zasigurno promašiti Zemlju, ali i ona druga mogućnost, da su nam se putanje sijeku u kolizionom kursu.

U slučaju udara u Zemlju došlo bi do katastrofe od regionalnih (kontinentalnih) do globalnih razmjera, u svakom slučaju, društvo kakovo poznajemo ne bi opstalo, gospodarsko-socijalni sustav u cijelosti bi se urušio, dijelom zbog saznanja o predstojećem događaju, dijelom zbog iščekivanja «što će se dogoditi» a dijelom zbog samog udara i naknadnim posljedicama istog.

Isparavanje ogromnih količina vode, zagađenje atmosfere, proboj zemljine kore na osjetljivim mjestima, desetinama metara visoki destruktivni oceanski valovi, uništenje civilnih i vojnih atomskih instalacija, opći prekid komunikacija, devijacije magnetskog polja, promjena klime, nestanak određenih biljnih i životinjskih vrsta, samo su dio scenarija koji će se Zemlji jednom zasigurno dogoditi, a tada to neće biti prvi put!

Zemlja je stalno bombardirana iz svemira, tek nešto veći objekt od asteroida «2004MN4» uzrokovao je pomor asteroida prije 65 milijuna godina, Tunguska eksplozija 1908, strahovit udar i raspad još u zraku omanjeg asteroida u pustinjskom području ruske stepe pokosio je sve živo i neživo na površini od 2.000km2, udarni val nekoliko je puta obišao cijelu zemlju, krave i ljudi u poljima stotinama i stotinama kilometara dalje padali su kao pokošeni na tlo, a ova je eksplozija poput vatre šibice naspram buktećeg šumskog požara kakav je zadesio dinosaure, da je Tunguski meteorit «zakasnio» nekoliko minuta, udario bi u srce Evrope i izbrisao Paris ili London ili Berlin, ili...ISTRU sa lica Zemlje.

Pred sam početak drugog svjetskog rata, 1937 godine, asteroid «Hermes» je «za dlaku» promašio Zemlju, da je udario, ljudska vrsta bila bi zapečaćena, drugog svjetskog rata ne bi bilo, pred nepuno desetljeće, udar fragmenata nevelike komete «Shoemaker-Levy» u planetu Jupiter (1300 puta većeg volumena od Zemlje) mjesecima je uzrokovao gigantske «ožiljke» u Jupiterovoj atmosferi od kojih su neki bili veći i od cijele naše planete!, pokazao je svu silinu svemirskih događanja.

Zadnjih nekoliko godina problemu opasnosti iz svemira pristupa se sa dužnom pažnjom, čovjek je danas potencijalno sposoban na vrijeme otkriti i otkloniti opasnost.
Potencijalno i teorijski..
Praktična proba biti će lansirana za manje od mjesec dana, američka letjelica «Deep Impact» presresti će 4.lipnja iduće godine (na američki Dan Nezavisnosti) komet «Tempel» i u nj ispaliti specijalni penetrator.
Iskustvo sa ovom misijom dati će nam odgovore što i kako možemo učiniti ukoliko dođe do stvarne prijetnje po Zemlju.
Komet «Tempel» ne predstavlja nikakovu opasnost po Zemlju.

Donedavni problem šašice astronoma u svijetu i njihovih, nešto brojnijih kolega astronoma-amatera (amatera samo po tome što za svoj rad nisu plaćeni već ga rade iz hobija i zadovoljstva!) postao je tako visoko rangirani problem za opstanak naše civilizacije!

Nadajmo se samo kako zbog svjetlosnog zagađenja nećemo prekasno uočiti malu svijetlu točkicu kako nam se približava na kolizionom kursu!

• Pridružio: 12 Sep 2003
  • Gde živiš: Kotor

Pazi, pa ovo je stvarno potencijalna opasnost Confused
I to na moj rođendan Cool
Da i ja jednom doživim vatromet u moju čast Very Happy

Interesantno sto je procena udara revidirana sa 1 :45, na 1: 37

Hm, tada cu imati 51 godinu :-)

Ma to je za 25 godina, sasvim dovoljno da neki pametnjakovic smisli nesto.

Pametnjakovic imas moju bezrezervnu podrsku :-)

• Pridružio: 28 Sep 2003
  • Gde živiš: Where to one has lived before

No offense kgnikola but, da li znas koliko su puta pogresili za "armagedon"?

• Gde živiš: Kragujevac

:-) ma znam, ali ovako je kao interesantno.

Jednom valjda i oni moraju da pogode :-)

• Goran
  • Prof.Mr.Dr.Sci. Traumatologije
  • Pridružio: 05 Maj 2003
  • Gde živiš: Singidunum

A bre valjda će da grune kako treba da se i u Srbiji čuje. Very HappyVery HappyVery Happy

• Peca  Male
  • Glavni Administrator
  • Predrag Damnjanović
  • SysAdmin i programer
  • Pridružio: 17 Apr 2003
  • Gde živiš: Niš

ma daj...
ako se stvarno pokaze da ide pravo na nas - do 2029. cemo sigurno konstruisati 'oruzje' protiv tog asteroida...
ako celo covecanstvo za 25 godina ne uradi nista - onda i neka udari Very Happy

• Pridružio: 21 Jul 2004

Slazem se sa Pecom, bila je neka emisija o cudnim oruzjima za unistenje kometa i tako toga.A siguran sam da nece biti kao u filmu Armagedon, da imamo samo 18h da delujemo.

• gamzzy
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 24 Apr 2003
  • Gde živiš: Novi Sad

Da nisam video šta je Peca napisao, napisao bih i ja...

• Gde živiš: Kragujevac

Najnovija informacija je da na osnovu merenja verovatnoca udara iznosi 1 : 26000, u prevodu nema opasnosti.

Oni koji su se zabrinuli mogu da odahnu :-)