Na današnji dan, 19. 2. 1473. godine, rođen Nikola Kopernik

• Pridružio: 06 Nov 2010
  • Gde živiš: Chimneys

Na današnji dan, 19. februara 1473. godine, rođen je poljsko-nemački astronom, Nikola Kopernik

Nikola Kopernik (Niklas Koppernigk, лат. Nicolaus Copernicus, пољ. Mikołaj Kopernik, нем. Nikolaus Kopernikus), poljsko-nemački astronom je prvi naučnik koji je formulisao heliocentričnu teoriju svemirskih tela.

Od 1491. do 1494. godine studirao je teologiju, matematiku, medicinu i astronomiju u Krakovu.

Od 1496. do 1504. godine studirao je crkveno pravo, astronomiju i medicinu u Italiji. Poslije je bio, do 1512. godine, ljekar i povjerenik svom ujaku, varmijskom biskupu (Warmia, poljska crkvena kneževina na ušću Visle), onda do kraja svog života, je bio sveštenik u Frauenburgu, gdje je na jednoj kuli tvrđave, koja je okruživala crkvu, uredio opservatoriju (Kopernikov toranj) s koje je promatrao nebeska kretanja. Na temelju tih promatranja, a i rezultata do kojih je došao, napisao je djelo "O kruženju nebeskih tijela"( "De revolutionibus orbium coelestium") u 6 knjiga, objavljeno u Nirnbergu 1543. godine, neposredno pred smrt. Ovo djelo bijaše revolucionarna prekretnica u astronomiji, te je bilo podsticaj kapitalnih otkrića Keplera i Newtona.

Kopernikov ili heliocentrični sistem svijeta zasniva se na tvrdnjama da se Zemlja okreće oko svoje ose i da kruži oko Sunca. Ove tvrdnje su uskoro bile prihvaćene u znanstvenim krugovima, ali su ujedno uzrokovale uzbunu u crkvenim krugovima, pa je papa 1616. ovo Kopernikovo djelo zabranio, tj. stavio na indeks, sve do 1822. godine. Valja reći i da su ostale protenstantske crkve (npr. kalvinizam) bile protiv heliocentričnoga sistema, a da ga je i odbacivao nemali dio naučnika onoga doba (npr. Francis Bacon) zbog korelacije s mjerenjima koja nije, u to doba, bila bolja od geocentričnoga ili Ptolomejeva sistema.

Izvor:

• Sad radim sve ono što pre nisam stizao.
  • Pridružio: 17 Maj 2006
  • Gde živiš: I ja se pitam...

Veliki čovek. Potvrdio je ono što su još i egipatski sveštenici znali, izračunavajući dužinu radnog dana radi isplate dnevnica radnicima - da je Zemlja okrugla.

Potvrdio je i to da je srednji vek svoje mračno doba doživeo zbog primitivizma i terora tadašnjeg klera.

• Pridružio: 06 Nov 2010
  • Gde živiš: Chimneys

Da, zaista veliki čovjek!

Poznato je da je Pitagora prvi tvrdio da se Zemlja okreće oko Sunca, samo što svoje ideje nije dokazao.
Više godina, poslije njega, dolazi Kopernik, sa svojim briljantnim idejama.
Međutim, u to vrijeme, njegove ideje su osporavali sveštenici, jer je klerikalizam bio prisutan u društvenom životu, kao što reče Sirius.

Pet godina nakon Kopernikove smrti, rađa se Đordano Bruno, koji je, zahvaljujući vjerovanju u heliocenrični sistem i slavljenju imena Nikole Kopernika, spaljen na lomači. Opet su kleri krivci...