1

• Pridružio: 18 Jun 2006
  • Gde živiš: Singidunum

Novi teleskop "Webb" vidi do kraja svemira!

U Smitsonijanu je u četvrtak izložena maketa Veba – orbitalnog teleskopa sledeće generacije, koji će u svemir videti puno dublje od dobrog starog Habla.

Štaviše, optikom i senzorima prilagođenim za infracrveno područje prodreće do samog ruba svemira, najstarijeg svetla prvih zvezda i galaksija nastalih odmah nakon Velikog praska, a to će verojatno rešiti neke stare kosmološke rasprave i dati nove dokaze o nastanku svemira.

Kao i na Hablu, na Vebu sarađuju američka, evropska i kanadska svemirska agencija, a biće lansiran u junu 2013. godine. Poslednji poznat i pouzdan podatak o ceni projekta je 3,5 milijardi dolara, ali bi se do njegovog postavljanja u orbitu 100-150 km nad Zemljom troškovi mogli i udvostručiti.

Izvor: http://zanimljive-vesti.sto-posto-zabava.com/comme.....t=date_dsc

• Pridružio: 13 Avg 2005

Pitam se kakva svrha tih teleskopa i ulaganja od 3,5 milijardi dolara kada niko neće da izdvoji značajnija sredstva za kompletno osmatranje svemira bar u prostoru u kome možemo da otkrijemo potencijalne meteore "ubice" !

• Pridružio: 27 Jun 2006

Svrha ulaganja... hm, standardno pitanje koje se postavlja kada je rec o terijskim istrazivanjima ili istrazivanjima vezanim za kosmologiju i veliki deo astrofizike. Nepostredne koristi sigurno nema (osim obezbedjivanje posla i plata za ko zna koliko ljudi) ali slicno pitanje moglo je da se postavi i za Njutnov zakon gravitacije, gradnju prvih brodova i slicno.

Pre ili kasnije vecina ulaganja se manje/vise otplati. Naravno, neka ulaganja "puknu" i novac se potrosi bez razloga, ali se druga visestruko isplate. U tome je valjda i sustina nauke, ici dalje gde god taj put vodio

Osmatranje meteora je vec druga prica. Nije da se tu ne ulaze, ulaze se ali novac koji je potreban za kompletno osmatranje neba je neuporedivo veci od ove navedene sume, a pitanje je i koliko bi takvo ulaganje imalo smisla.

• Pridružio: 13 Avg 2005

Ti to baš na utemeljenim informacijama mmilan, ili pretpostavljaš ? Razz

Možeš li da potkrijepiš nečim to da je novac koji je potreban za kompletno osmatranje neba je neuporedivo veci od ove navedene sume, a pitanje je i koliko bi takvo ulaganje imalo smisla ?

• Pridružio: 27 Jun 2006

Ja to na osnovu jedno desetak godina bavljenja astronomojom, a ako treba mogu da obezbedim i tacne reference (mada ovo mi bas i ne lici na naucni rad) Smile

Da dodatno objasnim zasto su ulaganja ogromna - oblast neba koju moze da prekrije jedan satelit je izuzetno mala, tako da je potrebno slanje velikog broja satelita (bar nekoliko desetina). Mala tela suncevog sistema koja su potencijalno opasna su, samo ime kaze, mala i detektuju se mnogo tesko tako da je potrebna izuzetno velika osetljivost instrumenata. Takodje, taj satelit (ili centar na zemlji) mora da obrati ogromnu kolicinu podataka i proveri da li se ono sto vidi krece ili ne, i ako se krece kako se krece (ovaj posao mozda i nije tako veliki kao sto deluje na prvi pogled, ali previse je "tackica" na nebu koje se stalno otkrivaju). Mislim da sama cinjenica potrebne osetljivosti i broja neophodnih satelita (teleskopa) govori zasto je cena veca od ove gore pomenute.

A smisao - cak i ako sve to posaljemo na orbitu, detektujemo potencijalni sudar - sta mozemo da uradimo u vezi toga? Da prodajemo karte za VIP lozu posmatranja udara? Trenutno ne postoji nacin da se potencijalno opasno telo skrene sa putanje. Znaci i tu je potrebno ogromno ulaganje.

Ok, ulozimo pare i u to, ali - na ovoj planeti postoje mnogo opasnije stvari koje se mnogo cesce desavaju. Udari velikih asteroida su izuzetno retka pojava. U proslosti (u razmerama zivota Zemlje) su bili mnogo cesci, ali kako je Suncev sistem stariji, udari su sve redji i redji. Ipak, verovatnoca udara tela koje moze da ugrozi opstanak planete je reda velicine jednom u nekoliko miliona godina (velicina preko 10km, tj. onaj sa kojim su imali posla dinosaurusi 1:100.000.000 godina). Ove verovatnoce ipak deluju mnogo malo, i uopste me ne zabrinjavaju Smile

• Pridružio: 13 Avg 2005

Totalno smo slijepi Cool i to je problem !
A troše se pare na bezvezna ratovanja u Iraku , ?!? Iranu . . . Shocked !

Oko 1.000.000 $ NASA izdvaja na to , a suma od oko 100 miliona $ bi bila dovoljna za Spaceguard projekat, a ne 3-4 milijarde dolara koliko koštaju ovi novi teleskopi, a svrha zaštite im je upitna Question !

1.000.000 (možda milijarde) asteroida nisu još otkriveni, a među njima vreba ubica Evil or Very Mad !

Da zaboravimo na ubice čija je vjerovatnoća manja ali totalno isključiva po ljudsku vrstu, imamo sledeći problem:
U svakom trenutku prolazi 200 asteroida preko Zemljine orbite!

1% vjerovatnoće je da u 21 vijeku omanji asteroid pogodi tihi okean!

promjera oko 200 m, a cunami nije baš naivna pojava ! Rasturio bi sve obalne gradove i prouzrokovao nevjerovatnu štetu svoj ekonomiji !

Takav pogodi Zemlju svakih 4000 godina !

• Pridružio: 14 Mar 2004
  • Gde živiš: Ispod nivoa mora

srxon ::Totalno smo slijepi Cool i to je problem !
A troše se pare na bezvezna ratovanja u Iraku , ?!? Iranu . . . Shocked !

U svakom trenutku prolazi 200 asteroida preko Zemljine orbite!

1% vjerovatnoće je da u 21 vijeku omanji asteroid pogodi tihi okean!

Takav pogodi Zemlju svakih 4000 godina !

Pa sta sad....mi i dalje zivimo. Zivi se dok se moze a kad se ne moze onda jedemo rotkve. Cool Samo lansiranje bilo cega u svemir kosta, ako se ne varam, 200 miliona. Tako da 2-3 milijarde nije nesto u odnosu na to.
Isto je sad pitati se kakva je svrha bila ulagati stotine milijardi u nuklerana istrazivanja. A sta nam je to donelo, osim nuklearke Confused (ajd nama u Srbiji nista ali paradoksalno Smile ) :
Za 50tak godina ce biti moguce prizvoditi struju zahvaljujuci nukleranoj fisiji koja ce covecanstu dati beskonacan izvor energije.
Pa onda zahvaljujuci svoj tehnologiji koja se morala razviti za lansiranje svih tih satelita, teleskopa itd , bice mozda moguce prizvoditi nove vrste turbina za avione. Sa tim motorima bi leteo oko 2-3 sata do Australije.
Ovo ne izmisljam nego su stvarne stvari za koje vec postoje planovi koji se nameravaju dalje razvijati. Pa videcemo za 50 godina.

Ne radi se o samom teleskopu nego i o tehnici koja se mora razviti usput, i koja se moze primeniti u drugim oblastima. Recimo u razvijanju kurbli... Laughing

• Pridružio: 27 Jun 2006

Citat:1.000.000 (možda milijarde) asteroida nisu još otkriveni, a među njima vreba ubica
Tacno, ali tesko je boriti se protiv slucajnih dogadjaja. Cak i da mozemo da detektujemo sve te asteroide (neka ih bude milijardu) dok zavrsimo njihov popis, izracunamo orbite vidimo koji su od njih potencijalno opasni smislimo nacin kako da ih skrenemo sa putanje ili ih unistimo sigurno ce doci do perturbacije orbite gomile drugih asteroida i... pa onaj koji je bio bezopasan moze da postane opasan a onaj opasan, mozda i on dozivi neku nepredvidivu perturbaciju orbite i postane bezopasan.

Drugo, vec je dosta i ulozeno (i uradjeno) u pracenje asteroida bliskih Zemlji (do kraja 2008 godine trebalo bi da se detektuje oko 90% svih onih vecih od 1km). Koliko god ulaganja bila velika verovatnoca udara ce uvek postojati, nesto manja ili nesto veca, ali to je zivot - sve je bazirano na verovatnoci. Verovatnoca da neko pogine u saobracajnoj nesreci je daleko veca nego smrt od udara asteroida, ali nisam primetio da se pravi toliko velika panika od prelazenja ulice, ili voznje automobilom kroz grad (brzinom od 200km/h).

Sa jedne strane su ulaganja, sa druge ono sto moze da se dobije i zaradi (u ovu zaradu upravo spada razvoj novih tehnologija, koje je Morskisrle pomenuo) - uvek mora da se nadje neki kompromis i sta je bitnije.

I za kraj, da ne skrecemo vise sa teme - osnovna opasnost za zivot iz na Zemlji ne dolazi iz svemira, vec sa nase planete (pomenuti ratovi, zagadjenja i jos gomila gluposti). Ako ovako nastavimo, asteroidi nece imati sta da unistavaju, uradicemo mi to sami.

• Stane
  • Legendarni građanin
  • Pridružio: 13 Jan 2004
  • Gde živiš: Niš

Srxon

Ispravno pitanje postavljaš, mada možda ne vezano za pravu misiju. Mnogi već godinama govore da je NASA (trenutno glavni pokretač kosmičkih istraživanja) previše birokratizovana i da baca pare na pogrešne stvari. Dobar tekst na ovu temu može se naći ovde. Pomučite se malo s engleskim.

Preskoči pisanje velikim slovima i šarenim bojama.

Opomena svima klonite se politički rasprava.

• Pridružio: 18 Jun 2006