Otkrivena Tamna materija na Zemlji

• Pridružio: 15 Jun 2009

Nedavno je na Zemlji otkrilvena tamne materije koja sacinjava oko 90% mase svemira . Iako su ranije naucnici uspeli posredno da dokazu postojanje tamne materije u svemiru preko njenog gravitacinog uticaja na obicnu materiju ovo je prvi put da su neposredno otkrili postojanje tamne materije na Zemlji. Zanimljivo je da su dosadasnji pokusaji neporednog opazanja tamne materije bili neuspesni zbog toga sto je za razliku od obicne materije tamna materija nevidljiva.

• Peca  Male
  • Glavni Administrator
  • Predrag Damnjanović
  • SysAdmin i programer
  • Pridružio: 17 Apr 2003
  • Gde živiš: Niš

neki link?

Peca ::neki link?

Nema linka posto sam post napisao na osnovu teksta iz novina a ne na osnovu informacija sa interneta. Vest je bila kratka i jedino sto su u njoj naveli jeste da je otkrivena tamna materija na zemlji.

• Pridružio: 07 Feb 2008
  • Gde živiš: Nish

1389

Verovatno mislis na Tamnu Energiju, sacinjava 74 posto materije (mase) univerzuma.

Tamne materije ima visetruko manje

Tamna Energija zasluzna je za ubrzanu ekspanziju kosmosa (kosmos se siri ali ubrzano)

Do ovoga poslednjeg se na tamnu energiju primeni Njutnov zakon gravitacije a ovo sa kompleksnom masom je bila neka moja ideja kada sam se malo vise bavio tom temom Smile

en.wikipedia.org/wiki/Dark_energy

Peca ::neki link?

Uspeo sam da pronadjem link koji o tome govori. Tamna meterija je otkrivena na dnu starog rudnika u Minesoti a za njenu detekciju su korisceni detektori izgradjeni na bazi kristala germaniuma i silicijuma koji su bili ohladjeni do temperature aposolutne nule.

An international team of physicists working in the bottom of an old iron mine in Minnesota said Thursday that they might have registered the first faint hints of a ghostly sea of subatomic particles known as dark matter long thought to permeate the cosmos.

• Pridružio: 07 Feb 2008
  • Gde živiš: Nish

Samo da napomenem nesto:

U clanku poistovecuju termine Tamna Materija i Tamna Energija objedinujuci ova 2 u Tamna Materija! Znaci ne pravi razliku izmedju Tamne Materije i Tamne Energije a ove 2 su itakako razlicite!!!!

OStaje nejasno u clanku koju su od ove 2 otkrili....

Napisano: 28 Dec 2009 18:41

Ne znam da li danas uopste postoje detektori koji su u stanju da detektuju tamnu energiju. Buduci da su detektori u Minesoti namenjeni za otkrivanje tamne materije ako je nesto otkriveno onda je to najverovatnija upravo tamna materija. Tamna materija se deli na barionsku i nebarionsku tamnu materiju koja se dalje deli na vrucu i hladnu tamnu materiju. U barionsku tamnu materiju spadaju nebeska tela kao sto su smedji patuljci i crne rupe dok u vrucu tamnu materiju spadaju neutrini.

Hladna materija je dobila svoj naziv zbog toga sto se njene cestice za razliku od tople krecu jako sporo brzinama koje su mnogo manje od brzine svetlosti. Neutirni za koje se smatra da cine zanemariv deo tamne materije su odavno otkriveni dok cestice hladne materije nisu zbog cega su Amerikanci odlucili da naprave postrojenje koje ce biti u stanju da ih detektuje. Jedino sto iz teksta nije jasno jeste to koja vrsta cestica tamne materije je otkrivena buduci da u hladnu tamnu materiju spada citava grupa cestica cije postojanje su fizicari teoriski predvideli.

Dopuna: 03 Jan 2010 13:37

Za detekciju tamne materije koriste se tri vrste detekora prva vrsta jesu detektoti sa kristalima kao sto su oni u Minesoti, druga vrsta detektora koristi tecne plemetnite gasove a treca detektore koji su postavljeni u ledu. U buducnosti se planira zavrsetak izgradnje ogromnog detektora tamne materije koji ce se sastojati od leda na juznom polu koji ce imati dimenzije vece od 1 km. Jedan od metoda da se izbegne registrovanje kosmickih zraka umesto tamne materije jeste taj da se detektori usmere ne prema nebu nego prema zemlji buduci da kosmicki zraci za razliku od tamne materije ne mogu da prodju bez absorbcije kroz celu povrsinu zemlje.

Naime jedno od glavnih svojstava tamne materije koje otezava njenu detekciju jeste upravo to da cestice tamne materije toliko slabo reaguju sa obicnom materijom da mogu proci kroz planete i zvezde bez skoro ikakve interakcije sto bi u buducnosti ako se ti detektori usavrse moglo da se koristi za ispitivanje unutrasnjosti zemlje. O tome koliko tamna materija slabo reguje sa obicnom materijom svedoci podatak da svake sekunde na svaki kvadratni metar zemlje padne preko 600 000 miliardi neutrina a jedan od najvecih detektora je prilikom eksplozije jedne od najacih supernove u ljudkoj istoriji kada je stvoren znatno veci broj neutrina uspeo da registruje svega 12 cestica. Hladnu materiju je jos teze detektovati jer na povrsini zemlje padne znatno manji broj cestica hladne tamne materije u poredjenu sa brojem neutrina.

Zbog toga sto su detektori u Minesoti okrenuti prema unutrasnjosti zemlje postoji verovatnoca od 20% da je detektovano radioaktovno zracenje zemlje umesto tamne materije dok je verovatnoca da je registrovana tamna materija svega oko 80% tako da naucnici i dalje nastavljaju potragu za tamnom materijom i ispituju rezultate merenja u Minesoti da bi utvrdili da li je stvarno otkrivena tamna materija ili nesto drugo.

Ukupno su 1378 korisnika na forumu :: 39 registrovanih, 9 sakrivenih i 1330 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije