Hrana

2

Hrana

offline
  • Spartanac
  • Radim zgibove
  • Pridružio: 05 Jun 2012
  • Poruke: 1232
  • Gde živiš: This is Sparta!!!

Napisano: 27 Feb 2013 23:23

Vidi,nemam zelju ni volju da se raspravljam oko nekih stvari koje sam vec objasnio zasto i kako sam napisao.

Dopuna: 27 Feb 2013 23:28

Sto se tice Glikemijskog sastava,vec sam rekao da nisam siguran.
Provjerih,u pravu si.
Ovu gresku u tekstu cu ispraviti.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Recoba20  Male
  • Stručni saradnik
    Umrežavanje
  • Pridružio: 19 Apr 2003
  • Poruke: 2711
  • Gde živiš: Beograd

Recoba20 ::Ako ne zelis ispraviti stvari na koje sam ukazao, onda stvarno nema potrebe bilo sta dalje da komentarisem.



offline
  • Pridružio: 12 Okt 2010
  • Poruke: 10537

Nije loše reći da su masti i ugljeni hidrati energetske materije, dok su belančevine gradivne, mada se to iz samog teksta može zaključiti. Od ukupno 20 postojećih amino kiselina, oko desetak se stvara u organizmu, a ostale se trebaju unositi preko belančevina.
Što se ugljenih hidrata tiče, oni su izvori brzo iskoristive energije, koja se prvo deponuje u obliku ATP-a (Adenozin(III) fosfata), a potom se deponuje u obliku glikogena.
Masti oslobađaju više energije nego ugljeni hidrati 1g = 39 KJ.

Energetske potrebe jednog čoveka se izračunavaju tako što se saberu energije potrebne za bazalni metabolizam, metabolisanje (varenje) hrane i fizičke aktivnosti.


Nisi pomenuo mineralne materije koje su takođe veoma važne, kao što nisi ni pomenuo vitamine.
Od mineralnih materija, čoveku su najpotrebniji kalcijum (Ca), gvožđe (Fe) i Fosfor (P).

Kalcijum (Ca) ulazi u građu kostiju i neophodan je za pravilan rad mišića i nerava. Ima ga u mleku i mlečnim proizvodima, kelju, kupusu itd. Dnevne potrebe su 500-700 mg za odrasle,a za decu, trudnice i dojilje od 1000 do 1500 mg.
Za ugrađivanje kalcijuma u kosti potreban je vitamin D.

Gvožđe (Fe) ulazi u sastav eritrocita (tj. u sastav hemoglobina) pa ima ulogu u razmeni gasova/ćelijskom disanju i potreba je za pravilan rad mišića i stvaranje nekih enzima. Gvožđe se deponuje u jetri i slezini, pa su najbogatiji izvori gvožđa upravo životinjska jetra i slezina. Osim jetre i slezine, nalazi se i u lisnatom povrću (spanać, kelj, kupus), pasulju, ali i u jajima, mesu i iznutricama. Dnevne potrebe su od 1 do 2 mg, ali zbog loše resorpcije u crevima, mora se uzeti do 10x više. Dakle oko 10-15 mg. Za resorpciju, potrebni su vitamini C i B12.

Fosfor (P) se nalazi u svim ćelijama i neophodan je za pravilnu izgradnju zuba i kostiju. Dobri izvori su mleko, mlečni proizvodi, meso, jaja, riba, školjke, rakovi. Ima ga u pasulju, soji, bademu i kikirikiju, kao i u nekim žitaricama. Dnevne potrebe odgovaraju potrebama kalcijuma.

Vitamini se dele na dve grupe, vitamine rastvorljive u mastima (A,D,E i K) i vitamine rastvorljive u vodi (C i B kompleks)

Vitamini rastvorljivi u mastima:
Vitamin A
-neophodan je za dobru funkciju oka, povećava otpornost organizma na infekcije i služi za obnavljanje kože i sluzokože.
Izvori vitamina su: jetra, riblje ulje, jaja, buter itd. Izvori provitamina (neaktivni oblik vitamina, koji se u telu pretvara u aktivni oblik vitamina) su: šargarepa, paradajz, kelj, spanać, kajsije, žuta breskva itd...
Dnevne potrebe su oko 750mg. Međutim, treba naglasiti da postoji opasnost od hipervitaminoze, jer ovaj vitamin stvara rezerve u organizmu odakle se može povremeno oslobađati, kada je to organizmu potrebno.
Nedostatak ovog vitamina, dovodi do "kokošijeg slepila" tj. smanjena mogućnost viđenja u mraku.

Vitamin D
-je neophodan za pravilan razvoj kostiju i zuba i za dobar rad nervnog i mišićnog tkiva.
Vitamin D se u obliku provitamina nalazi u koži, gde se pod dejstvom ultra violetnog zračenja, tj. sunčevih zraka, pretvara u vitamin D.
Vitamin D je, na neki način, nepotrebno dodatno ubacivati u organizam ako se iole izlažete sunčevoj svetlosti. Dobri izvori ovog vitamina su: riblje ulje, jaja, morska riba i buter.
Postoji opasnost od hipervitaminoze ako se unose veće količine ovog vitamina duže vreme.

Vitamin K
- učestvuje u zgrušavanju krvi, tj. ako ga nema, krvarenje duže traje. Dnevne potrebe su 70-140 mg, a izvori su zeleno povrće i jetra.

Vitamini rastvorljivi u vodi

Vitamin C
Značajan je za stvaranje i održavanje potpornog tkiva, za dobru resorpciju gvožđa u crevima i za podizanje opšte otpornosti organizma,a takođe je bitan za čvrstinu kostiju i zuba (nekada su mornari brzo ostajali bez svih zuba, jer nisu imali način da sa sobom ponesu sveže voće i povrće). Glavni izvori su limunasto voće (limun, pomorandže itd.), kao i ostalo voće i povrće. Ovaj vitamin ne podnosi visoke temperature, pa je uzaludno kuvati ga ili stavljati u vreli čaj, jer se tako najveći deo vitamina zapravo gubi.
Dnevne potrebe su oko 75-100 mg.

offline
  • Spartanac
  • Radim zgibove
  • Pridružio: 05 Jun 2012
  • Poruke: 1232
  • Gde živiš: This is Sparta!!!

GUZ - Glavom U Zid

Nisam naveo,smatrao sam da nije potrebno.

btw,mpman imao si pristup dijelu gdje je radjen clanak,ukoliko si primijetio da hvali nesto mogao si to dodati tamo,dok je sada vec bespotrebno dodavati u clanak.

offline
  • Pridružio: 16 Okt 2012
  • Poruke: 87

vitamin c malo je to od 75-100 mg ,ja uzimam 1000mg svaki dan ;-)

offline
  • Pridružio: 12 Okt 2010
  • Poruke: 10537

ludipas ::vitamin c malo je to od 75-100 mg ,ja uzimam 1000mg svaki dan ;-)

Tablete vitamina C mogu da oštete sluzokožu želuca ako se dugo upotrebljavaju.
btw. u knjizi piše da je 75-100 sasvim dovoljno.

offline
  • Pridružio: 04 Mar 2012
  • Poruke: 903

Мишљења су врло подељена, он 20ак милиграма од 15ак хиљада..

Препоруке за унос витамина Ц су издале многобројне националне и међународне агенције
45 милиграма на дан: Светска здравствена организација
40 милиграма на дан: британска Агенција за стандардизацију хране
90 mg/дан (мушкарци) и 75 mg/дан (жене): Здрaвље Канада
6,000–18,000 милиграма по дану: Linus Paulingovo

offline
  • m4rk0  Male
  • Administrator
  • Administrator tech foruma
  • Marko Vasić
  • Gladijator - Maximus Decimus Meridius
  • Pridružio: 14 Jan 2005
  • Poruke: 15766
  • Gde živiš: Majur (Colosseum)

TheDelliRus ::GUZ - Glavom U Zid

Nisam naveo,smatrao sam da nije potrebno.

btw,mpman imao si pristup dijelu gdje je radjen clanak,ukoliko si primijetio da hvali nesto mogao si to dodati tamo,dok je sada vec bespotrebno dodavati u clanak.


Ne mora se dodavati u clanak ali ne moze se braniti da se dodaje kao komantar na clanak. To i jeste svrha foruma.

offline
  • Pridružio: 16 Okt 2012
  • Poruke: 87

pa neam pojma ,ja uzimam neke tablete c vitamina iz apoteke,i jedna sadrzi 500mg pise 1-2 dnevno ,veruje da jedna nije mnogo dve vec mozda jesu,mada ko trenira njemu je i veca potreba za vitaminima

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 574 korisnika na forumu :: 7 registrovanih, 2 sakrivenih i 565 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3028 - dana 22 Nov 2019 07:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 4channer, bato, djordje92sm, dragoljub11987, mikki jons, Milan A. Nikolic, wolverined4