”Vojadžeri” otkrili ”magnetnu penu”

• Nomak_  Male
  • Moderator foruma
  • Glavni moderator foruma Astronomija
  • Pridružio: 23 Sep 2011
  • Gde živiš: Svoj Svet

Podaci primljeni sa međuplanetarne letelice ”Vojadžer-1” (Voyager) govore da je aparat ušao u novu zonu na rubovima Sunčevog sistema, na granici gde počinje međuzvezdani prostor. Iako se nalazi na oko 18 milijardi kilometara od Sunca, a decembra 2004. je ušao u heliosloj, aparat još uvek leti kroz heliosferu (oblast u kojoj se plazma sunčevog vetra još uvek kreće nekom brzinom). Na kraju heliosfere, 121,6 astronomskih jedinica (AU) od Sunca, nalazi se heliopauza. Kada krajem ove godine dospe u nju, uređaji aparata treba da registruju smanjenje gustine naelektrisanih čestica heliosloja i povećanje gustine ”hladnih” čestica međuzvezdane plazme. Od avgusta 2007. brzina sunčevog vetra se konstantno smanjuje u granicama od 60 km/s do 20 km/s. Aprila 2010. ona je praktično dostigla nultu vrednost, što je takođe potvrda da se aparat kreće kroz novu oblast. Tokom 2011. brzina sunčevog vetra je ostala nepromenjena, dok je u nekoliko navrata čak registrovan obrnut smer – vetar je ”duvao” prema Suncu, očigledno pod uticajem sila međuzvezdanog prostora. Da bi proverili pretpostavku da nulta brzina sunčevog vetra možda nije povezana sa njegovim bočnim smerom, inženjeri su nekoliko puta tokom 2011. okretali letelicu u prostoru. Međutim, ni tada njeni senzori nisu registrovali postojanje bočnog sunčevog vetra.

Zanimljivo, aprila 2010. kada je prvi put registrovana nulta brizna sunčevog vetra, magnetometar ”Vojadžera” je izmerio naglo povećanje intenziteta magnetnog polja. Po svemu sudeći, opet pod uticajem sila međuzvezdanog prostora, linije magnetnog polja se povijaju i sažimaju, povećavajući njegov intenzitet. To međutim nije sve. Praktično do sredine 2010. količina energetskih čestica koje su letele iz unutrašnosti sunčevog sistema je bila praktično konstantna. Posle toga, počela je da opada i sada već iznosi gotovo dva puta manje u odnosu na srednju količinu u poslednjih pet godina. Istovremeno, količina elektrona koji dospevaju ”spolja” – iz međuzvezdanog prostora – se povećala gotovo stotinu puta – što je još jedan dokaz da je ”Vojadžer” na samim rubovima sunčevog sistema.

Juna 2011. stručnjaci NASA-e su posle dugotrajne analize podataka objavili da su oba ”Vojadžera” registrovala svojevrsne magnetne mehurove, koje su astronomi nazvali - ”magnetna pena”. Prečnika ovih ”mehurova” je oko jedne astronomske jedinice (oko 150 miliona kilometara). Prvi ”Vojadžer” je ušao u zonu ”magnetne pene” 2007. a drugi godinu dana kasnije. Reč je o pojavi koju astronomi objašnjavaju na sledeći način. Poznato je da magnetno polje Sunca doseže do krajnjih granica sunčevog sistema. Kako se naša zvezda okreće, njeno magnetno polje se tamo na granicama sunčevog sistema uvija, sažima i nabira. Tamo se linije magnetnog polja ”otkidaju” i skupljajući se stvaraju ”penaste” strukture, potpuno otcepljene i odvojene od sunčeve magnetosfere. Prema astronomima, ovi ”mehurovi” predstavljaju svojevrsnu ”liniju odbrane” našeg planetarnog sistema od galaktičkog zračenja, gde visokoenergetske čestice koje struje iz međuzvezdanog prostora bivaju uhvaćene.

Oba ”Vojadžera” lansirana 1977. predstavljaju najstarije operativne međuplanetarne letelice. ”Vojadžer-1” je od Sunca udaljen gotovo 18 milijardi kilometara (119 AU), dok je ”Vojadžer-2” više od 14,5 mlrd kilometara udaljen (više od 97 AU). Podsećamo da je Neptun, najdalja planeta sunčevog sistema udaljena od matične zvezde ”svega” 30 AU (4,55 mlrd km), dok se nama najbliža zvezda Proksima Kentaura nalazi na 268300 AU (ili 4,243 svetlosne godine). To znači da je ”Vojadžer-1”, koji se trenutno kreće heliocentričnom brzinom od 16,97 km/s (ili 3,38 AU za godinu dana) prešao svega 0,044% od ukupnog rastojanja između Sunca i Proksime Kentaura. ”Vojadžer-2” je nešto sporiji – njegova heliocentrična brzina iznosi 14,98 km/s, tako da ovaj aparat godišnje prevaljuje rastojanja od 3,16 AU.

Sa inženjerskog aspekta, aparati predstavljaju tehničko savršenstvo o čemu slikovito govori sledeća činjenica. Na oba aparata se nalaze dva kompleta od po tri motora orijentacije. Prvi komplet predstavlja osnovne motore, dok su preostala tri motora rezervni. Novembra prošle godine (o tome smo već javljali) inženjeri su poslali komande ”Vojadžeru-2” o prelasku sa osnovnih na korišćenje rezervnih motora u cilju ekonomisanja električne energije. Dva dana kasnije sa aparata je stigla potvrda da je prelazak obavljen uspešno čime je ušteđeno 12 W električne snage. Radioizotopni generator sada generiše električnu enegije snage svega 270 W (što je manje od snage tri standardne 100 W sijalice), što je preko 200 W manje od početne snage od pre 35 godina kada su aparati lansirani u kosmos. Sa ovih 12 W dodatno ekonomisane električne snage, inženjeri se nadaju da su uspeli da produže život ”Vojadžera-2” za još nekoliko godina! Naravno, negativna strana ove operacije je da je aparat ostao bez rezervnog kompleta motora orijentacije. Isključni komplet je od početka ove kosmičke odiseje upotrebljen 318000 puta (!), dok rezervni komplet motora još nije korišćen. Ova operacija je već urađena i na ”Vojadžeru-1” pre osam godina, kada je posle 353000 uključenja komplet osnovnih motora zauvek isključen.

Izvor: http://astronomija.co.rs/misije/5852-vojaderi-otkrili-magnetnu-penu.html

• Pridružio: 14 Feb 2008

Malo ažuriranje sa malim brojem novih informacija ali je ovo prethodno u suštini isto to samo dosta detaljnije :

Letelica “Vojadžer 1”, lansirana sa Zemlje 1977. godine, biće prvi objekat koji je napravila ljudska ruka a koji je izašao iz Sunčevog sistema, što će se dogoditi u sledećih godinu-dve, najavili su naučnici američke svemirske agencije NASA.

- Bližimo se granici Solarnog sistema – izjavio je Ed Stoun, naučnik Kalifornijskog instituta za tehnologiju u Pasadeni.

“Vojadžer 1” se sada nalazi milijardama kilometara van orbita planeta našeg sistema, ali je i dalje u njemu, detektujući solarne vetrove i naelektrisane gasove izbačene sa Sunca, preneli su američki mediji.

- Na osnovu novih podataka sa letelice, NASA je prošle nedelje objavila da se “Vojadžer 1” bliži “heliopauzi”, za koju naučnici veruju da je granica između našeg Sunčevog sistema i međuzvezdanog prostora – rekao je Erik Kriščan, istraživač NASA-e.

Takozvana heliopauza je tačka u kojoj staju solarni vetrovi, a magnetna polja se pomeraju od Sunčevog sistema do dubokog svemira.
- Poslednji podaci govore da smo u novoj oblasti, u kojoj se stvari mnogo brže menjaju – kaže Stoun.
Letelice “Vojadžer 1” i njen sestrinski brod “Vojadžer 2”, koji je takođe lansiran 1977, istražile su sve spoljne planete Solarnog sistema, Jupiter, Saturn, Uran i Neptun, tokom osamdeset godina prošlog veka.

“Vojadžer 1” je 2004. prešao granicu nazvanu “šok kraja”, gde solarni vetrovi usporavaju dok se prvi put sreću sa međuzvezdanim prostorom. Neki naučnici misle da je to ivica Solarnog sistema, mada debate oko toga gde on tačno završava ne jenjavaju.

- Ono što najviše iznenađuje u vezi spoljnih ivica Solarnog sistema je njihova dinamika – kaže Kriščan. – Iako je spoljni Sunčev sistem veoma dobar vakuum, svašta se tu događa. Idemo tamo gde niko pre nije bio. –

Podaci sa oba “Vojadžera” stalno pružaju neverovatna otkrića o fizičkoj strukturi Solarnog sistema.
- “Vojadžer” nas stalno iznova iznenađuje. Stvarno mislim da je ova misija jedna od najuspešnijih projekata NASA-e. To što oba “Vojadžera” i dalje dobro funkcionišu, skoro 35 godina nakon lansiranja, i šalju na Zemlju važne naučne podatke sa udaljenosti od 16 milijardi kilometara, je stvarno neverovatno. Za oko 200.000 godina jedna od tih letelica će se možda približiti i drugoj zvezdi – istakao je Kriščan.

Izvor: Blic